2021-09-20, 21:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag är ingen höjdare på att gräva fram statistik, men jag är relativt övertygad om att OM man fick tag på statistiken över personer som vårdas för allvarlig COVID-19 i West Virgina så skulle den statistiken visa att andelen vaccinerade på sjukhus trumfar de ovaccinerade med en faktor av mellan 10 till 40 beroende på åldersgrupp.

Jag är precis lika övertygad om att man från antivaxxarhåll i så fall skulle få höra att "siffrorna är friserade, det fattar du väl. Tror du verkligen på siffrorna som styrs av Big Pharma?"

Du kan kolla här, där finns lite data för WV under "Breakthrough cases", laddar segt för mig så ha tålamod. Under Hospitalized så ser man andelar av vaccinerade vs ovaccinerade.

https://dhhr.wv.gov/covid-19/Pages/default.aspx
Citera
2021-09-20, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du förstod inte artikeln, det kan räknas ungefär som en influensa när nästan alla är vaccinerade.

Fast de skriver att 90 % av alla norrmän över 18 år har fått åtminstone en dos och där är väl nästan Sverige också i dagsläget. Vi räknar ju på befolkningen från 16 år.
Citera
2021-09-20, 21:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, nu är det du som är dum. Svara istället på vilka "de" är och vad "de" sagt. Det måste ju även du förstå att man inte kan googla på. Känns som du snackar skit som vanligt.

Nej Imbilden jag är inte dum... du förväxlar mig med dina skitsnackande vaccinfanatiker-kompisar.

Jag har till skillnad från dem integritet, är bra påläst och viker mig inte för press från fåniga påverkansagenter.

Om ditt minne sviktar så gör inte mitt det... gå tillbaka till Nov 2020 (då väldigt många provaxxers regnade sig) och läs några inlägg hur de började propagera att folk skulle ta vaccinet så vi kunder äntligen öppna upp och återgå till det normala
Citera
2021-09-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Att använda folkmord i samma mening som vaccination faller på sitt eget grepp. Inga regimer har utfört folkmord och samtidigt varit mån om att vaccinera samma befolkningsgrupp. Hade varit komiskt om Pol Pot vaccinerade alla som tvångsarbetade på dödens fält.

Det är möjligt vaccination av barn under en viss ålder inte är nödvändigt, men att försöka få det till att det skulle vara ett farligt experiment är ogrundat. Det finns otroligt mycket data i dag om vaccinationerna och ingenstans kan man se att biverkningar skulle vara farligare än effekten av viruset. Det dör ca 1:150000 barn i infektion men hittills har inga dött i sverige pga vaccination förutom några som fick Astras vaccin. Det kommer knappast att ske vaccination under 12år. I Sverige, men det är pga att det är resursslöseri inte pga att det skulle vara nånting farligt.

Det vore en logistiskt mardröm att försöka mäta förekomst av antikroppar innan mässlingsvaccination och är bortkastade resurser.

Vi vaccinerar inga vuxna i Sverige med MPR eftersom dom fick vaccin som barn. Vi vaccinerar i allra högsta grad vuxna för det meste den stora gruppen utlandsfödda som aldrig fick något vaccin som barn.
Jag har själv fått MPR som vuxen, då jag inte visste om jag fått det som barn.
Folkmord och tvångsmedicinering är faktiskt väldigt närbesläktat. Det är två exempel på när man låtit sin avhumanisering en grupp gå så långt att man samvetslöst kan kränka mänskliga rättigheter som gruppen gör anspråk på.

Man kan diskutera för- och nackdelar med vaccin kontra sjukdom. Men en sak står klart. Kunskapen är just nu så begränsad (både om sjukdom och om vaccin) att man allra minst kan kräva oinskränkt självbestämmande, utan påtryckningar eller manipulation från samhället.

Om vi inte vaccinerar barn under tolv så är det en "resursfråga". Det kan du inte ens tro på själv? Om vi inte vaccinerar 5-åringar så är det för att det är för magstarkt även för dig. Men jag tror att du har fel. Vi kommer vaccinera 5-åringar innan det här är över, om inte myndigheten gör en 180 grader.

Att testa antikroppar mot covid kan man i alla fall göra mycket enkelt med ett snabbtest. När myndigheterna rekommenderar friska människor att vaccinera sig, trots att de har antikroppar, så tappar man helt förtroendet för dem. Människor är inte dumma i huvudet. När man säger saker som är uppenbart falska, eller utelämnar delar av sanningen, så skapar det vaccinskepsis.

Det är inte bara FHM:s jobb att köpa in vaccinet. Det är också deras jobb att ge folk förtroende för vaccinet. Förtroende bygger man genom att spela med öppna kort. Om det krävs tvång för att folk ska ta vaccinet så finns det bara två möjliga förklaringar. Antingen har myndigheten misslyckats med sitt uppdrag, eller så försöker man vaccinera fel personer för fel anledningar, och folk har all orsak att vara skeptiska.
Citera
2021-09-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du förstod inte artikeln, det kan räknas ungefär som en influensa när nästan alla är vaccinerade.

Nej det är inte vad de säger.

”FHI menar att de flesta riskgrupper i landet är skyddade. Även om viruset cirkulerar blir människor inte längre allvarligt sjuka och få läggs in på sjukhus.”

