Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-16, 20:21
Medlem
HejaFinlands avatar
[quote=Sockerhals|77277274]
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Endast KD:s ökning, och i det närmsta S:s minskning är statistiskt säkerställt. Om jag minns rätt ligger gränsen vid 1.5.

Det beror på storleken på partiet; OI kräver större förändringar för stora partier för att de skall kalla det statistiskt säkerställt. Så förändring i procent, inte i procentenheter.

Jag citerade sockerhals men det var en knasig hänvisning.
Citera
2021-09-16, 21:23
Medlem
OliverCromwells avatar
Kollade precis på dokumentären Maktkampen.

Här ser man precis hur Sossarna agerar för att liksom krångla sig kvar vid makten oavsett valresultat.

Kolla gärna på dokumentären om ni har 1 t och 20 m över.

https://www.svtplay.se/video/21329638/maktkampen
Citera
2021-09-17, 10:49
Medlem
Sossarnas tapp i SKOP är större än SD:s. Sedan skall ni betänka hur frågan är formulerad. Jag såg att SKOP gav SD så dåliga siffror som 15,5% i februari tror jag det var. Och frågan lyder alltså "vilket parti tycker ni bäst om". Så skall man inte ställa en fråga i OU anser jag.

18,5% är lite för lågt. SD ligger närmare 20% enligt min känsla. Nästa år blir en häxkittel och SD har bra möjligheter.
Citera
2021-09-17, 15:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Undrar verkligen hur "smittsamt" sossar goda resultat och siffror i Norge och Tyskland är mot Sverige?

Ger en kortvarig effekt men är glömt till valet i Sverige nästa år. Det är troligen en slags mobilisering som ger utslag när en opinionsundersökare dyker upp med frågor.

Kanske kommer det svåra frågor kring oljan att skapa snabb nedgång för arbeiderpartiet redan nästa år.
Citera
2021-09-17, 17:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Undrar verkligen hur "smittsamt" sossar goda resultat och siffror i Norge och Tyskland är mot Sverige?

Angående valet i Norge så är det säkert därför de vinklar/spinner det som en sosseseger trots att AP tappade. Vänsterblocket ökade men AP backade.
Citera
2021-09-17, 17:59
Medlem
Sossarna ökar 2% i senaste sifo medan SD och V minskar 1%-enhet vardera, resten står stilla. Ser alltså ut som att mariginalväljare går från SD till S medan Dadgostar effekten klingar av.

Sjukt att allt som behövs är att Magda tillträder och AP vinner valet i Norge för att folk ska gå från S till SD. Man undrar ju varför de gick till SD till att börja med med tanke på att de så lättvindigt går tillbaka igen.

Jag har en teori om att folk faktiskt går på lögnerna om att regeringen minskat invandringen till ingenting, rekordökat polisen, sätter krafttag mot gängen etc. Sedan lite Magda effekt samt AP i Norge (som ju tappade, men media spelar det inte så) och det räcker för att få någon procent av väljarkåren att gå tillbaka igen.

Värt att notera är att SD tappat i alla opinionsundersökningar nu i september.

Citat:
Vänsterpartiet: 10,6 procent (11,9)

Socialdemokraterna: 26,1 procent (24,1)

Miljöpartiet: 4,2 procent (4,2)

Centerpartiet: 8,9 procent (8,6)

Liberalerna: 3 procent (2,7)

Moderaterna: 21,5 procent (21,8)

Kristdemokraterna: 4,7 procent (4,9)

Sverigesdemokraterna: 19,6 procent (20,5)
https://omni.se/anderssoneffekt-far-...ionen/a/Xq5n7m
Citera
2021-09-17, 20:35
Medlem
OliverCromwells avatar
Det enda jag bryr mig om just nu är att L åker ur Riksdagen.

De verkar pendla mellan 2-3% hos de flesta instituten.

En oroväckande hög siffra så här ett år före valet.
Citera
2021-09-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det enda jag bryr mig om just nu är att L åker ur Riksdagen.

De verkar pendla mellan 2-3% hos de flesta instituten.

En oroväckande hög siffra så här ett år före valet.

Fast åker L ur och Mp klarar sig så blir det väldigt svårt för högerblocket att vinna. Men jag håller med dig. Ut med L.
Citera
2021-09-17, 21:50
Medlem
Om man ska se det positivt:

1. Det bästa om högerblocket förlorar valet är att Kristersson kommer att avgå som partiledare. Jag vet inte om Moderaterna är redo för en Sonesson eller om det blir någon annan globohomo, men Kristersson behöver bort från svensk politik.

2. Det bästa om Hanif Bali tvingas bort är att han kommer vara en engagerad konstruktiv kritiker av Moderaterna när han lämnar och Balis varumärke är idag starkare än hela det moderata partiets.
Citera
2021-09-17, 22:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Fast åker L ur och Mp klarar sig så blir det väldigt svårt för högerblocket att vinna. Men jag håller med dig. Ut med L.
Ja. Det kanske det blir..men en Riksdag utan L blir i längden bättre som gynnar övriga. Även dom till höger på sikt.
Citera
2021-09-17, 23:03
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.

Många mätningar visar att högerblocket inte behöver L.

Men även om så är fallet så är det viktigare för mig att L åker ur Riksdagen än att högerblocket får en svag majoritet som är helt under L:s socialliberala våld.
Citera
2021-09-17, 23:13
Medlem
McQwertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om man ska se det positivt:

1. Det bästa om högerblocket förlorar valet är att Kristersson kommer att avgå som partiledare. Jag vet inte om Moderaterna är redo för en Sonesson eller om det blir någon annan globohomo, men Kristersson behöver bort från svensk politik.

2. Det bästa om Hanif Bali tvingas bort är att han kommer vara en engagerad konstruktiv kritiker av Moderaterna när han lämnar och Balis varumärke är idag starkare än hela det moderata partiets.

Kristersson är en mycket skicklig politiker, och han är väldigt stark verbalt, blir svår att ersätta.

UK har haft en mycket svår resa med för få mandat, och att hantera galningarna L och C.

I mitt tycke är UK den bästa partiledaren i åttaklövern, och då är jag själv ändå inte Alliansare.
Senast redigerad av McQwerty 2021-09-17 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in