2021-09-17, 02:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagaVestenBoots
Något jag finner väldigt skumt är att det hävdas att covid inte går att studera under ett vanligt mikroskop. Det ska alltså krävas antingen ett transmission electron mlcroscope eller ett scanning electron microscope. Varför kan man undra? Är det pga att viruset är så litet eller pga att det helt enkelt inte existerar.

Skumt hursomhelst.

Källa: https://www.microscopeworld.com/p-4317-covid-19-under-the-microscope.aspx

Viruset är yttepyttelitet, därför behöver du ett sådant mikroskop. Hela virusets massa på jordklotet fick plats i en halv coca cola burk förra sommaren.
Citera
2021-09-17, 03:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Viruset är yttepyttelitet, därför behöver du ett sådant mikroskop. Hela virusets massa på jordklotet fick plats i en halv coca cola burk förra sommaren.
Nu snackar vi.
Jag tänker inte säga "källa på det?", jag säger wow! Cool onödig kunskap!
Citera
2021-09-17, 03:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu snackar vi.
Jag tänker inte säga "källa på det?", jag säger wow! Cool onödig kunskap!

Jag har postat källa på det tidigare i tråden, förra året. Ja jag håller med dig, helt onödig kunskap men samtidigt sätter det saker och ting i perspektiv.
Citera
2021-09-17, 04:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja du kan ha en poäng där i att det är något fishy i motståndet mot ivermectin. Dock var den senaste rapporten jag såg om ivermectin inte speciellt upplyftande.

Om du menar together trial så kan man ju säga att ivermectin tagit sent i låg dos har låg effekt mot delta ja.

Profylax fungerar fortfarande vad jag förstått även om det inte ger 100 procent skydd mot symptomatisk covid längre.

Mot delta krävs mer vilket tex flccc föreslår.
Citera
2021-09-17, 04:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Britterna hade lockdown på lockdown, dvs noll flockimmunitet. Jag tror detta kommer att visa sig nu. Med det sagt så hade inte Anders Tegnell rätt. Britterna borde väntat med att öppna upp. Nej flockimmunitet genom naturligt smitta är inte ok, det kan varenda flockherde tala om för dig! Man sparkar inte in en sjuk gris bland de friska grisarna med flit!

Att britterna skulle ha lägre nivå med "naturlig" immunitet finns det inget som visar. Tvärtom borde de ha högre då de har haft fler inlagda/döda....

Britterna började med samma flockimmunitetstrategi men fick ju ge upp pga risken att sjukvården skulle kollapsa. Att de fick köra med lockdowns berodde ju på att smittspridningen är mycket mer explosiv där. Något Tegnell även uttalat att våra kurvor är mycket flackare.

Sverige gav ju även upp flockimmunitetsstrategin då vi inte släppt restriktioner för att hålla nivån av smitta högre.

Nä, den där drömmen om att lyckas nå flockimmunitet via smitta har inget land lyckats med
Citera
2021-09-17, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagaVestenBoots
Är det inte dags att ändra rubrik på tråden från ”dödligt virus” till bara ”virus”.

Viruset har fram till nu haft ihjäl ca. 4,683,977 människor.
Senast redigerad av ClasZtefanYngwezon 2021-09-17 kl. 04:29.
Citera
2021-09-17, 04:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag är rädd att den breda vaccinationskampanjen gör att vi kommer få fler resistenta mutationer och att riskgrupperna därför missgynnas av att så många andra är vaccinerade.
Det bör ju rimligtvis vara så att i en vaccinerad population så premieras vaccinresistenta mutationer.
Har viruset en stor population av ovaccinerade att spridas i så bör ju vaccinresistens inte vara en lika gynnsam mutation.
Där har du fel också. Samtliga nuvarande VOC:s hat dykt upp i länder med knappt någon vaccintäckning alls, den indiska deltavarianten innan någon öht var vaccinerad:

Fact check: Did COVID vaccines cause the delta variant?
The delta variant is spreading rapidly — even in countries with a high vaccination rate. That gives grounds for wild speculation: Did the vaccines make the delta variant possible in the first place? A DW fact check.

https://www.dw.com/en/fact-check-did-covid-vaccines-cause-the-delta-variant/a-58242263

De man tror är att varianterna uppstått hos immunokomprimerade där viruset varit kvar tillräckligt länge för att s.k. escape mutants kunnat utveckla sig och bli livskraftiga.

