2021-09-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att SE inte märker något direkt förklaras ju enklast med att han kommer "senare".
Då går det ju inte att jämföra med ett vittne som sett mordet?

De 60 s. jag talar om är utifrån egen rekonstruktion men även Länninges sk. tidsschema.
Där GM når trappkrönet på 58 s. tror jag... (och själv sprang jag på 59 s.)
Efter detta kliver LJ fram (hans egna uppgifter)
Lisbeth bevittnar en person där inne (hon tidsbestämmer detta 1-3 minuter efter skotten)
Och med tanke på att LJ sedan tar upp jakten på GM så är han endast synligt ett begränsat antal sekunder.

Jag vill ju alltså mena att SE's uppgifter om/från mordplatsen börjar där någonstans efter 60s.
För han prickar sedan in kronologin vilka jag tidigare försökt påpeka här.
"Samtalet med Lisbeth" och möjligt att de båda iakttar LJ samtidigt.
Men med kronologin menar jag polis som anländer först, ambulansen kommer senare)
Han påstår att han pekar.. och även andra pekar. (Tänk om ingen pekat? Dum lögn eller TP's förklaring till detta trovärdig?)
Söderström skriker till Östlings konstaplar(3230) att dom ska få signalement senare.
SE ska springa efter för att berätta vad Lisbeth sagt
Kommer tillbaka och då har ambulansen anlänt.
Någon, som inte varit på platsen tidigare, anger SE's signalement till en polis.
Och någonstans här efter får även SE reda på vem som skjutits. (Hage, Johansson och någon till tror jag hör när Lisbeth skriker detta till Söderström...d.v.s. polis är på plats.)

Tänk vad snett det kunnat gå när gärningsmannen ska ljuga om allt detta?
Men han prickar in denna kronologi. Turligt om han är GM.
Flera av lögnerna är ju helt onödiga, då han redan placerat sig som "vittne" på platsen med 2-3 uppgifter redan.

Det är så jag ser på detta.

Har Engström någongång berättat om vem han pratar med på brottsplatsen?

Han får väl info om vad som hänt o vart GM sprungit osv...

Men när han beskriver i sina förhör så nämner han ju faktiskt att "avgasknallen" som isåfall att han förstår att någon blivit skjuten..

Hörs avgasknallen isåfall ca 40 sek efter skotten?
Senast redigerad av Problem2020 2021-09-15 kl. 22:08.
Citera
2021-09-15, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Det är starka indicier du lägger fram!

Vad är din åsikt om vad Engström ser ifrån Skandia till brottsplatsen då ?

Det är enligt mig väldigt märkligt att han inte märker något på den sträckan...
Citera
2021-09-16, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det enda som egentligen är helt säkert utifrån tillgängligt material är att SE under inga som helst omständigheter beträder Sveavägen 23.19.00

Mordet på statsminister Olof Palme inträffar cirka 23.21.30 enligt gängse genomsnittlig uppfattning.

Enligt vittnesuppgifter samt omständigheter i övrigt så märker vi att man bör ålägga en tidsrymd om minst 2 minuter och trettio sekunder.Detta faktum i sig omöjjliggör att SE kan befinna sig på den plats varifrån skotten avlossas.Tiden räcker helt enkelt inte till.
.

Ren teoretiskt kan verklig utstämplingstid vara så tidig som 23:18. Men tidsfelet och osäkerheten I kontrollen mot fröken ur är en annan diskussion. Den har vi gått genom tre gånger redan och den behöver inte upprepas.

Det andra om att SE är omöjlig som GM för att SE måste ha pratat med väktarna I minst 2,5 minuter är rent trams. Rent trams inget annat.

Att samtalet varade i minst 2,5 minuter är ett antagande utifrån HOs uppgift om att de samtalade med SE I några minuter. Denna uppgift kommer tre månader efter mordet och vem som helst inser osäkerheten I den.

Det enda vettiga är att anta 0-4 minuters längd på samtalet. Då begår man inte misstaget att utesluta en potentiell GM på en specifik osäker uppgift i mängden av alla osäkra uppgifter.

Du upplever dina antaganden som fakta och andras antaganden som spekulation.

Jag håller också CA som den troligaste GM, men har SE som en god tvåa. Förstår inte varför så många CA-anhängare ska va i den här tråden och hävda att SE är helt omöjlig som GM. Man ser ju inte SE-anhängare vara inne i CA-tråden och envist hävda att CA är helt omöjlig för han låg ju hemma i influensa eller pga att hans metal-piercing kulor ju kom från en annan ask än Palme-kulorna.
Citera
2021-09-16, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Antar på det sättet ni gör när ni säger att han hata Palme för att han är täbymoderat. Har Reinfeldt alibi?

