Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Ok. Ska spana lite mer. På tal om autism. ”Antivaxxer” är jag inte. Du måste ha blandat ihop det.
Jag ber om ursäkt! Men låt mig förklara vad man tror:
S.k. escape mutants är virusets strategi för att undgå immunförsvaret. När viruset får fäste hos den smittade fortsätter det att mutera. Man kan faktiskt säga att varje smittad person är ett vandrande GoF-experiment. Viruset kämpar för att överleva och en del mutationer kan uppstå som inte immunförsvaret rår på. Det händer faktiskt ganska ofta men immunförsvaret klarar av att neutralisera även dem till slut. Om inte den smittade dör d.v.s. Dessa escape mutants är hursomhelst sannolikt inte livskraftiga nog så att de kan hoppa från den smittade och spridas vidare
Man tror dock att nya motståndskraftiga varianter som sprids är escape mutants som lyckats bli livskraftiga genom att immunokomprimerade personer blivit smittade och där viruset kunnat hänga kvar länge nog för att en mer lyckad mutation skall uppstå. Det kan också handla om att sådana personer varit smittade av två eller fler stammar samtidigt och att rekombinationer uppstått. Så det är hypotesen. Man tror att detta är den mest riskfyllda situationen och möjligheterna för det ökar med stor smittspridning även om det är en mycket sällsynt händelse att flera faktorer sammanfaller och att risken då ökar för nya varianter som är besvärliga.
Vaccinerade är alltså motsatsen till immunokomprimerade. Där har viruset väldigt liten chans att mutera till någon form som sedan kan spridas vidare även om det händer att vaccinerade blir smittade. Så vaccinationer är nog det bästa skyddet vi har mot nya mutationer. Det är viktigt nu också att ge t.ex. transplanterade en tredje dos eller fler.