2021-09-16, 19:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, om SE dök upp en 5-10 sekunder efter ungdomarna var GM redan på väg upp i trappen, och i det skedet hade AD fullt upp med annat. AD lägger inte heller märke till AB som gömmer sig i portgången? Det enda säkra är att en 40 sekunder efter skotten tittar SE in på Tunnelgatan.

Det där med pusslet var ju ett uttalande av Hans Holmér som en tidningsrubrik anspelade på, när SE hade blivit kränkt av att inte få vara med på rekonstruktionen: "Han kan ha sista pusselbiten." (Kvällsposten, den 7:e april 1986)

Dagen före, den 6:e april, uttalade han sig i TV:

https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU

Någon som vet vilket datum som rekonstruktionen var?

I början på april? Det första rejäla förhöret med SE var den 25:e april. Påtryckningarna i media gav resultat.

Men om han nu var GM, varför var han då så angelägen om att bli förhörd in i minsta detalj?

Och vad skulle han vinna på att vara med i tv om han var GM? Vissa säger att han blev rädd när han inte blev kallad till rekonstruktionen, för "att man ju förhör det misstänkte sist", och att han då trodde han var misstänkt och tvingade in sig i TV. Storyn förtäljer inte varför detta skulle hjälpa om polisen hade honom som huvudmisstänkt. Helt ologisk förklaring.
Citera
2021-09-16, 19:41
Medlem
Citat:
Intressant! Men både AH och SG och för all del även SE var framme något snabbare än så.

SE beskriver som bekant LP:s "hysteri" i förhören. Hon rör sig upp och ner, fram och tillbaka, ropar efter ambulans ...

När menar du att AH o SG är på plats...?

I din teori kommer dom nästan samtigt med SE om han bara är ca 20m från "avgasknallen" så är han vid Olof ca 10sek ..

Borde inte AH o SG minnas honom då ?
Citera
2021-09-16, 19:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, om SE dök upp en 5-10 sekunder efter ungdomarna var GM redan på väg upp i trappen, och i det skedet hade AD fullt upp med annat. AD lägger inte heller märke till AB som gömmer sig i portgången? Det enda säkra är att en 40 sekunder efter skotten tittar SE in på Tunnelgatan.

Det där med pusslet var ju ett uttalande av Hans Holmér som en tidningsrubrik anspelade på, när SE hade blivit kränkt av att inte få vara med på rekonstruktionen: "Han kan ha sista pusselbiten." (Kvällsposten, den 7:e april 1986)

I början på april? Det första rejäla förhöret med SE var den 25:e april. Påtryckningarna i media gav resultat.

Men om han nu var GM, varför var han då så angelägen om att bli förhörd in i minsta detalj?

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag är helt övertygad om att Engström kan omöjligt gå mot detta utan att lägga märke till detta.....

Han stannar ca 20m från brottsplatsen o ska kolla på klockan då är det i ditt scenario ca 35sek efter skotten...Då hör han alltså avgasknall men ff inget från brottsplatsen ? Han borde nu vara så nära att det borde vara omöjligt att inte höra Hages väninna som försöker lugna Lisbeth som är helt hysterisk...

Ok, hur låter en kvinna som försöker lugna någon? Hur skiljer detta sig från en kvinna som försöker lugna någon på Sveavägen kvällen 21 februari 1986?

Det är city, det är väl alltid folk på Sveavägen när SE går där. Folk pratar nästan alltid på Sveavägen när SD går där.

Han säger han hör en knall utan att reagera på den. Han kan se folk utan att reagera på det. För han ser alltid folk på Sveavägen.
Citera
2021-09-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Då ändrar jag till detta då: Borde det inte vara lättare att uppmärksamma personerna vid mordplatsen på håll 30 sekunder efter mordet än 10 sekunder efter mordet?

Tja, jag tänker även på det som händer innan. SE bör väl märka den uppståndelse som är på gång? Folk i rörelse, vändande bilar osv. Ser du inget konstigt med att han inte ser någonting förrän han trampar på makarna Palme?
Citera
2021-09-16, 19:47
Medlem
Citat:
Och vad skulle han vinna på att vara med i tv om han var GM? Vissa säger att han blev rädd när han inte blev kallad till rekonstruktionen, för "att man ju förhör det misstänkte sist", och att han då trodde han var misstänkt och tvingade in sig i TV. Storyn förtäljer inte varför detta skulle hjälpa om polisen hade honom som huvudmisstänkt. Helt ologisk förklaring.

Om SE är GM så får du väl tänka att han ville plantera in sig själv som vittne...samt att springa i gränden som förväxling med GM...

Om det inte hjälpte honom som huvudmisstänkt kommer vi aldrig få reda på ....Men om det förvirrade Polisen om vem Engström var så är det väl bekräftat o han blev ju aldrig direkt misstänkt heller...

