2021-09-16, 16:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu mäter pensionärerna verkligheten och inte annonsblad där varorna sen inte finns eller bara i liten mängd. De mäter inte heller lägsta lägstapriser utan normalpriser. Ja, eller åtminstone det som gäller just den veckan de jämför. De talar inte om i förväg när de tänker göra sin undersökning. Undersökningen görs av pensionärer över hela landet i butikerna.

Sedan vet även vana konsumenter att det även kan vara andra saker som gör vilken butik man väljer att handla i. Bra, nystyckat kött utan gaser. Inget tillsatt vatten i köttet. Att de har det de annonserar hela veckan, ivf oftast. Att grönsaker och frukt är fina och varierade.
Sådär, ta en sup till. Du kan läsa vad jag skrev när du är nykter och då svara på det.
Citera
2021-09-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det skulle absolut vara ett plus, och det har de säkert på gång.

Det jag menar är att när (är dock singel för närvarande...) jag och familj går till ICA Maxi, så kanske inte priset är det viktigaste, utan prisvärdheten. Har de fläskfärs för 35:-/kilot, då fixar vi något med det, men har de argentinsk oxfilé som ser grym ut för 199:-/kilot så tar vi det. Och då kan det bli löjrom också, om priset är vettigt, annars står vi ut med ishavsrom. Eller kanske krabba om priset på den är vettigt...

Alltså, det ena ger det andra, men förstår att inte alla tänker så. Och självklart åt vi inte löjromstoast och oxfilé varje vardag... Men kanske med lite AI, som har koll på hur jag tänker.

Ja, helst ska den givetvis kunna ta till sig av tidigare inköp. Nackdelen för dem är dock att Ica har stenkoll på vad jag handlar hos dem liksom Coop liksom Willy:s (eftersom jag är medlem).
I den här appen skulle jag behöver lägga till produkter jag är intresserad av manuellt (eller möjligen genom en knapptryckning för att lägga till alla förslag i ex ett recept).

Vad gäller det första utgår jag från att de kan lista extra bra erbjudanden och filtrera det, ex. köttprodukter, bröd, frukt, grönsaker, mejeriprodukter osv. Och en knapp där det går att gilla den produkttypen eller rata den. Jag skulle exempelvis vara helt ointresserad om de har superduperpris på kaffe, oavsett märke.

Ju mer data man matar in desto bättre tips bör man kunna få.
Citera
2021-09-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Jo, men det är ett kraftigt begränsat antal produkter så blir i princip irrelevant jämfört med en välfungerande prisjämförelsetjänst.
Det brukar handla om en stor bärkasse ihop av normala inköp, så begränsat är det knappt.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sådär, ta en sup till. Du kan läsa vad jag skrev när du är nykter och då svara på det.
När argumenten tryter så kommer personangreppen.
Citera
2021-09-16, 16:42
Medlem
Citat:
Vad har du för nytta av att det står att butik X är billigast om de sen inte har produkterna du vill ha

Precis, det är det som är problemet med PRO:s undersökning.
Jag skiter ju exempelvis fullständigt i om matkassen blir 20 kr billigare genom att Willy:s ex har mycket billigare Gevalias kokkaffe än Ica Kvantum (eller vilket kaffe det nu som är med i deras matkasse).

Jag skiter även i exakt alla andra produkter jag inte har något intresse av att köpa.

Jag skulle istället vara betydligt mer intresserad av vad Pepsi Max Lime Flavour (1,5 L) kostar i de olika butikerna, men den behöver inte nödvändigtvis ingå i PRO:s undersökning, fast hos en bra prisjämförelsetjänst vore det möjligt.
Citera
2021-09-16, 16:46
Medlem
constants avatar
Citat:
När argumenten tryter så kommer personangreppen.
Tyckte mest att det du skrev var väldigt förvirrat. Tänkte att du kanske tog en rackebajsare nu och behövde en till.

Lugn, jag är också så ibland.
Citera
2021-09-16, 16:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag skiter även i exakt alla andra produkter jag inte har något intresse av att köpa.
Om du alltid köper Dafgårds enportionersrätter och någon Cola, så ska du naturligtvis gå efter de butiker som har bäst pris på det du brukar handla.

Allt annat vore ju jättekorkat. Att handla på COOP i Säffle för att de har billigaste fläskfärsen, du fattar väl själv hur korkat det är.

Vi kan be sajterna skriva ut disclaimers för korkade kunder.
Citera
2021-09-16, 17:01
Medlem
Citat:
Precis, det är det som är problemet med PRO:s undersökning.
Jag skiter ju exempelvis fullständigt i om matkassen blir 20 kr billigare genom att Willy:s ex har mycket billigare Gevalias kokkaffe än Ica Kvantum (eller vilket kaffe det nu som är med i deras matkasse).

Jag skulle istället vara betydligt mer intresserad av vad Pepsi Max Lime Flavour (1,5 L) kostar i de olika butikerna, men den behöver inte nödvändigtvis ingå i PRO:s undersökning, fast hos en bra prisjämförelsetjänst vore det möjligt.
Nu står det ju uppräknat vilka produkter de jämför och priserna i de olika butikerna. Så var och en kan ju själv dra ut sina vanliga varor och jämföra dem, göra sin egen lista.

Lägsta pris eller sådan som bara är en vecka gör ju inte produkterna du vill ha billigare resten av året. Då får man läsa igenom reklamen. Vissa människor har detta som nöje att åka runt och handla lite i varje affär. Men klart att cyklar man och vill ha något att göra så kan det säkert fylla sin funktion.

