2021-09-18, 13:54
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ja denna häxan kostade en årslön, men sånt är livet.

Såg denna om usa stål.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-16/u-s-steel-to-build-3-billion-mill-with-record-rally-enduring

Så finns nu en rädsla om att marknaden kommer bli mättad när det kommer nyproduktion av stål, jag skulle hålla mig undan tillsvidare för att se vart det landar.

Har undvikit Cameco pga att i en marknad med ökade spotpris så minskar deras värda för varje lbs dom tar upp och säljer. Det var innan jag fick reda på vilka idiot hedgar dom har, dom kommer ju till och med förlora på högre spotpris som det ser ut nu. Är säker dom som är ute och försöker cockblocka detta uranrally. Men hoppet är kvar och vi kommer knäcka dom
KAP däremot verkar förstå hur man ska agera på en oligopolmarknad och det är ett företag som går från klarhet till klarhet, synd att man inte har några såna.
Cameco hoppade jag av i god tid innan opex förutom ett hundratal gratisaktier. Men om det är som Bamborough rantar loss på twitter går de under klubban nästa rally.

Ska avvakta lite med stålet också, även om det rent ta-mässigt ser ut att vara köpläge på både 50 och 100 dagars sikt.
Men man ska inte bli fartblind som sagt. Disciplinerat nog köpte jag mest sput nu under uppgången i uranet.

Eventuell fallout från evergrande kan vara bra att ha lite pengar redo för. Sen är det väl FOMC denna veckan med så jag tar det lite lugnt.
Citera
2021-09-19, 07:57
Medlem
bajssprutans avatar
Dags för björndiskussion: Riskerar vinterns energikris att tvinga stålverken att stänga ner ?

Facebook och instagrams serverhallar är väl essentiella så att folk kan fortsätta skämma ut sig offentligt, men mindre viktiga verksamheter som stål kanske får sättas på vänt precis som gödning till jordbruket och sånt menlöst.

Å ena sidan skulle det vara ekonomisk katastrof för stålbolagen att tvingas stänga. Å andra sidan skulle det bara öka supplycrunchen på stål ännu mer.

Hur agerar vi inför vintern? (Förutom att se över generatorn och soppaförrådet)
Citera
2021-09-19, 09:37
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Dags för björndiskussion: Riskerar vinterns energikris att tvinga stålverken att stänga ner ?

Facebook och instagrams serverhallar är väl essentiella så att folk kan fortsätta skämma ut sig offentligt, men mindre viktiga verksamheter som stål kanske får sättas på vänt precis som gödning till jordbruket och sånt menlöst.

Å ena sidan skulle det vara ekonomisk katastrof för stålbolagen att tvingas stänga. Å andra sidan skulle det bara öka supplycrunchen på stål ännu mer.

Hur agerar vi inför vintern? (Förutom att se över generatorn och soppaförrådet)

Bra fråga. Kanske dags att skifta över till mer shipping istället eftersom allt jävla skräp som ska forslas runt till julhandeln kommer sätta ännu mer press på redan ansträngda handelsleder.
Det är ju ingen hemlighet alls att det råder stor brist på containrar och fartyg så mycket är nog redan inprisat. Blir dock glasklart även för dummare pengar när hyllor börjar gapa tomma och en varor för ännu fler miljarder sitter och möglar i någon kinesisk hamn.

Måste skaka fram lite likvider någonstans och köpa på mig lite gas också. Kan bli en kall vinter.

Cliffen vidtar dock åtgärder. Kanske för lite och försent om energikris en håller i sig. Någon som vet hur det går med här projektet?
Senast redigerad av Smutz 2021-09-19 kl. 09:46.
Citera
2021-09-19, 10:40
Medlem
bajssprutans avatar
Jag tror att jänkarna ligger betydligt bättre till än oss då de behåller reaktorerna och har ett antal snabbstartade frackingriggar i malpåse som vill slå mynt av prisboomen. Bra för träskoljan och alla de andra högkostnadsproducenterna.

Här i Europa får vi hoppas att det blåser rejält eller pappa Putin är schysst. Jag hoppas på en veckas strömavbrott i tokholm där surdegshipsters fryser ihjäl i sina bostadsrätter och ortenligan gör kaos så att militär behövs sättas in.
Då blir det kanske lite ordning.

Men cliffs ligger i framkant, alltid smart att vara effektiva och självförsörjande i så stor grad det går.

Evergrande framstår alltmer jag läser om det som en groteskt stor kinakopia av Oscar Properties där folk betalat i förskott för bostäder som inte byggts. Det blev för dyrt helt enkelt med ökande priser på råvaror.
Det är därför de har kämpat och trilskats med strategiska reserver.

Jag tror inte att himlen faller ner, men jag är lite avvaktande med nya köp ett litet tag tills jag har mer koll.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-19 kl. 10:47.
Citera
2021-09-19, 13:16
Medlem
Är man ”late to the party” om man kikar på att vikta om portfolion till mer energi/råvaror nu, eller har man mest bara missat förkröket? Eller är det antågande björnavinter där cash i madrassen är king? Vad tror ni?
Citera
2021-09-19, 15:22
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Är man ”late to the party” om man kikar på att vikta om portfolion till mer energi/råvaror nu, eller har man mest bara missat förkröket? Eller är det antågande björnavinter där cash i madrassen är king? Vad tror ni?

