2021-09-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej inte direkt. Världen vände inte in mot mordplatsen när Palme sköts. Saker tar tid, alla som såg rusade inte fram. Först lite av ett tomrum när folk ska ta in smällarna och vad de ser när de tittar. Sen några få som börjar röra sig närmre. Bilar i vägbanan är normal stadsbild. Sen några få till och några få till.

Tror inte på bilden att det smäller och att det efter 10 sekunder är 15 pers i klunga framme vid Palme. Lisbet konstant skriker. Vittnen sin ropar till varandra. Folk överallt, hög ljudvolym, kaos.

Jag tycker inte det finns så mycket som talar för tumult.

Måste det varit så hög ljudnivå för att Engström ska märka att något framför honom har hänt ?

Jag kan märka när grannen slänger sopor på 50m...

Eller kan reagerar om en hund skäller framför mig....Menar inte att jag tokreagerar utan tittar upp...

Du gör ff allt svart o vitt igen...
Citera
2021-09-16, 20:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisgirl
Självklart var han alkis på 80 talet det kommer inte ifrån ingenstans även här bevisar du att du saknar kunskap och sunt förnuft och det finns faktastöd för det TP har gjort ett utmärkt jobb och jag förstår att du är avundsjuk för att han räknade ut det som du inte klarade av att göra nämligen sanningen, SE erkänner i skydd och säkerhet men du är för obegåvad för att fatta. Du påstår att SE spekulerade om hur CP gjorde, trams då kan man säga att CA spekulerade om att någon sköt i Tvn för palme var i bild.

Alla missbrukare får paranoior snedtändningar och delirium 15 års erfarenhet räcker för att jag ska veta det helt säkert. SE halkade på åsen för att han var full och hade fel skor, räcker med att använda sunt förnuft för att fatta.

Efter detta var han svårt chockad över vad han gjort och slogs mellan valen om han skulle gå tillbaka och erkänna eller fortsätta fly. Han tänker att loppet är kört för många har sett honom han går tillbaka men väljer att gå in på Skandia istället förmodligen för att kortsiktigt gömma mordvapnet. Att väktaren inte märkte krutlukten är inte konstigt det fanns inte i deras föreställningsvärld att SE skulle göra detta.

Kan ta ett exempel en vän till mig var hög som ett hus och vi träffade en tredje vän som inte alls märkte det för det fanns inte i hennes föreställningsvärld, av samma skäl märkte väktarna inte krutlukten.

Skulle aldrig hänga ut en död man om jag inte hade varit helt säker, SE var en instabil impulsmördare och det är förjävligt att han slapp sitta sin sista tid på kåken för det var precis vad han förtjänade

I intervjun pratar SE om CP som den misstänkte. Så teorin om avsnäsning avser då CP. Om du säger att CA när han erkänner att han sköt i TVn egentligrn menar att nån annan sköt i TVn så visar det mycket om din tolkningsförmåga. Knappast jämförbart med när SE pratar om CP och hur mordet kunnat gå till. "jag sköt i tvn" kontra "han kan ha blivit avsnäst". Viss skillnad på att bokstavligen erkänna och att du gissar att SE pratade om sig själv.

Alla missbrukare får inte delirium och paranoior. Hur många anekdoter du än drar om egna erfarenheter. Det är din åsikt, inte fakta.

Om mannen på åsen halkade pga fylla, skor eller ren is har du ingen aning om. Oavsett vem personen var. Det är din åsikt, inte fakta.

Så man känner bara lukter om man misstänker nån för mord?

Jaha du är säker på att han är skyldig. Varför sa du inte det direkt. Då måste jag tillstå att han är skyldig..
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-16 kl. 20:46.
Citera
2021-09-16, 20:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tog nyss upp detta i ett svar till dig. Repris:

AH och SG är fullt fokuserade på att ge HLR. AH nämner att hon såg benen på folk runt om:

1. "det kom ju folk dit som stod runt omkring och glodde som människor gör men det var bara direkt efteråt, det bara snurrade i huvudet för jag hade så mycket i tankarna, vad har hänt, vad gör jag, hur ska jag göra, det var väl endast att jag tittade upp en gång till, direkt när det var klart så tittade jag upp, när ambulansen kom och så var det bara taxichauffören som stod där [...]" (2:a april 1986, s. 243)