Du tillhör tydligen generationen som styrs av appar, men även du har väl inte bara läsk på menyn utan även annat?
Citera
2021-09-16, 17:23
Medlem
Citat:
Nu står det ju uppräknat vilka produkter de jämför och priserna i de olika butikerna. Så var och en kan ju själv dra ut sina vanliga varor och jämföra dem, göra sin egen lista.

Lägsta pris eller sådan som bara är en vecka gör ju inte produkterna du vill ha billigare resten av året. Då får man läsa igenom reklamen. Vissa människor har detta som nöje att åka runt och handla lite i varje affär. Men klart att cyklar man och vill ha något att göra så kan det säkert fylla sin funktion.

Du tillhör tydligen generationen som styrs av appar, men även du har väl inte bara läsk på menyn utan även annat?

Jag vet inte om du bara är en aning efterbliven eller bara för ung för att förstå, men det primära syftet med en jämförelsetjänst är att jämföra priser på de varor du är intresserad av, och då givetvis även kampanjerbjudanden. Tanken är GIVETVIS att den ska kunna ersätta reklamen. Dvs. göra livet en aning smidigare.

Dra ut sina varor från PRO:s lista och jämföra dem fungerar givetvis utmärkt, om 1) varorna över huvud taget finns med på den högst begränsade listan (edit: 60 varor undersöker de...) och 2) du enbart är intresserad av vad den kostade då, men inte nödvändigtvis kostar nu.

Föredrar du en årslista med ett högst begränsat antal produkter får du givetvis göra det. (Att du sedan inte tycks ha insett att handlare mer än gärna tillfälligt sänker priserna om de vet att PRO är på väg att göra sin årliga prisundersökning antar jag återigen har med ålder eller förstånd att göra.)

Vill du enbart gynna en butik får du givetvis göra det, men för egen del har jag fyra stycken som ligger på nästintill lika avstånd arbete -> butik -> hem och jag har absolut inget behov av att enbart handla i en av dem. Jag kör givetvis på den som har bäst priser på det jag vill ha just den veckan. Är det två som har bra priser kör jag väl typ på varannan gång, beroende på vad det är för varor.

Det finns ett antal bra argument mot den här tjänsten, men att lyfta fram att det saknas behov eftersom PRO redan gör en prisjämförelse en gång om året är inte ett av dem.

Fast ok, föredrar du PRO:s lista och inte är det minsta prismedveten samt föredrar att handla i en och samma butik är givetvis inte en prisjämförelsetjänst något för dig.
Senast redigerad av Straiter 2021-09-16 kl. 17:32.
Citera
2021-09-16, 17:30
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Någon som kan bedöma om airbagsen bör vara lika bra som de verkar?
Och hur är konkurrensen? Googlade och det verkar finnas lite olika, men jag har absolut noll koll på MC-utrustning.
Precis som Jacob var inne på går de ju i så fall att applicera på en mängd olika aktiviteter.

Just airbag produkter inom MC världen har blivit allt mer populära just för att man vill öka säkerheten. Däremot har jag personligen inte sett ett airbagalternativ för underkroppen. Produkter för överkroppen finns och är rätt "vanliga" men de är fortfarande extremt dyrt. Vanligare är att man köper externa airbags i form av västar med samma typ av anordning. Men istället bär man de utanpå sina kläder.

En airbagjacka i skinn kostar vanligen inte under 10 000 SEK. Att byxan kostar 5 000 SEK känns som ett rimligt pris antar jag. Däremot ligger det i samma prisklass som ett vanligt par i skinn gör från betydligt mer väletablerade företag. Hans byxa verkade ju enbart komma i tygmaterial.
Citera
2021-09-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Just airbag produkter inom MC världen har blivit allt mer populära just för att man vill öka säkerheten. Däremot har jag personligen inte sett ett airbagalternativ för underkroppen. Produkter för överkroppen finns och är rätt "vanliga" men de är fortfarande extremt dyrt. Vanligare är att man köper externa airbags i form av västar med samma typ av anordning. Men istället bär man de utanpå sina kläder.

En airbagjacka i skinn kostar vanligen inte under 10 000 SEK. Att byxan kostar 5 000 SEK känns som ett rimligt pris antar jag. Däremot ligger det i samma prisklass som ett vanligt par i skinn gör från betydligt mer väletablerade företag. Hans byxa verkade ju enbart komma i tygmaterial.

Tack för infon!
Vet du om de fungerar bra? Dvs. hur väl skyddar de om något händer (för överkroppen)?
Citera
2021-09-16, 17:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Hans byxa verkade ju enbart komma i tygmaterial.
Vitsen var väl just det, att det fungerade med deras jeans.
Citat:
Vet du om de fungerar bra? Dvs. hur väl skyddar de om något händer (för överkroppen)?
Han berättade att (såg du ens) de flesta skador handlade om underkroppen.
Senast redigerad av constant 2021-09-16 kl. 17:35.
Citera
2021-09-16, 17:38
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Tack för infon!

Har själv aldrig provat såna men har polare som åker med airbagjackor från märket Alpinestars. Poängen med airbagen integrerad med plagget är att de ska hålla ihop kroppen. För att förhindra brutna ben. Men också för att trycket från airbagen håller ihop interna organ så inte armar eller liknande ska åka av i farten.

Jag kan nog tänka mig att en airbag för överkroppen på en motorcykel hjälper rätt mycket. Beror lite på hur man krockar också. Bryter man nacken så hjälper ju inte airbagen haha. Det är en dyr investering. Själv åker jag bara med skinnställ och det håller ihop rätt bra redan, men ett extralager är alltid bra att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in