Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Nu står det ju uppräknat vilka produkter de jämför och priserna i de olika butikerna. Så var och en kan ju själv dra ut sina vanliga varor och jämföra dem, göra sin egen lista.
Lägsta pris eller sådan som bara är en vecka gör ju inte produkterna du vill ha billigare resten av året. Då får man läsa igenom reklamen. Vissa människor har detta som nöje att åka runt och handla lite i varje affär. Men klart att cyklar man och vill ha något att göra så kan det säkert fylla sin funktion.
Du tillhör tydligen generationen som styrs av appar, men även du har väl inte bara läsk på menyn utan även annat?
Jag vet inte om du bara är en aning efterbliven eller bara för ung för att förstå, men det primära syftet med en jämförelsetjänst är att jämföra priser på de varor du är intresserad av, och då givetvis även kampanjerbjudanden. Tanken är GIVETVIS att den ska kunna ersätta reklamen. Dvs. göra livet en aning smidigare.
Dra ut sina varor från PRO:s lista och jämföra dem fungerar givetvis utmärkt, om 1) varorna över huvud taget finns med på den högst begränsade listan (edit: 60 varor undersöker de...) och 2) du enbart är intresserad av vad den kostade då, men inte nödvändigtvis kostar nu.
Föredrar du en årslista med ett högst begränsat antal produkter får du givetvis göra det. (Att du sedan inte tycks ha insett att handlare mer än gärna tillfälligt sänker priserna om de vet att PRO är på väg att göra sin årliga prisundersökning antar jag återigen har med ålder eller förstånd att göra.)
Vill du enbart gynna en butik får du givetvis göra det, men för egen del har jag fyra stycken som ligger på nästintill lika avstånd arbete -> butik -> hem och jag har absolut inget behov av att enbart handla i en av dem. Jag kör givetvis på den som har bäst priser på det jag vill ha just den veckan. Är det två som har bra priser kör jag väl typ på varannan gång, beroende på vad det är för varor.
Det finns ett antal bra argument mot den här tjänsten, men att lyfta fram att det saknas behov eftersom PRO redan gör en prisjämförelse en gång om året är inte ett av dem.
Fast ok, föredrar du PRO:s lista och inte är det minsta prismedveten samt föredrar att handla i en och samma butik är givetvis inte en prisjämförelsetjänst något för dig.