2021-09-18, 08:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Ok! Men om jag får allvarliga biverkningar av ett nödgodkänt(som knappt fungerar) vaccin kanske till och med dör. Kan jag vara stolt som gjorde rätt iaf?

Rent statistiskt kommer du inte göra det. Jag förstår liknelsen men idag så ställs operationer in p.g.a att personer som inte är allergiska mot vaccinet vägrar vaccinet och blir sjuka i covid. Det är skamligt och går inte att jämföra med att du valde att ta en chans med att köra bil och blev påkörd av ett rattfyllo. Det är två olika saker, den ena har vår sjukvård tagit med i beräkningen när vi gjorde vår sjukvårdsbudget och den andra inte.
Citera
2021-09-18, 08:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Dom med okänd status kan vi nog placera i facket ovaccinerade.

90 % av dom som brukar avlida är vaccinerade. Då är det självklart att många av dom som avlider är vaccinerade.
Om dom 10% ovaccinerade står för hälften av dödsfallen och dom 90% vaccinerade för resterande så talar det att vaccinen fungerar bra.

Med mina skrala mattekunskaper så får jag det till ca: 10 gånger högre risk att avlida som ovaccinerad vid en 50/50 fördelning på dödsfallen.

Vad tror du dödstalen hade varit om vi inte vaccinerat 90%

Det är bara att vänja sig vid detta.
Det är den nya influensan och det kommer bli mildare med tiden.

Vi har haft en del duster om antalet avlidna i influensan per år och jag hävdar fortfarande att mellan 500-4000 dör direkt och indirekt av den varje år.
Titta på peaken i överdödlighet historiskt runt influensatoppen så ser du. Skillnaden är att det inte testas på vårdboenden osv och att det inte står i dödsattesten.
En så länge har SIR registrerat 7 avlidna i september, Sir har stora eftersläpningar så det kommer säkert fyllas på även för första delen av september.

Du vill se på enbart avlidna på IVA och använda den andel vaccinerade (90%) som vi ser enbart bland de äldsta. Många av de äldsta dör inte på IVA. De yngre som avlider på IVA är ofta män och om jag förstått det rätt med utländska rötter. Den gruppen har varit dåliga på att vaccinera sig om bara en tredjedel i den gruppen är vaccinerad, så vi kan knappas förvänta oss en större mängd avlidna som är vaccinerade där.

Om vi i stället väljer en grupp, ganska gammal men ändå så ung att den vårdas och avlider om de nu avlider på IVA så att vi kan se deras vaccinations status.

60-69 år i september, avlidna ser ut så här. 66,7% fullvaccinerade och 33,3% ovaccinerade.

Enligt FoHM så är 60-69 år till 89% fullvaccinerade.

Nu avlider ju fler män en kvinnor och färre män en kvinnor är vaccinerade. Så fullvaccinerade män är något färre.

Nu är det bara 3st som registrerats avlidna i den gruppen ännu. En fullvaccinerad kvinna och en fullvaccinerad man samt en ovaccinerad man.

Så självklart underlaget är för litet för att ännu kunna dra några säkra slutsatser.

Men att ta 90% som är den andel vaccinerade som vi enbart ser i grupperna 70 och äldre. Sedan enbart titta på de som avlider på IVA när vi vet att det är de äldre och alltså de med högst vaccinations teckning som avlider utanför IVA. Plus att med en självklarhet placera alla som har status okänt som ovaccinerade. Är faktiskt att vara lite partisk när man framställer sina konklusioner.
Citera
2021-09-18, 08:17
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jaså Alfa är inte första sorten? Då har jag misstagit mig. Jag hade första omgången tidigt. Så här i efterhand kan jag lite grand ångra att jag inte testade mig. När jag var sjuk första gången fanns inte möjligheten, men skulle kanske ha testat efter andra. Hade varit kul att veta vad jag haft.
Vad tror du om min mag-covid då? När jag kissade med stjärten och hade svinont i lederna?

Alfa:n angrep lungorna, medan senare mutation "Delta" angriper svalg/näsa.
Har svårt och tro att du fått skiten 2 ggr, du borde ha utvecklat immunitet efter första smällen, så om du nu hade ränn-skitan efteråt, efter Alfa, kan det ju ha varit taskigt käk, jag minns just en matförgiftning med rännskita och ont i lederna, men det var för länge sedan.

