Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Trist att du tänker så.
Jag skriver det igen.
Idag finns det många framstående kvinliga läkare och forskare som säkert inte tänker
"är det bara biverkningar som kvinnor har så är väl det inte så intressant eller viktigt".
Det är väl fullständigt självklart att dessa framstående läkare och forskare har förmågan att intressera dig för andra kvinnors symtom, så ja, om man inte tror att någon bryr sig om deras problem så nervärderar man de kvinliga läkarnas och forskarnas förmåga.
Så varför nervärdera dessa framstående kvinnors förmåga att ta kvinnors symtom på allvar genom att påstå att
"är det bara biverkningar som kvinnor har så är väl det inte så intressant eller viktigt".
För hundra år sedan hade ditt uttalande om oitresse för kvinnors sjukdomar varir relevant och kanske för 50 år sedan också, men nu är det 2021, inte 1921.
Det är få läkare som har råd att forska i ett ämne oavsett om de är kvinnor eller män om de inte får tilldelat pengar för det. Problemet har väl inte varit att inga läkare har varit intresserade utan att institut och vilka det är som delar ut pengar till forskning har varit ointresserade.
This week the BMJ published a report by Dr Victoria Male, a lecturer in reproductive immunology at Imperial College London, noting that a link between the vaccine and menstrual changes was “plausible and should be investigated”.
Det ser ut som om det håller på att förändras nu. National Institutes of Health har nyligen delat ut pengar till att undersöka saken.
First, there’s the fact that participants in clinical coronavirus vaccine trials weren’t asked specific questions about changes to their menstrual cycle. Why did no one think that might be something worth collecting data on?
That sort of defeatist attitude seems to pop up a lot when it comes to women’s health, however. I hope this pandemic does something to change that. Recent months have been a painful reminder that it doesn’t matter how amazing a vaccine is; it’s only effective if enough people take it. And if you want to have any hope of that happening, then the medical industry needs to start taking women seriously.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/sep/18/covid-vaccine-changes-menstrual-cycles
Jag håller helt enkelt inte med dig. Man har inte tagit denna biverkning på allvar man har ju knappt villa kännas vid att den kan finnas. Nu har man nyligen gett pengar till att studera detta. Anledningen till att man inte gjort det tidigare lastar jag inte kvinnliga läkare. Fattar faktiskt inte varför du gör det.
Men jag är inte förvånad. Detta är ett problem som är gammalt och fortfarande inte löst. Vi ser samma problem runt p-piller t.ex.
Jag blir lite förundrad, skulle det bara kunna vara kvinnliga läkare som intresserar sig för biverkningar som enbart drabbar kvinnor?
Jag vill förtydliga, jag nervärderar inga kvinnliga läkare, jag färgsätter varför inga pengar har delats ut att forska om ämnet för en nu. Men skriv du gärna ett inlägg till enbart baserat på hur jag nervärderar kvinnliga läkare. Det verkar ju roa dig kopiöst.
Kanske är dit problem att du inte gillar eller förstår ironi?