2021-09-17, 02:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mitt förtroende för staten är i princip noll!

Vet inte riktigt vad jag ska säga, din släkting hade otur? Ingen jag känner som vaccinerat sig med Pfizer har råkat ut för något? Däremot har jag en polare som fick moderna, däckad 3 dagar efter första sprutan och 2 dagar efter andra sprutan. Men moderna anses som potentare så det är kanske inte är så konstigt?

Man ska inte förglömma att 10% av dem som vårdats på sjukhus för covid19 dör inom 6 månader och räknas inte in i statistiken. Sen har 70 000 + vårdats för covid19 i intermediär covidvård. Det är ingen som tvingar dig att ta sprutan.

Jag tror du har räknat fel, men det är ok, det är du som får stå för konsekvenserna. Jag betalar via skatten. Vi bor trots allt i ett hyfsat fritt land.
Än så länge ja...

Vi får se. Jag kan verkligen inte förstå hetsen. Senast var det pressträffen med Hallongren där hon uppmanade folk att övertala sina ovaccinerade bekanta. Tur att hon hade 40 miljoner att lägga på myndighetsstyrda övertalningskampanjer också, det blir nog bra...

Vi kan vrida och vända på statistik i all evinnerlighet, men det gör andra så mycket bättre än du och jag så vi bidrar nog inte till trådens läsvärde om vi skall hålla på med det vi också.
De flesta vaccinerar sig frivilligt och nu kommer nästan alla barn ner till 12 års ålder också att vaccineras, så ni som vill att så många som möjligt vaccineras bör kunna nöja er med det.
Själv är jag övertygad om att det hade varit klokare att hålla sig till att vaccinera riskgrupperna.
Citera
2021-09-17, 02:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är en halmdocka, det verklig hjärnsläppet är att personer inte vill vaccinera sig. Det är det som driver pandemin 100 ggr värre. Ingen som dör i dag är vaccinerad. 90% av de som ligger på intensiven är ovaccinerade. Medelåldern på IVA har sjunkit från 80 år till 60 år nu. Det är enbart beroende på att alla 80åringar är fullvaccinerade och 60åringar har inte vaccinerat sig. det går inte att komma runt genom att lägga skulden på vaccinerade.

Det hela hade varit över om ovaccinerade hade slutat med sina pseudovetenskapliga vidskepliga beteende där dom hämtar kunskap från okunniga twittrare som beskriver hur deras kusins kompis fick svullen pung av vaccinet.

Pandemin håller på att gå över till en endemi nu och det innebär att ALLA kommer att exponeras förr eller senare, vare sig man vill det eller ej. Då är det extremt irrationellt att avstår från vaccin

Då är det extremt fördelaktigt att vara fullvaccinerad!
Citera
2021-09-17, 02:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Än så länge ja...

Vi får se. Jag kan verkligen inte förstå hetsen. Senast var det pressträffen med Hallongren där hon uppmanade folk att övertala sina ovaccinerade bekanta. Tur att hon hade 40 miljoner att lägga på myndighetsstyrda övertalningskampanjer också, det blir nog bra...

Vi kan vrida och vända på statistik i all evinnerlighet, men det gör andra så mycket bättre än du och jag så vi bidrar nog inte till trådens läsvärde om vi skall hålla på med det vi också.
De flesta vaccinerar sig frivilligt och nu kommer nästan alla barn ner till 12 års ålder också att vaccineras, så ni som vill att så många som möjligt vaccineras bör kunna nöja er med det.
Själv är jag övertygad om att det hade varit klokare att hålla sig till att vaccinera riskgrupperna.

Ja du, ärligt talat så kan jag inte säga varken bu eller bä. Har du haft sjukdomen redan så klarar du dig nog bra. Jag tänker inte försöka övertala dig, du gör som du vill. Det är helt ok för mig. När min dotter hade genomlidit sjukdomen så kramade jag om henne. Jag kan krama dig med.
Citera
2021-09-17, 02:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Australien säger att de inte tillåter Ivermectin pga att folk kanske avstår vaccineringarna då. Intressant att de tycker att profylax är dåligt. Samma argument borde då ge ett förbud mot munskydd o handsprit.

"there are a number of significant public health risks associated with taking ivermectin in an attempt to prevent COVID-19 infection rather than getting vaccinated

Individuals who believe that they are protected from infection by taking ivermectin may choose not to get tested or to seek medical care if they experience symptoms.

Doing so has the potential to spread the risk of COVID-19 infection throughout the community."

https://youtu.be/_gndsUjgPYo

Ja du kan ha en poäng där i att det är något fishy i motståndet mot ivermectin. Dock var den senaste rapporten jag såg om ivermectin inte speciellt upplyftande.
Citera
2021-09-17, 02:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Än så länge ja...

Det här är väl ytterligare exempel på att det skulle ha varit en dålig idé:

Canada: Alberta healthcare system on verge of collapse as Covid cases and anti-vax sentiments rise

A province that has long boasted of its loose coronavirus restrictions has also been the site of North America’s highest caseloads

https://www.theguardian.com/world/2021/sep/15/canada-alberta-healthcare-system-covid-cases-rise

Vet inte riktigt hur man ska få folk att förstå att så många som möjligt bör vaccinera sig. Även de med tidigare genomgången sjukdom tycker jag.

