Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Jag såg att du igår även ifrågasatte om han var skyddsvärd.
Vet du inte att alla människor är lika mycket värda, att alla och envar av människor över 70 år varit skyddsvärda under pandemin. Alla är vi beundransvärda och alla är hjältar.
Speciellt beundransvärd är man om man vid 81 års ålder klarar av att strida för det man tycker är rätt.
Han strider inte själv. Han är som en medeltida general, som hukar bakom trupperna. Inte det minsta beundransvärt. Inte ens om han hade tagit ansvar för den situation han bidragit till, hade det inte varit beundransvärt, men i mina ögon en självklarhet. Man gör så om man har lite heder i kroppen. Men han duckar ansvaret i fastighetsaffären, såväl som i avtalet med Matz eller varför inte olyckan där han skadade en person för livet. Men det är klart, man kanske kan skylla det på att han är blind, döv, halt, lytt och har begynnande demens som vissa vill påstå härinne. Jag säger att han är feg.
I övrigt så anser jag inte att alla människor är lika mycket värda. Det är bara godhetssignalerande trams att påstå något sånt. Är våldtäktsmannen som våldtog din dotter, lika mycket värd som din dotter? Om du bara kan rädda ett barn från att dö, vem väljer du då? Ditt barn, ditt barns kompis, ett helt okänt barn eller är det slumpen som får avgöra?
Om stat, kommun och landsting hade ansett att alla över 70 verkligen var skyddsvärda, så hade de genomfört fungerande åtgärder. Förbjudit att någon som har hemtjänst får en ny person hem till sig vid varje besök till exempel. Eller att personal som jobbar på ålderdomshemmen, fick adekvata skydd och utbildning att hantera dessa skydd, möjlighet att vara hemma vid misstanke om sjukdom etc. Faktum är att varje gamling som dog, var en besparing för det allmänna. Speciellt om de aldrig behövde belasta sjukvården, utan kunde dö på sina rum på hemmet.
Det jag ifrågasatte var skribentens ensidigt användande av förstärkningsord eller lika ensidigt undvikande av nyanserande ordval, för att vinkla beskrivningen av fallet. Skyddsvärd var ett sådant ord. Om du märkte det, så ifrågasatte jag inte ordet riskgrupp alls, för dit tillhör Esbjörn och så långt är nog alla här överens om.