2021-09-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Dessutom finns det antagligen en del människor som känner sina kroppar och misstänker att de behöver avstå från den här typen av vaccin, men som inte får ett sådant godkännande i form av medicinskt intyg från läkare. De kanske inte har någon långvarig kontakt med läkare som går i god för deras behov, eller så träffar de en översittarläkare som vägrar, eftersom alla ska vaccineras. Vi bör inte sätta oss till doms över människor när vi inte går i deras skor. Jag tror att väldigt få avstår vaccin bara för att jäklas med resten av mänskligheten.

Precis. Var och en måste få välja själv. Det kan ju dessutom bli ett skadat förtroende ifall människor ska tvingas till något de ej vill och de personerna senare skulle drabbas av biverkningar. Då kanske man blir skeptisk till annat också. Det måste vara frivilligt annars blir det bara problem på sikt.
Citera
2021-09-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Folk får ha vilka åsikter de vill. Varför tror du att jag varit på flashback i så många år? Men när folk gör val som riskerar att skada eller döda andra människor, så borde de skämmas! Skam och skuld är vettiga verktyg när de används rätt.

Det är bara generationerna 1990+ som tror att, befogade, skuld och skamkänslor, är dödliga. Därför skall ingen ha ",fräckheten" att ställa krav på en, för då känner man sig så "förorättad".(Att förtala alla män som kön går dock bra enligt den radikalfeministiska statsideologin, men det rör ju sig, förstås, bara om sexism emot halva befolkningen. )

Däremot så skall man inte sprida skuld och skam i onödan. Det må gälla inom t.ex såväl det religiösa som sexuella området. För, ja, skuld och skam är kraftfulla mekanismer och ibland verktyg för att öka vaccinationstäckningen och därmed förebygga lidande och död.
Får jag rätta dig där.

Skam och skuld är effektiva vapen, när de används rätt.
Citera
2021-09-17, 15:53
Medlem
Citat:
Respektera och respektera, acceptera möjligtvis. Lite skumt bara att det finns människor som, antingen, väljer att riskera att orsaka lidande och död för andra, eller att sitta inne och isolerade ifrån andra som åldringarna våren 2020. När det finns en sådan enkel och gratis lösning.....

Ja men det är ju upp till var och en. Jag vill själv bestämma över min kropp och det tycker jag att andra också ska få göra.
Citera
2021-09-17, 15:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Är det ok för dig att man är ovaccinerad ifall man isolerar sig?

Ja, då gör du ju ingen skada, annat än mot dig själv. Men hur länge tänkte hålla på så. I två år? Tre år? Fem år?
Citera
2021-09-17, 15:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
SÄBO ökar, IVA minskar = vaccinerade driver smitta.

Bara vaccinerade kan driva smitta utan att belasta IVA.

Ja helt givet att de vaccinerade driver smittan !
Hur mycket de än påstår motsatsen i SVT och i aftonbladet.
Citera
2021-09-17, 15:55
Medlem
Stor andel av de covid-döda är vaccinerade, är det ovaccinerade som smittar ner dem? Folk som har nära kontakt med äldre och riskgrupper borde antingen vaccineras eller testas väldigt ofta.
Citera
2021-09-17, 15:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, och det skäms jag inte för!

Jag vet, det finns diagnoser och syndrom där sådant är vanligt. Men nu har vi kommit ifrån ämnet: om ovaccinerade behöver skämmas.
Citera
2021-09-17, 16:02
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Varför flyttar du inte till Kina då, där slipper du alla "fjollerier", på TV. Fast de 20 000+ kvinnor som skrivit till mig på en dejting sajt håller nog inte med dig.

Tre kvinnor om dagen sju dagar i veckan i 20 år. Hur fan hinner du?
Citera
2021-09-17, 16:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag spekulerar i om Arne 85 år egentligen är Mohamud 22 år som jobbar inom hemtjänsten. Det är en komplex fråga. Hemtjänsten går på knäna som det är. Jobbet är underbemannat och underbetalt, och även om de sakerna kanske hänger ihop så är det svårt att förändra på kort sikt. Om vi börjar kräva vaccination av personalen så kanske de sköra och mest sårbara inte får den hjälp de har rätt till och behöver på grund av större brist på personal. Jag personligen tycker kanske snarare att frivilligheten måste finnas kvar, men att arbetsgivaren ska kunna kräva PCR-test med jämna mellanrum. Om jag förstått saken rätt kommer det snart salivtest där man spottar i ett rör och får svar inom en kort stund. Något sådant skulle kunna användas inom hemtjänsten och hos andra arbetsgivare. Kanske ovaccinerade skulle kunna inleda sina arbetspass med ett sådant test. Det borde vara mer accepterat.

Ja, absolut. Annars så känner jag till att det inte behöver vara så, även fast jobbet har låg status, kan vara otryggt och är dåligt betalt, och personalgruppen innehåller folk med olika etnisk bakgrund. Kanske en policy fråga, kanske en arbetsledarfråga, eller en kombination av båda.
Citera
2021-09-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ja, då gör du ju ingen skada, annat än mot dig själv. Men hur länge tänkte hålla på så. I två år? Tre år? Fem år?

Efter fem år lär man ju sett resultatet av vaccineringarna. Kanske har ni alla blivit sterila och blivit åtminstone begynnande senila? Sorgligt egentligen, men jag kommer nog i allt elände som ev. uppstår, ändå le i mjugg!
Citera
2021-09-17, 16:09
Medlem
sherms avatar
Citat:
Du kan tydligen inte läsa heller! Jag skrev ju "(och som inte tidigare haft covid-19.)
Du en simpel lögnare. Det kan alla se här:
Citat:
Nu är det, iof, ovaccinerade, (som ej tidigare haft, konstaterad, covid-19),
Min fetning.
Citat:
Sedan förstår jag att du gillar att hota de som inte tycker som dig. Något annat var heller inte väntat här på flashback. Du är dock för feg för att ta de juridiska konsekvenserna av detta, vilket också var väntat.
Det finns hot, och det finns olaga hot. Du vill förstås gärna tänka att alla hot är olaga hot, men tyvärr. Såna som går och hotar folk likt du gör ska ha samma tillbaka.
Senast redigerad av sherm 2021-09-17 kl. 16:12.
Citera
2021-09-17, 16:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så om jag med anledning av min trosuppfattning inte tänker ta sprutan så är det OK? Men om någon på strikt vetenskaplig grund väljer att avstå så skall h*n skämmas? Är det korrekt uppfattat?

Nej, jag tänkte främst på religiös skam och skuldbeläggning i allmänhet, som exempel på när skuld och skam är fel att lägga på människor.

Sedan kan man ju alltid, och som gör i denna tråd, diskutera den vetenskapliga grundvalen för saker och ting. Även jag har fått korrigera mig vad gäller betydelsen av en tidigare SARS-COV2 infektion. Vilket jag är glad för, både av vetenskapliga skäl och personligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in