2021-09-20, 17:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Man kan också tolka det som att SEs haka är så iögonfallande att det är just den hon reagerar på och minns. Men hon ombeds inte beskriva den närmare.

Nja, verkar snarare stå att hakan är det enda hon ser av ansiktet.
Citera
2021-09-20, 17:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Nej, det är inte klockrent SE och klädseln är osäker. Jag har sagt det hur många gånger som helst. Det blir då exakt likadan problematik oavsett gärningsman, eller hur?

Ojämförbart. Finns ingen annan misstänkt vi tror oss veta kläderna på.

Tänk om SE mördade Palme i blå jacka. Hur logiskt det då blir att hitta på en historia där en side story är att någon verkade tro att han "i sin mörka rock var GM, men GM hade ju inte mörk rock" (parafras). Hux flux har han fått nya kläder.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-20 kl. 17:42.
Citera
2021-09-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Fast det är oväsentligt. Ska du få ihop "Mr X" med vittnesmålen har han rock och jacka, keps och mössa med bart huvud och springer långsamt och snabbt från mordplatsen. Oavsett vem du lägger fram som mördare går det ihop med alla signalement.
Citera
2021-09-20, 17:43
Medlem
Citat:

Tänk om SE mördade Palme i blå jacka. Hur logiskt det då blir att hitta på en historia där en side story är att någon verkade tro att han "i sin mörka rock var GM, som ju inte ens är likt GM" (parafras). Hux flux har han fått nya kläder.

Jag vet inte om jag frågat tidigare så jag gör det igen. Hade du som ledare för utredningen och det material som finns avskrivit SE och placerat honom i samma fack som alla andra vittnen? Hade du hävdat att han har alibi?
Citera
2021-09-20, 17:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"Tjugo frågor" är inte tillåtet i tråden. Säg vad du far efter, du vet mycket väl hur jag står även i denna fråga
Jag tänkte låta dig smaka på din egen medicin.

Men okej då, som jag förstått det menar du alltså att han sett LJ från mordplatsen. Läser man "förhören" med SE så verkar han tro att det är gärningsmannen han såg, han sa bland annat att han var orolig för att personen skulle skjuta. Då är det jävligt konstigt att han väntar ett halvt dygn med att lämna sitt oerhört viktiga vittnesmål till polisen. Att han inte kämpade mer på mordplatsen för att avlämna vittnesmål har bortförklarats med att han inte insåg att det var statsministern som var skjuten förrän han kom hem och hörde det på radion men han väntade alltså nästan ytterligare ett halvt dygn med att höra av sig! Helt otroligt.

No further questions.
Citera
2021-09-20, 17:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast det är oväsentligt. Ska du få ihop "Mr X" med vittnesmålen har han rock och jacka, keps och mössa med bart huvud och springer långsamt och snabbt från mordplatsen. Oavsett vem du lägger fram som mördare går det ihop med alla signalement.

Problemet med att lyfta fram KJ och YN är att det blir så extremt utvalt. Eftersom signalementen från dom två har noll gemensamt.

Det finns andra klädslar som har fler iakttagelser. Mörk rock och mössa tex. Blå jacka och barhuvad tex.

Säg att YN ser fel, att mannen hon ser egentligen hade ljusbeige rock. Vad skulle du tänka då? Eller om LJ såg fel och det var en mössa egentligen? Då faller ju allt. Är det så lite som diffar så är det extremt svagt.
Citera
2021-09-20, 17:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag vet inte om jag frågat tidigare så jag gör det igen. Hade du som ledare för utredningen och det material som finns avskrivit SE och placerat honom i samma fack som alla andra vittnen? Hade du hävdat att han har alibi?

Jag hade kollat honom. BP. AL. NF. AB. LJ.
Citera
2021-09-20, 17:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Förväxlingsteorin har hamnat i samma fack som iakttagelsen av LJ. Besvärande eller ett plus för SE. Måhända var han utredningens bästa vittne som orättmätigt inte togs på allvar. Tyvärr lär vi aldrig få veta.
Ett vittne som trodde sig ha sett en statsministermördare och väntade ett halvt dygn med att höra av sig, knappast. Det här kan vara det tyngsta indiciet på att han inte är ett vittne åtminstone.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-20 kl. 17:59.
Citera
2021-09-20, 18:00
Medlem
Citat:
Problemet med att lyfta fram KJ och YN är att det blir så extremt utvalt. Eftersom signalementen från dom två har noll gemensamt.

Det finns andra klädslar som har fler iakttagelser. Mörk rock och mössa tex. Blå jacka och barhuvad tex.

Säg att YN ser fel, att mannen hon ser egentligen hade ljusbeige rock. Vad skulle du tänka då? Eller om LJ såg fel och det var en mössa egentligen? Då faller ju allt. Är det så lite som diffar så är det extremt svagt.

Då kan vi konstatera att vittnesmålen är värdelösa och bör lämnas därhän. Gäller då även pratet om att en annan misstänkt brukade ha täckjacka.
Citera
2021-09-20, 18:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tänkte låta dig smaka på din egen medicin.

Men okej då, som jag förstått det menar du alltså att han sett LJ från mordplatsen. Läser man "förhören" med SE så verkar han tro att det är gärningsmannen han såg, han sa bland annat att han var orolig för att personen skulle skjuta. Då är det jävligt konstigt att han väntar ett halvt dygn med att lämna sitt oerhört viktiga vittnesmål till polisen. Att han inte kämpade mer på mordplatsen för att avlämna vittnesmål har bortförklarats med att han inte insåg att det var statsministern som var skjuten förrän han kom hem och hörde det på radion men han väntade alltså nästan ytterligare ett halvt dygn med att höra av sig! Helt otroligt.

No further questions.

Ok. Vad hade detta att göra med om det är SE som avses i DN?

Inget konstigt med det där. När han först ser LJ så har SE ingen aning om var den skyldige är. Han ser en man titta mot mordplatsen, finns ingen anledning tro detta är en gärningsman. När han sen hör Lisbet säga blå jacka så kanske han gör en koppling, men det är inte säkert. Han försöker prata med polisen. Sen kommer en chock in när han hör det är Palme. Precis som andra vittnen har han svårt att helt förstå det är Palme. På morgonen försökte han nå polisen, det var svårt komma fram sa han, han kom ju till slut fram på något speciellt sätt. Att det var svårt komma fram vet vi.
Citera
2021-09-20, 18:01
Medlem
Citat:
Jag hade kollat honom. BP. AL. NF. AB. LJ.

Och vad blir din slutsats 35 år efter mordet? Avskriver du alla?
Citera
2021-09-20, 18:03
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ok. Vad hade detta att göra med om det är SE som avses i DN?

Inget konstigt med det där. När han först ser LJ så har SE ingen aning om var den skyldige är. Han ser en man titta mot mordplatsen, finns ingen anledning tro detta är en gärningsman. När han sen hör Lisbet säga blå jacka så kanske han gör en koppling, men det är inte säkert. Han försöker prata med polisen. Sen kommer en chock in när han hör det är Palme. Precis som andra vittnen har han svårt att helt förstå det är Palme. På morgonen försökte han nå polisen, det var svårt komma fram sa han, han kom ju till slut fram på något speciellt sätt. Att det var svårt komma fram vet vi.
Oj vilka krystade bortförklaringar, inga ytterligare kommentarer behövs, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in