Citat:
Det finns en 30-åriga börskrasch i närtid, i Japan, den är orsakad av att Japans befolkning minskar och de började ta ut sina sparade pengar ur börsen. Det kommer även att hända i Sverige, när vi blir färre, och i USA. Självklart funderar jag ibland på detta, och det är ganska naivt att tro att börsen bara kan fortsätta stiga ända upp i rymden. DET finns det inga exempel på i historien.
Plotta nu ut en börskurva över USA de senaste 100 åren. Ser du något år som sticker ut?...
Detta sagt så kommer jag naturligtvis att tanka fullt efter nästa krasch. Minst 30% ner är kravet.
Plotta nu ut en börskurva över USA de senaste 100 åren. Ser du något år som sticker ut?...
Detta sagt så kommer jag naturligtvis att tanka fullt efter nästa krasch. Minst 30% ner är kravet.
Har VTSAX återhämtat sig under alla börskrascher historiskt? Jepp. Tror världens bästa investerare på börsen på sikt, exempelvis indexfonder? Jepp. Stödjer forskningen att index förvaltning är ett dugligt sätt att investera? Absolut.
Det låter mest som att du spekulerar hejvilt. Välj ett annat tillgångsslag eller trada eller gör vad du vill. Sedan att du kommer ha fel på sikt, det är en annan sak.
Så företag som generar positivt cash-flow och som driver fantastiska verksamheter kommer inte fortsätta att utvecklas och växa? Trams.
Din rädsla verkar helt obefogad.
Ett världsindex sprider över massor med industrier, företag och länder. Det kommer fortsätta att funka. Det är inte helt perfekt, men kommer funka.
Jag har lite mer förtroende för Buffett än du, ledsen. Sedan så litar jag även mer på min egen hjärnkapacitet också, no offence.
Ja, du får ha en oro, det har inte jag. Det finns så många olika sätt att investera via börsen och tillgångsslaget kommer fortsätta finnas en bra tid framöver.