2021-09-17, 13:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Just det, det är därför jag skrev socialpsykologiskt. Dvs det rör sig om ett samspel mellan individ och omgivningen.
Och de som valt att inte vaccinera sig, trots att de inte tidigare haft, konstaterad, covid-19, skall skämmas med rätta!
Gäller det även barnen?
Citera
2021-09-17, 13:18
Medlem
Citat:
Fast TBC sjuka var utpekade i samhället. Folk skämdes om de t.ex råkade hosta när de satt på bussen. Men vad gäller Covid-19 så har vi nu vacciner som skyddar mycket bra mot allvarlig sjukdom, och skyddar även hyfsat emot att att bli smittad, (5 gånger mindre chans än för ovaccinerade). Så ovaccinerade som valt att inte vaccinera sig och inte tidigare haft, konstaterad, covid-19, skall skämmas!

Det där är ju bara stört, varför ska de skämmas? Var och en får själva avgöra om de vill ta vaccinet eller ej. Jag tog aldrig det för svininfluensan men ingen mobbade mig för det. Jag har tagit detta mot covid-19 nu men jag respekterar andras beslut och val.
Citera
2021-09-17, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Varför skulle de ha det?
Läkelmedelsbranschen torde tjäna mer på att folk blir inlagda på sjukhus …

Även de som tillhandahåller vaccinerna?
Citera
2021-09-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Problemet där är att dör du inom ett par veckor efter första sprutan räknas du som ovaccinerad. Ju fler som besprutas och dör inom ett par veckor desto fler ovaccinerade är det som dör av covid. Vilket gör att fler måste besprutas och karusellen är i rullning.

Har du någon källa på att det är så man räknar i Sverige? Har bara sett skillnad på en dos, fullvaccinerad eller ovaccinerad. Man hamnar ju i vaccinregister direkt man tagit första dosen.
Citera
2021-09-17, 13:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Att stora mängder vaccinerade drabbas av alla möjliga bakterier och virus, eftersom deras immunsystem är trimmat för att enbart hantera en gammal covid-19-variant som inte längre finns i omlopp, plus att de levt i en steril miljö för länge, och motionerat för lite?

Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Tänkte detsamma!

Ni "baddare" verkar sitta inne med en massa sk. "Kunskaper" om immunsystemet, som ingen annan, framförallt inte experterna på området, känner till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Alla är tillbaka på kontoret men här är de effektiva och tillåter de som vill jobba hemifrån om det är möjligt för företaget.

Har man märkt att det är pga ökat kontorsarbete som smittan ökar? Schweizarna jobbar ju mer än de flesta Europeiska länderna. Mitt första intryck när jag fick jobberbjudande från Schweiz relativt nyligt var att de verkar lite stelbent vad gäller hemmajobb.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Att stora mängder vaccinerade drabbas av alla möjliga bakterier och virus, eftersom deras immunsystem är trimmat för att enbart hantera en gammal covid-19-variant som inte längre finns i omlopp, plus att de levt i en steril miljö för länge, och motionerat för lite?

Vilken tur att vårat immunförsvar inte fungerar så då. Då skulle flera smittsamma virus vi vaccinerats mot börjar återkomma.
Citera
2021-09-17, 13:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Hur ser man uppgifter om vaccinationsstatus, jag letar men hittar inte, har sett det förut men kommer ej ihåg var jag hittade det.
Blå linjen högt upp. Rapporter-Coronafall-Rapporterade-vaccination.

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Citera
2021-09-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det skulle vara intressant att se statistik för vaccinerade/ovaccinerade när de testar sig.

Det vi vet är att vi testar mer och mer och att andelen positiva tester sjunker och ligger nu på 2,9%.

Det som skulle vara intressant vore att få reda på hur många tester det görs per 100.000 ovaccinerade och per 100.000 vaccinerade samt hur stor andel av proven som är positiva för respektive grupp.

Din tes verkar vara att vaccinerade testar sig i lägre omfattning - varför?

Det kan ju lika väl vara så att de som vaccinerat sig testat sig flera gånger både innan och efter - de har ju trots allt tagit sig tid för att vaccinera sig två gånger.

Varför skulle de som skiter i att vaccinera sig vara bättre på att testa sig vid symtom? Det finns ju data på att det är i utanförskapsområden där vaccineringsgraden är lägre - varför skulle testfrekvensen vara högre i dessa områden?

Jag vågar sätta pengar på att i områden där vaccinationsgraden är låg så är även testfrekvensen låg.

”Redan i dag har motivationen att testa sig avtagit”

Detta är inte min tes utan står i artikeln. Dessutom är det så väldigt många vaccinerade resonerar. Både dom jag känner och hör om.

Att ovaccinerade testar sig i högre utsträckning vore väl inte så märkligt?

Hur man kommit fram till det i artikeln kan du inte fråga mig om. Men av det jag själv upplever just nu kan det stämma bra.
Citera
2021-09-17, 13:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Väldigt konstig frågeställning.. varför skulle man det?
Så folk som inte kan vaccinera sig ska skämmas?

Dummaste frågan jag har hört hitills...

Detta är helt förlegat nu mer.. typ alla jag känner har släppt detta helt. Jag har lagt ner det istortsett helt.. finns anra problem som är bra mycket viktigare i livet

Nog för att det finns andra viktiga frågor, typ, den globala uppvärmningen. Men i denna tråd diskuterar vi SARS-COV2 Covid-19, vaccinering och annat som hör till ämnet.

För att vara lite provokativ:

Att sönder-curlade 90-talister, och framåt, är oförmögna att känna skam, och därmed inte kunna hantera när krav ställs på dem, typ, " jag känner mig så provocerad" , är inte precis någon nyhet!
Citera
2021-09-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ni "baddare" verkar sitta inne med en massa sk. "Kunskaper" om immunsystemet, som ingen annan, framförallt inte experterna på området, känner till.

Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vilken tur att vårat immunförsvar inte fungerar så då. Då skulle flera smittsamma virus vi vaccinerats mot börjar återkomma.

Istället för floskler vore det ju kul att få hänvisning till alla dessa experter någon gång.
Citera
2021-09-17, 13:35
Medlem
Citat:

Det är just experterna inom området jag lyssnat på och sett studier ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in