2021-09-19, 01:33
Medlem
revodnebs avatar
[quote=Surtruten|77303958]
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Riskerna verkar ju inte särskilt stora nu och sannolikheten att något skulle hända i framtiden är låg.

mRNA-vaccin är ju inget nytt även om det hittills inte använts på människor tidigare annat än mot ebola (har jag för mig).
Det kommer att vara framtidens vaccin tror jag i och med att tekniken nu används.

Vi får se!?
Halva mänskligheten kanske dör inom fem år och då vet vi att mRNA-vaccin var en felsatsning.

Edit
Något verkar knas!!?

Det vore bra för jordklotet, men dåligt för mänskligheten, vem ska köra alla kärnkraftverk eller alla komplicerade maskiner då?
Citera
2021-09-19, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Problemet med genomgången infektion är också risken för allvarliga biverkningar eller död.

Vaccinen har inte samma risk.
Men kommer inte även de vaccinerade någon gång i framtiden till en punkt där de måste infekteras och få en naturlig immunitet?
Eller är det just det som är poängen med vaccinet; att man ska bli sjuk men med mildare symptom och därigenom uppnå en naturlig immunitet?
Om det är tanken, så var det åtminstone inte den ursprungliga tanken, för i så fall har den kommunicerats mycket dåligt.
Citera
2021-09-19, 01:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Nån infektion i hjärtmuskeln

Inflammation i hjärtmuskeln.
Citera
2021-09-19, 01:49
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Nu är inte ett fåtal fall särskilt sägande. Tittar man på vaccinerna rapporterade biverkningar och eventuella dödsfall så är risken väldigt låg.

Lite mer än 5% får allvarliga biverkningar så det är ganska högt om du frågar mig.

Pluss att 4 av 1000 får hjärtinfarkt eller blir det 4 av 10 000 om det är 0,04% ? blir lite osäker på matematiken nu på rak arm.

Snacka om rysk roulette.

Du har 0,04% chans att vinna hjärtinfarkt och 88% att minst vinna svullnad runt injektionshålet.
Man kan vinna ganska många olika bieffekter i denna bieffektsroulette som dom kallar för vacciner från pfizer..
Senast redigerad av KungPungPat 2021-09-19 kl. 01:52.
Citera
2021-09-19, 01:50
Bannlyst
Citat:
Problemet med genomgången infektion är också risken för allvarliga biverkningar eller död.

Vaccinen har inte samma risk.

Dessutom verkar ju inte fullvaccinerade klara sig helt och hållet från allvarlig sjukdom. Det är antagligen individuellt hur länge skyddet varar, det märker vi nu när äldre återigen börjar hamna på sjukhus.
Citera
2021-09-19, 01:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Titta på vad som just nu händer i Italien. Ett EU-land .

Deltan planar ut, vad är nästa beteckning som vi ska oroa oss för? Delta planar ut över hela jorden, i alla fall om man kollar worldometers. Om det är vaccinet eller att flockimmuniteten är uppnådd låter jag vara osagt.
Citera
2021-09-19, 02:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Deltan planar ut, vad är nästa beteckning som vi ska oroa oss för? Delta planar ut över hela jorden, i alla fall om man kollar worldometers. Om det är vaccinet eller att flockimmuniteten är uppnådd låter jag vara osagt.
Säsong kanske. Smittan planade ut förra året också vid denna tiden och till och med minskade.

I Sverige såg vi i slutet av förra sommaren en liten smittopuckel som började vecka 31 och drogs i gång eller bestod av hemvändande turister. I år hände samma sak, men mängden var större och den startade någon vecka tidigare, man kunde se ökningen redan vecka 28. Ökningen denna gången bestod också i hemvändande turister.

Förra året började puckeln igen minska vecka 34. Jag för min del trodde att det skulle bli så i år också. Vi är inte inne i covids säsong ännu och har haft ganska fint sommarväder. Men minskningen kom inte fören nu.

Förra året började våg två inte fören som sakta runt den tid vi är i nu. jag tror att smittan inte kommer att minska så mycket mer utan vända sakta upp snart igen och ta ordentlig fart om runt en månad, vid alltså samma tidpunkt som förra året.

Vad som är oroande tycker jag är att slutet av sommarpuckeln i år är nästan 4 gånger större en förra årets.

Det syns ju på worldometer också förra året vid denna tidpunkt hade världen färre antal avlidna en vad vi har nu.