Det är ju knappast i paritet med skott i TV och i stort sett prata om att döda Palme.

Jag har aldrig förstått argumentet mot SEs motivbild. Tanken är alltså att det kan inte ha varit han, för det fanns de som hatade OP mycket mer. En variant som också lagts fram tidigare är att hans ev palmehat inte är ett motiv eftersom typ alla hatade OP.

För mig är dessa argument fullständigt ologiska och egentligen helt irrelevanta. Den enda relevanta frågan är om SE hade ett motiv. Antingen grundat i hat mot offret eller någon annan psykosocial prosess som t.ex. något av vad Clarcke beskriver. Hur detta motiv står sig i jämförelse mot andra personers motiv är fullständigt irrelevant.
Citera
2021-09-16, 02:37
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant att närmare fastslå inom vilket tidspann som SE måste beträda Sveavägen för att han skall kunna vara rimlig i rollen som gärningsman sett endast ur tids och rumperspektiv.
Han kan ju inte beträda Sveavägen för tidigt..då ser han aldrig röken av makarna Palme överhuvudtaget eftersom dessa kommer att befinna sig bakom SE hela tiden.
Likaledes så kan ju inte SE beträda Sveavägen alltför sent.Sker det så kommer han dels aldrig att kunna hinna ifatt LOP vid Dekorimahörnan och dels så hinner han inte förflytta sig själv i fysisk form till den exakta punkten för brottet.

Det måste närmast per definition vara ett synnerligen snävt tidspann som kan vara aktuellt för att SE överhuvudtaget skall kunna befinna sig på brottsplatsen vid tiden för skotten.

Han kan helt klart vara tidig eftersom möjligheten finns att han vänder norrut och möter dem. Men han kan inte vara ute senare än ca. 30s före skotten.

Tidsspannet ligger mellan 23:18:30 och 23:21:00.
Citera
2021-09-16, 02:43
Medlem
Citat:
10 möjliga sekunder för SE att sätta sitt första steg på Sveavägen?
I praktiken så vet vi att det dessutom måste vara mindre än så eftersom det inte finns en enda observation om person som gått i Jämnhöjd med makarna Palme hela vägen från Skandias entredörr fram till Dekorimahörnet.
SE måste således komma ut på Sveavägen närmare 23.21.00 jämfört med 23.20.50

Rent spekulationsmässigt men med stöd av sunt förnuft och rimlighetsrekvisit så kan vi då troligen fastslå att SE måste komma ut på Sveavägen ungefärligen cirka 23.20.57 till 23.21.00

Visst,detta är spekulation och vissa ingångsvärden behöver högst troligen putsas till..men det visar ändå på vad som måste vara sluledningen.

Att tidsspannet för när SE beträder Sveavägen är extremt knappt för att det rimligen är möjligt för SE att vara gärningsman.

Jag tror du börjar gå vilse i din egna övertygelse nu. Det är mest pinsamt att driva så hårda teser på lösa antaganden. Ni som tycker att SE är helt omöjlig som GM vill ju gärna hårddra det på det sätt du gör här. Välja ett scenario, göra några grundantaganden som försvårar det scenariot mest möjligt och sen hävda att den enda naturliga slutsatsen är att SE är omöjlig som GM. Men för oss andra som ser möjligheten med SE är det bara tramsigt.
Citera
2021-09-16, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag tror du börjar gå vilse i din egna övertygelse nu. Det är mest pinsamt att driva så hårda teser på lösa antaganden. Ni som tycker att SE är helt omöjlig som GM vill ju gärna hårddra det på det sätt du gör här. Välja ett scenario, göra några grundantaganden som försvårar det scenariot mest möjligt och sen hävda att den enda naturliga slutsatsen är att SE är omöjlig som GM. Men för oss andra som ser möjligheten med SE är det bara tramsigt.

Ja det är otroligt hur man vill ha det till en omöjlighet när man eg presenterar en möjlighet...

Att påstå att inte SE "hinner" är nog ett av dom dummaste argument mot att det är omöjligt..

Något jag är skrivit mkt om är att inte Palmegruppen märkte hur SE svamlade om hans iakttagelser innan han kommer till brottsplatsen...avgasknall o titta på klockan o snubbla in i Olof borde bara låta konstigt ....

