2021-09-16, 13:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jo, precis. Här brukar Willys vara billigast, Maxi dyrast. I mittensegmentet är det Coop, Citygross, mm.
Så jag antar att appen rekommenderar Willys oavsett vilka kombinationer av matvaror jag väljer.
Dessutom är min inköpslista hyfsat statisk så appen ändrar nog inte mina inköpsvanor, men ska testa ändå vid nästa inköpstur.
Kan till och med COOP och ICA sätta stopp för företaget att hämta in deras priser? I alla fall försvåra rejält.
Citera
2021-09-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskars
Pedofilradarn slog i taket när den här Tuggummi-Peer dök upp i rutan. Höll på att spy när han lät blicken svepa över sina medhavda dansöser. Usch..

Bra programidé i övrigt, men trist att SVT lyckas vattna ur den och göra en mjäkig mellanmjölksvariant av originalet.
Haha! nu är det ju inte hur ofta han bjuder in sina 12-åriga dansöser till att "mjölka kossan" som ska bedömas, utan hans affärsidé, vad tyckte du om den?
Citera
2021-09-16, 13:34
Medlem
Någon som kan bedöma om airbagsen bör vara lika bra som de verkar?
Och hur är konkurrensen? Googlade och det verkar finnas lite olika, men jag har absolut noll koll på MC-utrustning.
Precis som Jacob var inne på går de ju i så fall att applicera på en mängd olika aktiviteter.
Citera
2021-09-16, 15:09
Medlem
Jag är inte en s.k. trogen kund utan kan gärna handla hos Ica Kvantum, Ica Supermarket, Coop Extra, Lidl eller Willy:s. Oftast inleder jag veckan med att kolla i onlinebladen för de olika butikerna när jag äter frukost på måndag morgon och låter det avgöra vilken butik jag främst kommer att handla i under veckan.
En fungerande prisjämförelseapp skulle alltså vara guld värd för mig om den fungerar väl på kampanjpriser, men det finns tyvärr en del anledningar till att prisjämförelsetjänster för livsmedelsprodukter inte riktigt existerar, till skillnad från näthandeln där såväl Prisjakt som Pricerunner är riktigt användbara.
Fast det är väl bara hoppas att det här är den som till sist kommer att fungera.

Jag tror att Lena har helt fel. Det svåra kommer inte att bli att få ut den till konsumenterna, det svåra blir att få tag på all data/alla funktioner som gör att konsumenterna ser ett värde med appen.
Därtill begränsas målgruppen av att det krävs åtminstone 3-4 olika butiker för att det ska finnas någon större nytta med den.
Nu vet inte jag om Jonas brukar köpa sin mat i Sigtuna, men om han gör det finns det inte så stor mening med appen om allt han skulle kunna jämföra är om Ica eller Lidl är billigast.
Citera
2021-09-16, 15:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
En fungerande prisjämförelseapp skulle alltså vara guld värd för mig om den fungerar väl på kampanjpriser...
Hur många funderar på vad de ska äta till helgen, kommer på att de vill ha koldolmar och sedan letar fram var färs och kål är billigast?

Jag gör tvärt om, tittar på vad som är billigt just denna vecka, och om det är kål och fläskfärs, ja då får det bli dolmar.
Citera
2021-09-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur många funderar på vad de ska äta till helgen, kommer på att de vill ha koldolmar och sedan letar fram var färs och kål är billigast?

Jag gör tvärt om, tittar på vad som är billigt just denna vecka, och om det är kål och fläskfärs, ja då får det bli dolmar.

Ren gissning, men jag gissar att dylikt skulle vara VÄLDIGT viktigt i den appen.
Typ: ange maxsumma per måltid, antal måltider, ev begränsningar (av medicinska, etiska eller religiösa skäl), tillagningstid etc och få förslag på vad som ska införskaffas och var. Ytterligare en bonus för dem där vore väl om de kunde få till samarbeten med olika kända profiler.
Citera
2021-09-16, 15:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ren gissning, men jag gissar att dylikt skulle vara VÄLDIGT viktigt i den appen.
Typ: ange maxsumma per måltid, antal måltider, ev begränsningar (av medicinska, etiska eller religiösa skäl), tillagningstid etc och få förslag på vad som ska införskaffas och var. Ytterligare en bonus för dem där vore väl om de kunde få till samarbeten med olika kända profiler.
Det skulle absolut vara ett plus, och det har de säkert på gång.

Det jag menar är att när (är dock singel för närvarande...) jag och familj går till ICA Maxi, så kanske inte priset är det viktigaste, utan prisvärdheten. Har de fläskfärs för 35:-/kilot, då fixar vi något med det, men har de argentinsk oxfilé som ser grym ut för 199:-/kilot så tar vi det. Och då kan det bli löjrom också, om priset är vettigt, annars står vi ut med ishavsrom. Eller kanske krabba om priset på den är vettigt...

