2021-09-19, 21:11
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Så är det ju.

Det jag avskyr i hela det här narrspelet är riksbankens svinaktighet. KPIF är rena skämtet. INNAN man försökte bota en pandemi med vansinnig penningpolitik så varnade man för och var "räntehökar" bl a pga uppblåsta tillgångsvärden, nu när detta verkligen är ett problem så är det knäpptyst... ..bl a har man sett till att berika sig själva. Skvaller från gamla studiekompisar; folket på Rb håller på att tömma sina aktieportföljer, så ni som tror mer på en medelklass-bail out än en naturlig börskrasch kan ju fantisera vidare.

Sätter en miljon på att KPIF på något magiskt sätt kommer hamna under 3 % för september, trots en verklig inflation om 5-6. Någon som sätter emot? Menar allvar, bara att PM;a.

Med tanke på att du verkar ha knäckt koden och vara stensäker på denna konspiration att riksbanken vill dölja inflationen så utgår jag ifrån att du har hela din förmögenhet i bostäder/guld/aktier.
Citera
2021-09-19, 21:20
  #122
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Med tanke på att du verkar ha knäckt koden och vara stensäker på denna konspiration att riksbanken vill dölja inflationen så utgår jag ifrån att du har hela din förmögenhet i bostäder/guld/aktier.

Två (obelånade - vilket ju är helkorkat i dessa tider) bostäder, lite blandade antikviteter, lite ädelmetaller men rätt mkt cash bundet till 1,25 % nominell ränta, en del likviditet till 0,8%... Vansinnigt såklart - men vettigare än att få sitt kapital halverat i den kommande börskraschen.

EDIT; "Konspiration"... nja, i någon mån, jag VET att Rb försöker "göra en Argentina" och inflatera bort kostnaderna för corona och immigrationen. Grejen är att folk konspirerar, att vissa konspirationsteorier är sanna betyder inte att jorden är platt, CIA mördade JFK eller att vaccinet ska utplåna oss.
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-09-19 kl. 21:31.
Citera
2021-09-19, 21:25
  #123
Medlem
ViperVens avatar
Oj vilken överraskning..
Citera
2021-09-19, 21:46
  #124
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nu går vi lite OT; MEN - tror heller inte utbyggd vattenkraft är en vettig lösning (även om vi reglerade ALLT, minst lilla vattendrag, räcker det inte till för den ökande elektrifieringen).

Gör som Finland; satsa på att bygga nya kärnkraftverk, 6-8 st, det enda rimliga.

Solpaneler på taket kan ju driva stavmixern, typ... ...men det är som du säger, el för uppvärmning har exploderat (och uppmuntrats) och då kan man fan inte sätta sig i en sits där man importerar "fossil" el...

Hoppas, hoppas, hoppas Mp åker ut nästa september. Tyvärr tror jag S har så "goda kontakter" med islamistiska föreningar att man kan ordna tillräckligt med stödröster.

Det kommer bli en S regering.
M kommer inte sitta i en regering med SD. Den nyliberala delen av Moderaterna har nu karaktärsmördat Hanif Bali. Kristersson är en Reinfeldtare o kommer inte byta ideologisk fot.

Inflationen är redan ett faktum.
Bensinpriserna har stigit. Lunchpriset har stigit. Priset på byggmaterial har stigit. Jag tycker även att priset på matkassarna stigit (kan vara att jag bytt matvanor). Så om priset på el stiger så är det väl bara i takt med tiden.

Även lönerna har sprungit iväg. Det är svårt att få tag på någolunda kvalificerad personal under 50.000:-/mån.
Citera
2021-09-19, 21:49
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Dina siffror må stämma men köpkraften på bostadsmarknaden har en annan faktor som är avgörande. Möjlighet till belåning.

Hade du samma möjlighet till att låna 10 miljoner kr 1973 till priset motsvarande 60 pizzor per månad? Nej, men det har du idag 2021.
fast du behövde inte låna 10 miljoner - för det fanns inga gratis låtsaspengar som drev upp priserna. Räntorna låg på mellan 8-15% och man kom inte undan amorteringen.
Det är i sig möjligheter till nästa gratis belåning som gjort att ingen idag har råd med bostad.
Många som köpte hus på 70-talet och bakåt lyckades ofta amortera hela lånet på ca 30-40 år.
Idag tar det snarare 30 livstider att amortera av det.
Citera
2021-09-19, 21:52
  #126
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Med tanke på att du verkar ha knäckt koden och vara stensäker på denna konspiration att riksbanken vill dölja inflationen så utgår jag ifrån att du har hela din förmögenhet i bostäder/guld/aktier.

