Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
21-09-19, 16:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Min invändning är att det inte är kostnadseffektivt att göra insatser i Sverige.

De som jobbat med att utveckla och förfina produkter känner till att det är enkelt att göra stora framsteg i början, men i takt med att produkten blir bättre, blir det allt svårare att den göra den ytterligare bättre. Principen är att "de sista 20 procenten kräver 80 procent av insatsen".

Sverige har haft en fossilfri elförsörjning i 50 år. Vår industri är även mycket väloptimerad. Att förfina ytterligare kräver mycket stora investeringar i förhållande till nytta. CO2-nivån är en global fråga. Därmed bör besluten om var insatser skall sättas in baseras på en global kännedom. Jag är säker på att en investering i koldioxidfri elförsörjning får betydligt större nytta i andra länder än Sverige. Det vettigaste borde alltså vara att investera i utlandet, tex i länder där en stor andel av elförsörjningen är kolkraft. Det skulle göra betydligt mer nytta. Jag pratar inte om någon låg siffra som 2ggr mer, utan om kanske 100, eller 1000ggr mer nytta för samma investering.

I Sverige har vi en utveckling som snarare går baklänges, pga en rad ovettiga beslut från politiker som inte fattat att vår forna elproduktion bestående av 50% kärnkraft och 50% vattenkraft var nära optimalt för Sverige. Man har nu satt upp målet att ersätta kärnkraften med vindkraft. Det är så korkat att varje ingenjör som är insatt i frågan bör bli rasande. Utbyggnad av vindkraften och avveckling av kärnkraft leder till betydligt högre koldioxidutsläpp. Betydligt högre. Så här talar vi alltså inte om att investeringarna har tveksam nytta i ett redan förfinat system. Utan att investeringarna får motsatt verkan. Elförsörjningen blir sämre på alla mätbara sätt. Ändå så bara fortsätter det.

Snart är vi uppe i 30% vindkraft. Och vi har inte några nya kärnkraftverk på gång. Och vi investerar inte i att bygga nya dammar för vattenkraft, vilket vi borde, med tanke på att de äldre dammarna närmar sig 100 år gamla. De har redan passerat sin beräknade livslängd. Istället lägger vi ner betongtillverkningen. Det kommer alltså inte ens finnas inhemsk betong att tillgå för konstruktion av nya dammar efter att vattendammarna börjar kollapsa och behöver ersättas om några decennier...
Att rädda klimatet kommer att kosta en del, det är ingen tvekan om det. Nu har vi dessutom fått en massa klimatskador som kommer att kosta massor, det hade man kunnat undvika eller åtminstone minska om man hade börjat ersätta fossila bränslen för 30 år sedan. Där är det stora sveket som jag ser det, att makthavarna har ignorerat alla varningar från vetenskapen.

Sverige producerade ca 60 miljoner ton CO2 2019. Drygt hälften av dessa utsläpp kommer från inrikes transporter och industrin. Naturligtvis kan dessa 60 miljoner ersättas av fossilfria bränslen, det vet vi och på många håll visar det sig dessutom att det är lönsamt. Det är helt enkelt bara viljan som saknas, därför att fossilindustrin inte vill ha någon konkurrens från alternativ energi, de har bromsat den i många år.

Guterres säger att de globala utsläppen måste minska med 45 % till 2030, vetenskapen stödjer detta. Sverige lever inte upp till sina klimatmål.

Att stora utsläppare måste göra mer, det håller jag med om, men vi måste göra vår andel och där har riksdag, regering och företag det största ansvaret.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-territoriella-utslapp-och-upptag/?
Citera
21-09-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Att rädda klimatet kommer att kosta en del, det är ingen tvekan om det. Nu har vi dessutom fått en massa klimatskador som kommer att kosta massor, det hade man kunnat undvika eller åtminstone minska om man hade börjat ersätta fossila bränslen för 30 år sedan. Där är det stora sveket som jag ser det, att makthavarna har ignorerat alla varningar från vetenskapen.

Sverige producerade ca 60 miljoner ton CO2 2019. Drygt hälften av dessa utsläpp kommer från inrikes transporter och industrin. Naturligtvis kan dessa 60 miljoner ersättas av fossilfria bränslen, det vet vi och på många håll visar det sig dessutom att det är lönsamt. Det är helt enkelt bara viljan som saknas, därför att fossilindustrin inte vill ha någon konkurrens från alternativ energi, de har bromsat den i många år.

