Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
I TR framkom att NFC inte kunde avgöra om LWs DNA kom ifrån blod, saliv eller sekret.
Citat:
Ursprungligen postat av
StudebakerHog666
Det fanns i alla fall inuti plösen - spottade hon kanske så mycket på skorna så plösen blev genomblöt? Något skosex har SD mig veterligen inte berättat om… 😏
Vad som framkommit är att det är Lenas DNA. Det har inte (som jag visade i ett citat igår till Lars) gått att visa att det är Lenas blod.
Men, de två positiva DNA- proven är tagna precis där man fått positivt resultat för blod via förtest, och där man med blotta ögat kan se runda rödbruna fläckar, mycket lika blodfläckar, kan man väl konstatera.
Jag ser att jag skrivit spaltmetervist med förklaringar och länkat till bilder om just skorna, och alldeles nyligen många inlägg till Lars om det här.
Man får väl acceptera att man kollar på saker med olika infallsvinkel och några fler argument kommer inte att hjälpa , tänker jag.
Jag tror att hur övertygade jag än är att det är blod, och att det är såpass konstigt att det finns just Lenas blod inuti plösen i närtid till Lenas blodiga mord, det också riktigt opassande i tid blod på et riktigt oppande ställe i S hus, dvs vid luckan där man tar när man ska tvätta, så finns det faktiskt ändå vissa saker som kan så tvivel.
Det är ju det som gör att det är ett indicium bara, och inte ett bindande bevis.
För mig blir det dock så många indicium som pekar åt samma håll, att det inte bara adderas ihop, utan det multipliceras, dvs de inte bara styrker varandra, utan de styrker varandra i flera led i vissa fall.
Här har jag ett av många inlägg om skorna, med bilder på fläckarna:
https://www.flashback.org/p77052807#p77052807
Jag har sett på klipp från rättegångar där anhöriga på olika sidor av ett brott blir just så här partiska som vi blir när vi läser i FUP.
De som är anhöriga till BO ser att bevisningen är solklar, och de som är anhöriga till den misstänkte tycker att det inte alls är solklart. Det blir två helt olika skilda läger vad gäller synen på bevisningen.
Man kan juändå säga om man nu ska försöka att vara lite objektiv; att det inte är hundraprocentigt säkert att det är blod. Inte heller går det med säkerhet att säga när de kom dit och hur Lenas DNA kunnat gräva sig så djupt in i plösen, precis där fläckarna är.
Säg att Lena av någon anledning kom åt SDs sko, t ex på hennes ben. Att skons översida skrapade mot hela underbenet på Lena och en massa hudavskrap kom på ovansidan. Sedan har SD sprungit med skorna i vått gräs, genom pölar och kanske vadat i en bäck. Nu har Lenas DNA letat sig in i plösen. Sedan har SD själv blött från benet ner i plösen och det har hamnat just där Lenas DNA hittades. Kan man utesluta liknanade scenarior?
Kanske man kan det, jag vet inte.
Även om det finns tvivel för att det här DNA:t skulle vara Lenas blod och från mordet,; så är det ändå en ganska otrevlig situation för SD, med tanke på att det är väldigt rent på ovansidan, skon är tvättad genom att det är rent på ovansidan men inte i plösen och det "råkar" vara på en sko som liknar den som han har på sig precis före mordet. Ett blodigt mord.
Det är alltså ett indicium som är besvärande för SD.