Det har alltid och kommer alltid handla om riskgrupperna. Utanför riskgrupperna kan covid betraktas som en ny förkylning likvärdig influensa. Resten är skrämselpropaganda utan statistisk relevans.
Citera
2021-09-20, 21:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Det är där fokus bör ligga nu. Avlasta sjukvården genom att ge riskgrupperna påfyllnadsdoser.

Nej. Den enda ovaccinerade grupp vi behöver bry oss om, är dom som inte kan ta vaccinet. Dessa kan behöva skyddas när virussäsongen drar igång.

Övriga ovaccinerade grupper har frivilligt valt bort vaccinet. Är det värt besväret att ägna kraft åt att försöka övertala dessa att acceptera vaccinet? Det är tragiskt att vaccinmotståndarna kommer att belasta sjukvården, men vad ska man göra?

Tycker du man borde vägra vaccinvägrare sjukhusvård om de blir sjuka i covid19?
Citera
2021-09-20, 21:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har man. Den stora fördelen med att vara vaccinerad, är att immunförsvaret är förberett på mötet med Kina-viruset. Några fler fördelar behövs inte.

Ska man övertyga häxdoktorer, foliehattar och konspirationsdårar tror jag jag det behövs en extra morot.
Citera
2021-09-20, 21:48
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det är ju inte bra för ekonomin heller, med en pest som går runt. Det får folk att dra sig för att konsumera, resa, investera... när allt är så osäkert. Även sjukvård, sjukskrivningar och rehabiliteringar kostar multum. Det skulle vara mycket mer ekonomiskt att få slut på det här, någon gång. PÅ RIKTIGT.

Hoppas du skämtar nu? För det första så är det givetvis ett virus som vi kommer att få leva med. Det är odiskutabelt. För det andra så har börsvärdet skjutit i höjden sedan corona. Visste du inte detta? För det tredje så är en restriktiv coronapolitik astronomiskt mycket dyrare än att låta viruset spridas i samhället. Wake up and smell the shitflowers...

https://www.svd.se/nedstangningens-nota-26-miljarder-per-manad
Senast redigerad av -AIR- 2021-09-20 kl. 21:55.
Citera
2021-09-20, 21:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
De största fördelarna borde vi som haft skiten och sedan har antikroppar och därmed ett mycket bra skydd mot ny covid ha.
Naturliga antikroppar har ju bevisligen ett bättre skydd än vaccin.
Så varför ska vaccinerade utan naturliga antikroppar ha fler "fördelar" än ovaccinerade med jättebra antikroppar, det begriper jag inte.

Nedsmittade personer har misslyckats i sitt personliga smittskyddsarbete. Man har visat att man inte kan tvätta händerna och hålla avstånd. Ska sådant premieras menar du? Låter totalt kontraproduktivt i mina öron.
Citera
2021-09-20, 21:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag tror att visa redan börjat tappa effekten av vaccinet, därav det stigande dödstalen senaste tiden.
Tycker man borde köra antikropptester på dom tidigast vaxade.

Men Johan på Fhm säger att allt är lugnt och vill lägga fokus på att vaccinera tonåringar istället.
Som vanligt är Sveriges agerande Segt och eget.

Ja, det är väl därför man slutat att testa för antikroppar. Det vore ju annars naturligt att testa vaccinerade, för att kontrollera hållbarheten.
Citera
2021-09-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan kolla här, där finns lite data för WV under "Breakthrough cases", laddar segt för mig så ha tålamod. Under Hospitalized så ser man andelar av vaccinerade vs ovaccinerade.

https://dhhr.wv.gov/covid-19/Pages/default.aspx

Verkligen talande siffror.

Antal fall, antal sjukhusinläggningar och antal dödsfall.

Mu tror jag inte det är så stor skillnad i Sverige då vi har en så hög vaccineringsgrad. Många antivaxxers använder Sveriges höga vaccinationsgrad och dess effekter som argument MOT vaccinering.

Skulle vaccinationsgraden vara 15-20% lägre rätt genom alla åldersgrupper så skulle vi förmodligen ha samma extrema skillnad i t ex dödlighet mellan ovaccinerade och vaccinerade men samtidigt skulle antal döda vara mycket högre.

West Virginias glidande medeltal på antal avlidna passerade nyss 20 och Sverige ligger på 4-5 och då bor det mer än 5 gånger fler människor i Sverige.

Ju högre vaccinationstäckning desto högre kommer andelen vaccinerade vara som avlider och det verkar många ha problem med - sen om det är 5 som avlider om dagen eller om det är 100 om dagen verkar inte spela någon roll i deras värld.
Citera
2021-09-20, 21:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nej Imbilden jag är inte dum... du förväxlar mig med dina skitsnackande vaccinfanatiker-kompisar.

Jag har till skillnad från dem integritet, är bra påläst och viker mig inte för press från fåniga påverkansagenter.

Om ditt minne sviktar så gör inte mitt det... gå tillbaka till Nov 2020 (då väldigt många provaxxers regnade sig) och läs några inlägg hur de började propagera att folk skulle ta vaccinet så vi kunder äntligen öppna upp och återgå till det normala

Antar att du är ironisk, för det där var så dumt att jag sitter och gapskrattar bakom skärmen!
Integritet och påläst, jo tjena!

Lösningen på covid är ju utan tvekan vaccinering. Hade det inte varit för vaccineringen hade du fortfarande inte fått gå på fotboll eller på krogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in