Guterres säger att de globala utsläppen måste minska med 45 % till 2030, vetenskapen stödjer detta. Sverige lever inte upp till sina klimatmål.

Att stora utsläppare måste göra mer, det håller jag med om, men vi måste göra vår andel och där har riksdag, regering och företag det största ansvaret.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-territoriella-utslapp-och-upptag/?

Alla företag i Sverige sysslar med energieffektivisering. Det beror på att energi kostar pengar. Åkerier använder moderna bränslesnåla lastbilar. Pappersmassabruk byter regelbundet till nya motorer och växelriktare för att minska elförbrukningen. Svenska industrin har alltså sedan länge nått punkten där processerna är så finslipade att de knappt kan förbättras.

Titta här:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationellt/koldioxideffektivitet/

Så ur ett globalt perspektiv är det irrationellt att satsa pengar på att förfina de redan väloptimerade processerna i Sverige eller Schweiz. De pengar man bör investera, med global CO2-minskning i åtanke, bör vara en "copy paste" av Sverige och Schweiz. Det skulle göra en enorm skillnad. Det skulle överskrida målet på 45% minskning med råge. Här i Sverige kan man avvakta och forska på nästa stora tekniksprång. Det som främst behövs här i nuläget är som sagt underhåll och ersättning av verk som närmar sig slutet av sin livslängd. Det är nämligen en mycket stor andel. Det brinner i knutarna.

"Don't change a winning concept".
Citera
21-09-19, 18:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Alla företag i Sverige sysslar med energieffektivisering. Det beror på att energi kostar pengar. Åkerier använder moderna bränslesnåla lastbilar. Pappersmassabruk byter regelbundet till nya motorer och växelriktare för att minska elförbrukningen. Svenska industrin har alltså sedan länge nått punkten där processerna är så finslipade att de knappt kan förbättras.

Mycket energi kan sparas med energieffektivisering
Jag tycker att du dels felciterar och dels har direkt fel.

Om du läser texten du länkade till igen så kommer du att upptäcka att det inte finns något stöd där för ditt påstående att "processerna är så finslipade att de knappt kan förbättras".

Det är naturligtvis så att verksamheter anpassas till givna förutsättningar. Som är att energi fortfarande är exceptionellt billig eftersom ungefär 80% av energin (globalt) kommer från fossila bränslen. Det kommer inte att vara så särskilt länge och då måste alla verksamheter och alla individer att behöva anpassa sig till mer realistiska energipriser.

Titta, som exempel, på utvecklingen av priset på LNG under dom senaste 12 månaderna. OK, den utvecklingen kan delvis vara tillfällig, men den bör nog ses som en förvarning om vad som komma skall. Kolla 1Y och MAX och betänk att användning och beroendet av LNG har ökat betydligt de senaste åren samtidigt som kolanvändningen minskar.

https://www.nasdaq.com/market-activity/commodities/ng:nmx

Jag hoppas att du följt vad som hänt med elprisena i UK, de senaste månaderna. Som till stor del, ofta runt 50% eller mer, produceras med LNG. 475 pound sterling/MWh motsvarar ca 5:70 SEK/kWh.

https://www.independent.co.uk/business/energy-prices-france-uk-fire-b1921154.html

Det återstår väldigt mycket som kan göras för att minska energiförbrukningen genom att förbättra effektiviteten i all energianvändning. Jag har listat upp flera exempel för dig tidigare, men det var uppenbart att du då bara stoppade huvudet i sanden med reflektionen "det går inte" utan att ens reflektera över det jag skrev. Så, det var ju helt klart en meningslös ansträngning.

Citera
21-09-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Mycket energi kan sparas med energieffektivisering
Jag tycker att du dels felciterar och dels har direkt fel.

Om du läser texten du länkade till igen så kommer du att upptäcka att det inte finns något stöd där för ditt påstående att "processerna är så finslipade att de knappt kan förbättras".

Det är naturligtvis så att verksamheter anpassas till givna förutsättningar. Som är att energi fortfarande är exceptionellt billig eftersom ungefär 80% av energin (globalt) kommer från fossila bränslen. Det kommer inte att vara så särskilt länge och då måste alla verksamheter och alla individer att behöva anpassa sig till mer realistiska energipriser.

