Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-18, 00:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om man ska se det positivt:
1. Det bästa om högerblocket förlorar valet är att Kristersson kommer att avgå som partiledare. Jag vet inte om Moderaterna är redo för en Sonesson eller om det blir någon annan globohomo, men Kristersson behöver bort från svensk politik.
2. Det bästa om Hanif Bali tvingas bort är att han kommer vara en engagerad konstruktiv kritiker av Moderaterna när han lämnar och Balis varumärke är idag starkare än hela det moderata partiets.

UK är bra för att han är svag och ger M-röster till SD, och han blir lätt att manipulera om han får makten. Om Bali får sparken får SD fler röster.
Citera
2021-09-18, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
UK är bra för att han är svag och ger M-röster till SD, och han blir lätt att manipulera om han får makten. Om Bali får sparken får SD fler röster.
Scenariot "Machiavellisk Åkesson manipulerar svag Kristersson" känns väl ändå lite långsökt va?

UK hör till de korta men inte till de svaga. Med tanke på att han håller M tämligen konsekvent över 20% trots att SD har halva M:s väljarkår i järngrepp sedan Reinfeldt så hör han definitivt inte till kategorin svaga M-ledare typ Lundgren och Batra. Han har snarare sällskap med Bildt och Adelsohn, två andra stabila 21-procentare.

Reinfeldt räknas till en egen udda stratosfär där han tog M till historiska rekordnivåer och hade episka förtroendesiffror samtidigt som ingen gillade honom då och alla hatar honom nu.
Citera
2021-09-18, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det enda jag bryr mig om just nu är att L åker ur Riksdagen.

De verkar pendla mellan 2-3% hos de flesta instituten.

En oroväckande hög siffra så här ett år före valet.
Jag tror nog att de där 2-3 % MÅSTE vara de närmast sörjande, dvs L-politiker, f.d. L-politiker, personer anställda vid Ls kansli, närmaste familjemedlemmarna samt andra vars inkomst är direkt beroende av L. Jag kan för mitt liv inte se hur någon utomstående jämför partierna och kommer fram till att L (som är totalt opålitliga och oberäkneliga) är det bästa partivalet. Kanske finns det också någon andel stolpskott som väljer parti utifrån partinamn och fått för sig att L faktiskt är liberala, som helt missat JÖKen.

Nä, känner mig själv inte orolig att L ska stjäla röster från de borgerliga, tror inte L kan påräkna stödröstare denna gång. Den vanliga tumregeln om 3 % och stödröster gäller knappast ett parti som byter blocktillhörighet oftare än kalsonger.
Citera
2021-09-18, 08:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Sossarna ökar 2% i senaste sifo medan SD och V minskar 1%-enhet vardera, resten står stilla. Ser alltså ut som att mariginalväljare går från SD till S medan Dadgostar effekten klingar av.

Sjukt att allt som behövs är att Magda tillträder och AP vinner valet i Norge för att folk ska gå från S till SD. Man undrar ju varför de gick till SD till att börja med med tanke på att de så lättvindigt går tillbaka igen.

Jag har en teori om att folk faktiskt går på lögnerna om att regeringen minskat invandringen till ingenting, rekordökat polisen, sätter krafttag mot gängen etc. Sedan lite Magda effekt samt AP i Norge (som ju tappade, men media spelar det inte så) och det räcker för att få någon procent av väljarkåren att gå tillbaka igen.

Värt att notera är att SD tappat i alla opinionsundersökningar nu i september.

https://omni.se/anderssoneffekt-far-...ionen/a/Xq5n7m
Innan Corona hade SD plockat från S så att partierna var jämställda i opinionen. Under pandemin sjönk SD tillbaka till vad vi kan anta är nuvarande golv (ca 18%). Runt 5-6 procentenheter tycks alltså vara lättrörliga mellan SD och S.

Lägg där till att gamla flashbackare blev så imponerande av Nooshi att de övervägde en röst på V efter fällandet av regeringen!

Vi har alltså (antagligen) en inte obetydlig mängd lättrörliga arbetarkvinnor att slåss om.
Citera
2021-09-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Innan Corona hade SD plockat från S så att partierna var jämställda i opinionen. Under pandemin sjönk SD tillbaka till vad vi kan anta är nuvarande golv (ca 18%). Runt 5-6 procentenheter tycks alltså vara lättrörliga mellan SD och S.

Lägg där till att gamla flashbackare blev så imponerande av Nooshi att de övervägde en röst på V efter fällandet av regeringen!

