Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Det här med ovaccinerade på stora folksamlingar kommer lösa sig självt. Vet folk att många ovaccinerade grupper samlas på vissa event så kommer många vaccinerade rygga från att gå dit.
Och då kommer det nästan enbart att vara ovaccinerade personer i dessa folksamlingar. Vad kan hända när det blir stora koncentrerade ansamlingar av ovaccinerade människor? Hade det kanske varit en fördel av blanda vaccinerade och ovaccinerade människor, och låta vaccinerade vara en sorts buffert mellan dom ovaccinerade?
Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
Arrangörer kommer på eget bevåg att kräva pass eller ett snabbtest beroende på vilket klientel man attraherar, så som Dreamhack gör.
Ifall klientelet man försöker locka, utgörs av personer med dåligt immunförsvar, så tänker jag att det kan vara befogat att begära vaccinpass. Låt säga att en patientförening för infektionskänsliga personer vill anordna en konsert. Då skulle det vara motiverat att kräva att alla besökare ska vara vaccinerade. Av den anledningen vill jag försvara privata föreningars rätt att välja vilka krav som ska ställas på deltagare på deras tillställningar.
Utanför vissa speciella sammanhang, såsom patientföreningen i mitt exempel, så kan man ifrågasätta huruvida vaccinpass är en bra idé.
Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
På konserter med större artister som lockar alla åldrar kommer det nog inte bli så att man litar på att ovaccinerade självmant håller sig borta, kan ju rentav vara ett krav från artisten själv. Arrangörer ser till ekonomi och förtroende från den breda massan, och är det mest gynnsamt med pass så kommer man att gå den vägen. Andra(tantrafestivalerna?) kommer göra motsatt bedömning.
Sett ur virusets synvinkel, är det bra eller dåligt med en sådan uppdelning mellan vaccinerade och ovaccinerade människor?