• 2
  • 3
2021-08-13, 20:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Mjo. Tror jag tjänar en hel del tidsmässigt - har åkt med en kollega ibland och det brukar gå på runt en kvart, kanske. T-banan tar ca 30 min enkel väg och då har jag inte räknat in bytestiden. Parkering har skolan, så inga problem där.
Jag tror också att det är en fördel att åka ut från Stockholm på morgonen och in på em/kväll, känns som de flesta åker tvärtom.

OK!

Ja det är en extrem skillnad att köra i rusningstrafikens motriktning på infartslederna till Stockholm. Men på Essingeleden är det lika tjockt åt båda håll...
Citera
2021-08-13, 22:17
Medlem
Citat:
Tack för tips! Är Skoda ett säkert märke?

Absolut. Checka Mest Motor och deras tester gällande tillförlitlighet och kundnöjdhet.

Checka "Mellanklass Kombi och Sedan". Skoda Superb Combi får högst betyg i klassen!

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.ne...YzNzZmNjExIjt9

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...ra-bil/?page=2
Senast redigerad av mtflash 2021-08-13 kl. 22:20.
Citera
2021-08-14, 00:01
Medlem
Citat:
Hm, ja. 3000 känns överkomligt men skulle tippa på att det kostar rejält mer med trängselskatter och parkering, som sagt var. Visserligen är ju boendeparkering väl kraftigt rabatterat. På jobbet har vi gratis personalparkering.
I sthlm handlar det enormt mycket om hur du kan parkera och hur du reser. Kör man fel tider så hamnar trängselskatten enkelt på 1500kr/månad. Parkering på 1100kr/månad, boendeparkering.

Bil är fantastiskt motarbetat i sthlm rent politiskt även. Att parkera på gatan innebär att du måste flytta bilen varje vecka, höga böter för felparkering (räkna med minst 1 per år), brist på parkeringsplatser.

Jag ligger på ca 1000-1500kr/månad med en skrothög till bil, eller ca 20-25kr/mil. Då gör jag alla reperationer och underhåll själv, och parkering är gratis. I princip vad ett kommunistkort kostar hos SL. Nackdelen är såklart att det kräver mer i tid än ett SL-kort, totalt. Jag kollade min snitthastighet på bilen idag förövrigt, enligt färddatorn så låg den på 11km/h och då kör jag ibland längre resor på landsväg.
Citera
2021-09-17, 20:54
Medlem
cleovarnamnets avatar
Tack så mycket för alla svar! ☺️
I dag tog jag min första körlektion igen! Nervöst i början men kändes sen riktigt bra! Vi körde runt på Djurgården och Lidingö. I en Mercedes, så nu känner jag mest för att köpa en sån! 😉
Ska köpa några lektioner till.
Citera
2021-09-17, 22:26
Medlem
Citat:
I dag tog jag min första körlektion igen! Nervöst i början men kändes sen riktigt bra! Vi körde runt på Djurgården och Lidingö. I en Mercedes, så nu känner jag mest för att köpa en sån! 😉

Gott val med en Mercedes E-klass!

Vi är väldigt nöjda med våra (är inne på vår tredje i rad, och kommer snart beställa en fjärde som ersättare).
Citera
2021-09-19, 08:33
Medlem
Jag lovar att du kommer att hata att köra från ena sidan av stockholm till andra sidan i rusningstrafik betydligt mer än vad du kommer att hata 1h på tuben.
Stockholmstrafiken är inget att ge sig in i om man känner sig lite osäker och nojig. Folk kör som krattor eller idioter, det blir inte bättre av att ytterligare en kratta joinar. Inne i stan behöver du förvisso inte oroa dig över älgar, men garanterat över trånga utrymmen och svårnavigerade situationer. Ska du göra utflykt till skog och natur så finns såklart älg och viltrisk.
Utöver det är det kostnader med att ha bil, och svårt+dyrt med parkering i Stockholm.
Du kommer aldrig att kunna resa smidigare än med T-banan, och med dagens bensin/dieselpriser så är tuben billigare. Vad gäller IKEA resor ska du nog inte överskatta vad du kan knö in i en Kia Rio eller Toyota Yaris. Visst kan det vara praktiskt om man ska handla mycket smått, men stora möbler kommer dels vara för tunga för dig att hantera själv, och dels inte gå in i en vanlig, mindre bil.

Vänta med bil tills du flyttat ut från Stockholm är mitt råd. För utflykter kan du joina en bilpool eller hyra bil, Circle K hyr ut till inte alltför dyra priser.
Senast redigerad av FranzIam 2021-09-19 kl. 08:43.
Citera
2021-09-19, 11:17
Medlem
Citat:

Mercedes är ju fantastiska bilar (hade gärna bytt Volvon till en sådan) men också väldigt dyra.

Har du funderat på möjligheten att leasa en bil? Kanske kan vara smart om du inte är säker på om du vill av en bil under längre tid.
Citera
2021-09-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulronn
Mercedes är ju fantastiska bilar (hade gärna bytt Volvon till en sådan) men också väldigt dyra.

Jo, förr i tiden så hade vi under lång tid två stycken Volvo kombi (V70) i familjen. Väldigt praktiska och trevliga bilar på många sätt.

Men för en ca 10-12 år sedan så bytte vi en av V70 till Mercedes E-klass. Fick både bättre komfort, men även större lastutrymme (Merca E-klass och Skoda Superb som har numera störst utrymme och lastkapacitet, och även om den minskat något i senaste generationerna, så slår de fortfarande Volvos största V90).

Sedan har vi sedan ett par år tillbaka även bytt den andra Volvo kombin till elbil och mindre sedan i form av en Tesla M3 (vi hade inte längre behov för två stora kombi inom familjen när vi inte har barvagnar längre).

Gillar fortfarande Volvos kombi som V70/V90 mycket, men är samtidigt supernöjda med att bytt till E-klass (inne på vår tredje nu, och blir en fjärde nästa år) och M3 (inne på vår andra nu). E-klass är verkligen ett bra lastfordon och bra dragbil i såväl vardagen och på resa. Perfekt för att kunna dra vår mindre segelbåt och släp.
Citera
2021-09-19, 16:38
Medlem
Citat:

1. Jag är snål... DÅ SKA DU HYRA EN MG FÖR UNDER 2.000:- / MÅNAD.

2. Jag är nojig. DÅ SKA DU KÖPA EN HONDA E.

3. Jag är inkompetent. DÅ SKA DU ÅKA TAXI.
Mitt förslag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in