Citat:
Ursprungligen postat av
pi-ella
Många gånger accepterar man förlusten av en anhörig och man lär sig att leva med sorgen när man vet orsaken till förlusten.
DAs föräldrar vill veta orsaken till sonens död. Polisen kan hjälpa föräldrarna i sin sorg bearbetning genom att låta dem ta del av förundersökningsmaterialet. I utredningens inledningsfas borde man lugnat föräldrarna genom att vara tydlig och informerat dem att det kan ta tid men slutresultatet kommer att delas med dem när utredningen är klar.
Jag misstänker att det råder misskommunikation mellan parterna och det är verkligen synd.
Nu kan jag vara ute och segla. Men jag fick bilden av att polisen inte jobbade så intensivt med ärendet initialt. Utan man betraktade det kanske som ett frivilligt försvinnande, vilket det ju mycket riktigt var. Det var mer anhöriga och bekanta som drev den spektakulära och viralt spridda sökningen.
När ärendet blev alltför publikt så gjorde polisen lite spridda insatser.
När sedan kroppen hittades så blev det en kort tid ett hetare polisärende. Tills man med säkerhet kunde avskriva det som självmord.
Om jag har någorlunda rätt så har jag svårt att klaga på polisens hanterande.
Polisen utreder väl aldrig VARFÖR någon begår självmord, så det svaret lär anhöriga få söka någon annan stans.
Polisen utreder ATT det är självmord, och där antar jag att anhöriga fått reda på hur det gått tillväga, och hur polisen kommit fram till det.