2021-09-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Jag tycker staten ska dela ut något halsband eller liknande vi kan ha för att visa att vi är ovaccinerade. Det gäller inte bara att ovaccinerade fortsätter hålla avstånd utan att vaccinerade även gör det mot ovaccinerade.

Eller fotboja. Som larmar om vi kommer nära något ställe vi inte får vara på. 😅
Citera
2021-09-17, 18:15
Medlem
Andelen ovaccinerade på IVA sjunker kraftigt nu samtidigt som andelen fullvaccinerade ökar.

Från 90% ner till 58% ovaccinerade på ett par veckor.

Andelen fullvaccinerade har ökat från 3% till 30 procent på två veckor.

Är detta en trend som kommer att fortsätta?

Källa: intensivvårdsregistret.
Citera
2021-09-17, 18:28
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
22 nya döda sedan igår, och nu kan det inte bero på den där "eftersläpningen" längre, utan det är så här det är. Det går sakta men säkert åt fel håll igen, och snart ska de sista restriktionerna bort. Trots att man ser ökningen både här och i andra länder. Sverige är fantastiskt.
Ja det är mycket. Vi kommer säkert hamna på över 50 döda om dagen när restriktionerna försvinner.
Citera
2021-09-17, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, om du anser att det är ett hot emot dig att du skulle behöva känna skam. Det finns en diagnos för sådana som dig, men detta är ingen psykologi tråd, så vi skippar det.

Och andemeningen i det jag skrev var just att de med, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion inte behöver känna skam. Hade du det, våren 2020, då det var svårt att få PCR, och var blåst nog att inte ta en antikroppstest, när den var tillgänglig, så får du skylla dig själv!

Du menar alltså att man bör känna SKAM om man inte tagit "vaccinet" om man inte tidigare haft konstaterad covid?
Citera
2021-09-17, 18:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det där med att genomgången sjukdom (inte naturlig immunitet som betyder att man föds med något skydd n.b.) skulle ge ett starkare skydd är omdebatterat. Varför viruset slinker igenom hos vaccinerade är p.g.a. att viruset anpassar sig och det gör det hos de med vanliga antikroppar/t-celler med. Så det är skitsnack även om man kan anta att genomgången sjukdom i de flesta fall ger en bredare immunitet.

Vad som är klart är att de med genomgången sjukdom och vaccin får ett enormt starkt immunsvar mot viruset som troligtvis klarar de flesta varianter, nuvarande och kommande:

Hybrid immunity

https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abj2258

Jag spekulerar om inte detta även gäller det omvända. Att man först vaccinerar sig och sedan får en genombrottsinfektion. Jag kan inte se att något talar emot det och då behövs ingen tredje dos hos de flesta förutom de som fått ett dåligt svar på de två första doserna och riskerar att bli riktigt sjuka vid återinfektion.

Samtidigt tror jag också att den kombination jag föreslog tidigare av vacciner är något man borde undersöka. Som första dos ett traditionellt vaccin av hela avdödade virus som det kinesiska och att man som andra dos väljer mRNA-/adenovirus-vaccin. Det borde lösa de mesta problemen tror jag och om man som andra dos väljer AZ-vaccinet eller Sputnik V så blir det en riktigt billig lösning som kan både massproduceras och distribueras i normal kylskåpstemperatur.

Vaccinmotståndarna brukar föra fram olika teorier som går ut på att vaccinerna skulle försvaga immunförsvaret. Enligt dessa teorier så kommer det försvagade immunförsvaret att göra att man behöver fylla på med fler och fler sprutor, ifall man har tagit första sprutan. Den som aldrig har tagit några sprutor, kommer däremot att få utmärkt immunitet, enligt vaccinmotståndarnas uppfattning. Det som beskrivs, är alltså att vaccinerna skapar ett beroende, så att man inte kan sluta fylla på med ännu fler vaccindoser.

Jag tycker att dessa teorier låter märkliga, men jag har inte tillräckliga kunskaper för att själv kunna säga huruvida teorierna är sanna eller icke.

Ett annat märkligt resonemang som återkommer, är att vaccinerna skulle vara farliga på grund av spike-proteinerna. Det är inte ett märkligt påstående i sig, men det märkliga är att samma personer som varnar för spike-proteinerna, samtidigt förespråkar en strategi som bygger på immunitet genom infektion. Blir spike-proteinerna mindre farliga när dom kommer i form av virus?

Några av dom påståenden som cirkulerar, kan jag själv säga att dom är fel. Exempelvis återkommer påståendet att Sverige inte har haft någon överdödlighet under epidemins härjningar, trots att officiell statistik visar på kraftig överdödlighet. Sedan har vi påståendet att många av dödsoffren skulle ha dött "med och inte av" Corona. Det har blivit en sorts sanning i vissa kretsar.

Vilka fler märkliga påståenden cirkulerar?
Citera
2021-09-17, 18:32
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men varför minskar antalet intagna på sjukhus och IVA samtidigt som dödsfallen ökar??
SVT:

Citat:
Folkhälsomyndigheten: Därför är det fler inrapporterade dödsfall den här veckan

Det är en markant ökning av inrapporterade dödsfall med covid-19 den här veckan. Flera dagar i rad har dödstalen varit tvåsiffriga. Det beror framför allt på en större eftersläpning än vanligt i databasen SmiNet till följd av underhållsarbete, enligt Folkhälsomyndigheten.

