Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Deltan planar ut, vad är nästa beteckning som vi ska oroa oss för? Delta planar ut över hela jorden, i alla fall om man kollar worldometers. Om det är vaccinet eller att flockimmuniteten är uppnådd låter jag vara osagt.
Säsong kanske. Smittan planade ut förra året också vid denna tiden och till och med minskade.
I Sverige såg vi i slutet av förra sommaren en liten smittopuckel som började vecka 31 och drogs i gång eller bestod av hemvändande turister. I år hände samma sak, men mängden var större och den startade någon vecka tidigare, man kunde se ökningen redan vecka 28. Ökningen denna gången bestod också i hemvändande turister.
Förra året började puckeln igen minska vecka 34. Jag för min del trodde att det skulle bli så i år också. Vi är inte inne i covids säsong ännu och har haft ganska fint sommarväder. Men minskningen kom inte fören nu.
Förra året började våg två inte fören som sakta runt den tid vi är i nu. jag tror att smittan inte kommer att minska så mycket mer utan vända sakta upp snart igen och ta ordentlig fart om runt en månad, vid alltså samma tidpunkt som förra året.
Vad som är oroande tycker jag är att slutet av sommarpuckeln i år är nästan 4 gånger större en förra årets.
Det syns ju på worldometer också förra året vid denna tidpunkt hade världen färre antal avlidna en vad vi har nu.
Sedan kan du ha rätt om jag fel i denna fråga, hade ju varit bättre. Vi har starkt vaccinationsskydd just nu bland de yngre vuxna. Dessa är duktiga på att sprida smitta. Det borde ju faktiskt inverka på smittspridningen. Min syster som är ny vaccinerad vårdade covidsjukt barn utan att bli smittad. Är detta en regel och inte ett undantag så bryts många smittkedjor av vaccinet.