2021-09-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag gissar "äldre på SÄBO" - dock tror jag inte det rör sig om 20 om dagen utan om 7-10 om dagen.

Verkar vara stora eftersläpningar på IVA-rapporteringen nu iaf - enligt SIR har det bara avlidit 6 personer i September än så länge.

Jag skulle istället för att vaccinera nedåt i åldrarna satsa på att börja med tredje doser för de äldsta (som fått sitt vaccin i Januari-Februari) samt att se över vårdpersonal som jobbar med dessa personer.

Att personal som jobbar på SÄBO bara kommer upp i 73% vaccinationstäckning är skandal.

För personal inom hemtjänst är det ännu värre - bara 63% vaccinationstäckning.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vardpersonal/
SÄBO ökar, IVA minskar = vaccinerade driver smitta.

Bara vaccinerade kan driva smitta utan att belasta IVA.
Citera
2021-09-17, 14:59
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
22 nya döda sedan igår, och nu kan det inte bero på den där "eftersläpningen" längre, utan det är så här det är. Det går sakta men säkert åt fel håll igen, och snart ska de sista restriktionerna bort. Trots att man ser ökningen både här och i andra länder. Sverige är fantastiskt.

Det har ju varit genomgående tvärtom-taktik i Sveriges hantering av Corona så det var inte oväntat att alla restriktioner ska bort vid månadsskiftet trots att smittan och döda ökar.
Citera
2021-09-17, 14:59
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Jag tycker staten ska dela ut något halsband eller liknande vi kan ha för att visa att vi är ovaccinerade. Det gäller inte bara att ovaccinerade fortsätter hålla avstånd utan att vaccinerade även gör det mot ovaccinerade.
Det bästa utav alla förslag är att alla som tagit vaccinet får en guldstjärna att bära på bröstet, så att alla andra kan se att de varit bäst i klassen.
Citera
2021-09-17, 15:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det har ju varit genomgående tvärtom-taktik i Sveriges hantering av Corona så det var inte oväntat att alla restriktioner ska bort vid månadsskiftet trots att smittan och döda ökar.

I och för sig. De är i alla fall konsekventa!
Citera
2021-09-17, 15:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Jag tycker staten ska dela ut något halsband eller liknande vi kan ha för att visa att vi är ovaccinerade. Det gäller inte bara att ovaccinerade fortsätter hålla avstånd utan att vaccinerade även gör det mot ovaccinerade.

Jo du, då skulle det allt bli liv i luckan, "Davidstjärna"! Men, samt är att ovaccinerade kommer att ha extra svårt att hålla avstånd när alla andra kan skita i det. Men det finns ju en enkelt lödning på det, som börjar på "V". Annars så får ju de "stackars" ovaccinerade sitta inne isolerade, som åldringarna våren 2020. Fast, de, behövde ju inte, dessutom, skämmas som de ovaccinerade, som inte haft covid-19 tidigare och ändå valt att inte vaccinera sig, borde göra!
Citera
2021-09-17, 15:04
Medlem
Antalet som dör kommer att öka stadigt. Trenden är redan startad i Europa.

Vaccinet tappar effekt successivt
-> ökad andel som smittas och smittar, dock med mildare symptom hos de flesta
-> ökad andel sköra som blir smittade
-> fler kontakter vid öppning och därmed fler smittkedjor
Citera
2021-09-17, 15:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det bästa utav alla förslag är att alla som tagit vaccinet får en guldstjärna att bära på bröstet, så att alla andra kan se att de varit bäst i klassen.
Det tycker jag låter som en utmärkt idé! Eller varför inte en armbindel med någon passande symbol? Förslagsvis enfärgad med en vit ifylld cirkel innehållande ett stiliserat coronavirus.
Citera
2021-09-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Förvisso sant...

I så fall skull vi ha passerat toppen på någon liten slags våg. Kanske... men jag har svårt att tro på det.
Tror faktiskt uppgifterna om antalet döda är missvisande och att vi egentligen är i en positiv fas.
Det råder en enorm eftersläpning gällande redovisning av avlidna. Regionerna orkar inte längre
rapportera regelbundet, arbetsbördan har varit betungande under lång tid. De som redovisas döda
denna veckan avled redan för 3-4 veckor sedan och detta snedvrider statistiken.
Citera
2021-09-17, 15:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det gäller väl en massa saker som rökning osv också. Det påverkar andra. Vaccinet ska väl fungera hyfsat i varje fall så då borde väl de vaccinerade tagga ner? Viruset lär aldrig försvinna oavsett eftesom vi lever i en global värld där folk reser kors och tvärs (tyvärr). Alla människor i världen kommer inte att hinna bli vaccinerade inom rimlig tid ändå?

Och alla kommer inte att vilja bli vaccinerade oavsett så det är bara att respektera.

Respektera och respektera, acceptera möjligtvis. Lite skumt bara att det finns människor som, antingen, väljer att riskera att orsaka lidande och död för andra, eller att sitta inne och isolerade ifrån andra som åldringarna våren 2020. När det finns en sådan enkel och gratis lösning.....
Citera
2021-09-17, 15:10
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men varför minskar antalet intagna på sjukhus och IVA samtidigt som dödsfallen ökar??

Många som hamnar på IVA kanske dör.
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det tycker jag låter som en utmärkt idé! Eller varför inte en armbindel med någon passande symbol? Förslagsvis enfärgad med en vit ifylld cirkel innehållande ett stiliserat coronavirus.
Danskarna har redan tagit fram loggan

https://www.the-sun.com/news/338113/fuming-chinese-put-swastika-on-images-of-danish-flag-as-country-refuses-to-apologise-for-insulting-c oronavirus-cartoon/
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, jag har ingen skam i kroppen. Det jag vänder mig emot är dina "socialpsykologiska mekanismer", om det nu är så det kallas när folk förbjuds att arbeta om de inte låter sig injiceras med vad helst staten för tillfället tycker är lämpligt.

Fast sådant sker inte i Sverige och du har väl knappast rösträtt i Italien?

Korrekt att du inte har någon skam i kroppen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in