Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Det är intressant hur du väljer att fylla ut din text med en massa känsloladdade ord, överdrifter och gissningar, istället för att hålla dig till absoluta fakta.
Om du endast uppfattar känsloord och inte de obestridliga fakta jag framlägger, får du stå för det alldeles själv istället för att skylla dina tillkortakommande på andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Hur kränker man en pandemiregel? En regel har väl ingen integritet att kränka? Har Ebba brutit mot någon regel gällande pandemi/karantän? Har Esbjörn och Ebba vidtagit några åtgärder när de träffades, så de minskade risken för smitta? Har Esbjörn och Ebba umgåtts med andra och därmed riskerat att smittas den vägen?
Jag kan förstå att det finns människor som har svårt att förstå de olika innebörderna till ordet "kränka". De flesta verbalt normalbegåvade människor vet dock att dessa två definitioner finns till ordet:
1. förolämpa, förödmjuka, såra, vanära, vanhedra, skända, förnärma, skymfa, missfirma, förfördela
2. bryta mot, överträda, våldföra sig på, göra intrång
Nu vet efter min lektion vet du också det.
Ebba ondgjorde sig över att andra ens gick till en affär vi ett enda tillfälle, utifrån de rekommendationer som fanns. Om du inte inser att rekommendationerna om att isolera och hålla riskgrupper åtskilda är värre, får även denna glitch stå för dig. Att Ebba dessutom gjorde sina övertramp på reglerna många gånger och drog med vänner och barn i det, gör naturligtvis saken mycket värre både beträffande Ebbas kränkning av rekommendationerna, som din ofömåga att erkänna dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Är Esbjörn en skyddsvärd riskgrupp? Att han är i en riskgrupp köper jag, men skyddsvärd? Vad gör honom skyddsvärd, när alla "ålderdomshem" fulla med gamlingar, inte ansågs som skyddsvärda?
Riskgrupper definieras mycket riktigt för att påpeka att de är skyddsvärda, värda att skyddas då de riskerar att smittas och dö. Det finns inga regler som varit så tydliga som de för äldre och andra riskgrupper och på ålderdomshem fick inte ens folk ta emot besök under lång tid. Även här går du in i semantiska kullerbyttor istället för att inse det djupt olämpliga i att riskera en annans liv för att någon känner åtrå för en annans hus.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Esbjörn är inte ensam, men det är klart att Ebba inte kan vara där dygnet runt och hålla honom i handen. När blev det Ebbas ansvar att inte lämna honom ensam om dagarna? Esbjörn bodde på en kursgård, där han hade sin Majkgård och Ulf, så ensam var han definitivt inte av tvång.
Esbjörn var mycket riktigt ensam bland annat när avtalet undertecknades. Ebba hade däremot hjälp med sig. Undertecknandet av avtalet är en situation som har lämnat Esbjörn i en känsla av att ha blivit lurad och pressad enligt egen utsago.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Esbjörn är inte heller funktionshindrad i den grad att han inte klarar av att sälja sin fastighet. Det finns det papper på. Han behöver glasögon för att läsa, han hör lite illa och han har ett närminnesproblem.
Esbjörn är mycket riktigt en funktionshindrad åldring, som känner sig lurad och pressad av Ebba. Detta är sant även om lagen nu skulle kräva mer, för att bryta ett avtal. Jämför med att människor kan vara djupt psykiskt sjuka, även om de betraktas som tillräkneliga och får ta ansvar för sina brott. Den psykiskt sjuke kan ändå ha ett mycket stort lidande och kan hindras i hög grad av sina symptom. Tex är en depression med suicid inte orsak att beskriva någon som tillräknelig. I princip krävs allvarlig psykos eller grav autism, för att man ska slippa straff pga otillräknelighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Varför känner sig Esbjörn lurad? Är det för att Ebba har lurat honom, eller för att hans nära och kära har sagt till honom att han är lurad? Om han är lurad av Ebba så är bevisen för det rätt tunna. Priset är skäligt, han ville sälja, han har ångrat sig i efterhand.
Här har vi ett vittnesmål från Esbjörn som gör att vi inte behöver fundera på hur det är med den saken. I alla fall om vi ska betrakta Esbjörn som myndig och rättsförmögen och frågan är varför man plötsligt inte skulle göra det just beträffand denna punkten?
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Har Ebba pressat honom? Hur?
Även detta har vi Esbjörns vittnesmål om. Vadan denna fullständiga respektlöshet mot Esbjörn och vad han säger, tycker och känner?
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Har Ebba smutskastat Esbjörns närstående? Genom att påstå att de har ekonomiska intressen i fastigheten? Att påstå att de påverkat Esbjörn? Att påstå att Matz var otrevlig i telefon?
Ebba har smutskastat Esbjörns närstående genom att sprida rykten via media om att hans närstående inte har sett till hans intressen och arbetar mot hans vilja. Hon har pratat om ett tidigare engagemang för att skapa missaktning och för att misskreditera. Ebba försökte tom på sig konsttricket att låta påskina att hon stämmer Esbjörn för att skydda honom från att bli omyndigförklarad av hans närstående - samtidigt som han var mycket tydlig med att han inte ville sälja huset. Detta är ett hyckleri av den högre skolan. Det är mycket allvarliga anklagelser som hon inte uppvisat några bevis för. Dessa rykten har sedan, sannolikt enligt Ebbas plan, förvaltats på sociala medier genom att ytterligare förgrova dem till konspirationsteorier om sekter mm. Jag ser absolut att Ebba har ett ansvar för detta genom att hon legitimerar det genom sin egen smutskastning och förmenta insinuationer.
När Ebbas smutskastning av en av de som hjälpte Esbjörn, synades av den som blev utsatt för det, kom rättssystemet fram till att det var grovt förtal. Andra som hon smutskastat i affären har inte kontrollerat om det hon gjort varit lagligt.
Även här har legitimeringen av hennes oanständiga , omoraliska och dessutom olagliga beteende fått konsekvense,r när de på sociala medier fortsatt Ebbas legacy av outning som inte har något med fastighetesaffären att göra. Det man som makthavare och ledare måste vara beredd att axla är att man inte blir triggar igång personer utan moralisk kompass, att göra saker som skadar människor. Där har Ebba misslyckats kapitalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Har hon någonsin påstått att hon ska dra sig ur affären? Hon sa att under vissa omständigheter kunde hon tänka sig att backa, men de omständigheterna inträffade aldrig, så hur mycket lögn är det?
Ebba har sagt:
"– Nej, om det är så att Esbjörn absolut inte vill sälja, om det är så att han tvärt emot alla möten med mig då han har varit helt glasklar, att det inte stämmer, kommer jag självfallet inte att framhärda med att fullfölja det här." (citat Aftonbladet)
Således det intressanta är inte
jag, eftersom det är obestridliga fakta jag skrivit, utan
du, som sticker i huvudet i sanden för att slippa ta till dig av faktan. Varför gör du så?