2. "det var väl några män som stod omkring om man säger så som jag bara hörde, man såg benen, jag såg ju fötterna och benen på alla men dom tittade bara sen skyndade dom vidare, det fanns ju dom som stod i flera minuter där och tittade [...]" (2:a april 1986, s. 244)

KJ hade fullt upp med att försöka lugna LP, och säger följande i ett förhör:

"Nej det kom, det var vi tre som arbeta om man säger så, sen var det folk som titta på. Jag la inte märke till dem, jag brydde mig inte om det då, vilka som stod runt omkring. Det var några som frågade vad som hade hänt, och då svara man ju." (2:a april 1986, s. 272)

KJ torde ändå vara den som haft störst möjlighet att se SE av de tre. Fick hon vara med om någon fotovisning? SG hördes väl aldrig ordentligt?

Svar 2:

Nej, samtidigt tror jag inte. Skulle gärna vilja vet hur långt AH hade fram till kroppen från bilen.

HLR kan ha påbörjats inom 15-20 sekunder. Sen dyker SE upp några sekunder senare.

Det är i alla fall min hypotes tills vidare. Annars blir det svårt för SE att hinna se LJ.

Noterade inte SE att AH tog puls på den skjutne? Det bör ha varit det första hon gjorde i HLR.

Således kan han inte ha varit alltför långt efter dem ... (Om han inte snappade upp det i en artikel.)

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast då menar du att Engström ljuger om att hjälpa till med Olof..?

För då borde alltså AH o SG märka honom ...

Ja, enligt uppgift stod han på knä vid kroppen också, under ett par minuter. Denna uppgift påträffas förutom i ett PM även i TV-rekonstruktionen, närmare bestämt i den bild där han pekar ut riktning.

Å andra sidan var det när det begav sig inte så många som tillfrågades om de sett just SE.

Kanske en kombination av det, och att Skandiamannen bredde på lite.
Citera
2021-09-16, 20:39
Medlem
Citat:
Nej inte direkt. Världen vände inte in mot mordplatsen när Palme sköts. Saker tar tid, alla som såg rusade inte fram. Först lite av ett tomrum när folk ska ta in smällarna och vad de ser när de tittar. Sen några få som börjar röra sig närmre. Bilar i vägbanan är normal stadsbild. Sen några få till och några få till.

Tror inte på bilden att det smäller och att det efter 10 sekunder är 15 pers i klunga framme vid Palme. Lisbet konstant skriker. Vittnen sin ropar till varandra. Folk överallt, hög ljudvolym, kaos.

Jag tycker inte det finns så mycket som talar för tumult.

Då får vi säga att SE förmodligen kom ut efter skotten, är ouppmärksam, nästan trampar på makarna Palme, pratar med Lisbeth och får ett signalement, uppmärksammar LJ, springer efter poliserna, kommer tillbaka och nekas att ändra det felaktiga signalementet, går tillbaka mot Skandia, får reda på vem som mördats och då inträffar chocken. Alltså precis det han har sagt. Då hade HH rätt. Är det din uppfattning?
Senast redigerad av Makarov.24 2021-09-16 kl. 20:51.
Citera
2021-09-16, 20:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Måste det varit så hög ljudnivå för att Engström ska märka att något framför honom har hänt ?

Eller kan reagerar om en hund skäller framför mig....Menar inte att jag tokreagerar utan tittar upp...

För egen del har jag haft skottlossning här i kvarteret utan att märka nåt. Har även vandrat in i flera spända situationer: polisingripanden, folk som brottas med väktare, trafikolyckor, stand offs mellan cyklister och bilister, o.s.v.

Men så åker jag mycket kollektivtrafik, i likhet med en viss Skandiaman ...

Fokuset ligger på att hinna med en förbindelse snarast möjligt. Inte på saft och bullar i omgivningen.

Reaktionstiden är för egen del en aning fördröjd. SE hade dessutom varit på kontoret i 15 timmar?

