2021-09-20, 18:08
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Det där med att lastbilarna skulle ha körts av låter väldigt långsökt. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Med den sjögången. Hade inte båten börjat kantra också?

Men det kanske var Linas grodmän som körde.

Jag har själv kört lastbil i 10 år och hävdar att det är omöjligt att köra ut en lastbil genom akterporten på en båt under färd. Lägg dessutom till den grova sjön när Estonia sjönk. En tung lastbil väger som minst över 3.5 ton utan last. När det fasta underlaget försvinner under däcken så tar det stopp.
Citera
2021-09-20, 19:41
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Jag har själv kört lastbil i 10 år och hävdar att det är omöjligt att köra ut en lastbil genom akterporten på en båt under färd. Lägg dessutom till den grova sjön när Estonia sjönk. En tung lastbil väger som minst över 3.5 ton utan last. När det fasta underlaget försvinner under däcken så tar det stopp.
När Estonia sjönk var det inte ens styv kuling och inte särskilt grov sjö enligt ett flertal vittnen. Storm kom senare när Estonia legat på bottnen i ett par timmar.
Citera
2021-09-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
När Estonia sjönk var det inte ens styv kuling och inte särskilt grov sjö enligt ett flertal vittnen. Storm kom senare när Estonia legat på bottnen i ett par timmar.
Enligt uppgifter i JAIC var vindstyrkan vid kl. 01 ca 16-20 m/s med 23 m/s i byarna, dvs hård kuling (steget ovan styv kuling) med halv storm i byarna. Våghöjden var 3,5-4,5 m och maximal våghöjd 7 m. (JAIC Figur 13.1 sid. 172)

Estonia hade endast gått i liknande väderförhållanden en eller två gånger tidigare:
JAIC sid. 171
En genomgång av väderrapporterna under hela den tid under vilken fartyget var i trafik på rutten Tallinn–Stockholm visar att vind- och vågförhållanden, liknande dem som rådde under olycksresan, endast har förekommit en eller två gånger.
Citera
2021-09-20, 20:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Enligt uppgifter i JAIC var vindstyrkan vid kl. 01 ca 16-20 m/s med 23 m/s i byarna, dvs hård kuling (steget ovan styv kuling) med halv storm i byarna. Våghöjden var 3,5-4,5 m och maximal våghöjd 7 m. (JAIC Figur 13.1 sid. 172)

Estonia hade endast gått i liknande väderförhållanden en eller två gånger tidigare:
JAIC sid. 171
En genomgång av väderrapporterna under hela den tid under vilken fartyget var i trafik på rutten Tallinn–Stockholm visar att vind- och vågförhållanden, liknande dem som rådde under olycksresan, endast har förekommit en eller två gånger.
Överlevande vittnens säger att de varit ute i betydligt hårdare väder många gånger och inklusive mig själv.
Citera
2021-09-20, 20:58
Medlem
Citat:
Överlevande vittnens säger att de varit ute i betydligt hårdare väder många gånger och inklusive mig själv.
Det stämmer säkert att vissa överlevare varit ute i hårdare väder, men knappast med Estonia eftersom hon som sagt endast gått i liknande väderförhållanden vid ett eller två tidigare tillfällen.
I vilket fall säger väderrapporterna att det när Estonia sjönk rådde hård kuling med halv storm i byarna och inte endast hård bris vilket "inte ens styv kuling" torde motsvara.

Citat:
Glöm visiret nu, den norske experten räknade ut att det som träffade borde väga runt 1000 ton.
Hur ställer dig till norske expertens beräkning nu när det är känt att totala intryckningen är på ca 20 x 4 meter med två hål och inte endast en begränsad intryckning i direkt anslutning till hål #1?
Citat:
Edit: Glömbottensten också.
Även nu när berggrund i dagen i anslutning till skadorna på SB-sida bekräftats?
Citera
2021-09-20, 21:20
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:

Nu är jag ingen lastbils chaufför men nog blir det lite väl mkt "james bond" över det hela om vi ser rent teoretiskt på det så tror jag ändå som lekman att det är möjligt. Går det för övrigt ens att öppna akterporten under färd ?
Senast redigerad av EjSvensk 2021-09-20 kl. 22:00.
Citera
2021-09-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Nu är jag ingen lastbils chaufför men nog blir det lite väl mkt "james bond" över det hela om vi ser rent teoretiskt på det hela så tror jag ändå som lekman att det är möjligt. Går det för övrigt ens att öppna akterporten under färd ?

Akterrampen är något öppen på vraket. Har jag för mig iallafall…
Senast redigerad av Dianthus 2021-09-20 kl. 22:01.
Citera
2021-09-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Vad jag läst mig till så är Estonias fraktmanifest hemligstämplat. Men Knut Carlqvist skriver i sin bok "Tysta leken":

"Ombord fanns 40 lastbilar och trailers. Fraktmanifestet talar om 38 fordon, där saknas två lastbilar, båda Scaniabilar. Bägge finns med på Tullens lista. Ett vittne säger i förhör: "Hela området runt kajplatsen och terminalen var avspärrad".

Jag tänkte om det kanske fanns två filer för lastbilar varav den ena längan var kortare och de som kom sist kunde köra in i den sista filen och köra längre fram i aktern. Men jag vet inte hur de organiserat det hela.

Jag undrar jag med hur det skulle ha gått till rent praktiskt att köra ner flera i havet. På den tiden fanns ju inte självkörande fordon.

Det finns ett lastmanifest på Riksarkivet, här är länken: https://sok.riksarkivet.se/nad?postid=Arkis%2018f60c41-31ba-4f9d-a0ea-af33fa23c981

Jag vet inte om det är det som Carlqvist utgår ifrån, men det är möjligt.
Citera
2021-09-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Det finns ett lastmanifest på Riksarkivet, här är länken: https://sok.riksarkivet.se/nad?postid=Arkis%2018f60c41-31ba-4f9d-a0ea-af33fa23c981

Jag vet inte om det är det som Carlqvist utgår ifrån, men det är möjligt.
Okej. Skumt att det stod i en artikel att lastmanifestet var hemligstämplat, men kanske var journalisten som förstått fel.
Citera
2021-09-20, 22:55
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Nu är jag ingen lastbils chaufför men nog blir det lite väl mkt "james bond" över det hela om vi ser rent teoretiskt på det så tror jag ändå som lekman att det är möjligt. Går det för övrigt ens att öppna akterporten under färd ?

Visst nog kan det gå. Men oavsett om det är en mindre lastbil eller en fullstor så behöver man ha hög fart. Är bilen tungt lastad så behöver man flera hundra meter för att få upp farten. Och allt detta ska ske på ett bildäck där det dessutom står andra fordon.
Citera
2021-09-20, 23:21
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Visst nog kan det gå. Men oavsett om det är en mindre lastbil eller en fullstor så behöver man ha hög fart. Är bilen tungt lastad så behöver man flera hundra meter för att få upp farten. Och allt detta ska ske på ett bildäck där det dessutom står andra fordon.

Yes , det lär utredas grundligt allt nu hur som helst. Mycket saker är ju skumma , det ska ju t.ex enligt expertis vara omöjligt för fartyget att sjunka så snabbt som det faktiskt gjorde. Man undrar ju även varför Estländsk media och denne x-åklagare satt igång allt detta nu !? Alltså det är bra att så görs men varför denna "nytändning" ...
Citera
2021-09-20, 23:27
Medlem
Odagans avatar
Massvis med ton grus östes 400 m ifrån vraket.. En bekväm grusbädd för gamla tappade containrar?
Finnarna vet. De pumpade upp olja från vraket i samma ögonblick..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in