Vi har alltså (antagligen) en inte obetydlig mängd lättrörliga arbetarkvinnor att slåss om.
Fetmarkerade är direkt bisarrt, V står ju för allt SD är emot. Ökad invandring, mer daltande med kriminella, mångkultur, feminism, kulturmarxism/intersektionalitet, klimathysteri, industriavveckling etc. Allt som hände var att terriern Dadgostar skällde på husse (sossarna) lite mer än vanligt. De som går från SD till V pga det är ju helt hopplösa, då har jag mer respekt för de som röstar på MP val efter val och står för det.

Det sistnämnda tror jag stämmer bra. Det var nog 1-2% av dessa som skrämdes bort från SD under abortdiskussionen sommaren 2018 och som man skrämmer bort med en allt för hård retorik. De är oroliga för samhällsutvecklingen rörande kriminalitet, vill inte ha ökad invandring men är antagligen inte lika anti invandring som många av SDs kärnväljare eller oss på Flashback. De är väljarna som gick till S under Corona just för att då blev sjukvården viktigare än invandringen för dem och då byter de. Stigmat att rösta på SD är brutet (min gissning är att många av deras män/sambos är SDare) men dagsformen (känslorna för stunden) avgör i slutämdan. Jag tror att det är dessa som kommer avgöra vart valet hamnar och därför måste SD se till att det inte briserar några skandaler närmare valet eller att Söder gör något korkat debattinlägg.

Något annat ställe där jag tror SD kan ta väljare är väletablerade invandrare. Fick höra att iraniern som driver den lokala restaurangen funderar på att kandidera för SD i kommunvalet.
Citera
2021-09-18, 10:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fetmarkerade är direkt bisarrt, V står ju för allt SD är emot. Ökad invandring, mer daltande med kriminella, mångkultur, feminism, kulturmarxism/intersektionalitet, klimathysteri, industriavveckling etc. Allt som hände var att terriern Dadgostar skällde på husse (sossarna) lite mer än vanligt. De som går från SD till V pga det är ju helt hopplösa, då har jag mer respekt för de som röstar på MP val efter val och står för det.

Det sistnämnda tror jag stämmer bra. Det var nog 1-2% av dessa som skrämdes bort från SD under abortdiskussionen sommaren 2018 och som man skrämmer bort med en allt för hård retorik. De är oroliga för samhällsutvecklingen rörande kriminalitet, vill inte ha ökad invandring men är antagligen inte lika anti invandring som många av SDs kärnväljare eller oss på Flashback. De är väljarna som gick till S under Corona just för att då blev sjukvården viktigare än invandringen för dem och då byter de. Stigmat att rösta på SD är brutet (min gissning är att många av deras män/sambos är SDare) men dagsformen (känslorna för stunden) avgör i slutämdan. Jag tror att det är dessa som kommer avgöra vart valet hamnar och därför måste SD se till att det inte briserar några skandaler närmare valet eller att Söder gör något korkat debattinlägg.

Något annat ställe där jag tror SD kan ta väljare är väletablerade invandrare. Fick höra att iraniern som driver den lokala restaurangen funderar på att kandidera för SD i kommunvalet.
Bisarr eller ej, så var det så det lät.

Jag misstänker att det till stor del var skriverierna om förnedringsrånen som fick arbetarkvinnor att gå över till SD. Den fråga MSM för tillfället skriver om blir hur dessa grupper röstar. Alltså lär dessa kvinnor rösta M, S eller Mp (beroende på vad MSM väljer.

I och med att stigmat tycks vara borta för dessa kvinnor kan vi dock möjligen hoppas på mer öppna samtal hemma. Som du säger så röstar dessa kvinnors män antagligen redan på SD. För att vårt golv ska höjas krävs brytande av MSM s makt över dessa kvinnor, men omöjligt bör det inte vara.
Citera
2021-09-18, 10:22
Medlem
Citat:

M ligger väl bättre nu än då? Var inte en del av de rösterna M:are som gått tillbaka ? Någon V som fått nog kan gå till SD men har svårt att se att ett icke-troll skulle gå åt andra hållet. Ska bli intressant att se hur set går under hösten och när den nya ledaren Magdalena installeras.
Citera
2021-09-18, 10:23
Medlem
Citat:

Allt SD gör nu är att fokusera på kriminella invandrare och det är ganska tacksamt läge eftersom där finns flera partier som inte alls verkar pigga på att ta tag i kriminaliteten. Även sossarna visar att deras åtgärder nu är för att så många tjatar om det.

Grejen är att jag tror du har rätt. Många invandrare är trötta på att ta skiten från kriminaliteten. Det går ganska mycket ut över dem i deras vardagsliv. Mer än det gör för svenskar.

