2021-09-19, 14:06
Medlem
Lugnochros avatar
När yngre människor kommer att insjukna i en ny variant (våg)som vaccinet inte biter på eftersom de har ju minsann tagit båda sprutorna kommer skocken att ropa efter mer vaccin och ännu strängare restriktioner. Media kommer att fylla spaltkilometer om diverse historier. Inte många kommer att inse eller ens försöka fundera på om det är vaccinet som ställer till det för våra yngre medborgare eftersom det står inget om det i Media. Never ending story.
Citera
2021-09-19, 14:08
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
När yngre människor kommer att insjukna i en ny variant (våg)som vaccinet inte biter på eftersom de har ju minsann tagit båda sprutorna kommer skocken att ropa efter mer vaccin och ännu strängare restriktioner. Media kommer att fylla spaltkilometer om diverse historier. Inte många kommer att inse eller ens försöka fundera på om det är vaccinet som ställer till det för våra yngre medborgare eftersom det står inget om det i Media. Never ending story.

Det är en känd teori, som jag tar på fullt allvar, medan jag står på sidlinjen och följer utvecklingen och utfallen av kliniska studier.
Citera
2021-09-19, 14:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Sen måste ju vem som helst inse att om 10% av befolkningen står för 60-70% av fallen och dödsfallen så är det där man får koncentrera sig - inte på 90% av befolkningen som står för 30-40% av fallen och dödsfallen - eller hur?

Nej. Jag tror att det kan vara bättre att satsa resurserna på den grupp som har valt att ta vaccinet.

Dom svenskar som inte har tagit vaccin, vill förmodligen inte ta vaccinet. Det är tråkigt att dom har valt bort vaccinet. Dom kommer att belasta sjukvården i onödan. Men vad ska man göra? Är det värt besväret att försöka övertala ovilliga svenskar att ta vaccinet?

Eller är det bättre att satsa resurserna på att upprätthålla vaccinskyddet hos dom svenskar som har valt att ta vaccin? Nu håller skyddet på att avta hos dom riskgrupper som fick vaccin först. Ifall riskgruppernas skydd fortsätter att avta, så kan det bli ännu en besvärlig höst för sjukvården.
Citera
2021-09-19, 14:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kom igen!
Vi lever inte på 1800-talet!

Idag finns det många framstående kvinliga läkare och forskare som säkert inte tänker
"är det bara biverkningar som kvinnor har så är väl det inte så intressant eller viktigt".

Varför nervärdera dessa kvinnors förmåga?
Har jag nervärderat kvinnliga läkares förmågor? Kan du länka till ett enda inlägg där jag gör det .

Det trista med personer som du är att ni älskar att klistra på åsikter på andra. I stället för att argumentera så skriver du bara ett inlägg som baserar på fördomar du bisitter.

Att det i UK och USA är 170 000 kvinnor som har fått rubbingar eller problem med menstruationen är ganska uppseende veckande. Speciellt när man inte brytt sig ett skit om det fören nu. Nu ges det pengar och ska ses över. Hade 170 000 män i dessa två länder upplevt en biverkning så hade man säkerligen tittat på det för länge sedan.

Jag länkade till en artikel som tar upp detta problem. Så det är ju inget som bara jag hittar på. Eller menar du att man brytt sig om detta långt tidigare?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-19 kl. 14:24.
Citera
2021-09-19, 14:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Man misstänker att nästan 300 stycken har dött av vaccinet i Sverige.

Så 2/100k känna lite långsökt.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody3
Ja, det är nog högt räknat dubbelt så många som dött av vacciner, dvs. 4 på 100 000.
54 av de som dött är under 70 år och följdaktligen är nära 2 döda över 70 år eller äldre. Äldre medicinerar ofta mera och
är också oftare skörare än yngre, så det är ju inte så konstigt. Se fetning nedan.

Enligt dina länkar:
I tabellen nedan visas antal rapporter per åldergrupp där dödsfall är angivet som utfall av den misstänkta
biverkningen. Dessa rapporter ingår även i tabellerna ovanför.
Läkemedelsverket kan inte med bestämdhet säga hur många som faktiskt avlidit på grund av
vaccinationerna. Vi kan endast återge hur många rapporter som har inkommit där patienten uppges ha
avlidit. De rapporterade dödsfallen kan vara förknippade med de misstänkta vaccinen i fråga, men de kan
även bero på patientens eventuella andra sjukdomar, andra läkemedel som patienten använder, eller andra
faktorer.
Citera
2021-09-19, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kom igen!
Vi lever inte på 1800-talet!

Idag finns det många framstående kvinliga läkare och forskare som säkert inte tänker
"är det bara biverkningar som kvinnor har så är väl det inte så intressant eller viktigt".

Varför nervärdera dessa kvinnors förmåga?

Jag har träffat en hel del kvinnliga läkare som nedvärderar andra kvinnors erfarenheter. De är nästan värre än de manliga läkarna. Har de inte haft problemen så finns de inte. Min egen mammas kvinnliga läkare är ett exempel. När mamma fick extremt ont i benen ville läkaren avfärda henne med att det var kvinnokrämpor och skrev ut kortisontabletter. Mamma, som var stark och välutbildad stod på sig och krävde mer tester. Det visade sig att hon hade en obotlig cancerform som behövde omedelbar behandling. En annan kvinnlig läkare skrattade åt min kompis, som trodde att hon var benskör, för läkaren tyckte att hon var för ung. Även den kvinnan tvingade till sig en röntgen, som visade grav benskörhet och insättande av behandling som hon troligen får fortsätta med resten av livet.
Citera
2021-09-19, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har jag nervärderat kvinnliga läkares förmågor? Kan du länka till ett enda inlägg där jag gör det .