De 22 nya rapporterade dödsfallen idag skedde bakåt i tiden mellan den 3 september och den 16 september.
Citera
2021-09-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vaccinmotståndarna brukar föra fram olika teorier som går ut på att vaccinerna skulle försvaga immunförsvaret. Enligt dessa teorier så kommer det försvagade immunförsvaret att göra att man behöver fylla på med fler och fler sprutor, ifall man har tagit första sprutan. Den som aldrig har tagit några sprutor, kommer däremot att få utmärkt immunitet, enligt vaccinmotståndarnas uppfattning. Det som beskrivs, är alltså att vaccinerna skapar ett beroende, så att man inte kan sluta fylla på med ännu fler vaccindoser.

Jag tycker att dessa teorier låter märkliga, men jag har inte tillräckliga kunskaper för att själv kunna säga huruvida teorierna är sanna eller icke.

Ett annat märkligt resonemang som återkommer, är att vaccinerna skulle vara farliga på grund av spike-proteinerna. Det är inte ett märkligt påstående i sig, men det märkliga är att samma personer som varnar för spike-proteinerna, samtidigt förespråkar en strategi som bygger på immunitet genom infektion. Blir spike-proteinerna mindre farliga när dom kommer i form av virus?

Några av dom påståenden som cirkulerar, kan jag själv säga att dom är fel. Exempelvis återkommer påståendet att Sverige inte har haft någon överdödlighet under epidemins härjningar, trots att officiell statistik visar på kraftig överdödlighet. Sedan har vi påståendet att många av dödsoffren skulle ha dött "med och inte av" Corona. Det har blivit en sorts sanning i vissa kretsar.

Vilka fler märkliga påståenden cirkulerar?

Räcker väl att säga att Pfizers covid vaccin är en helt ny "teknik" för att fatta faran med det. Eller?
Citera
2021-09-17, 18:37
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Katastrofläge i Albertha i Kanada.

Öppnade upp för tidigt och nu är sjukhusen överfulla. IVA platserna är slut 30 åringar dör nu på,sjukhusen och 90% av de inlagda är ovaccinerade.

De har fått gå tillbaka och införa restriktioner igen trots att 70% är fullvaccinerade.

Kan vi få en länk... tack.
Citera
2021-09-17, 18:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Räcker väl att säga att Pfizers covid vaccin är en helt ny "teknik" för att fatta faran med det. Eller?

Att vaccinet bygger på ny teknik, behöver det betyda att vaccinet är farligt?

Jag inser att det finns osäkerheter beträffande vaccinernas långsiktiga effekter. Men samma osäkerheter finns beträffande viruset. Vaccinmotståndarna har en tendens att bedömma vaccinerna utifrån eventuella långsiktiga risker, men samtidigt bedömma viruset utifrån helt andra kriterier. Varför ser inte vaccinmotståndarna själva hur märkligt det är att tillämpa helt olika filosofier på vaccin respektive virus?
Citera
2021-09-17, 18:53
Medlem
Lugnochros avatar
Tycker mig se färre provaxxare här sedan det informerades att barnen skulle besprutas. Är det för att det helt plötsligt börjar bli personligt och inte att man på nätet anklagar anonyma användare för att inte ta sprutan?
Kommer provaxxare att tycka att det är bra idé för annars blir man ju en antivaxxare om man säger emot de nya rekommendationerna som kommer från de som kan?

Hur blir det när Regeringen bestämmer att femåringar ska få samma behandling?
Citera
2021-09-17, 18:54
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, skam, (när det gäller något som är skadligt för en själv eller direkt eller indirekt för andra), är en normal socialpsykologisk reaktion. Den alkoholist som väljer att ändå fortsätta och dricka alkohol, trots att vederbörande vet vad hjälp finns att få för sin, ofta ärftliga sjukdom och att hen vet att en alkoholberoende, i princip, måste avstå ifrån alkohol för resten av sitt liv, skall skämmas!

Samma princip, fast i ännu högre grad, gäller de som väljer att avstå ifrån att vaccinera sig. Då detta, på intet sätt är en sjukdom.

Skäms ni som valt att inte vaccinera er, (fast ni inte tidigare haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion).

Du måste vara störd. "Skäms".... Vem fan är du att säga något sånt till andra i denna tråd!

Har du inte fattat nånting. Trots all din tid i denna tråd......

CRISIS LEADS TO MEDIA HYPE AND PROFITS: Dr Peter Daszak of EcoHealth Alliance said at a workshop, “We need to increase public understanding of the need for Medical Countermeasures (MCM) such as a pan-influenza or pan-coronavirus vaccine. (During an infectious disease crisis) A key driver is the media, and the economics follow the hype. We need to use that hype to our advantage to get to the real issues. Investors will respond if they see profit at the end of the process.” This workshop on Rapid MCM Response to Infectious Diseases was co-convened by the National Academies of Sciences with three national fora in Washington, DC on 26 and 27 March 2015.
https://www.sundayguardianlive.com/news/follow-patents-trail-find-covid-19-origin
Citera
2021-09-17, 18:55
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att vaccinet bygger på ny teknik, behöver det betyda att vaccinet är farligt?

Jag inser att det finns osäkerheter beträffande vaccinernas långsiktiga effekter. Men samma osäkerheter finns beträffande viruset. Vaccinmotståndarna har en tendens att bedömma vaccinerna utifrån eventuella långsiktiga risker, men samtidigt bedömma viruset utifrån helt andra kriterier. Varför ser inte vaccinmotståndarna själva hur märkligt det är att tillämpa helt olika filosofier på vaccin respektive virus?
Viruset får du om du får det. Vaccinet tar du och det finns ingen återvändo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in