Så KP tyckte nog att det gagnade SE att lyckas bli ett vittne...
Citera
2021-09-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ok, hur låter en kvinna som försöker lugna någon? Hur skiljer detta sig från en kvinna som försöker lugna någon på Sveavägen kvällen 21 februari 1986?

Det är city, det är väl alltid folk på Sveavägen när SE går där. Folk pratar nästan alltid på Sveavägen när SD går där.

Han säger han hör en knall utan att reagera på den. Han kan se folk utan att reagera på det. För han ser alltid folk på Sveavägen.

Jag hade även reagerat om det är lite "tjafs" längre fram på den vägen jag går.....
Citera
2021-09-16, 19:55
Bannlyst
Citat:
Du erkänner därmed att exemplen du tog upp om rattfylla mm på 90-talet inte säger något om att han var alkis på 80-talet?
Du anekdotar fram det felaktiga att alla missbrukare får paranoior och snedtändningar (du ändrade delirium till snedtändningar plötsligt). Så nu halkade inte mannen för han hade lågskor som YN gissade, utanför att han vag full - som du gissar. Åsikt och fakta flyter in i varandra i din värld.

Självklart var han alkis på 80 talet det kommer inte ifrån ingenstans även här bevisar du att du saknar kunskap och sunt förnuft och det finns faktastöd för det TP har gjort ett utmärkt jobb och jag förstår att du är avundsjuk för att han räknade ut det som du inte klarade av att göra nämligen sanningen, SE erkänner i skydd och säkerhet men du är för obegåvad för att fatta. Du påstår att SE spekulerade om hur CP gjorde, trams då kan man säga att CA spekulerade om att någon sköt i Tvn för palme var i bild.

Alla missbrukare får paranoior snedtändningar och delirium 15 års erfarenhet räcker för att jag ska veta det helt säkert. SE halkade på åsen för att han var full och hade fel skor, räcker med att använda sunt förnuft för att fatta.

Efter detta var han svårt chockad över vad han gjort och slogs mellan valen om han skulle gå tillbaka och erkänna eller fortsätta fly. Han tänker att loppet är kört för många har sett honom han går tillbaka men väljer att gå in på Skandia istället förmodligen för att kortsiktigt gömma mordvapnet. Att väktaren inte märkte krutlukten är inte konstigt det fanns inte i deras föreställningsvärld att SE skulle göra detta.

Kan ta ett exempel en vän till mig var hög som ett hus och vi träffade en tredje vän som inte alls märkte det för det fanns inte i hennes föreställningsvärld, av samma skäl märkte väktarna inte krutlukten.

Skulle aldrig hänga ut en död man om jag inte hade varit helt säker, SE var en instabil impulsmördare och det är förjävligt att han slapp sitta sin sista tid på kåken för det var precis vad han förtjänade
Citera
2021-09-16, 20:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Intressant! Men både AH och SG och för all del även SE var framme något snabbare än så.

SE beskriver som bekant LP:s "hysteri" i förhören. Hon rör sig upp och ner, fram och tillbaka, ropar efter ambulans ...

Citat:
När menar du att AH o SG är på plats...?

I din teori kommer dom nästan samtigt med SE om han bara är ca 20m från "avgasknallen" så är han vid Olof ca 10sek ..

Borde inte AH o SG minnas honom då ?

Tog nyss upp detta i ett svar till dig. Repris:

AH och SG är fullt fokuserade på att ge HLR. AH nämner att hon såg benen på folk runt om:

1. "det kom ju folk dit som stod runt omkring och glodde som människor gör men det var bara direkt efteråt, det bara snurrade i huvudet för jag hade så mycket i tankarna, vad har hänt, vad gör jag, hur ska jag göra, det var väl endast att jag tittade upp en gång till, direkt när det var klart så tittade jag upp, när ambulansen kom och så var det bara taxichauffören som stod där [...]" (2:a april 1986, s. 243)

2. "det var väl några män som stod omkring om man säger så som jag bara hörde, man såg benen, jag såg ju fötterna och benen på alla men dom tittade bara sen skyndade dom vidare, det fanns ju dom som stod i flera minuter där och tittade [...]" (2:a april 1986, s. 244)

KJ hade fullt upp med att försöka lugna LP, och säger följande i ett förhör:

"Nej det kom, det var vi tre som arbeta om man säger så, sen var det folk som titta på. Jag la inte märke till dem, jag brydde mig inte om det då, vilka som stod runt omkring. Det var några som frågade vad som hade hänt, och då svara man ju." (2:a april 1986, s. 272)

KJ torde ändå vara den som haft störst möjlighet att se SE av de tre. Fick hon vara med om någon fotovisning? SG hördes väl aldrig ordentligt?

Svar 2:

Nej, samtidigt tror jag inte. Skulle gärna vilja vet hur långt AH hade fram till kroppen från bilen.

HLR kan ha påbörjats inom 15-20 sekunder. Sen dyker SE upp några sekunder senare.