Titta, som exempel, på utvecklingen av priset på LNG under dom senaste 12 månaderna. OK, den utvecklingen kan delvis vara tillfällig, men den bör nog ses som en förvarning om vad som komma skall. Kolla 1Y och MAX och betänk att användning och beroendet av LNG har ökat betydligt de senaste åren samtidigt som kolanvändningen minskar.

https://www.nasdaq.com/market-activity/commodities/ng:nmx

Jag hoppas att du följt vad som hänt med elprisena i UK, de senaste månaderna. Som till stor del, ofta runt 50% eller mer, produceras med LNG. 475 pound sterling/MWh motsvarar ca 5:70 SEK/kWh.

https://www.independent.co.uk/business/energy-prices-france-uk-fire-b1921154.html

Det återstår väldigt mycket som kan göras för att minska energiförbrukningen genom att förbättra effektiviteten i all energianvändning. Jag har listat upp flera exempel för dig tidigare, men det var uppenbart att du då bara stoppade huvudet i sanden med reflektionen "det går inte" utan att ens reflektera över det jag skrev. Så, det var ju helt klart en meningslös ansträngning.

Jag hade inte klistrat in några citat i mitt inlägg, så du kan därför inte anklaga mig för felcitering. Jag stödde inte påstående om att svensk industri är väloptimerad med någon källa, utan det är något jag läst och hört genom åren, men om du vill kan jag försöka hitta en. Men min erfarenhet av att ha jobbat med både svenska och utländska ingenjörer är att svenskarna verkligen gillar att optimera saker. Även när det tar massor med extra tid. Det är något inom oss som driver oss till det. När chefen tycker att det är bra nog, fortsätter ingenjörerna med "skunk work", och tar fram ännu smartare lösningar. Utländska ingenjörer jag jobbat med har ett helt annat tänk där. Det viktigaste för dem är att tex att göra vad chefen sagt, eller följa processen. De ser inte de där små förbättringarna man som svensk ingenjör ständigt inser kan göras

Annars är det väl bara att se på siffrorna jag länkade till. Det ligger såklart arbete bakom att nå så optimerade processer. Ett annat sätt att se på siffrorna är att det som en svensk gör på en timme tar för en Iranier eller Kines en hel normal arbetsdag. Och det tycker jag också ligger i linje med min erfarenhet av att jobba med ingenjörer från nämnda länder.

Jag vet inte vad du syftar på där på slutet, men jag vill påpeka att jag inte är avlönad att svara på dina inlägg. Och med tanke på att din ton sällan är särskilt god, ger dina inlägg mig sällan någon speciell motivation att vilja svara. Vad var det mer specifikt du tänkte på?
Citera
21-09-19, 19:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag hade inte klistrat in några citat i mitt inlägg, så du kan därför inte anklaga mig för felcitering. Jag stödde inte påstående om att svensk industri är väloptimerad med någon källa, utan det är något jag läst och hört genom åren, men om du vill kan jag försöka hitta en. Men min erfarenhet av att ha jobbat med både svenska och utländska ingenjörer är att svenskarna verkligen gillar att optimera saker.

Jag utgår från att vi i hög grad lever på en internationell marknad även om vi i huvudsak diskuterar förutsättningarna i Sverige.

Optimering sker, som jag påpekade, baserat på dom givna förutsättningarna. Som bl.a. är att energi är billig eftersom priserna i hög grad baseras på fossila bränslen.

Om energipriserna är mångdubbla så gäller andra förutsättningar. Då kommer optimeringen att ge ett annat resultat. Då duger inte dagens teknik och dagens produktionsmetoder i energikrävande verksamheter.

Vi kan lära mycket från historien. Många ingenjörer har sagt om produktionsmetoder att "nu går det inte att optimera mer", men det har alltid visat sig vara fel. Det finns dessbättre alltid någon som är beredd att tänka "utanför lådan".

Om du väntar dig att det du skiver aldrig ska ifrågasättas så borde du kanske välja ett annat forum än Flashback? Det fina här är att alla får skiva vad dom vill. Yttra vad du vill, men räkna med att det finns någon som inte håller med dig, inte tycker om det du skriver eller kanske till och med inte tycker om din ton.

Jag hoppas verkligen inte att det inte kommer som en fullständig överraskning för dig att jag långt från uppskattar din ton.

Citera
21-09-19, 21:22
Medlem
Tanuss avatar
I Sverige bor 1,35 promille av jordens befolkning. (10,3 miljoner av totalt 7,6 miljarder pers)
Sverige står för 0,8 promille av jordens ackumulerade växthusgasutsläpp. (47,4 miljoner ton CO2-ekvivalenter av totalt 59 miljarder ton CO2-ekvivalenter)

Dvs om alla människor på jorden skulle leva som svenskar så minskar de totala utsläppen med 40%.

