2021-09-19, 18:51
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warheart
Kan tillägga att det som skrivits om john från folk som gått på samma gym som honom stämmer väldigt bra. Kan även tillägga att hans advokat är en annan kille från gymmet.

Precis o denna advokat har ju en speciell kvinnosyn kan jag lova.
MG och advokaten har mycket gemensamt, kan bara säga att detta inte är bra att kleti försvara pleti...

Svaret på frågan hur jag vet detta är att min bästa väninna har råkat ut för denna CF.
Citera
2021-09-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Precis o denna advokat har ju en speciell kvinnosyn kan jag lova.
MG och advokaten har mycket gemensamt, kan bara säga att detta inte är bra att kleti försvara pleti...

Svaret på frågan hur jag vet detta är att min bästa väninna har råkat ut för denna CF.

Vem är advokaten?
Citera
2021-09-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runefjun
Det har inte diskuterats över huvud taget. En vän som jobbar där är upprörd över att det första hen ens hör om det hela är från media.

Det är intressant för till media säger biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör Susanna Björklund:

"Hur har kollegorna reagerat? – Nu är jag ju en bit ifrån verksamheten, men jag vet att de har pratat. Vi har rutiner för hur man ska ta hand om varandra."

https://www.gd.se/logga-in/regionen-bekraftar-misstankta-valdtaktsoffret-ar-en-patient

På Region Gävleborgs hemsida säger hon:

"– Vi ser allvarligt på misstankar om brott, och vidtar åtgärder enligt de rutiner vi har inom Region Gävleborg. Medarbetaren är nu avstängd under polisutredningen och vi har tagit hand om personalen"

https://www.regiongavleborg.se/nyheter/medarbetare-misstanks-for-valdtakt-av-patient/

Men det har man alltså inte gjort?

Frågan är då ifall biträdande hälso- och sjukvårdsdirektören ljuger eller ifall hon blivit lurad av lägre chefer som säger att de har gjort det de ska när de inte har gjort det?

Hon kanske har lite hon måste ta tag i på jobbet imorgon?
Citera
2021-09-19, 20:19
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rincon415
Vem är advokaten?

Christian Forslind heter han
Citera
2021-09-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Att höra kollegor om hur saker verkat den aktuella dagen lär garanterat ha gjorts, något annat lät vara närmast tjänstefel från polis och åklagare i ett sådant här fall.

DNA-frågan tycker jag är intressant, om brottet upptäcktes i direkt anslutning till det hänt så kan ju dna finnas på den misstänkte. Men om det är något som patienten berättat om efter att det gått dagar eller veckor så blir dna ju betydelselös. Så i hur nära anslutning anmäldes det? I hur nära anslutning greps han? Vad ska ha hänt spelar väl också in. Om han är sjuksköterska och hon patient så kan ju DNA finnas naturligt?

Men helt klart känns att det finns någonting som gör att de två fallen hör ihop, mer än att det är samma misstänkt. För eftersom han häktats för tre våldtäkter har utredningen från I våras som lades ner öppnats igen

Så helt klart verkar åklagaren ha någonting att luta sig emot?

Vi får hoppas det, men vi vet samtidigt hur illa skött en del utredningar är så säker kan man nog inte vara.

Förhoppningsvis har de gjort topsning nära inpå den påstådda händelsen. Annars kan det nog vara värre.

Nja, mängden DNA som skulle finnas på fingrar som varit inne i en vagina kan inte jämföras med mängden från att samma fingrar tagit på huden på en person. Har fingrarna tagit i sekret har du ett helt annat resultat.

Åklagaren verkar ha mer än vanligt eftersom sjuksköterskan är häktad enligt den högre misstankegraden.
Citera
2021-09-19, 20:27
Medlem
Citat:
Tack. Då är det lite tveksamt med dna kanske men inte uteslutet.

Helt horribelt om sjukhuset inte pratat med personalen om det som hänt så de fått läsa det I tidningen

Man undrar hur det är att som kille jobba på den avdelningen idag? Vågar de gå in i ett rum själv utan att ha en kollega med sig?
Citera
2021-09-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Vi får hoppas det, men vi vet samtidigt hur illa skött en del utredningar är så säker kan man nog inte vara.

Förhoppningsvis har de gjort topsning nära inpå den påstådda händelsen. Annars kan det nog vara värre.

Nja, mängden DNA som skulle finnas på fingrar som varit inne i en vagina kan inte jämföras med mängden från att samma fingrar tagit på huden på en person. Har fingrarna tagit i sekret har du ett helt annat resultat.

Åklagaren verkar ha mer än vanligt eftersom sjuksköterskan är häktad enligt den högre misstankegraden.

Haken är att NFC inte mängdbestämmer DNA. Utan det påvisas eller inte. Om de kan avgöra ursprung på DNA vet jag däremot inte.
Men är det anmält dagen eller dagar efter som någon skrev kan all DNA vara bort tvättad oavsett.

Det brukar vara på sannolika skäl när det häktas. Även tex Patrik Berglund, för att ta ett annat uppmärksammat Gävlefall, var häktad på sannolika skäl den stund han var häktad

Om det däremot omhäktas nu snart när två veckorstiden går ut, då kan man börja anta åklagaren har en del på fötterna.
Citera
2021-09-19, 22:48
Medlem
Citat:
Man undrar hur det är att som kille jobba på den avdelningen idag? Vågar de gå in i ett rum själv utan att ha en kollega med sig?

