Citat:
Ursprungligen postat av
Vitman-33
Men min personliga åsikt är att det är positivt att vi använder oss av väl beprövade vapensystem. Och jag vart mkt glad att AK4D införlivades. Bättre medeldistans till långdistans vapensystem tror jag är svårt att hitta.
Det är snarare svårt att inte hitta en ak i 7,62x51 som inte är bättre än Ak4D på medeldistans och långdistans.
Nya vapen med nya pipor skjuter regelmässigt bättre än Ak4, HK G3 har ett av de sämre avtrycken på marknaden (om vi bortser från bullpupvapen) och siktet är med moderna mått riktigt uselt.
Den enda version av HK G3 som har kunnat matcha en bra AR-10 i precision var PSG1.
Men då pratar vi om ett vapen med bl.a. en förstärkt låda, ny pipa, ett helt nytt avtryckssystem, ett annorlunda slutstycke med ickeroterande låsklackar istället för låsrullar och en helt annan typ av utdragare, en prislapp som var högre än en normal årslön och en vikt som en modern kulspruta.
Fördelen med Ak4D är att den är billig, eftersom man kan ta en helt vanlig Ak4C, byta handskydd och sätta dit en begagnad kikare från Ak4 OR. Så kostnaden per vapen blir bara några tusenlappar, jämfört med att köpa in ett nytt vapen. Och Ak4D är tillräckligt bra för medellånga avstånd, vilket räcker gott i Sverige. På långa avstånd, så har den vare sig optik eller egenprecisionen för att lösa uppgiften, men det spelar mindre roll för svensk terräng och för den aktuella uppgiften.