Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Fördelen är att de kan gå i u-läge länge med hög fart. De kan alltså dolt göra långa förflyttningar.
Våra AIP är mer tänkta att smyga omkring mycket långsamt, alt ligga still och spana.
Det var ungefär det jag menade. Antagligen väsnas en atomubåt även i uläge när det kör i full fart, men jag tvivlar på att det gör så mycket innan de nått sitt operationsområde.
Hur tyst är en modern atomubåt jämfört med ex A26 när det gäller att smyga runt eller spana i ex Javasjön?
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
...
Jag har funderat på just ett sånt scenario. En sorts Weserubnung där det rullar ut stridsvagnar och AFVs och annat ur bilfärjorna i de största städerna. Australien är ju i praktien mest ett halvdussin eller så städer.
Det skulle nog gå att göra något sådant men sen vet jag inte hur man skulle underhålla de styrkorna och tillföra alla förstärkningar för ockupation osv. En väldig massa olika politiska faktorer skulle behöva vara rätta för att det skulle funka i längden. Främst att Australiens regering ger sig direkt och USA inte tänker ingripa militärt.
Det där låter som ett vansinnigt projekt. Misslyckad de lite med landstigningssynken så kommer väl alla kinesiska fartyg att stoppas till havs efter att första staden, säg Brisbane eller Sydney, har intagits? Då finns det kanske en division eller två med bepansrade kineser som har jättelångt att köra till nästa stad och landets enda pansarterräng är väl en till stora delar obebodd öken. Östkusten verkar ganska kuperad, Men de borde kunna göra rejält med kaos i ett storstadsområde.