2021-09-17, 13:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Just det, det är därför jag skrev socialpsykologiskt. Dvs det rör sig om ett samspel mellan individ och omgivningen.
Och de som valt att inte vaccinera sig, trots att de inte tidigare haft, konstaterad, covid-19, skall skämmas med rätta!
Nej, det är du som skall skämmas då du anser dig äga rätten att bestämma över andra människors kroppar. Det trodde jag faktiskt inte om dig.
Citera
2021-09-17, 13:37
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Har du någon källa på att det är så man räknar i Sverige? Har bara sett skillnad på en dos, fullvaccinerad eller ovaccinerad. Man hamnar ju i vaccinregister direkt man tagit första dosen.
Hittar inte källan som jag hade förut. Men denna påstår ungefär samma sak.

https://www.etc.se/inrikes/sa-manga-av-de-som-dor-av-covid-19-ar-vaccinerade

Sedan årsskiftet har nio av tio som dött med covid-19 i Sverige varit ovaccinerade. Många av de som dör trots att de är vaccinerade smittas nära inpå första dosen, innan vaccinet gett effekt.

– I praktiken så har du ett hyggligt skydd först efter två till tre veckor, säger Sören Andersson på Folkhälsomyndigheten.
Citera
2021-09-17, 13:38
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Blå linjen högt upp. Rapporter-Coronafall-Rapporterade-vaccination.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart

Tack, ni som är intresserade av hur myndigheter, MSM och politiker vilseleder bör titta på detta också:

Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Brott mot GDPR? Det är inte det enda brottet kan jag lova dig...

Vaccinationsregistret och hälsoregistret omfattas av absolut sekretess. Personer som gör slagningar i det här registret utan att det finns fog för det (typ behandlande läkare etc) riskerar avsked på direkten.

Att korsköra uppgifter på det här sättet och upprätta register över "ovaccinerade" är inte bara olagligt utan extremt olämpligt. Vaccinationsregistret innehåller dessutom bara vaccinationer som ägt rum inom svensk vård. Det kan vara personer som blivit vaccinerade utomlands som klassas som "ovaccinerade".

Det är bara att anmäla. Finns inte en chans att det här är lagligt. Låter mer som tjuriga jurister påhejade av politiker har hittat något tvetydigt kryphål och motiverat det med att man gör en "samhällsinsats" eller dylikt. Svårt att tro att det skulle vara lagligt, i såna fall har vi ytterligare en lag som är helt tandlös.

6. Sekretess
Det nationella vaccinationsregistret är ett hälsodataregister och uppgifter som lämnas till registret skyddas av absolut sekretess, statistiksekretessen, genom 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen. Detta är lagens starkaste sekretesskydd. Undantag från denna absoluta sekretess får endast göras för:

forskningsändamål (godkännande av etisk kommitté krävs)
statistikändamål
uppgifter som inte genom namn, annan identitetsbeteckning eller liknande förhållande är direkt hänförlig till den enskilde
helt avidentifierade uppgifter = uppgifter som varken direkt eller indirekt kan hänföras till en viss person

Folkhälsomyndigheten genomför en sekretessprövning vid varje enskild begäran om datautdrag i ovanstående undantagsfall. Utlämnande kan endast ske om det står klart att uppgifterna kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående lider men. Sekretessen gäller även internt inom Folkhälsomyndigheten. Endast ett fåtal personer har tillgång till databasen och lyder under sekretess. Data som tas ut ur databasen får inte sparas ner lokalt längre tid än vad som är nödvändigt för syftet med databehandlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Här finns två klipp utlagda där frågor ställs till IMY Integritetsskyddsmyndigheten samt FHM:

Jag ringer IMY Integritetsskyddsmyndigheten

VAD SKA VI GÖRA NÄRA MYNDIGHETER LJUGER FÖR OSS?

Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Här finns två klipp utlagda där frågor ställs till IMY Integritetsskyddsmyndigheten samt FHM:

Jag ringer IMY Integritetsskyddsmyndigheten

VAD SKA VI GÖRA NÄRA MYNDIGHETER LJUGER FÖR OSS?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/anhoriga-tillbakavisar-uppgifter-om-att-den-avlidne-var-ovaccinerad

Denna nyhet är intressant. Bekräftar bara mina misstankar, karriärister och karriärpolitiker överdriver kraftigt bilden av ovaccinerade i media. Varför? Troligtvis för att det är enklare att bara följa rådande agenda än att delge allmänheten en bild av hur "verkligheten" ser ut.

Våra politiker och styrande tjänstemän går inte att lita på. De är fega kräk och kommer aldrig att delge en annan bild än den som sprids i media (och svensk media är i princip engelska "Sun" x100, allting överdrivs och inget ifrågasätts.)

i tråden om vaccinpass.

Från artikeln:

Citat:
Den person som nyligen avled i covid-19 på ett äldreboende i Överkalix kommun var fullvaccinerad, enligt tre anhöriga till den avlidne. Detta betyder att smittskyddsläkarens uppgifter om att personen var ovaccinerad är felaktiga, enligt dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/anhoriga-tillbakavisar-uppgifter-om-att-den-avlidne-var-ovaccinerad
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-09-17 kl. 13:43.
Citera
2021-09-17, 13:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Gäller det även barnen?

