2021-09-15, 20:42
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du säger att hon betalade ur egen ficka?
Det kommer fram vad det lider, hur det ligger till.

Hon fick pengarna av sina föräldrar för att köpa bubbel polen.
Citera
2021-09-15, 20:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Motsvarande bilder fanns även för den gifta familjefadern. Bilderna på Lena råkade SDs polisvän se av misstag när han hjälpte SD med hans telefon. Både SD och LW skickade bilder internt mellan varandra.
Eller också ville SD skryta lite inför sin poliskompis och visa vilken attraktiv kvinna han kunde få i säng?

SD var bra på teknik.
Varför skulla han behöva hjälp med en så enkel sak som bildhantering i mobilen?
Min teori är att han ville visa bilderna.
Citera
2021-09-15, 21:02
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eller också ville SD skryta lite inför sin poliskompis och visa vilken attraktiv kvinna han kunde få i säng?

SD var bra på teknik.

Ja, det var rent skryt han körde med och jag undrar vilka fler han visade bilderna för?
Citera
2021-09-15, 21:06
Medlem
Skatteverket har lagar att följa så även om man heter Hanna Davidsson ska dom
följas. Syns tydligt att hon lurar barnen bilen kunde de ställt av där med inga kostnader.

• Den avlidnes tillgångar och skulder så som de var vid tidpunkten för dödsfallet.
• Om den avlidne har en efterlevande make/maka så ska dennes tillgångar och skulder så som de var vid tidpunkten för dödsfallet skrivas ned.

https://www.livspusslet.se/kunskap/bouppteckning-vanliga-fragor-och-svar/
Citera
2021-09-15, 21:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är skild på eget bevåg och det är skiftat för länge sen.
Hon kan knappast jämföras med vad gifta par sysslar med så varför ska bilen stå på henne?

Eller tänker du att det är som med huset hon ville ha kvar?

SD åkte på elmoppen fram till sin död och HD reggar den som ägare först den 1 juli.
Verkar väl knappast vara nåt som är i hennes regi?

Lösöre för 8000:- låter lågt med tanke på datautrustning, maskiner och verktyg, robotgräsklippare, kajaker, mtb, taktält etc. som omtalas i FUP.

Han verkar väl inte ha sänkt sin standard såsom de far runt med taktältet och sysslar med geocaching?

Jag tar för givet att HD ägde den ena kajaken, och att om den fanns kvar i SDs garage, berodde det på att hD inte hade varken garage eller annat ställe att förvara den på. Jag tvivlar på att det var SDs båda två.
Lite samma med maskiner och liknande. Jag kan tänka mig att HD inte hade något jättestort ställe att förvara ev sådana saker, utan att det blev kvar en del sådant hos SD. Vet inte vilka maskiner du tänker på, men kanske man tänker att man kan gå till SD och låna borren om det behövs typ.

Visserligen kan de ha gjort upp att SD skulle betala HD för att han behöll de här sakerna, men vad ska han med två kajaker till?

Personligen har jag svårt att tro att HD skulle vilja lura av barnen pengar. De har varit med om mer än man ska behöva varqa med om (ja, jag vet att du inte har någon empati för dom), och tvärtom, kanske man som ensam förälder blir mer sammanbunden till varandra än tidigare.

Vi vet inget om vilka avtal de gjorde efter HDs flytt. T ex samägde de ju bilen och de hade barnen ihop. Vad är det som säger att man inte kan ha kvar saker i SDs hus, såsom geocachinutrustning, vissa verktyg mm för att det blir enklare att förvara där?
Citera
2021-09-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

SD var bra på teknik.

Så var det kanske. Eller å var han väldigt stressad och tänkte inte på dem.
Citera
2021-09-15, 21:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det argumentet är ju lika dåligt som att säga att hade hon inte flyttat till Hjärsta efter skilsmässan då hade hon inte träffat SD.

Det är inte det att Lena är i en realtion med en gift man eller att hon inte lever som hon lär som är orsaken, lika lite som något annat som den här otrohetsafären som SD hade resulterade i.

Det händer mängder av otrohetsaffärer i hela världen. Det finns ju massor av olika kringfaktorer runt sådant.

Men det slutar mycket sällan i mord, även om det är en massa tråkigheter som omgärdar sådant.
Det kan ju vara allt från att hem splittras och företag går i komkurs, barn som mår dåligt och Gud vet vad...

Lena blev mördad för att det var en person som hade förmågan att döda, och det för "ingenting", helt egoistiska skäl.

Hade det varit en annan man, hade Lena varken blivit så betuttad, så bunden och så traumatiserad.