Du kan beställa på postorder ett kit som påvisar om du haft c-19 tidigare och utvecklat antikroppar, se länk:
https://www.apotekhjartat.se/produkt/add-pharma-biosynex-covid-19-antikroppstest-1st/?code=1040008
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
............Men att ta 90% som är den andel vaccinerade som vi enbart ser i grupperna 70 och äldre. Sedan enbart titta på de som avlider på IVA när vi vet att det är de äldre och alltså de med högst vaccinations teckning som avlider utanför IVA. Plus att med en självklarhet placera alla som har status okänt som ovaccinerade. Är faktiskt att vara lite partisk när man framställer sina konklusioner.
Har någon tagit fram något underlag än gällande vaccineringarna av 65+ som skedde denna vår med Astra:s, som senare stoppades och ersattes av Pfizer ? Jag menar här att Astra som hade sämre "betyg" än Pfizer, borde beräknas i förhållande till den tidsrymd som gått, det kan ev vara så att de åldringar som nu avlider trots vaccination helt enkelt inte har ett fungerande skydd längre, vaccinerna idag oavsett märke har ju ett bäst före datum innan en "booster" behövs, så har vi grupper med 65+ som inte fått dubbla doser eller fått dubbla tidigt, är väl risken hög att dom passerta "6 månaders gränsen" och nu i praktiken då inte har ett fungerande skydd.

Jag har iaf inte sett en tillstymmelse till någon rapport där man tagit med om den vaccinerades skydd gått över en viss "tidsgräns"...
Senast redigerad av vittne-x 2021-09-18 kl. 08:26.
Citera
2021-09-18, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag är så otroligt trött på allt detta hetsande i media. Johan Carlsson vill visserligen att vi ska nå högre vaccinationsgrad via frivillighet och det är hedervärt. Samtidigt är det hotfullt. Vi SKA ta deras vaccin oavsett vad, ingen får vänta, även om de haft covid och har antikroppar. Vad är det här egentligen?

Aftonbladet har lagt ut information om Berlin, enligt Ab får vaccineraade och de som genomgått sjukdomen sk vaccinpass. Enligt Berlins egen hemsida inkluderar det de kallar covidpass också personer som har testat negativt nyligen. Det mörkar Ab. Vad håller de på med?

Jag håller med, de vaccinerade behöver väl egentligen inte bry sig om de som inte har vaccinerat sig. Jag förstår inte stigmatiseringen! Det är inte normalt.

Du är normal min vän.. Fråga bara varför de inte "masstestar". Efter naturliga antikroppar? Naturlig immunitet + "vaxxin" borde redan täcka hela landet 100 % flera ggr om då vi nu haft 4 digerdödsvågor....
Citera
2021-09-18, 08:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Var hittar med andelen fullvaccinerade på intensivvårdsregistrets sida?
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Använd denna länk, den är till SIR.

Vill du se Vaccinations status går du in på Rapporter som du finner på blå linjen högt upp. Välj sedan: Coronafall-rapporterade-vaccination. Vill du i stället se antal personer så väljer du antal nyinskrivna.

Sedan använder du ikonen på vänster sida: Visa urval. Där kan du välja datum, åldrar om de avlidit, riskgrupper, m.m.
Citera
2021-09-18, 08:42
Medlem
Citat:
Skiljelinjen är tydlig också här. Min fru och jag sitter för närvarande och diskuterar hur vi skall avsluta vår bekantskap med en vän, och hur vi skall göra det på ett för alla parter så skonsamt sätt som möjligt. Den här "vännen" uttrycker ideligen åsikten att vi som "antivaxxers" bör förbjudas att försörja oss, ungefär på det sätt som sker i Italien just nu. Lösningen är enligt henom enkel - allt vi behöver göra för att slippa tänka på det här är att "vaccinera" oss.
Obehagligt.

För tydlighets skull, jag är inte "antivaxx" (jag har vaccinerat mig). Men det måste vara upp till var och en att välja, och initiativet ska komma från personen själv. Det är inte acceptabelt att myndigheter hetsar vaccinerade mot de som tackar nej. Eller att man sanktionerar diskriminering som påtryckningsmedel. Det kan förstöra samhället och riva upp större sår än sjukdomen.

Sen tycker jag inte man ska massvaccinera barn och ungdomar med ett vaccin som helt saknar longitudinella studier, mot en sjukdom som är ett mindre hot för barnen än drunkning och studsmattor. Det är helt rubbat, för att tala klarspråk.
Citera
2021-09-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Finns de som säger att vaccinet förstör hjärnceller, inte så mycket jag tror på men många vaccinerade, i vanliga fall fullt normala människor har ju onekligen fått någon form av psykos i det här fallet och kan inte tänka klart.
Det är betydligt fler som fått någon form av psykos pga hysterin den här förkylningen skapat.
Citera
2021-09-18, 09:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Har någon tagit fram något underlag än gällande vaccineringarna av 65+ som skedde denna vår med Astra:s, som senare stoppades och ersattes av Pfizer ? Jag menar här att Astra som hade sämre "betyg" än Pfizer, borde beräknas i förhållande till den tidsrymd som gått, det kan ev vara så att de åldringar som nu avlider trots vaccination helt enkelt inte har ett fungerande skydd längre, vaccinerna idag oavsett märke har ju ett bäst före datum innan en "booster" behövs, så har vi grupper med 65+ som inte fått dubbla doser eller fått dubbla tidigt, är väl risken hög att dom passerta "6 månaders gränsen" och nu i praktiken då inte har ett fungerande skydd.