Vem vet, han kanske hade en man cave där på jobbet där han roade sig frugan-fritt ibland .... ?
Citera
2021-09-16, 20:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det måste väl vara en ljudnivå som skiljer sig från alls andra tusentals gånger han klivit ut från jobbet till en välbesökt gata i city. Det han måste notera i din värld är en liten grupp människor och en uppriven person. Inget säger att LP konstant skrek och sprang omkring. Är det inte rent rimligt och relativt belagt att hon först skrek till och sen höll på med Olof? Att det tar nån minut innan hon börjar röra sig runt på platsen. När AH börjar med hjärtmassage och Lisbet blir i vägen för insatserna.

Nej det är du som gör allt svart-vitt. Man måste notera vad som händer på gatan tycker du. Det förstår jag inte alls. Ofta när jag går ut på gata i city noterar jag att det är folk där och där, men inte så man tar in det, inte vad de gör. Det är inte så att jag tänker på vad de gör. Små folksamlingar är inget man reagerar på. Det är lönefredag i city.

Ibland har jag varit en meter ifrån en klunga och insett att det bråkas.mim hjärna har noterat människor, men inte att något är fel eller konstigt. Allt beror på omständigheterna. På Sveavägen förväntar jag mig folk, så jag reagerar inte på folk.
Citera
2021-09-16, 20:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Då får vi säga att SE förmodligen kom ut efter skotten, är ouppmärksam, nästan trampar på makarna Palme, pratar med Lisbeth och får ett signalement, uppmärksammar LJ, springer efter poliserna, kommer tillbaka och nekas att ändra det felaktiga signalementet, går tillbaka mot Skandia, får reda på vem som mördats och då inträffar chocken. Alltså precis det han har sagt. Då hade HH rätt.

Förlåt att du blir kränkt. Måste va det som ligger bakom de gånger du langar iväg inlägg av den här typen. Bitterhet som dryper.

De två första påståendena i ditt inlägg har du fått från mig, resten kom från dig själv

Eller jo att han blir chockad när han får höra det är Palme kommer från mig. Dock inte efter han går mot Skandia.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-16 kl. 20:54.
Citera
2021-09-16, 20:59
Medlem
Citat:
Förlåt att du blir kränkt. Måste va det som ligger bakom de gånger du langar iväg inlägg av den här typen. Bitterhet som dryper.

De två första påståendena i ditt inlägg har du fått från mig, resten kom från dig själv

Eller jo att han blir chockad när han får höra det är Palme kommer från mig. Dock inte efter han går mot Skandia.

Min fråga försvann. Jag undrar om du tror att det är så här det gick till? Alltså om SE är sanningsenlig och därmed ett ganska bra vittne?
Citera
2021-09-16, 21:03
Medlem
Citat:
Det måste väl vara en ljudnivå som skiljer sig från alls andra tusentals gånger han klivit ut från jobbet till en välbesökt gata i city. Det han måste notera i din värld är en liten grupp människor och en uppriven person. Inget säger att LP konstant skrek och sprang omkring. Är det inte rent rimligt och relativt belagt att hon först skrek till och sen höll på med Olof? Att det tar nån minut innan hon börjar röra sig runt på platsen. När AH börjar med hjärtmassage och Lisbet blir i vägen för insatserna.

Nej det är du som gör allt svart-vitt. Man måste notera vad som händer på gatan tycker du. Det förstår jag inte alls. Ofta när jag går ut på gata i city noterar jag att det är folk där och där, men inte så man tar in det, inte vad de gör. Det är inte så att jag tänker på vad de gör. Små folksamlingar är inget man reagerar på. Det är lönefredag i city.

Ibland har jag varit en meter ifrån en klunga och insett att det bråkas.mim hjärna har noterat människor, men inte att något är fel eller konstigt. Allt beror på omständigheterna. På Sveavägen förväntar jag mig folk, så jag reagerar inte på folk.

Det går eg bara att avgöras om vi själva skulle gå den sträckan o allt skulle spelas upp på exakt samma sätt.....

Det är ju fullt möjligt att du efteråt sagt att : Japp detta borde Engström lagt märke till...

Men jag är ganska övertygad om att det blir svårt att snubbla på Olof o inte märka något oavsett
Citera
2021-09-16, 21:50
Bannlyst
Citat:
I intervjun pratar SE om CP som den misstänkte. Så teorin om avsnäsning avser då CP. Om du säger att CA när han erkänner att han sköt i TVn egentligrn menar att nån annan sköt i TVn så visar det mycket om din tolkningsförmåga. Knappast jämförbart med när SE pratar om CP och hur mordet kunnat gå till. "jag sköt i tvn" kontra "han kan ha blivit avsnäst". Viss skillnad på att bokstavligen erkänna och att du gissar att SE pratade om sig själv.