Så ju fler invandrare som etablerar sig, desto fler som röstar på SD och M i dagens läge. Det blir lite märklig situation för rödgröna regeringen vet att de får behålla sina invandrarröster om invandrarna är lite halvt misslyckade och bidragsberoende. Så på nåt outgrundligt vis bygger S, MP, V och C upp ett samhälle som ska göra att invandrarna hela tiden behöver hjälp.
Citera
2021-09-18, 10:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
M ligger väl bättre nu än då? Var inte en del av de rösterna M:are som gått tillbaka ? Någon V som fått nog kan gå till SD men har svårt att se att ett icke-troll skulle gå åt andra hållet. Ska bli intressant att se hur set går under hösten och när den nya ledaren Magdalena installeras.
Från innan Corona;
"Vad ser vi då inför 2020?

Det är inte är troligt att de rödgröna blir så mycket mindre än dagens 38,2 procent med tanke på den andel av väljarna som säger sig stå till vänster i politiken. Möjligen skulle SD kunna ta lite fler S-kvinnor. Däremot kan det förstås ske omfördelningar inom de rödgröna partierna. Vi vet exempelvis inte vad en ny partiledare för V betyder för väljarna.

Vi ser också möjligheten att S lyckas ta väljare från samarbetspartierna L och C. Dock finns det inte särskilt många väljare att ta från L så då återstår främst C. Men C verkar ganska stabila. Då är det troligare att S lyckas ta tillbaka väljare från SD men det kräver antingen att man lyckas med lag och ordning eller invandringsfrågorna. Alternativt att debatten går i mer S-vänlig riktning och handlar mer om sociala välfärdsfrågor. En lågkonjunktur skulle kunna gynna S eftersom då går debatten mer över till ekonomiska frågor.

Moderaterna har idag stora problem med SD som är större än M i många regioner, däribland Stockholms län. Det är en svår position för M att vara nummer tre om man vill vara statsminsterkandidatparti i nästa val. Liksom S gynnas säkert partiet av en lågkonjunktur
eftersom partiet har en stark ställning i ekonomiska frågor samtidigt som det inte är SDs starkaste fråga."

S: 23,5
SD; 23,8
M; 17,5

https://www.kantarsifo.se/rapporter-...r-januari-2020

Enligt denna Sifo är det från S som SD plockade.

Från Augusti:
"Socialdemokraterna visar på en signifikant nedgång över sommaren. S är nu nere på pre Corona nivån från mars 2020 då S hade 23,8 procent. Förlusterna går till V (2,6 %), SD (1,7 %) och M (1,3 %). Sammantaget har de större förluster till höger 4,2% (varav C 0,8%) än till vänster (3,2 %). Det är en svår utmaning att förlora väljare både till höger och vänster."

https://www.kantarsifo.se/rapporter-...r-augusti-2021

Så jag tycker att det ser ut som 5-6 procentenheter väldigt rörliga väljare, vilka styrs av medianarrativet. Det tolkar jag som kvinnor.
Senast redigerad av LadySweden 2021-09-18 kl. 10:47.
Citera
2021-09-18, 10:50
Medlem
Citat:
Moderaterna har idag stora problem med SD som är större än M i många regioner, däribland Stockholms län. Det är en svår position för M att vara nummer tre om man vill vara statsminsterkandidatparti i nästa val. Liksom S gynnas säkert partiet av en lågkonjunktur
eftersom partiet har en stark ställning i ekonomiska frågor samtidigt som det inte är SDs starkaste fråga."

S: 23,5
SD; 23,8
M; 17,5

Givetvis vill M behålla sina väljare. Om de sjunker för mycket så minskar ju möjligheten att bilda regering M+KD. Men statsministerposten tror jag att de kan känna sig 100% säkra på i kommande valperiod eftersom det är ett alltför stort steg för SD att ta.

SD vill ha regeringsposter om SD är största partiet och har säg 5-10% mer än M. I det läget blir det väldigt svårt för M att säga nej, speciellt om KD och L faller bort.
Citera
2021-09-18, 10:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Fast åker L ur och Mp klarar sig så blir det väldigt svårt för högerblocket att vinna. Men jag håller med dig. Ut med L.
Det är bättre att rödgröna sörjan regerar vidare än att M/ KD regerar med gammal allianspolitik (läs; beroende av L). Vi har en usel regering, men det kan bli ännu värre.
Citera
2021-09-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Givetvis vill M behålla sina väljare. Om de sjunker för mycket så minskar ju möjligheten att bilda regering M+KD. Men statsministerposten tror jag att de kan känna sig 100% säkra på i kommande valperiod eftersom det är ett alltför stort steg för SD att ta.

SD vill ha regeringsposter om SD är största partiet och har säg 5-10% mer än M. I det läget blir det väldigt svårt för M att säga nej, speciellt om KD och L faller bort.

Mp har extremt stor makt trots att är så litet. Det viktigaste är att ens block når majoritet för inflytande. Partierna vill bli så stora som möjligt individuellt då det blir fler platser att fördela framförallt och man på sikt hamnar i förarsätet för uppmärksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in