2021-09-20, 17:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Jo, klart man kan vara säker. Är man inte säker så utreder man mord. Vilket man gjorde...
Finns det tvivelaktigheter vid ett självmord så utreds det ju som mord. Vilket man inledningsvis gjorde.
Men sen kan man förstås ha fel... Men som sagt i ett fall som detta tvivlar jag starkt på att det skett felaktigheter i utredningen. Flera instanser har ju varit inkopplade inledningsvis. Det är liksom inte Bosse-Snut på Katrineholms Kommunpolisområde som grötat i det här fallet.

Enheten Grova Brott i Stockholm är mycket duktiga. Kan nog vara säkra på att de har kommit fram till rätt slutsats.
Citera
2021-09-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja, som du säkert redan vet nu så var det såklart mer en känga åt anhöriga. Dessutom så finns det folk som drar på sig benbrott, smärta och blöder för att få ta del av den berömda bajsgropen. Det kanske låter konstigt.. Och mitt sätt att uttrycka det kanske lät fel. Men att bli instruktör på KJS (bajsgropen bla) är många pojkars drömmar. Men ganska långt ifrån att gå brorsans fotspår, "ingenjören".

Du kan ha helt rätt. Det var bara en känsla jag fick med brevet i kombination med det för (iaf många av oss) uppenbara att det rör sig om självmord. Och bristen av acceptans för detta. Men att anhöriga vägrar acceptera polisens slutsats är förstås inget nytt. Och behöver nödvändigtvis inte betyda ett skit... Men, även om jag inte uttryckt det i tal och skrift så kan jag väl erkänna att jag tänkt om lite vad gäller mina påhopp mot föräldrarna... MEN jag tycker fortfarande att studentbrevet var vidrigt skrivit till en 18 åring. Och det står jag för.

Kan du berätta vad som är vidrigt i brevet?
Citera
2021-09-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Enheten Grova Brott i Stockholm är mycket duktiga. Kan nog vara säkra på att de har kommit fram till rätt slutsats.

Har polisen presenterat sin slutsats för anhöriga? Om ja, hur?
Citera
2021-09-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Angående mediet så har jag inte påstått någonstans att det är sanningen jag skrev att i hennes teori kan det ev finnas en sanning att det ev hade kunnat gå till på liknande sätt.. inte helt omöjligt.
Medier som vi vet känns flummigt och polisen skulle aldrig ta sån info på allvar och det skriver hon sjölv och därför försöker förmedla på fb för att vöcka tanken hos andra som kanske vet något
Jag tänkte mer på att det kan finnas en annan sanning än självmord än att det just var ett medium som yttratt sig.. Det hade kunnat vara vem som helst och jag själv hade den könnslan Det går ju att tönka sig in i andra ev teorier utan att vara ett medium
GW är inget medium och ändå ser han många fall ur olika perspektiv
Skumt eller inte kan inte jag yttra mig om för det vet jag inte men att medium är många gånger lite speciella vet jag och döms ut av andra pga det
Det många nte kan spegla sitt egna jag i blir främmande och stöts bort

Angående den bild som polisen återskapadie fr DA. s dator så har jag inte uppfattat bilden så som det skrivs här
Min uppfattning om bilden /tidigare goggling över Tyresta är att det var inte öv den exakta platsen han hittades på utan öv Tyresta som är en plats många tränar löpträning vilket såklart då är naturlugt att även DA intresserade sig av
Hade bilden varit specifikt öv det ställe han hittades på så hade söken varit på just den platsen vilket inte skedde så varför sökte de inte öv just den platsen om det nu stämmde med bilden?

Mediumet kontaktade tydlligen också en av DA. s systrar innan han hittades om jag inte minns fel?
Hon hade visst beskrivit en del av det hon såg som sin bild av det hela och en sak stämmde ju att han inte levde och fanns på sådan plats
Systern hörde aldrig av sig och besvarsde meddelandet
Det kan man ju till viss del förstå i den situationen de befann sig i och konstiga människor finns ju så det kändes sökert inte speciellt seröst
Och hur seriöst det är vet ingen av oss

Var det, denne medium som hade berättat att DA befann sig i en udda plats med några som hade samma kroppsbyggnad som honom, och hon kunde se vitt ljussken på hans torso? Eller, minns jag fel?
Citera
2021-09-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Var det, denne medium som hade berättat att DA befann sig i en udda plats med några som hade samma kroppsbyggnad som honom, och hon kunde se vitt ljussken på hans torso? Eller, minns jag fel?

Känns inte igen av det jag läst men kan ha missat en del av vad detta medium skrivit
Detta medium beskrev två män
En av dem var yngre och smal
Den andre mannen var lite äldre och kraftigare
På Platsen var det mycket grönt runt omkring

Men nu när jag tänker efter så minns jag att ett annat medium skrev tidigt vid försvinnandet på fb sidan Hjälp att hitta Deniz
Men jag minns tyvärr inte riktigt vad hon skrev
Citera
2021-09-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Helt säker kan man givetvis aldrig vara. Allt hår i tråden är Spekulation, och vi utanför närmaste kretsen får nog aldrig reda på sanningen. Och det ska vi väl inte heller. Det är privat.

Men f b är ju ett ställe där man försöker hjälpas åt att få information och utifrån det bilda sig en uppfattning.

För mig stod det tidigt klart att det med mycket stor sannolikhet rörde sig om självmord.
DA hade planerat detta väldigt noga. Lagt ut villospår. Hittat på en helt orimlig förklaring till att vara borta länge. 5-milalöpningen var tydligaste indikationen. Åkt utan mobil var också tydligt. Troligen åkt med ett oregistrerat SL kort mm mm. Allt för att få vara ifred. Så mycket tydligare kan det nog inte bli.