Du har upprepat det här ända sedan början av tråden. Nästan ordagrannt i inlägg efter inlägg.

Nej, man blir inte mördad om det inte finns en "mördare" där ute. Som kan tänka sig att mörda så barn blir föräldralösa, dörren öppen...

Det är "monster" som beter sig så, och tyvärr träffade Lena ett "monster".

Hade SD varit som en vanlig person, hade det inte slutat med mord.
Kanske inte ens en relation.

Citat:
hade hon inte flyttat till Hjärsta efter skilsmässan då hade hon inte träffat SD.

Nu var det ju så att de träffades redan när LW var gift med UW och det var HD och SD som flyttade till Hjärsta.

LW gjorde ett aktivt val när hon inledde en relation med en gift man. Du kan inte ta ifrån LW allt ansvar. Om hon levt som hon lärde så hade hon inte gjort det.
Citera
2021-09-15, 22:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Tyvärr är ditt sätt att avleda skuld från SD (och sökljusen bort från HD et al) ungefär lika framgångsrikt som Lars48:s "utredning". Å andra sidan verkar du uppleva någon form av masochistisk njutning när folk tycker att du är ett vider, så du får kanske din belöning ändå.
Hjalmar Söderberg:
"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."
Det är inte så svårt att se drivkraften bakom smokeonthewaters elakheter om man läser Hjalmar Söderberg.

LW hade ett rikt socialt liv med många kontakter som uppskattade henne, både kvinnor och män.
Det är inte så konstigt att en person som saknar detta blir djupt avundsjuk på LW och vill hämnas.
Citera
2021-09-15, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WillesWille
Skatteverket har lagar att följa så även om man heter Hanna Davidsson ska dom
följas. Syns tydligt att hon lurar barnen bilen kunde de ställt av där med inga kostnader.

• Den avlidnes tillgångar och skulder så som de var vid tidpunkten för dödsfallet.
• Om den avlidne har en efterlevande make/maka så ska dennes tillgångar och skulder så som de var vid tidpunkten för dödsfallet skrivas ned.

https://www.livspusslet.se/kunskap/bouppteckning-vanliga-fragor-och-svar/
Tack, precis så.
Citera
2021-09-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Nu var det ju så att de träffades redan när LW var gift med UW och det var HD och SD som flyttade till Hjärsta.

LW gjorde ett aktivt val när hon inledde en relation med en gift man. Du kan inte ta ifrån LW allt ansvar. Om hon levt som hon lärde så hade hon inte gjort det.

SD sprang hemma hos LW stup i kvarten för att låna olika saker han behövde (förevändning) då han börjat med geocaching. Lena hade varit aktiv scout och var ofta ute i naturen. Aktiv multisportare. Därav ägde många sport grejer. Han försökte få henne intresserad av GC, men LW betraktade det inte som sport.

UW, LW och barnen bodde i Hjärsta när SD och Hanna m ett barn flyttade dit.
Senast redigerad av Remark 2021-09-15 kl. 22:22.
Citera
2021-09-15, 22:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså, jag tänker bara på att de har ju bott ihop i tjugo år, de har köpt allt gemensamt.
Och de skulle ju komma överens om hur de skulle dela på bohaget stod det i bodelningen.

Och inte tror jag att HD tog med sig hälften av alla verktyg. SD var ju den som fixade och donade, och kanske HD tog med sig några bra vertyg som hon behövde? Och sedan både åldras och slits verktyg, så inte är de värda så mycket om man ska börja typ värdera dom.

8000 kr, jag vet inte vad det täckte, men möbler och annat det var väl en annan summa där för dom.
Jag tänkte att det kanske var just verktygen och lite annat.
Det som inte är fast egendom eller banktillgodohavanden är lös egendom.
Lös egendom värderades till 8 000.
Med tanke på allt som ingår är det väldigt lågt värderat.
En halv bil, en hel moped, verktyg samt klättrings-/sportutrustning med tält och kajaker med mera.
Möblerna var kanske inte värda så mycket men det handlar ändå om rätt mycket möbler i en fyrarummare.
Citera
2021-09-15, 22:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SD sprang hemma hos LW stup i kvarten för att låna olika saker han behövde (förevändning) då han börjat med geocaching. Lena hade varit aktiv scout och var ofta ute i naturen. Aktiv multisportare. Därav ägde många sport grejer. Han försökte få henne intresserad av GC, men LW betraktade det inte som sport.

UW, LW och barnen bodde i Hjärsta när SD och Hanna m ett barn flyttade dit.

Citat:
UW, LW och barnen bodde i Hjärsta

Alla utom A. Han föddes senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in