2021-09-16, 23:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men då måste immunförsvaret reagera blixtsnabbt.

Är man vaccinerad så finns ju antikropparna på plats.
Citera
2021-09-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det 22000 pers i personalen?
Skriv och fråga journalisten. Han vet kanske inte heller att "faculty" inte inkluderar studenterna, och har skrivit fel siffra.

Artikeln börjar såhär:
Duke University on Monday enacted a vaccine mandate for staff and a mask requirement for the entire campus after a Covid-19 outbreak infected nearly 350 students and 15 employees to start the fall semester.

The university, which instituted a Covid vaccine requirement for students earlier this year, said 98% of all students are fully immunized. Just eight people involved in the outbreak are unvaccinated and a majority are asymptomatic, the statement said.
Det framgår tydligt att 98% av studenterna var fullvaccinerade, eftersom studenterna hade vaccinationskrav sedan tidigare.

Personalen hade 92% vaccination, för de hade inte ett sånt krav tidigare, men det har införts nu.

357 av 365 var vaccinerade = 97.8%.

En enskild händelse, men som inte uppvisade några som helst tecken på flockimmunitet, och ingen minskning av risken att smittas för att du var vaccinerad.
Citera
2021-09-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag menar att det verkar mer logiskt att ge riskgrupper dos 3 (om den nu behövs) än att vaccinera 12-15-åringar som ytterst sällan blir mer än måttligt förkylda av viruset.

Ja uppenbarligen vore det den mest rationella strategin. Men då vinner politikerna inte vaccin-mästerskapen. Ännu mer bisarrt är det att de som genomgått sjukdom redan har 27x mer effektivt skydd mot symptomatisk covid än vaccinerade och ändå uppmanas de att ta vaccinet. Vore bättre att boosta alla andra tills deras immunitet är likvärdig.

Som frisk 30-årig man är risken att dö under en 3 månaders covid-våg ca 1:250000 och risken att återinfekteras ca 1:200 efter ett år. Ja då blir den sammanslagna risken 1:50 miljoner. Ändå tycker folk att jag ska vaccineras. Vad har hänt med folk. För första gången i mitt liv är jag orolig för mänskligheten. Vi förstör allt runt omkring oss, vi krigar, svälter barn och utrotar majoriteten av allt liv på jorden. Men när några 82-åringar dör i förtid sätts hela jordens tankeverksamhet ur spel och det är det enda vi bryr oss om i snart två år. Vilket dårhus.
Citera
2021-09-16, 23:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
De flesta där är ju redan vaccinerade, man låtsas bara om där är en ovaccinerad majoritet. Här exempel ifrån Göteborg och Uppsala.

https://www.di.se/nyheter/flera-vaccinerade-vardas-pa-iva/

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/tv%C3%A5-fullvaccinerade-coronapatienter-p%C3%A5-sahlgrenskas-iva-1.47878088

En dos räcker inte mot deltan, du måste ha 2 doser + två veckor.
Citera
2021-09-16, 23:14
Medlem
GeleZachas avatar
Obegripligt hur de ljuger. De vet att barn knappt blir sjuka av viruset, och att anledningen till att de vill vaccinera barnen är för de vuxnas skull (trots att det inte ens fungerar så, till och med Matti Sällberg har ju sagt att vaccinet skyddar mot sjukdom och inte mot smitta...).

Vad hände för övrigt med lagen, när slutade man prata om vad som är tillåtet att göra vad gäller vaccinpass och annat? Nu verkar det ju som att politikerna ser sig som envåldshärskare som kan göra precis vad de vill i covid-frågan... Och media är ju korrupta så de granskar ju inte längre statsmakten
Citera
2021-09-16, 23:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ett historiskt misstag av Folkhälsomyndigheten.

Uppmaningen att människor som är ovaccinerade inte ska få befinna sig i sociala sammanhang, dansa eller gå på barer kommer att skapa fruktansvärda motsättningar.

Folkhälsomyndigheten tror att man vänder sig till de ovaccinerade med sitt budskap.

I själva verket är det bara de som är vaccinerade som tar till sig budskapet. Vad de hör är att staten ger sin välsignelse att diskriminera och särbehandla av den här gruppen.

Människor har i alla tider gripit alla möjligheter till elitism och mobbing, när det gynnar dem. Vi kommer få ett angiverisamhälle, där vänskapsrelationer bryts p.g.a. olika syn på vaccination. Där före detta vänner hänger ut ovaccinerade på Instagram, för att de går på bio med sina barn. Där privata företag kommer börja kräva vaccinationsbevis som ett sorts VIP-medlemskap, som stänger ute invandrare och lågutbildade.

Det har redan börjat, pratade med en släkting igår som bor i Österrike. Hon har inte bestämt sig ännu men det verkar redan skita sig med bekantskapskretsen som har vaccinerat sig.
Citera
2021-09-16, 23:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Gäller att vaccinerade håller avstånd till oss ovaccinerade också.