Så det motsatta gäller naturligtvis.
Citera
2021-09-17, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Där har du fel också. Samtliga nuvarande VOC:s hat dykt upp i länder med knappt någon vaccintäckning alls, den indiska deltavarianten innan någon öht var vaccinerad:

Fact check: Did COVID vaccines cause the delta variant?
The delta variant is spreading rapidly — even in countries with a high vaccination rate. That gives grounds for wild speculation: Did the vaccines make the delta variant possible in the first place? A DW fact check.

https://www.dw.com/en/fact-check-did-covid-vaccines-cause-the-delta-variant/a-58242263

De man tror är att varianterna uppstått hos immunokomprimerade där viruset varit kvar tillräckligt länge för att s.k. escape mutants kunnat utveckla sig och bli livskraftiga.

Så det motsatta gäller naturligtvis.

Nej, båda scenarierna kan gälla naturligtvis. Det är så virus brukar utvecklas. Detta måste vara historiens mest autistiska tråd. Där man väljer ett narrativ, och sitter och letar bekräftelse på detta. Någon slags lagsport där man ska ha ”rätt” i frågor det inte finns facit på.
Citera
2021-09-17, 06:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, båda scenarierna kan gälla naturligtvis. Det är så virus brukar utvecklas. Detta måste vara historiens mest autistiska tråd. Där man väljer ett narrativ, och sitter och letar bekräftelse på detta. Någon slags lagsport där man ska ha ”rätt” i frågor det inte finns facit på.
Men läs artikeln för bövelen. Det är inte den enda källan utan man är ganska överens om det. SCoV2 är faktiskt inte så mutagent och många trodde inte att vi så snabbt skulle få se VOI:s eller VOC:s. Det är uppenbarligen den stora smittspridningen som är orsak till detta. Det tillsammans med det enkla faktum att alla varianter uppkommit där folk inte varit vaccinerade styrker detta.

Och tvärtemot vad ni anti-vaxxers fabulerar om så minskar vaccinationer smittspridningen radikalt, och även om en del vaccinerade smittas, blir de infekterade under en betydligt kortare tid. Det reducerar risken för att livskraftiga escape mutants utvecklas.
Citera
2021-09-17, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men läs artikeln för bövelen. Det är inte den enda källan utan man är ganska överens om det. SCoV2 är faktiskt inte så mutagent och många trodde inte att vi så snabbt skulle få se VOI:s eller VOC:s. Det är uppenbarligen den stora smittspridningen som är orsak till detta. Det tillsammans med det enkla faktum att alla varianter uppkommit där folk inte varit vaccinerade styrker detta.

Och tvärtemot vad ni anti-vaxxers fabulerar om så minskar vaccinationer smittspridningen radikalt, och även om en del vaccinerade smittas, blir de infekterade under en betydligt kortare tid. Det reducerar risken för att livskraftiga escape mutants utvecklas.

Ok. Ska spana lite mer. På tal om autism. ”Antivaxxer” är jag inte. Du måste ha blandat ihop det.
Citera
2021-09-17, 06:24
Medlem
ettanollans avatar
Är det bara ovaccinerade eller?: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oWvlw7/stanger-ner-efter-katastroflarmet-vi-ar-i-nodlage

Fan 30 åringar som dör som flugor
Citera
2021-09-17, 06:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ok. Ska spana lite mer. På tal om autism. ”Antivaxxer” är jag inte. Du måste ha blandat ihop det.
Jag ber om ursäkt! Men låt mig förklara vad man tror:

S.k. escape mutants är virusets strategi för att undgå immunförsvaret. När viruset får fäste hos den smittade fortsätter det att mutera. Man kan faktiskt säga att varje smittad person är ett vandrande GoF-experiment. Viruset kämpar för att överleva och en del mutationer kan uppstå som inte immunförsvaret rår på. Det händer faktiskt ganska ofta men immunförsvaret klarar av att neutralisera även dem till slut. Om inte den smittade dör d.v.s. Dessa escape mutants är hursomhelst sannolikt inte livskraftiga nog så att de kan hoppa från den smittade och spridas vidare

Man tror dock att nya motståndskraftiga varianter som sprids är escape mutants som lyckats bli livskraftiga genom att immunokomprimerade personer blivit smittade och där viruset kunnat hänga kvar länge nog för att en mer lyckad mutation skall uppstå. Det kan också handla om att sådana personer varit smittade av två eller fler stammar samtidigt och att rekombinationer uppstått. Så det är hypotesen. Man tror att detta är den mest riskfyllda situationen och möjligheterna för det ökar med stor smittspridning även om det är en mycket sällsynt händelse att flera faktorer sammanfaller och att risken då ökar för nya varianter som är besvärliga.

Vaccinerade är alltså motsatsen till immunokomprimerade. Där har viruset väldigt liten chans att mutera till någon form som sedan kan spridas vidare även om det händer att vaccinerade blir smittade. Så vaccinationer är nog det bästa skyddet vi har mot nya mutationer. Det är viktigt nu också att ge t.ex. transplanterade en tredje dos eller fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in