Nej, naturligtvis inte, om du syftar på dem som är under 16 år. Dels så är det föräldrarna som, i hög utsträckning, bestämmer om barnet skall bli vaccinerad och dels så väger nytta-risk balansen väldigt jämt här, (om inte barnet tillhör en riskgrupp förstås). Det är just därför FHM tog så lång tid på sig, innan de fattade sitt beslut.
Citera
2021-09-17, 13:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det där är ju bara stört, varför ska de skämmas? Var och en får själva avgöra om de vill ta vaccinet eller ej. Jag tog aldrig det för svininfluensan men ingen mobbade mig för det. Jag har tagit detta mot covid-19 nu men jag respekterar andras beslut och val.

Inte jag, i detta fall, då deras personliga beslut riskerar att ge lidande och död åt andra.
Citera
2021-09-17, 13:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Det är just experterna inom området jag lyssnat på och sett studier ifrån.

Vilken sk. "expert" då? En teologedoktor på Swebbtv, någon allmänläkare som ballat ur helt? Eller kanske en kvinnlig ingenjör?
Citera
2021-09-17, 13:55
Medlem
Citat:
Nej, inte om du valt att inte vaccinera dig, trots att du inte tidigare haft, konstaterad, covid-19.

Jämför dock inte med Anne Frank. Hon hade inte valt att födas till judisk flicka och nazisternas rasideologi och antisemitism, var och är, helt sinnessjuk.
Det är bara en tidsfråga innan det skapas Facebook-grupper som letar upp, förföljer, trakasserar och hotar ovaccinerade i sin omgivning. Och föräldrar som uppmanar sina barn att frysa ut klasskamrater som inte är vaccinerade.

Då är det du som är nazisten.
Citera
2021-09-17, 13:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej, det är du som skall skämmas då du anser dig äga rätten att bestämma över andra människors kroppar. Det trodde jag faktiskt inte om dig.

Tråkigt att du känner så! Men jag bestämmer inte över andra människors kroppar. Däremot så har jag en åsikt om hur de som riskerar att orsaka andra människor lidande och död borde känna sig.
Citera
2021-09-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
"Tack vare en framgångsrik vaccinationskampanj har vi nu kommit långt i hanteringen av pandemin. I maj kunde regeringen presentera sin plan för avveckling av restriktioner. Tidigare i veckan kunde vi meddela att vi nu planerar för att ta ytterligare steg i avvecklingen av restriktioner. Det enskilt viktigaste just nu är att ännu fler måste vaccinera sig. Det är framförallt ovaccinerade som fortsätter bli allvarligt sjuka. 19 av 20 diagnostiserade insjuknade är ovaccinerade. Det vanligaste är att insjuknandet skett en kort tid efter första dosen då vaccinet ännu inte fått full effekt. Fler än 8 av 10 av de som vårdades på IVA med covid-19 under augusti var ovaccinerade. Risken att drabbas för allvarlig sjukdom eller att till och med dö är alltså väsentligt högre för den som är ovaccinerad. Därför måste vi fortsätta arbetet med att nå så många som möjligt. Idag har drygt 80% fått sin första dos. Det är glädjande siffror men betyder att det fortfarande är en bit kvar att gå innan vi uppnått en riktigt hög täckning."

Här blandas det friskt med uppgifter.
"Det är framförallt ovaccinerade som fortsätter bli allvarligt sjuka"
Men sen kommer det
"Det vanligaste är att insjuknandet skett en kort tid efter första dosen då vaccinet ännu inte fått full effekt."

Det är med andra ord störst risk att drabbas och att dö när man tagit första dosen (och räknas som ovaccinerad).

Hittade vart den konstiga formuleringen kom ifrån:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Citat:
Totalt anmäldes 635 861 fall av covid-19 under det första halvåret 2021.
Av dessa hade 32 239 personer, 5 procent, fått minst en vaccindos innan de insjuknade eller provtogs. De flesta insjuknade dock nära inpå den första vaccindosen, det vill säga innan vaccinet hunnit ge ett skydd (Figur 1).
3 456 personer diagnosticerades med covid-19 mer än två veckor efter den andra dosen och klassificeras därmed som genombrottsinfektioner. Detta motsvarar 0,5 procent av alla fall av covid-19 sedan årsskiftet.

Det handlade alltså om genombrottsinfektioner och hur de flesta som fått en dos och fick Covid 19 gjorde detta dagarna efter de tagit sin första dos.

94,3% av de som fått Covid 19 det första halvåret 2021 var helt ovaccinerade - dvs hade inte ens fått en dos.
Citera
2021-09-17, 13:59
Medlem
Citat:
Inte jag, i detta fall, då deras personliga beslut riskerar att ge lidande och död åt andra.
Hur då? De "andra" är väl såna som själva valt att inte vaccinera sig. Kan ju inte gärna vara mitt ansvar att rädda andra från sig själva pga deras val.
Citera
2021-09-17, 13:59
Bannlyst
Citat:
Just det, det är därför jag skrev socialpsykologiskt. Dvs det rör sig om ett samspel mellan individ och omgivningen.
Och de som valt att inte vaccinera sig, trots att de inte tidigare haft, konstaterad, covid-19, skall skämmas med rätta!

Den som bör skämmas mest är troligen den som försöker skambelägga andra.
Citera
2021-09-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hittade vart den konstiga formuleringen kom ifrån:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Det handlade alltså om genombrottsinfektioner och hur de flesta som fått en dos och fick Covid 19 gjorde detta dagarna efter de tagit sin första dos.

94,3% av de som fått Covid 19 det första halvåret 2021 var helt ovaccinerade - dvs hade inte ens fått en dos.

Och 100% av alla vaccinerade kommer få genombrottsinfektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in