Det blir enkelt då ni ska vara hemma och inte röra er bland folk.
Citera
2021-09-16, 23:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har redan börjat, pratade med en släkting igår som bor i Österrike. Hon har inte bestämt sig ännu men det verkar redan skita sig med bekantskapskretsen som har vaccinerat sig.
Ja, det har börjat.
En granne jag umgåtts mycket och gärna med kom ut som vaccin-fascist nu i helgen. Han yttrade åsikten att de som saknar vaccinpass minsann borde utestängas från i princip alla platser där trängsel kan förekomma, att Biden gör helt rätt som tänker avskeda offentliganställda som vägrar "vaccinen" osv..

Tror bestämt det börjar bli dags att rensa i bekantskapskretsen. Man kan ju inte umgås med fascister.
Citera
2021-09-16, 23:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det är ju väldigt få platser på iva som tas upp av covidpatienter just nu så vem bryr sig? 60% av dom som ligger där tillhör dessutom en riskgrupp och borde ha vaccinerats. Förstår inte varför folk bryr sig så mycket om fördelningen på iva när 90% av problemen försvinner om vi skyddar riskgrupperna. Det är som att säga att de flesta som hamnar på akuten för huvudskada inte hade hjälm, därför bör alla alltid bära hjälm. Nja — det räcker med att motorcyklister, hockeyspelare mm har hjälm tycker jag. Vi har ju inte nollvision i övrigt då det är orealistiskt.

Det här är redan över. Vi har ingen belastning på sjukvården. Dödsfallen är få. Den största risken nu är att vaccinet håller på att förlora effekten och riskgrupperna är exponerade igen. Det är resultatet av onödig vaccinering. Dessutom är vaccin-resistenta mutationer 60% vanligare bland vaccinerade som smittas i Kalifornien. Så frågan är vad resultatet av era vaccin-kramkalas kommer bli med facit i hand.

Att göra ett medicinskt ingrepp mot en förkylning är ganska irrationellt enligt mig. Givetvis riktar jag mig till de utanför riskgrupperna som kan bygga upp 27x bättre naturlig immunitet och bidra till att pandemin tar slut på riktigt. Risken att en frisk 30-årig man ska dö i en covid-våg är ca 1:250000. Att dö av yttre skada, vanligtvis huvudskada, är vanligare. Är det irrationellt att gå runt utan hjälm tycker du?

I huvudsak håller jag med att pandemin i stort sett är över det dör färre nu är under ett influensaår men vaccin är långt ofarligare än att få sjukdom även som 16årig. Det kan man inte jämföra med att gå omkring med hjälm hela dagarna. Biverkningarna är magnituder mindre än skadorna orsakad av infektion som ung. Eftersom det nu går mot en endemi och inte en pandemi så kommer man ounvikligen få en infektion om man inte har tagit vaccin, så valet är två, vill du ha infektion eller vaccin?
Citera
2021-09-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Vet du vad som är det mest idiotiskt i detta? Det är nästan dubbelt så vanligt med vaccin-resistenta mutationer av delta bland vaccinerade som smittas samtidigt som vaccinets effektivitet dykt under 50% i flera länder. Matematiska slutsatser om vilka risker som uppstår när vaccinerade träffar vaccinerade kan du dra själv. Jag håller mig gärna utanför era kramkalas där ni förstör riskgruppernas enda skydd. Med 27x mer effektiv naturlig immunitet är vi som genomgått sjukdom de enda som vaccinerade kan umgås med utan risk.
Citera
2021-09-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Men klart vaccinet fungerar. I några månader max. Sen då? Ska hela mänskligheten ta en spruta 2-3 gånger per år? Med större och större risk för biverkningar. Vad får dig att tro att man kan vaccinera sig igenom en pandemi? Ni som vaccinerar er kommer aldrig bli immuna på riktigt. Genomgången infektion en kanske fler gånger är enda sättet att stoppa pandemin.

Burma, kan det va nåt. Brasilien eller Ryssland. Länder med få vaccinerade och inget slut på eländet. Om naturlig immunitet vore grejen skulle fallen gå ner.

Men jag har alltid varit för masker och restriktioner. Jag har aldrig förordat vaccinering och party party, alla ska leva som det var 1989.
Citera
2021-09-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
I huvudsak håller jag med att pandemin i stort sett är över det dör färre nu är under ett influensaår men vaccin är långt ofarligare än att få sjukdom även som 16årig. Det kan man inte jämföra med att gå omkring med hjälm hela dagarna. Biverkningarna är magnituder mindre än skadorna orsakad av infektion som ung. Eftersom det nu går mot en endemi och inte en pandemi så kommer man ounvikligen få en infektion om man inte har tagit vaccin, så valet är två, vill du ha infektion eller vaccin?

Jag har aldrig varit rädd för covid. Statistiken talar sitt tydliga språk. Risken att jag skulle dö var 1:250000. Jag överlevde och nu har jag ett 27x mer effektivt skydd mot symptomatisk covid och behöver inte oroa mig för boosters eller vaccin-resistenta varianter. Jag kan lite på det överlägsna immunförsvar evolutionen arbetat fram mot corona-virus under tusentals år. Men unga friska människor vill ta på sig en foliehatt (vaccin) så förstår jag det. Media och politiker har matat er med skräckpropaganda i snart två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in