Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Intressant! Men både AH och SG och för all del även SE var framme något snabbare än så.
SE beskriver som bekant LP:s "hysteri" i förhören. Hon rör sig upp och ner, fram och tillbaka, ropar efter ambulans ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
När menar du att AH o SG är på plats...?
I din teori kommer dom nästan samtigt med SE om han bara är ca 20m från "avgasknallen" så är han vid Olof ca 10sek ..
Borde inte AH o SG minnas honom då ?
Tog nyss upp detta i ett svar till dig.
Repris:
AH och SG är fullt fokuserade på att ge HLR. AH nämner att hon såg benen på folk runt om:
1. "det kom ju folk dit som stod runt omkring och glodde som människor gör men det var bara direkt efteråt, det bara snurrade i huvudet för jag hade så mycket i tankarna, vad har hänt, vad gör jag, hur ska jag göra, det var väl endast att jag tittade upp en gång till, direkt när det var klart så tittade jag upp, när ambulansen kom och så var det bara taxichauffören som stod där [...]" (2:a april 1986, s. 243)
2. "det var väl några män som stod omkring om man säger så som jag bara hörde, man såg benen, jag såg ju fötterna och benen på alla men dom tittade bara sen skyndade dom vidare, det fanns ju dom som stod i flera minuter där och tittade [...]" (2:a april 1986, s. 244)
KJ hade fullt upp med att försöka lugna LP, och säger följande i ett förhör:
"Nej det kom, det var vi tre som arbeta om man säger så, sen var det folk som titta på. Jag la inte märke till dem, jag brydde mig inte om det då, vilka som stod runt omkring. Det var några som frågade vad som hade hänt, och då svara man ju." (2:a april 1986, s. 272)
KJ torde ändå vara den som haft störst möjlighet att se SE av de tre. Fick hon vara med om någon fotovisning? SG hördes väl aldrig ordentligt?
Svar 2:
Nej, samtidigt tror jag inte. Skulle gärna vilja vet hur långt AH hade fram till kroppen från bilen.
HLR kan ha påbörjats inom 15-20 sekunder. Sen dyker SE upp några sekunder senare.
Det är i alla fall min hypotes tills vidare. Annars blir det svårt för SE att hinna se LJ.
Noterade inte SE att AH tog puls på den skjutne? Det bör ha varit det första hon gjorde i HLR.
Således kan han inte ha varit alltför långt efter dem ... (Om han inte snappade upp det i en artikel.)