Sedan kan du ha rätt om jag fel i denna fråga, hade ju varit bättre. Vi har starkt vaccinationsskydd just nu bland de yngre vuxna. Dessa är duktiga på att sprida smitta. Det borde ju faktiskt inverka på smittspridningen. Min syster som är ny vaccinerad vårdade covidsjukt barn utan att bli smittad. Är detta en regel och inte ett undantag så bryts många smittkedjor av vaccinet.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-19 kl. 02:35.
Citera
2021-09-19, 02:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Säsong kanske. Smittan planade ut förra året också vid denna tiden och till och med minskade.

I Sverige såg vi i slutet av förra simmaren en liten smittopuckel som började vecka 31 och drogs i gång eller bestod av hemvändande turister. I år hände samma sak, men mängden var större och den startade någon vecka tidigare, man kunde se ökningen redan vecka 28. Ökningen denna gången bestod också i hemvändande turister.

Förra året började puckeln igen minska vecka 34. Jag för min del trodde att det skulle bli så i år också. Vi är inte inne i covids säsong ännu och har haft ganska fint sommarväder. Men minskningen kom inte fören nu.

Förra året började våg två inte fören som sakta runt den tid vi är i nu. jag tror att smittan inte kommer att minska så mycket mer utan vända sakta upp snart igen och ta ordentlig fart om runt en månad, vid alltså samma tidpunkt som förra året.

Vad som är oroande tycker jag är att slutet av sommarpuckeln i år är nästan 4 gånger större en förra årets.

Det syns ju på worldometer också förra året vid denna tidpunkt hade världen färre antal avlidna en vad vi har nu.

Sedan kan du ha rätt om jag fel i denna fråga, hade ju varit bättre. Vi har starkt vaccinationsskydd just nu bland de yngre vuxna. Dessa är duktiga på att sprida smitta. Det borde ju faktiskt inverka på smittspridningen. Min syster som är ny vaccinerad vårdade covidsjukt barn utan att bli smittad. Är detta en regel och inte ett undantag så bryts många smittkedjor av vaccinet.

Jag tror ju att vaccinet fungerar så nu är det upp till bevis! Gamlingarna kan behöva en boostershot eller två, ge dem det säger jag, gärna av Moderna.

När jag tittar på worldometers så tycker jag mig antyda att vi nått en topp och planar ut jag önskar att jag har rätt, men jag kan ha fel!
Citera
2021-09-19, 02:46
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Lite mer än 5% får allvarliga biverkningar så det är ganska högt om du frågar mig.

Pluss att 4 av 1000 får hjärtinfarkt eller blir det 4 av 10 000 om det är 0,04% ? blir lite osäker på matematiken nu på rak arm.

Snacka om rysk roulette.

Du har 0,04% chans att vinna hjärtinfarkt och 88% att minst vinna svullnad runt injektionshålet.
Man kan vinna ganska många olika bieffekter i denna bieffektsroulette som dom kallar för vacciner från pfizer..

Dina siffror är lite skeva och är fortfarande lägre än riskerna för Covid.
Citera
2021-09-19, 02:47
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men kommer inte även de vaccinerade någon gång i framtiden till en punkt där de måste infekteras och få en naturlig immunitet?
Eller är det just det som är poängen med vaccinet; att man ska bli sjuk men med mildare symptom och därigenom uppnå en naturlig immunitet?
Om det är tanken, så var det åtminstone inte den ursprungliga tanken, för i så fall har den kommunicerats mycket dåligt.

Varför måste någon infekteras menar du?
Citera
2021-09-19, 02:49
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Dessutom verkar ju inte fullvaccinerade klara sig helt och hållet från allvarlig sjukdom. Det är antagligen individuellt hur länge skyddet varar, det märker vi nu när äldre återigen börjar hamna på sjukhus.

Hade vaccinen inte hjälpt så hade vi haft IVA och bårhusen fulla.
Citera
2021-09-19, 03:28
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Dina siffror är lite skeva och är fortfarande lägre än riskerna för Covid.

Aftonbladets siffror enligt hon som skrev den där sidan. Inte mina siffror.

Eftersom virus attackerar cellerna så kan det ju vara bra att veta att Otto Warburg fick nobelpris för att han hittade orsaken till cancer som är en sjukdom som har med celler att göra, mer specifikt celler som har för lågt ph-värde och då drabbas dom av cancer och dom blir definitivt mottagliga för virus också om ph-värdet inte höjjs omedelbart i cellen vilket i sin tur skapar immunitet mot cancer OCH virus.

Inte raketforskning men enligt sjukvården och vaccintillverkare så finns det ju inget bot mot varken cancer.. eller virus .. fast dom borde väl förstå att man kan boosta cellens energi och göra immunförsvaret för starkt för att virus nånsin skulle kunna rå på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in