Det trista med personer som du är att ni älskar att klistra på åsikter på andra. I stället för att argumentera så skriver du bara ett inlägg som baserar på fördomar du bisitter.

Att det i UK och USA är 170 000 kvinnor som har fått rubbingar eller problem med menstruationen är ganska uppseende veckande. Speciellt när man inte brytt sig ett skit om det fören nu. Nu ges det pengar och ska ses över. Hade 170 000 män i dessa två länder upplevt en biverkning så hade man säkerligen tittat på det för länge sedan.

Jag länkade till en artikel som tar upp detta problem. Så det är ju inget som bara jag hittar på. Eller menar du att man brytt sig om detta långt tidigare?

Fast å andra sidan så bryr man sig ju inte om yngre mäns risker att få hjärtmuskelinflammation heller. Jag tror att det är för viktigt att få ut vaccinen i världen just nu, lite svinn får man räkna med.
Citera
2021-09-19, 14:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Trist att du tänker så.
Jag skriver det igen.

Det är väl fullständigt självklart att dessa framstående läkare och forskare har förmågan att intressera dig för andra kvinnors symtom, så ja, om man inte tror att någon bryr sig om deras problem så nervärderar man de kvinliga läkarnas och forskarnas förmåga.

Så varför nervärdera dessa framstående kvinnors förmåga att ta kvinnors symtom på allvar genom att påstå att

För hundra år sedan hade ditt uttalande om oitresse för kvinnors sjukdomar varir relevant och kanske för 50 år sedan också, men nu är det 2021, inte 1921.
Citera
2021-09-19, 14:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast å andra sidan så bryr man sig ju inte om yngre mäns risker att få hjärtmuskelinflammation heller. Jag tror att det är för viktigt att få ut vaccinen i världen just nu, lite svinn får man räkna med.
Fast där har man undersökt sedan man uppdagade dessa fall. När det gäller kvinnor och menstruationsrubbningar har man valt att blunda och inte bry sig om det. Det är ju inte fören nu som man valt att faktiskt undersöka vad detta är.

Sedan vad man gör med informationen som man får är en annan sak. Där ser vi ju hur länder regerar olika när det gäller hjärtmuskelinflammation hos yngre män. Norge och UK har valt att bara ge 12-15 åringarna en spruta, för det är spruta två som brukar ge inflammationen.

Jag tycker att man tar för lätt på hjärtmuskelinflammationen hos yngre män. Den vanligaste anledning till att unga dör knall fall är hjärtmuskelinflammation. Den är lurig och läskig och inget man bör förminska. Har själv haft hjärtmuskelinflammation nyligen och den plågade mig i mer en ett halvår. Som jag förstår det kan man bli mycket dålig och en del behöver hjärttransplantationer efteråt. En hjärtmuskelinflammation kan ofta ta 3-9 månader att läka ut. Jag vet inte hur hjärtmuskelinflammationen är från vaccinet om den skiljer sig från den man får en av en virusinfektion.
Citera
2021-09-19, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Jag tror att det kan vara bättre att satsa resurserna på den grupp som har valt att ta vaccinet.

Dom svenskar som inte har tagit vaccin, vill förmodligen inte ta vaccinet. Det är tråkigt att dom har valt bort vaccinet. Dom kommer att belasta sjukvården i onödan. Men vad ska man göra? Är det värt besväret att försöka övertala ovilliga svenskar att ta vaccinet?

Eller är det bättre att satsa resurserna på att upprätthålla vaccinskyddet hos dom svenskar som har valt att ta vaccin? Nu håller skyddet på att avta hos dom riskgrupper som fick vaccin först. Ifall riskgruppernas skydd fortsätter att avta, så kan det bli ännu en besvärlig höst för sjukvården.

Om det fanns riktig frivillighet i samhället så skulle man satsa på andra insatser för dem som inte tagit vaccin, till exempel i form av ett enklare testningsförfarande och liknande. Det Sverige istället gör är att kränka de här personernas fria vilja och tvinga in dem i ett system som får JC med flera att framstå som Bror Duktig.
Citera
2021-09-19, 14:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag har träffat en hel del kvinnliga läkare som nedvärderar andra kvinnors erfarenheter. De är nästan värre än de manliga läkarna. Har de inte haft problemen så finns de inte. Min egen mammas kvinnliga läkare är ett exempel. När mamma fick extremt ont i benen ville läkaren avfärda henne med att det var kvinnokrämpor och skrev ut kortisontabletter. Mamma, som var stark och välutbildad stod på sig och krävde mer tester. Det visade sig att hon hade en obotlig cancerform som behövde omedelbar behandling. En annan kvinnlig läkare skrattade åt min kompis, som trodde att hon var benskör, för läkaren tyckte att hon var för ung. Även den kvinnan tvingade till sig en röntgen, som visade grav benskörhet och insättande av behandling som hon troligen får fortsätta med resten av livet.
Det finns ingen yrkesarbetande grupp där ingen någonsin gör fel, endast de aom aldrig gör något gör aldrig fel.

Givetvis finns det även kvinliga läkare och forskare som gör fel, men hela gruppen kvinliga läkare och forskare är mycket troligt intresserade även av kvinnors sjukdomar.
Citera
2021-09-19, 14:49
Medlem
arbetets avatar
Det som funkar i Italien borde funka här också:
Bokningarna för vaccinering mot covid-19 i Italien sköt i höjden denna vecka efter regeringens besked om att alla anställda måste kunna visa ett vaccinintyg, negativt test eller att man nyligen återställts från sjukdom.

– Nationellt var det en ökning på bokningar för den första dosen på mellan 20 och 40 procent jämfört med förra veckan, säger Italiens coronakommissionär Francesco Figliuolo.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in