Men frågan som är märkligaste är när SE beskriver att han ska vara duktig o springa ikapp poliserna i gränden..!

Vad händer där eg med att han vänder tillbaka efter 30m ? Han tycker det är så viktigt att nämna dessutom i tv så varför sprang han då bara 30m o inte tyckte det var mer viktigt än så där o då...

Men här kommer vi till det märkliga att om han nu gav upp efter 30m o inte gjorde sin "viktiga" sak på mordnatten så vad ville han då visa i TV ?

Ville han bara springa i TV för skoj skull eller ville han berätta något med det ?
Citera
2021-09-16, 05:22
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför känns hans iakttagelser så vaga o dåliga på väg emot brottsplatsen?

Han är ju dessutom nästan bunden till ca 10-15sek efter skotten att han kliver ut från Skandia om han överhuvudtaget ska hinna se LJ..

Så något stämmer inte ..

Fel!

Inget stämmer med historierna från SE. Eller i vart fall mycket lite inledningsvis.

SE ljög och förskönande sin insats eftersom han kom ut för sent för att nå historisk ryktbarhet.

SE var en trevlig sällskapsmänniska vid tiden för mordet, men hans livs tragedi var just detta.

Holmér var en politisk broiler och karriärist av sällan skådat slag, men han var långt ifrån något dumhuvud. I själva verket var han förhållandevis vass, det märks tydligt när han intervjuas, förhörs och skriver (fakta och fiktion).

Holmér insåg snabbt att SE var en snackpåse, han struntade i praktiken i honom. Han ville städa av SE och tog inte ens med honom på rekonstruktionen.

Vilket alltså ledde till att en bitter SE ”hånar polisen” i Rapport, något som en likblek åklagare ser som värt att nämna drygt 30 år senare!

Att en storljugande SE kom med motstridiga uppgifter och överdrev sin roll på Sveavägen är klarlagt. Men teorin att det skulle göra honom till mördare är smått sinnessjukt.

Viktigast av allt, som återknyter till mitt ”Fel!” i inläggets start:

LJ avvaktade betydligt längre på Tunnelgatan än han hävdade inledningsvis. Betydligt längre.

Kan vi låsa tråden nu?
Citera
2021-09-16, 05:22
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Vad är din åsikt om vad Engström ser ifrån Skandia till brottsplatsen då ?

Det är enligt mig väldigt märkligt att han inte märker något på den sträckan...

Se ovan, bror!
Citera
2021-09-16, 08:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Har Engström någongång berättat om vem han pratar med på brottsplatsen?

Han får väl info om vad som hänt o vart GM sprungit osv...

Men när han beskriver i sina förhör så nämner han ju faktiskt att "avgasknallen" som isåfall att han förstår att någon blivit skjuten..

Hörs avgasknallen isåfall ca 40 sek efter skotten?

Läs mitt inlägg och min redogörelse för kronologin så får du svar på flera av dina frågor.
Du påstår ju att SE inte har någon "straight tidslinje" som alla andra vittnen, men du har inte presenterat något över huvud taget som bevisar ditt påstående!
Nu känns det som vanligt, att det är fokusskifte på gång.
Min förklaring är att du antingen drar förhastade slutsatser eller att du lyssnat på någon som påstått detta och att det nu även har blivit sanning för dig?

Eller var det mitt exempel med Leif L. som visade att hans tidslinje är full av motsägelser?
Eller varför inte Anna H. som upplever sig vara först, men bevisligen inte är det?

Ja, han nämner ju att han upplever avgasknallen som ett av skotten och är också något som han senare påstår. Detta går inte ihop anser jag, vilket jag redan skrivit.

Angående vem SE pratar med:
Engström har nämnt att han dels pratar med Lisbeth och dels en polis?
Vart vill du komma med den frågan? Du borde veta.
Läs då även andra vittnen som ex. Bengt Palm och se vilka han pratar med... Nämner han ens någon? Vet vi då om han pratade eller inte pratade med någon?
Citera
2021-09-16, 09:05
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Han kan helt klart vara tidig eftersom möjligheten finns att han vänder norrut och möter dem. Men han kan inte vara ute senare än ca. 30s före skotten.

Tidsspannet ligger mellan 23:18:30 och 23:21:00.

Han skulle till tricken.

Varför går han åt höger?
Citera
2021-09-16, 09:07
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:

Du tycker att andra är underlägsna stora tänkare som du trams hit, och lösa antaganden dit. Sen skriver du ”hårddra”..,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in