Det skulle jag inte tro, det är väl rent generellt något som manlig vårdpersonal undviker för säkerhets skull. Säkerligen än mer nu?
Citera
2021-09-20, 15:02
Medlem
Citat:

Jag är insatt i vården, dock inte på denna avdelning. Jobbat på ett par av de större kliniker (med +7 avdelningar)i Sverige. De flesta större kliniker som är välfungerande och bra styrda har strikta regler när det gäller patient kontakt. Att hela tiden sträva efter att personalen har ryggen fri är alltid viktigt. T.e.x att när man har samtal med patient sitter man i ett samtals rum i korridor med fönster så att kollegor kan titta vad som händer. Där det är bra bemannat så har man även så att kanske en kollega har tillsyn eller att personal ej får stänga dörren och vara självmed en patient utan det ska vara öppet och alltid jobba två och två med patienter i sina rum.Så att man inte kan be beskylld för något, eller något olämpligt sker så är det en kollega där också . Det är både för personal och patientens säkerhet. Och även att man inte vidrör patienten för att skapa repor/allians, kramar, tar i handen osv. Härskar teknik är strikt förbjudet i många regioner.

Jag vet att personalen på den här avdelningen är jätte bra, jobbat länge och kunniga, jämfört med många andra sjukhus avdelningar runt om i Sverige. De är otroligt kunniga. Dock ibland underbemannat. Och det har jag bekräftat från folk utifrån.

Och äneg ingång tvivlar jag på historien stämmer. För det är nästan omöjligt att vara själv med en patient utan att en kolega kikar förbi under en längre period. max 5 minuter.
Senast redigerad av colombo123 2021-09-20 kl. 15:08.
Citera
2021-09-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Jag är insatt i vården, dock inte på denna avdelning. Jobbat på ett par av de större kliniker (med +7 avdelningar)i Sverige. De flesta större kliniker som är välfungerande och bra styrda har strikta regler när det gäller patient kontakt. Att hela tiden sträva efter att personalen har ryggen fri är alltid viktigt. T.e.x att när man har samtal med patient sitter man i ett samtals rum i korridor med fönster så att kollegor kan titta vad som händer. Där det är bra bemannat så har man även så att kanske en kollega har tillsyn eller att personal ej får stänga dörren och vara självmed en patient utan det ska vara öppet och alltid jobba två och två med patienter i sina rum.Så att man inte kan be beskylld för något, eller något olämpligt sker så är det en kollega där också . Det är både för personal och patientens säkerhet. Och även att man inte vidrör patienten för att skapa repor/allians, kramar, tar i handen osv. Härskar teknik är strikt förbjudet i många regioner.

Jag vet att personalen på den här avdelningen är jätte bra, jobbat länge och kunniga, jämfört med många andra sjukhus avdelningar runt om i Sverige. De är otroligt kunniga. Dock ibland underbemannat. Och det har jag bekräftat från folk utifrån.

Och äneg ingång tvivlar jag på historien stämmer. För det är nästan omöjligt att vara själv med en patient utan att en kolega kikar förbi under en längre period. max 5 minuter.

Fem minuter räcker ju dock gott och väl för en våldtäkt, med tanke på bredden i det juridiska begreppet våldtäkt. Att stoppa in finger är våldtäkt och tar långt mindre än fem minuter. Att kön berör kön tar också mindre än fem minuter. Att tvinga in sitt kön i någons mun... Du fattar. Men just då det inte bara är samlag som är våldtäkt så säger tiden ganska lite om möjligheten, så länge det åtminstone är minutrar och inte sekunder det talas om
Citera
2021-09-20, 17:02
Medlem
Citat:
Fem minuter räcker ju dock gott och väl för en våldtäkt, med tanke på bredden i det juridiska begreppet våldtäkt. Att stoppa in finger är våldtäkt och tar långt mindre än fem minuter. Att kön berör kön tar också mindre än fem minuter. Att tvinga in sitt kön i någons mun... Du fattar. Men just då det inte bara är samlag som är våldtäkt så säger tiden ganska lite om möjligheten, så länge det åtminstone är minutrar och inte sekunder det talas om

Ser det som osannolikt att ingen kolega till SSK har upptäkt eller fått reda på av patient under samma pass vad de utsatts för isåfall tre gånger. Utan två gånger blir SSK tagen ur tjänst dagen efter.Utan att personal verkar ha upptäkt något själva. Låter som väldigt osannolikt .
Citera
2021-09-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Ser det som osannolikt att ingen kolega till SSK har upptäkt eller fått reda på av patient under samma pass vad de utsatts för isåfall tre gånger. Utan två gånger blir SSK tagen ur tjänst dagen efter.Utan att personal verkar ha upptäkt något själva. Låter som väldigt osannolikt .

Jag tycker inte det låter särskilt osannolikt att det inte skulle märkas på en avdelning där folk i grunden mår väldigt dåligt och det är anledningen till att de befinner sig där. Så känns rent så som lika sannolikt det hänt som att det inte hänt. Alltså inget att lägga till grund för varken det ens eller det andra.
Men blir det en dom så får man förhoppningsvis mer svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in