2021-09-17, 14:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tråkigt att du känner så! Men jag bestämmer inte över andra människors kroppar. Däremot så har jag en åsikt om hur de som riskerar att orsaka andra människor lidande och död borde känna sig.
Så du tänker stå upp för människors rätt att välja själva, även om du anser att de väljer fel?

Det är verkligen fenomenalt att vaccinerade är så förtvivlat rädda för ovaccinerade att man inte drar sig för att gå full nazi. Italien är praktexemplet där man nu inför medicinsk fascism.

Ta era djävla sprutor och håll käften. Lämna oss andra ifred. Det vi ser rullas ut nu är inget annat än ett flagrant brott mot mänskligheten.
Citera
2021-09-17, 14:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är bara en tidsfråga innan det skapas Facebook-grupper som letar upp, förföljer, trakasserar och hotar ovaccinerade i sin omgivning. Och föräldrar som uppmanar sina barn att frysa ut klasskamrater som inte är vaccinerade.

Då är det du som är nazisten.

Nu är det, iof, ovaccinerade, (som ej tidigare haft, konstaterad, covid-19),som hotar sin omgivning genom att kunna orsaka lidande och död hos andra människor.

Men förföljelse, hot och trakasserier är alltid fel. Dock inget fel med att påpeka att människor, som förtjänar det, genom sitt eget frivilliga val, borde skämmas om de väljer att riskera orsaka lidande och död hos sin omgivning. Det, är inte nazism.

Känsligt det där med skam! Jag undrar just om det, ändå inte, är en generationsfråga?
Citera
2021-09-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Hittar inte källan som jag hade förut. Men denna påstår ungefär samma sak.

https://www.etc.se/inrikes/sa-manga-av-de-som-dor-av-covid-19-ar-vaccinerade

Sedan årsskiftet har nio av tio som dött med covid-19 i Sverige varit ovaccinerade. Många av de som dör trots att de är vaccinerade smittas nära inpå första dosen, innan vaccinet gett effekt.

– I praktiken så har du ett hyggligt skydd först efter två till tre veckor, säger Sören Andersson på Folkhälsomyndigheten.

Den där källan säger ju tvärt emot vad du påstår?

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Problemet där är att dör du inom ett par veckor efter första sprutan räknas du som ovaccinerad. Ju fler som besprutas och dör inom ett par veckor desto fler ovaccinerade är det som dör av covid. Vilket gör att fler måste besprutas och karusellen är i rullning.
Citera
2021-09-17, 14:06
Medlem
Citat:
Vilken sk. "expert" då? En teologedoktor på Swebbtv, någon allmänläkare som ballat ur helt? Eller kanske en kvinnlig ingenjör?
Forskare och läkare bland annat. Vilka du inhämtar information från har jag ingen aning. Men dessa vet en hel del om immunsystemet.
Citera
2021-09-17, 14:06
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Tråkigt att du känner så! Men jag bestämmer inte över andra människors kroppar. Däremot så har jag en åsikt om hur de som riskerar att orsaka andra människor lidande och död borde känna sig.
Så bra var det vaccinet! För jag förmodar att du menar att en ovaccinerad smittar en besprutad.
Citera
2021-09-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Och 100% av alla vaccinerade kommer få genombrottsinfektion.

Ja - men om det blir i år eller nästa år eller året efter det vet vi inte.

Det vi vet är att om man får en genombrottsinfektion trots att man är vaccinerad är risken att hamna på sjukhus eller avlida mycket lägre.
Citera
2021-09-17, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så du tänker stå upp för människors rätt att välja själva, även om du anser att de väljer fel?

Det är verkligen fenomenalt att vaccinerade är så förtvivlat rädda för ovaccinerade att man inte drar sig för att gå full nazi. Italien är praktexemplet där man nu inför medicinsk fascism.

Ta era djävla sprutor och håll käften. Lämna oss andra ifred. Det vi ser rullas ut nu är inget annat än ett flagrant brott mot mänskligheten.

Ta inte era sprutor och håll käften.
Citera
2021-09-17, 14:08
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Den där källan säger ju tvärt emot vad du påstår?
Eftersom vaccinet inte givit effekt räknas du som ovaccinerad. Ska leta efter en bättre källa.
Citera
2021-09-17, 14:10
Medlem
Citat:
Just det, det är därför jag skrev socialpsykologiskt. Dvs det rör sig om ett samspel mellan individ och omgivningen.
Och de som valt att inte vaccinera sig, trots att de inte tidigare haft, konstaterad, covid-19, skall skämmas med rätta!

De ska inte skämmas för att de varit duktiga på att följa restriktionerna, men man kan erbjuda dem vaccin. Folk som är vaccinerade kommer göra det svårare för ovaccinerade att inte bli smittade.
Citera
2021-09-17, 14:10
Bannlyst
Citat:
Nu är det, iof, ovaccinerade, (som ej tidigare haft, konstaterad, covid-19),som hotar sin omgivning genom att kunna orsaka lidande och död hos andra människor.

Men förföljelse, hot och trakasserier är alltid fel. Dock inget fel med att påpeka att människor, som förtjänar det, genom sitt eget frivilliga val, borde skämmas om de väljer att riskera orsaka lidande och död hos sin omgivning. Det, är inte nazism.

Känsligt det där med skam! Jag undrar just om det, ändå inte, är en generationsfråga?

På vilket sätt är det en generationsfråga? Är du från tiden när det var vanligt med skampålar. Många som är uppvuxna i västvärlden skäms för mycket, det är osunt och leder till psykisk ohälsa. Man kan prata med människor och skapa förståelse istället för att hålla på med utfrysning och indirekta härskarmetoder. Bemötande och respekt för oliktänkande istället för piska och rättning i ledet.

Dessutom verkar det ju ganska tydligt att de ovaccinerade inte skadar de som är vaccinerade. Det framgick även i går på presskonferensen. De skadar främst sig själva.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-17 kl. 14:19. Anledning: ett tillägg
Citera
2021-09-17, 14:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Stora, och ytterst överdrivna ord ifrån dig. Tro mig, det är inte svårt att hitta exempel på en högst verklig fascism och nazism på flashback, istället för en förorättad reaktion ifrån en som borde veta bättre än så.

Jag är, faktiskt, emot vaccintvång. Dels för att det inte behövs i Sverige och dels för att helt vanliga socialpsykologiska mekanismer kommer att fixa till en hög vaccinationstäckning i alla fall.

Känsligt det där med skam. Jag undrar just vad det kan bero på?
Citera
2021-09-17, 14:16
Medlem
Citat:
Inte jag, i detta fall, då deras personliga beslut riskerar att ge lidande och död åt andra.

Det gäller väl en massa saker som rökning osv också. Det påverkar andra. Vaccinet ska väl fungera hyfsat i varje fall så då borde väl de vaccinerade tagga ner? Viruset lär aldrig försvinna oavsett eftesom vi lever i en global värld där folk reser kors och tvärs (tyvärr). Alla människor i världen kommer inte att hinna bli vaccinerade inom rimlig tid ändå?

Och alla kommer inte att vilja bli vaccinerade oavsett så det är bara att respektera.
Senast redigerad av Grantoppen2 2021-09-17 kl. 14:18. Anledning: Felskrivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in