Det är i alla fall min hypotes tills vidare. Annars blir det svårt för SE att hinna se LJ.

Noterade inte SE att AH tog puls på den skjutne? Det bör ha varit det första hon gjorde i HLR.

Således kan han inte ha varit alltför långt efter dem ... (Om han inte snappade upp det i en artikel.)
Citera
2021-09-16, 20:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tja, jag tänker även på det som händer innan. SE bör väl märka den uppståndelse som är på gång? Folk i rörelse, vändande bilar osv. Ser du inget konstigt med att han inte ser någonting förrän han trampar på makarna Palme?

Nej inte direkt. Världen vände inte in mot mordplatsen när Palme sköts. Saker tar tid, alla som såg rusade inte fram. Först lite av ett tomrum när folk ska ta in smällarna och vad de ser när de tittar. Sen några få som börjar röra sig närmre. Bilar i vägbanan är normal stadsbild. Sen några få till och några få till.

Tror inte på bilden att det smäller och att det efter 10 sekunder är 15 pers i klunga framme vid Palme. Lisbet konstant skriker. Vittnen sin ropar till varandra. Folk överallt, hög ljudvolym, kaos.

Jag tycker inte det finns så mycket som talar för tumult.
Citera
2021-09-16, 20:12
Medlem
Citat:
Tog nyss upp detta i ett svar till dig. Repris:

AH och SG är fullt fokuserade på att ge HLR. AH nämner att hon såg benen på folk runt om:

1. "det kom ju folk dit som stod runt omkring och glodde som människor gör men det var bara direkt efteråt, det bara snurrade i huvudet för jag hade så mycket i tankarna, vad har hänt, vad gör jag, hur ska jag göra, det var väl endast att jag tittade upp en gång till, direkt när det var klart så tittade jag upp, när ambulansen kom och så var det bara taxichauffören som stod där [...]" (2:a april 1986, s. 243)

2. "det var väl några män som stod omkring om man säger så som jag bara hörde, man såg benen, jag såg ju fötterna och benen på alla men dom tittade bara sen skyndade dom vidare, det fanns ju dom som stod i flera minuter där och tittade [...]" (2:a april 1986, s. 244)

KJ hade fullt upp med att försöka lugna LP, och säger följande i ett förhör:

"Nej det kom, det var vi tre som arbeta om man säger så, sen var det folk som titta på. Jag la inte märke till dem, jag brydde mig inte om det då, vilka som stod runt omkring. Det var några som frågade vad som hade hänt, och då svara man ju." (2:a april 1986, s. 272)

KJ torde ändå vara den som haft störst möjlighet att se SE av de tre. Fick hon vara med om någon fotovisning? SG hördes väl aldrig ordentligt?

Svar 2:

Nej, samtidigt tror jag inte. Skulle gärna vilja vet hur långt AH hade fram till kroppen från bilen.

HLR kan ha påbörjats inom 15-20 sekunder. Sen dyker SE upp några sekunder senare.

Det är i alla fall min hypotes tills vidare. Annars blir det svårt för SE att hinna se LJ.

Noterade inte SE att AH tog puls på den skjutne? Det bör ha varit det första hon gjorde i HLR.

Således kan han inte ha varit alltför långt efter dem ... (Om han inte snappade upp det i en artikel.)

Fast då menar du att Engström ljuger om att hjälpa till med Olof..?

För då borde alltså AH o SG märka honom ...
Citera
2021-09-16, 20:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om SE är GM så får du väl tänka att han ville plantera in sig själv som vittne...samt att springa i gränden som förväxling med GM...

Om det inte hjälpte honom som huvudmisstänkt kommer vi aldrig få reda på ....Men om det förvirrade Polisen om vem Engström var så är det väl bekräftat o han blev ju aldrig direkt misstänkt heller...

Så KP tyckte nog att det gagnade SE att lyckas bli ett vittne...

Det för hade inget med mitt inlägg att göra.

Det handlade om vad han hade för nytta av att komma med i tv två månader efter mordet. Och mer specifikt vad han hade haft för nytta av det i scenariot att han trodde han var huvudmisstänkt.
Citera
2021-09-16, 20:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:

Nej precis, om han redan var huvudmisstänkt så hade han väl inte kunnat "bränna sitt signalement".

Då hade han snarare hamrat in det med en handledsväska av stål.

Den 6:e och 7:e april var han alltså med i två TV-inslag (enmans-rekonstruktionen och uttalandet om "pusslet") samt i minst två artiklar (Kvällsposten och Expressen -- osäker på den sista). Karln led verkligen av FOMO Deluxe.

Nyheten om att han missade polisutredningens rekonstruktion triggade alltså den enorma aktiviteten: Han ville bli tagen på allvar som vittne. Vilket också skedde, med det långa förhöret den 25:e april.

Därefter håller han sig relativt lugn i media. Eller?
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-16 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in