Jag har iaf inte sett en tillstymmelse till någon rapport där man tagit med om den vaccinerades skydd gått över en viss "tidsgräns"...

Har Pfizer sämre betyg en AZ?

I dag har vi kunnat läsa att Pfizers tappar kraft redan efter 4 månader. 6 månader gäller väl för AZ. Jag tycker att Israel verkar en aningen desperata med sin omvaccinering och de använder ju mycket Pfizers.
Skyddet från Pfizers covidvaccin minskar efter fyra månader. Det rapporterar flera medier med hänvisning till en ny studie gjord av den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC.
Citera
2021-09-18, 09:09
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag tog en titt eftersom .gov betyder ju regeringen i Amerika.

Det står:

Skeptisk till att jag ser aceton där om inte nån av de översta betyder acetons kemiska formel eller namn.

Bieffekterna var ganska saftiga dock enligt dokumentet.

Kroppen tillverkar naturligt aceton vid nedbrytningen av ketoner. Det kan bli så mycket att det luktar från en person som äter lågkolhydratkost. Så just aceton är inget du behöver vara så orolig för, det är faktiskt inte direkt giftigt i små mängder i kroppen.
Citera
2021-09-18, 09:33
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har Pfizer sämre betyg en AZ?

I dag har vi kunnat läsa att Pfizers tappar kraft redan efter 4 månader. 6 månader gäller väl för AZ. Jag tycker att Israel verkar en aningen desperata med sin omvaccinering och de använder ju mycket Pfizers.
Skyddet från Pfizers covidvaccin minskar efter fyra månader. Det rapporterar flera medier med hänvisning till en ny studie gjord av den amerikanska smittskyddsmyndigheten CDC.

Åfan..
Pfizer närmar sig snart datummärkning som för vissa livsmedel, då snackar vi booster var 4:e månad...

En liten fundering här:

Sverige har idag 10,23 miljoner invånare.
Enligt statistiken har Sverige sen dag 1(4feb 2020) tills den 8/9-21 haft 1.136.535 Covid-fall.
Enlig samma statistik har 14,661 dött tills den 8/9-21.
Då får vi 1.136.535 minus 14,661 = 1.121.874 personer i riket som nu bör ha immunitet nu mot C19...?
6,33 miljoner invånare anges som fullt vaccinerade, totalt anges 13,4 miljoner doser för landet
Då bör vi ha 370.000 med enkel dos vaccin.

Då bör vi ha runt 7.821.874 som har skydd mot C19 idag, naturligtvis har vi ingen aning om hur många av de som redan haft covid som blivit påtvingade vaccin, men vi har väl nu kommit upp i sådana mängder av personer som har visst skydd att det börjar bli svårt för viruset, som nu måste mutera så pass att det kan fortsätta att smitta.

Då har vi runt 2.408.126 ovaccinerade idag som kan sprida smitta, som fortfarande iakttar försiktighet, samt 6.330.000 dubbel dos +370.000 enkel dos som också kan sprida Deltan, dock utan att insjukna svårt, reserverat att dosen inte förfallit i effekt.

Då blir frågan, vad blir värst...
2.408.126 ovaccinerade som iakttar försiktighet och där en del kör med masker.
6,700.000 vaccinerade som kutar runt med enbart eget skydd, och struntar helt i alla former av skydd.
1.121.874 som är immuna genom egen sjukdom och inte kan sprida smittan vidare
Citera
2021-09-18, 09:45
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad jag tycker om deras barn är oväsentligt och det håller jag för mig själv. Det är deras ansvar vilket de brukar sköta väldigt bra utan min åsikt. Så bör de flesta föräldrar förhålla sig till sina barn och barnbarn.
Mina nu vuxna barn vaccinerade sig så snart de kunde göra det.
Har du helt rätt i. Var inte meningen att dra in dig i något. Sorry.
Citera
2021-09-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Folk kommer inte att "vakna". Däremot kommer det äntligen bli en liten fight nu när deras barn ska sprutas.

Det är inte tvång att vaxxa barnen. Men folket är så menlösa så det räcker med en rekommendation för att dom ska göra det ändå.

Citat:
Tror du det? Jag har hört om föräldrar som redan tvångssprutat sina skeptiska tonåringar, folk som åker utomlands för att spruta sina barn osv...

Ja det finns dom. Känns som narkolepsi är glömt för många.

Citat:
Det handlar om 12-15-åringar nu. Inte 5-åringar.

målsättningen är att minska smittan, så då kan man vaxxa även 5 åringar såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in