Kan gå åt båda hållen beroende på.
Förkröket kändes det som till att det kom en fet kines och förstörde stämningen, sen börjar groggvirket ta slut och p.g.a kinesen är vi oroliga kring efterfrågan.

Vad jag tror är att en riktig jävla permavinter är på intågande men vi kan ju spå i stjärnorna också. För mycket som börjar osa skit just nu.
Hade gärna legat 75/25 guld/cash men guldet fortsätter sin trend nedåt och verkar inte hajpa på inflationen, än. Nya tider.
Citera
2021-09-20, 13:26
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ja det verkar onekeligen ligga något i min stolleteori om opex.

Deutsche pank har idag en genomgång av stålisarna där det gödslas med köprekar och riktkurser.

När både DP och Shittygroup köprekar drar jag öronen åt mig. VIsst har de rätt, men det känns som att de vill få sålt sina aktier. Skulle inte förvåna mig om de har kopplingar till market maker. Verkakte judebrennern.
Skulle gått på magkänslan och sålt rubbet.
Pinsamt uppenbart att krautbanken visste att polarna i lügenpresse skulle köra full evergrande-fud nu på måndag samtidigt som de shortar och gör samtliga derivat de fick sålt med sin "vänligt informativa artikel" värdelösa.

Var samma visa bara ett par dar efter att credit suisse kom med höjda rekar i våras.

Från och med nu är det foliehatt som gäller.
Banker och media är inte våra vänner utan fiender.
Citera
2021-09-20, 14:17
Medlem
Citat:
Skulle gått på magkänslan och sålt rubbet.
Pinsamt uppenbart att krautbanken visste att polarna i lügenpresse skulle köra full evergrande-fud nu på måndag samtidigt som de shortar och gör samtliga derivat de fick sålt med sin "vänligt informativa artikel" värdelösa.

Var samma visa bara ett par dar efter att credit suisse kom med höjda rekar i våras.

Från och med nu är det foliehatt som gäller.
Banker och media är inte våra vänner utan fiender.

Foliehatten hårt pådragen.

Ser ut som ett riktigt blodbad idag. CLF -7% i skrivande stund. Hade planerat att sälja av 50% på toppen inför standard dippen tyvärr så hade vi ju inte mycket till topp denna månad. Snart ligger dom väl och sladdar på P/E 1..

Men 25% likvid så kan bli en trevlig shoppingrunda idag. Frågan är ju om man ska se om det fortsätter resten av veckan eller om folk panikat färdigt redan i eftermiddag.
Citera
2021-09-20, 15:14
Medlem
MrLevaLivets avatar
Vad händer CLF ned 8,33% premarket och Mechel ned 10,88%. Det är ju strålande rapporter på G framåt, varför skiter alla på sig? Samt precis, vågar man handla mer, jag tror jag chillar faktiskt. Verkar vara kaosvecka.

Edit: Ahh, kineserna och Evergrande. Känns som att de är too big to fail.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-09-20 kl. 15:55.
Citera
2021-09-20, 15:15
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galnadoktorn
Foliehatten hårt pådragen.

Ser ut som ett riktigt blodbad idag. CLF -7% i skrivande stund. Hade planerat att sälja av 50% på toppen inför standard dippen tyvärr så hade vi ju inte mycket till topp denna månad. Snart ligger dom väl och sladdar på P/E 1..

Men 25% likvid så kan bli en trevlig shoppingrunda idag. Frågan är ju om man ska se om det fortsätter resten av veckan eller om folk panikat färdigt redan i eftermiddag.
Idag låter jag nog bli att logga in, även om jag är 1/5 likvid. Rekylen i uranet lär inte vara nådig.

Har ingen memevideo men en klassiker som beskriver evergrande rätt bra.
Citera
2021-09-20, 16:24
Medlem
smoerreboms avatar
Verkar vara en del Youtubers som går ut med Get out budskap nu.

Som jag minns det är ju kreditkrascher lite luriga med dominobrickor som faller allteftersom. Om kineserna är kommunister borde de ju baila ut skiten. Men det kanske är tvärtom, andra vågen virus attacken, sen öponar de falluckan för USD som Kaiser snackar om

10 åringen gick ju ner lägligt ett par timmar innan öppning.

Jag har ett stinkbud ute på en junior nu, två cent till bara
Citera
2021-09-20, 17:26
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Idag låter jag nog bli att logga in, även om jag är 1/5 likvid. Rekylen i uranet lär inte vara nådig.

Har ingen memevideo men en klassiker som beskriver evergrande rätt bra.

Ja fy fan, men kunde inte hålla mig, fyllde på CLF på 19,74.
Edit: bort med smiley en sådan här dag.
Och köpte Birchcliff på 6,19.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-09-20 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in