Citat:
Ursprungligen postat av
Phantom042
Är inte folk sura över att deras skattepengar ska användas till att i praktiken sponsra USAs flotta?
USA slipper betala för några av sina egna ubåtar och får Australien att göra det istället.
Australier i allmänhet, åtminstone de med lite allmänbildning vet att Australien i praktiken varit beroende av USA för sin säkerthet sen 1942. De vet också att Australien tack vare det kan lägga ganska lite av sin BNP på försvaret. Nu kommer det att öka en del, inte bara för ubåtarna utan för att det säkerhetspolitiska läget stadigt försämras.
Situationen är inte olik Europa och NATO. USA står för mycket av den verkliga förmågan och kostnaden. Skillnaden är möjligen att Australien är en bättre och mer lojal allierad till USA.
Jag, som skattebetalare, är själv inte alls sur över att vi är med och bidrar ordentligt till vår egen säkerhet istället för att sitta och huka som stora delar av EU.
Citat:
Ursprungligen postat av
Phantom042
Australiens försvar har ingen nytta av atomubåtar som befinner sig 1000 mil bort, det är rent påhitt.
Tanken är inte att de skall vara 1000 mil bort. Tanken är att de skall ha längre räckvidd och bättre uthållighet. Det förefaller vara okontroversiellt i sig att atomubåtar ger bättre förmåga än konventionella.
Citat:
Ursprungligen postat av
Phantom042
Nu känns iofs Australiensare som ett folk som litar blint på vad deras regering säger så skulle inte förvåna mig om de går på det här.
Det är inte alls intrycket jag fått. Australier verkar betydligt mer cyniska angående sin regering än svenskarna som ju troget röstat på sjupartiet i alla år men det är svårt att dra generella slutsatser om sånt bara från min egen upplevelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Japan tog sig fram till Singapore och in i Burma på väg mot Indien under andra världskriget men den tidens teknik och transportkapacitet. Australien kände sig hotade och byggde befästningar.
Kina har enormt mycket större resurser och förutsättningar. De lastar sina tomma bulkfartyg med trupper som har legitima skäl att angöra Australiska hamnar för att hämta malm eller kol. Ta en titt på marinetraffic.com. Ett tåg av enorma bulkfartyg i skytteltrafik. De kan föra över en hel armé i ett nafs.
Jag har funderat på just ett sånt scenario. En sorts Weserubnung där det rullar ut stridsvagnar och AFVs och annat ur bilfärjorna i de största städerna. Australien är ju i praktien mest ett halvdussin eller så städer.
Det skulle nog gå att göra något sådant men sen vet jag inte hur man skulle underhålla de styrkorna och tillföra alla förstärkningar för ockupation osv. En väldig massa olika politiska faktorer skulle behöva vara rätta för att det skulle funka i längden. Främst att Australiens regering ger sig direkt och USA inte tänker ingripa militärt.