Alltså, det ena ger det andra, men förstår att inte alla tänker så. Och självklart åt vi inte löjromstoast och oxfilé varje vardag... Men kanske med lite AI, som har koll på hur jag tänker.
Citera
2021-09-16, 16:07
Medlem
Citat:
Jag är inte en s.k. trogen kund utan kan gärna handla hos Ica Kvantum, Ica Supermarket, Coop Extra, Lidl eller Willy:s. Oftast inleder jag veckan med att kolla i onlinebladen för de olika butikerna när jag äter frukost på måndag morgon och låter det avgöra vilken butik jag främst kommer att handla i under veckan.
En fungerande prisjämförelseapp skulle alltså vara guld värd för mig om den fungerar väl på kampanjpriser, men det finns tyvärr en del anledningar till att prisjämförelsetjänster för livsmedelsprodukter inte riktigt existerar, till skillnad från näthandeln där såväl Prisjakt som Pricerunner är riktigt användbara.
Fast det är väl bara hoppas att det här är den som till sist kommer att fungera.

Jag tror att Lena har helt fel. Det svåra kommer inte att bli att få ut den till konsumenterna, det svåra blir att få tag på all data/alla funktioner som gör att konsumenterna ser ett värde med appen.
Därtill begränsas målgruppen av att det krävs åtminstone 3-4 olika butiker för att det ska finnas någon större nytta med den.
Nu vet inte jag om Jonas brukar köpa sin mat i Sigtuna, men om han gör det finns det inte så stor mening med appen om allt han skulle kunna jämföra är om Ica eller Lidl är billigast.
Pensionärerna sköter redan prisjämförelse mellan olika butiker och städer varje år. Det är ju inte så att samma butikskedja är billigast överallt. Så någon app behövs inte utan tvärtom så jobbar dessa analogt och tar pris direkt ifrån butikens egen prismärkning.

Vet inte riktigt var man kan få deras samlade uppgifter men butiken som vinner brukar använda det i sin reklam!
Citera
2021-09-16, 16:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Pensionärerna sköter redan prisjämförelse mellan olika butiker och städer varje år.
Fast Willys och Lidl är billigast alla år. Kanske PRO skulle kunna fixa denna app ännu bättre?
Citat:
Det är ju inte så att samma butikskedja är billigast överallt.
Finns det någonstans att COOP är billigare än Willys? Eller ens ICA (där kanske det beror på vad man handlar).
Citat:
Vet inte riktigt var man kan få deras samlade uppgifter men butiken som vinner brukar använda det i sin reklam!
API:er. På samma sätt som exempelvis Pricerunner kan finna lägstapris. Typ öppna databaser.

Och det är lite så jag tänker, att ICA plötsligt kan stänga ute massökningar.
Citera
2021-09-16, 16:30
Medlem
Citat:
Pensionärerna sköter redan prisjämförelse mellan olika butiker och städer varje år. Det är ju inte så att samma butikskedja är billigast överallt. Så någon app behövs inte utan tvärtom så jobbar dessa analogt och tar pris direkt ifrån butikens egen prismärkning.

Jo, men det är ett kraftigt begränsat antal produkter så blir i princip irrelevant jämfört med en välfungerande prisjämförelsetjänst.
Citera
2021-09-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
På samma sätt som exempelvis Pricerunner kan finna lägstapris. Typ öppna databaser.
Nu mäter pensionärerna verkligheten och inte annonsblad där varorna sen inte finns eller bara i liten mängd. De mäter inte heller lägsta lägstapriser utan normalpriser. Ja, eller åtminstone det som gäller just den veckan de jämför. De talar inte om i förväg när de tänker göra sin undersökning. Undersökningen görs av pensionärer över hela landet i butikerna.

Sedan vet även vana konsumenter att det även kan vara andra saker som gör vilken butik man väljer att handla i. Bra, nystyckat kött utan gaser. Inget tillsatt vatten i köttet. Att de har det de annonserar hela veckan, ivf oftast. Att grönsaker och frukt är fina och varierade.
Citera
2021-09-16, 16:37
Medlem
Citat:
Jo, men det är ett kraftigt begränsat antal produkter så blir i princip irrelevant jämfört med en välfungerande prisjämförelsetjänst.
Vad har du för nytta av att det står att butik X är billigast om de sen inte har produkterna du vill ha eller bara i begränsad upplaga? Vissa matbutiker är som elektronikaffärer som har stor annons om en billig tv och när du kommer dit så finns inte den men du kan få köpa denna istället men till ett dyrare pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in