Säg efter mig:
"Vår livsstil är inte klandervärd "
Citera
21-09-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Om vi hade stoppat befolkningsexplosionen för 30 år sedan hade varit två miljoner färre människor i Sverige och i ett betydligt bättre läge när det gäller utsläpp, utfiskning, grundvattensänkning m.m.
Citera
21-09-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
I Sverige bor 1,35 promille av jordens befolkning. (10,3 miljoner av totalt 7,6 miljarder pers)
Sverige står för 0,8 promille av jordens ackumulerade växthusgasutsläpp. (47,4 miljoner ton CO2-ekvivalenter av totalt 59 miljarder ton CO2-ekvivalenter)

Dvs om alla människor på jorden skulle leva som svenskar så minskar de totala utsläppen med 40%.

Säg efter mig:

Ja, vi släpper ut lite, och åstadkommer mycket (låg CO2/kapita och CO2/BNP)

https://ibb.co/tzbdtVv
https://ibb.co/bbpk7gH
https://ibb.co/XLJzgWp
https://ibb.co/HHpHvCC

https://www.svt.se/special/co2-utslapp-tio-ar/

Vi använder till 66% fossilfri energi, vilket kan jämföras med 13% i Kina och 1% i Mellanöstern.
Citera
21-09-19, 23:30
Medlem
Cancerogens avatar
Hettan dödar tio gånger färre än kyla:

https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(21)00081-4/fulltext#%20

Sedan temperaturökningarna år 2000 har död pga av hetta ökat med 0,21% men död pga kyla minskat med 0,51%!

https://www.wsj.com/articles/climate-change-heat-cold-deaths-medical-journal-health-risk-energy-cost-fossil-fuels-11631741045

Det är kylan vi skall vara rädda för.
Citera
21-09-20, 08:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus

Säg efter mig:
Du förringar våra utsläpp. Jag tror att dessa uppgifter är mer korrekta:

Sveriges totala utsläpp till 2019 är 5 miljarder ton CO2.
Sveriges andel av de globala utsläppen 2019 var 0,1%.
Sveriges andel av de ackumulerade utsläppen var 2019 0,3%.

De stora bovarna är så klart mycket värre.

Sweden: CO2 Country Profile
https://ourworldindata.org/co2/country/sweden

Så nog har vi ett ansvar att avveckla de fossila utsläppen. Det är fegt och ansvarslöst att låtsas något annat. Man måste man komma ihåg vilken effekt det har, när somliga länder smiter undan sitt ansvar, som när USA med Trump gjorde det. Detta påverkar andra att göra mindre också, för varför skall vi göra något när inte de värsta gör något? Så har världens länder hållit på länge redan och det håller inte.
Senast redigerad av humanlife 21-09-20 kl. 08:08.
Citera
21-09-20, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Hettan dödar tio gånger färre än kyla:

https://www.thelancet.com/journals/lanplh/article/PIIS2542-5196(21)00081-4/fulltext#%20

Sedan temperaturökningarna år 2000 har död pga av hetta ökat med 0,21% men död pga kyla minskat med 0,51%!

https://www.wsj.com/articles/climate-change-heat-cold-deaths-medical-journal-health-risk-energy-cost-fossil-fuels-11631741045

Det är kylan vi skall vara rädda för.

Det här förklarar ganska mycket varför vi i Sverige ändå inte ser undergången framför oss. Vi har väldigt goda marginaler att klara klimatförändringarna när det gäller stigande temperaturer. Lär bli en av de sista länderna att dö av värme. När det blir varmare i Sverige kommer vi installera air condition överallt och klara oss ytterligare 50-100 år.
Citera
21-09-20, 09:13
Medlem
humanlifes avatar
Sverige har en viktig naturresurs i skogen, tyvärr har naturskogen krympt snabbt, medan virkesåkrarna breder ut sig. Vi kan öka skogens förmåga att ta upp koldioxid.
Många klagar på att regnskog skövlas, men vi borde nog fokusera mer på vår egen skog, vi har nog inte så bra koll på vad som händer med den.

Svt startar en serie om skogen:
https://www.svtplay.se/video/32518291/slaget-om-skogen/slaget-om-skogen-naturskog-eller-turboskog?id=jkdWEGN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in