Alla missbrukare får inte delirium och paranoior. Hur många anekdoter du än drar om egna erfarenheter. Det är din åsikt, inte fakta.

Om mannen på åsen halkade pga fylla, skor eller ren is har du ingen aning om. Oavsett vem personen var. Det är din åsikt, inte fakta.

Så man känner bara lukter om man misstänker nån för mord?

Jaha du är säker på att han är skyldig. Varför sa du inte det direkt. Då måste jag tillstå att han är skyldig..

Nej i intervjun pratar han inte om CP han säger aldrig hans namn så det är helt din egen tolkning knappast fakta men skillnaden mellan fakta och tolkningar är inte så noga när det passar din agenda, kappvändaren och dubbelmoralens mästare,

CA ljög ju enligt er om hur vapnet försvann talar han sanningen om att han sköt i Tvn då? finns ju inga vittnen till det han kanske var mytoman och hitta på det? Oj nu blev det plötsligt inte fakta längre att han sköt i TVn längre utan din spekulation baserat på lösa antaganden angående när CA är trovärdig eller inte. Jävla trams du kör med jag härmar bara dig SE säger i intervjun " om någon av oss bär ett vapen" passar CP in på någon av oss? bara din spekulation att han pratar om CP, allt sunt förnuft och logik säger att han pratar om sig själv men det är klart bättre att använda fantasier i detta fallet eftersom det passar din agenda bättre.
Citera
2021-09-17, 01:16
Medlem
Citat:
Har kommit på en viktig sak ang Engström o hans problematik....

Om Engström är GM så vet inte Engström hur han ska beskriva hur brottsplatsen ser ut efter 5 sek...20sek eller 40sek..

Alltså vet inte Engström hur brottsplatsen ser ut när han ska anlända som vittne!

Han försöker själv beskriva att han anländer på ett obestämt sätt...

Därför så hör jag i tråden att några menar att Engström kommer dit efter ca 35-40sek men här kommer ju problemet att då skulle ju Engström beskriva hur brottsplatsen såg ut då !

Vad jag är inne på att det lyser genom att Engström inte har en aning hur han ska beskriva brottsplatsen från ca 20m håll ...Eller menar folk härinne att han inte ser något eller hör något förren han snubblar in i Palme trots ett mindre kaos framför honom ?

Just detta är en av de saker jag tycker är suspekt med SE. Just den delen av storyn som omhandlar hur han anländer till brottsplatsen. Att kolla på klockan i ett skyltfönster känns väldigt mycket som en förekommen bortförklaring till varför han inte uppfattar vad som pågår. Att nästan snubbla över Palme hade kanske varit möjligt efter 5 sekunder, men aldrig efter 35 sekunder.

Men sen finns det en del saker som jag tycker att han träffar lite väl rätt på. Exakt vad av SEs story som han kunde ha snappat upp i media har jag aldrig fått någon egentlig klarhet i. Men det känns som att det är några lite för specifika saker som inte borde ha gått ut i TV-radio första dygnet.
Citera
2021-09-17, 01:23
Medlem
Citat:
Kaoset består i en person som skriker till några gånger, mest direkt efter. Inget ovanligt en lönefredag. Rör sig på mordplatsen. Några vittnen hjälper stillsamt till. SE kommer ut efter initiala skriker, kommer fram till en liten samling. En mer eller mindre naturlig stadsbild.

Mördaren hörde ju definitivt LP skrika. Så GM SE borde ju nämna det om han vill framstå som vittne.

Förstår inte varför bilar som kör i vägbanan och en folksamling på 10 pers ganska glest är ett kaos... Det är väl Sveavägen any given time.

Låt säga att SE kliver ut på Sveavägen precis efter skotten (som av er skeptikerofta har framförts som troligt). Då är det flera u-svängar, rusande personer och LPs skrik som SE helt missar trots att han borde ha uppmärksamheten rakt åt det håll allt sker.

Detta är konstigt minst sagt. Varför inte bara acceptera att det är märkligt. Måste allt förklaras som att det är det mest naturliga i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in