Citat:
Det beror lite på, om man skulle bedöma att det finns en beroendeställning som utnyttjats så kan det räknas som våldtäkt även om båda varit med på det. Man anses inte kunna samtycka juridiskt I den situationen. Men finns inte en tillräcklig beroendeställning skulle det inte anses som våldtäkt om en samtyckande patient och en sjuksköterska haft sex.
Jag skulle tro det är något annat än en beroendeställning som ligger till grund för att det rubriceras som våldtäkt i det här fallet.
Jag skulle tro det är något annat än en beroendeställning som ligger till grund för att det rubriceras som våldtäkt i det här fallet.
Du har rätt i det du skriver. Men ärligt talat? Är det inte en beroendeställning när en patient på en psykiatrisk avdelning, där människor mår ganska dåligt antar jag för annars skulle de väl inte vara där?, råkar ut för en sjuksköterska som gör närmanden? En sjuksköterska som är ansvarig för att ge patienten de läkemedel som patienten behöver för att orka överleva?
Nu har jag inte sett några domar kring detta, men jag skulle kunna tänka mig att HD skulle kunna komma till slutsatsen att det de facto är en beroendeställning.
Men sedan som du skriver, det kanske är en sekundär fråga. För det kan vara så att det finns andra händelser som åklagaren har fäst sig vid som väger tyngre.
Det skulle vara intressant att få läsa förundersökningsprotokollet när förundersökningen är klar. Men det får vi kanske aldrig göra. Dels eftersom förundersökningen kan läggas ned och då blir den inte offentlig. Dels att även om åtal väcks, kan förundersökningsprotokollet sekretessbeläggas och då får vi heller inte läsa den.
Men jag skulle vilja veta hur polisen har arbetat med utredningen. Har de gått till botten med allting? Har de förhört sjuksköterskans kollegor om hur de upplevde dagen på jobbet? Märkte de några skillnader i beteende hos sjuksköterskan? Har de förhört andra patienter? Har man "topsat" sjuksköterskan? Hur har polisen arbetat med att säkra spår?
Det här är intressanta saker. Inte alla gissningslekar och allmänt tyckande som återkommer i den här tråden hela tiden. Där ingen vet någonting men säger sig tro att de vet vad som är sant.
Sedan skulle det vara intressant att få veta hur psykiatrienheten eller avdelningen, eller hur det är organiserat i Gävle, har hanterat anmälan i våras?
Har man haft några interna diskussioner kring detta med våldtäkter på jobbet? Hur den övriga personalen ska agera ifall en patient kommer och berättar att de eller någon annan patient har blivit våldtagna? Jag kan tänka mig att det här kan vara en jobbig fråga för nya undersköterskor att hantera på jobbet. Vad säger arbetsgivaren att de skall göra vid dessa fall?
Har de tagit fram rutiner kring detta efter vårens händelser? Är det möjligen det som gjorde att sjuksköterskan greps så snabbt?
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2021-09-18 kl. 01:57.
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2021-09-18 kl. 01:57.