I dessa förvirrade tider så skadar det inte att ha fastigheter, guld, aktier o cash.

Ingen vet riktigt när o vart lasset skälper. Majoriteten av världens sparare kommer förlora pengar temporärt. Det gäller bara att förlora så lite som möjligt.

Men en sak är säker o det är att vi står inför en ekonomisk vinter.
Hur illa o lång den blir vet bara få, om några.
Citera
2021-09-19, 21:56
  #127
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Borde de inte höja räntorna snart? Fattar inte varför det aldrig kommer?

Systemet är skuldmättat.
Räntorna kommer att gå mot noll.
Amorteringstiderna kommer att gå mot oändligheten.
Citera
2021-09-19, 22:02
  #128
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
fast du behövde inte låna 10 miljoner - för det fanns inga gratis låtsaspengar som drev upp priserna. Räntorna låg på mellan 8-15% och man kom inte undan amorteringen.
Det är i sig möjligheter till nästa gratis belåning som gjort att ingen idag har råd med bostad.
Många som köpte hus på 70-talet och bakåt lyckades ofta amortera hela lånet på ca 30-40 år.
Idag tar det snarare 30 livstider att amortera av det.


På 70-talet så fick man dra av räntorna. Så hade man tillräckligt stort cashflow samt goda bankkontakter så att man kunde låna mycket. Sedan gjorde inflationen sitt. Speciellt när det kommer till villor i Stockholm o hyresfastigheter i city. En möjlighet som bara var öppen för en minoritet.

Men det går fortfarande att betala bort ett hus på några år om man lägger sin talang o tid på rätt saker.
Citera
2021-09-19, 22:04
  #129
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det kommer bli en S regering.
M kommer inte sitta i en regering med SD. Den nyliberala delen av Moderaterna har nu karaktärsmördat Hanif Bali. Kristersson är en Reinfeldtare o kommer inte byta ideologisk fot.

Inflationen är redan ett faktum.
Bensinpriserna har stigit. Lunchpriset har stigit. Priset på byggmaterial har stigit. Jag tycker även att priset på matkassarna stigit (kan vara att jag bytt matvanor). Så om priset på el stiger så är det väl bara i takt med tiden.

Även lönerna har sprungit iväg. Det är svårt att få tag på någolunda kvalificerad personal under 50.000:-/mån.

Håller helt med om M-dvärgen, är lika äkta som en femtonkronorssedel. Problemet är att Åkesson är en utmärkt debattör och partiledare öht, men en politisk idiot. Han skulle naturligtvis "gjort en Trump" och kört anti-etablissemang-racet fullt ut. Då hade det han kallar "det konservativa blocket" kunnat få majoritet och han hade haft dvärgen i gisslan i migrationsfrågan.

Sorry för OT! Eller OT förresten, to the core jävligt on topic...
Citera
2021-09-19, 22:05
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
På 70-talet så fick man dra av räntorna. Så hade man tillräckligt stort cashflow samt goda bankkontakter så att man kunde låna mycket. Sedan gjorde inflationen sitt. Speciellt när det kommer till villor i Stockholm o hyresfastigheter i city. En möjlighet som bara var öppen för en minoritet.

Men det går fortfarande att betala bort ett hus på några år om man lägger sin talang o tid på rätt saker.
egentligen först 1979... innan dess - nej.
Citera
2021-09-19, 22:06
  #131
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
- - -
Räntorna kommer att gå mot noll.
- - -

Gärna det! Det här är fjärde året i rad med negativ realränta, osunt och ohållbart.
Citera
2021-09-19, 22:08
  #132
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Systemet är skuldmättat.
Räntorna kommer att gå mot noll.
Amorteringstiderna kommer att gå mot oändligheten.

Systemet har krackelerat sedan president Le Gulle skickad ett antal pallar med vacumpackade dollarsedlar till USA o ville växla in dem mot guld.

Havererar USD så kommer EUR o GBP få stora problem innom 24 timmar. SEK åker med av bara farten.

En härdsmälta utan dess like.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in