Vi ser nu ett virus som inte mattar av när det gäller skadligheten. Tvärtom ser man att nya mutationer verkar bli mer och mer interferonresistenta vilket kanske förklarar de allvarliga tillstånd som ökar även hos unga människor.
Citera
2021-09-17, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är en halmdocka, det verklig hjärnsläppet är att personer inte vill vaccinera sig. Det är det som driver pandemin 100 ggr värre. Ingen som dör i dag är vaccinerad. 90% av de som ligger på intensiven är ovaccinerade. Medelåldern på IVA har sjunkit från 80 år till 60 år nu. Det är enbart beroende på att alla 80åringar är fullvaccinerade och 60åringar har inte vaccinerat sig. det går inte att komma runt genom att lägga skulden på vaccinerade.

Det hela hade varit över om ovaccinerade hade slutat med sina pseudovetenskapliga vidskepliga beteende där dom hämtar kunskap från okunniga twittrare som beskriver hur deras kusins kompis fick svullen pung av vaccinet.

Pandemin håller på att gå över till en endemi nu och det innebär att ALLA kommer att exponeras förr eller senare, vare sig man vill det eller ej. Då är det extremt irrationellt att avstår från vaccin

Medelåldern för covid-patienter på IVA har aldrig varit 80 år. Den har sjunkit från 61 år till 47 år.
Senast redigerad av ClasZtefanYngwezon 2021-09-17 kl. 02:28.
Citera
2021-09-17, 02:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du, ärligt talat så kan jag inte säga varken bu eller bä. Har du haft sjukdomen redan så klarar du dig nog bra. Jag tänker inte försöka övertala dig, du gör som du vill. Det är helt ok för mig. När min dotter hade genomlidit sjukdomen så kramade jag om henne. Jag kan krama dig med.
Haha, ja. Jag kramas gärna, tar folk i hand osv. Vissa blir nästan vettskrämda när man försöker hälsa med ett vanligt handslag. Detta har verkligen skadat folk rent psykologiskt tyvärr.
Citera
2021-09-17, 02:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här är väl ytterligare exempel på att det skulle ha varit en dålig idé:

Canada: Alberta healthcare system on verge of collapse as Covid cases and anti-vax sentiments rise

A province that has long boasted of its loose coronavirus restrictions has also been the site of North America’s highest caseloads

https://www.theguardian.com/world/2021/sep/15/canada-alberta-healthcare-system-covid-cases-rise

Vet inte riktigt hur man ska få folk att förstå att så många som möjligt bör vaccinera sig. Även de med tidigare genomgången sjukdom tycker jag.

Vi ser nu ett virus som inte mattar av när det gäller skadligheten. Tvärtom ser man att nya mutationer verkar bli mer och mer interferonresistenta vilket kanske förklarar de allvarliga tillstånd som ökar även hos unga människor.
Jag är rädd att den breda vaccinationskampanjen gör att vi kommer få fler resistenta mutationer och att riskgrupperna därför missgynnas av att så många andra är vaccinerade.
Det bör ju rimligtvis vara så att i en vaccinerad population så premieras vaccinresistenta mutationer.
Har viruset en stor population av ovaccinerade att spridas i så bör ju vaccinresistens inte vara en lika gynnsam mutation.
Citera
2021-09-17, 02:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Haha, ja. Jag kramas gärna, tar folk i hand osv. Vissa blir nästan vettskrämda när man försöker hälsa med ett vanligt handslag. Detta har verkligen skadat folk rent psykologiskt tyvärr.

Ja det har satt sina spår, hos många. Jag tog en bartender i ett handslag häromdagen, vet inte om det var av okunnighet eller ej, men jag är vaccinerad och jag vet att många av de anställda där haft covid19 även om det inte är offentliga uppgifter. Vaccinet har gett mig viss trygghet åter. Det enda trista är att Murphy är alltid närvarande.
Citera
2021-09-17, 02:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.svtplay.se/video/31743646/aktuellt/aktuellt-16-sep-21-00-6?position=641&id=jLZdoZq

10.43 och framåt

Ja hur i helvete ska vi fullvaccinerade leva i fortsättningen. Johan Carlsson kan ju inte ens bestämma sig vad som gäller.

Cirkus Karlsson fortsätter. Det är helt otroligt lustigt att höra honom uttala sig, en parodi helt enkelt.
Citera
2021-09-17, 02:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Väldigt tråkigt att höra, har själv varit med om liknande situationer (dock ej lika fascistisk som din granne). Det är nu i covid-situationen man märker vilka som är ens riktiga vänner och respekterar ens åsikter och val. Så jävla sorgligt med folk som man umgåtts och haft jättekul med under flera år som nu plötsligt visar sin rätta sida

Du menar lite som att man röstar på SD och plötsligt får ens vänner reda på det och man blir utfrusen? Lite så?
Citera
2021-09-17, 02:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SagaVestenBoots
Något jag finner väldigt skumt är att det hävdas att covid inte går att studera under ett vanligt mikroskop. Det ska alltså krävas antingen ett transmission electron mlcroscope eller ett scanning electron microscope. Varför kan man undra? Är det pga att viruset är så litet eller pga att det helt enkelt inte existerar.

Skumt hursomhelst.

Källa: https://www.microscopeworld.com/p-4317-covid-19-under-the-microscope.aspx

Viruset är yttepyttelitet, därför behöver du ett sådant mikroskop. Hela virusets massa på jordklotet fick plats i en halv coca cola burk förra sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in