När han sen hittades konstaterades sprängning. Det kan vi nog vara eniga om är fakta. Då stärks bilden ytterligare. Det har skett med en metod som han var väl kunnig med, och enkelt hade tillgång.
Därmed kan man med fog säga att ärendet är ”trådmäsdigt utrett”. ( jfr polisiärt uppklarat)

Huruvida han mådde dåligt eller inte vet vi ju inte. Men ett självmord betingas väl ofelbart aav nån form av dåligt mående. Allt annat måste vara mycket konstigt.

Att ingen i hans omgivning märkte något är mycket tråkigt. Det kan bero på att han dolde det mycket väl, eller att omgivningen faktiskt inte såg eller hörde hans signaler.
Hade någon märkt nåt så kanske utgången hade blivit en annan.

När någon begår självmord så tycker jag att man faktiskt ska acceptera det. Förstå att nåt var fel. ( missförstå inte som att man ska ta på sig ansvar). Att fortsätta att förneka kan inte vara rätt.

Många gånger accepterar man förlusten av en anhörig och man lär sig att leva med sorgen när man vet orsaken till förlusten.

DAs föräldrar vill veta orsaken till sonens död. Polisen kan hjälpa föräldrarna i sin sorg bearbetning genom att låta dem ta del av förundersökningsmaterialet. I utredningens inledningsfas borde man lugnat föräldrarna genom att vara tydlig och informerat dem att det kan ta tid men slutresultatet kommer att delas med dem när utredningen är klar.

Jag misstänker att det råder misskommunikation mellan parterna och det är verkligen synd.
Citera
2021-09-20, 20:54
Avslutad
Vad var då anledningen att han skulle sprängt sig själv?

Är mer troligt att man lagt ett täcke på ”elden” för att till allmänheten slippa alla spekulationer och kunna gå på med de riktiga tunga verktygen från Must.
Det är ett naturligt steg, det behövs stillas ner, sövas ner om så vill för att sedan opereras i.
Så dröm vidare och svälj svaren om det perfekta självmordet, ingen kan få mig att tro och gå på det.
Det här var något helt annat.
Citera
2021-09-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Känns inte igen av det jag läst men kan ha missat en del av vad detta medium skrivit
Detta medium beskrev två män
En av dem var yngre och smal
Den andre mannen var lite äldre och kraftigare
På Platsen var det mycket grönt runt omkring

Men nu när jag tänker efter så minns jag att ett annat medium skrev tidigt vid försvinnandet på fb sidan Hjälp att hitta Deniz
Men jag minns tyvärr inte riktigt vad hon skrev

Intressant. Tack för ditt svar.
Citera
2021-09-20, 21:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Har polisen presenterat sin slutsats för anhöriga? Om ja, hur?

Jag utgår ifrån att polisen har pratat med de anhöriga eftersom det är så det brukar gå till.
Om inte, varför?
Citera
2021-09-20, 21:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Många gånger accepterar man förlusten av en anhörig och man lär sig att leva med sorgen när man vet orsaken till förlusten.

DAs föräldrar vill veta orsaken till sonens död. Polisen kan hjälpa föräldrarna i sin sorg bearbetning genom att låta dem ta del av förundersökningsmaterialet. I utredningens inledningsfas borde man lugnat föräldrarna genom att vara tydlig och informerat dem att det kan ta tid men slutresultatet kommer att delas med dem när utredningen är klar.

Jag misstänker att det råder misskommunikation mellan parterna och det är verkligen synd.

Jag tror inte att det skulle hjälpa de anhöriga genom att få ta del av FU.
Det enda som hjälper är att låta tiden ha sin gång.
När man befinner sej i chock- och förnekelsefasen så vill man gärna hitta en syndabock, någon att rikta sin ilska och förtvivlan mot. I sådana här fall så blir det då polisen som får ta första smällen.
De är ju naturligtvis vana vid och kan hantera detta.
DAs anhöriga kommer att klara sej igenom detta, precis som alla andra som drabbas av tragedier.
Citera
2021-09-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Håller verkligen med. Särskilt om detta medium försöker suga ut pengar från familjen, vilket jag misstänker. Förstår inte engagemanget annars.

Det är oavsett jävligt osmakligt att späda på deras osäkerhet över situationen.

Visst är det skammligt om någon vill tjäna pengar på andras olycka
Men jag har inte uppfattat att det här mediet suger ur föräldrarna på pengar
Pappan skrev en kommentar i ett av hennes inlägg att han ville få kontakt med henne för att få veta mer
Hennes svar var att det enda hon vet är det hon skrivit på sin sida och att hon hade ingen mer info

Hur det är i det här fallet vet ingen av oss men. jag hoppas på att hon och ingen annan heller uttnyttjar familjen
Citera
2021-09-20, 21:44
Medlem
Citat:

Nu kan jag vara ute och segla. Men jag fick bilden av att polisen inte jobbade så intensivt med ärendet initialt. Utan man betraktade det kanske som ett frivilligt försvinnande, vilket det ju mycket riktigt var. Det var mer anhöriga och bekanta som drev den spektakulära och viralt spridda sökningen.

När ärendet blev alltför publikt så gjorde polisen lite spridda insatser.

När sedan kroppen hittades så blev det en kort tid ett hetare polisärende. Tills man med säkerhet kunde avskriva det som självmord.

Om jag har någorlunda rätt så har jag svårt att klaga på polisens hanterande.

Polisen utreder väl aldrig VARFÖR någon begår självmord, så det svaret lär anhöriga få söka någon annan stans.
Polisen utreder ATT det är självmord, och där antar jag att anhöriga fått reda på hur det gått tillväga, och hur polisen kommit fram till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in