2021-09-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja det är 50meter så även om Engström kommer ut ca 10 sek efter skotten så borde han definitivt beskriva det på ett helt annat sätt..

O senare kan han inte komma ut då missar han LJ..

Precis. Och då är frågan hur detta går ihop? Han missar helt enkelt allt? Lögner? Han kommer flera minuter efter skotten?
Citera
2021-09-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller med dig.
Har sagt det tidigare, men jag tror faktiskt inte att "avgasknallen" är något skott överhuvudtaget.
Uppgifterna går inte ihop med det han sedan iakttar då han kommer fram.

En annan sak är att man måste "puzzla" med Engström iakttagelser på ett annat sätt än med övriga huvudvittnen som har mer av en straight forward linje av iakttagelser...

Jag har sagt det förr...

Man får känslan att Engström försöker beskriva något som han inte upplevt o kryddar det med något han vet...

Om du förstår vad jag menar...
Citera
2021-09-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Precis. Och då är frågan hur detta går ihop? Han missar helt enkelt allt? Lögner? Han kommer flera minuter efter skotten?

Jag är inne på att om Engström är oskyldig så har han missat allt o bara ljuger ihop sig till vittne...
Citera
2021-09-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

En annan sak är när man lyssnar på Engström i förhör så hör man skillnaden på SE o övriga...

Karln sitter ju bara o svamlar liksom...
Citera
2021-09-15, 20:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Varför känns hans iakttagelser så vaga o dåliga på väg emot brottsplatsen?

Han är ju dessutom nästan bunden till ca 10-15sek efter skotten att han kliver ut från Skandia om han överhuvudtaget ska hinna se LJ..

Så något stämmer inte ..

LJ är synlig från mordplatsen ca 60s efter skotten då GM lämnat trappkrönet, då han tittar ned och betänker om han skall till mordplatsen för att assistera där.
Citera
2021-09-15, 20:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
En annan sak är att man måste "puzzla" med Engström iakttagelser på ett annat sätt än med övriga huvudvittnen som har mer av en straight forward linje av iakttagelser...

Jag har sagt det förr...

Man får känslan att Engström försöker beskriva något som han inte upplevt o kryddar det med något han vet...

Om du förstår vad jag menar...

Nej förstår inte.
En mer "straight forward linje"...?

Jag har tagit exemplet med Leif L. tidigare som kommer med uppgiften att han "närmast kastar sig ur bilen" efter sin U-sväng.... men där vi vet att han faktiskt sitter i (mo)bil-telefonen... och i senare förhör är han inte "lika snabbt" ute ur bilen. Samma bedömning av hans uppgifter och vi kan påstå att han "ljuger eller skarvar".
Citera
2021-09-15, 20:54
Medlem
Citat:
LJ är synlig från mordplatsen ca 60s efter skotten då GM lämnat trappkrönet, då han tittar ned och betänker om han skall till mordplatsen för att assistera där.

Okej några nämner 45sek...

Men vad är din förklaring till Engströms iakttagelser på väg mot brottsplatsen?

Han måste ju definitivt gå mot brottsplatsen ca 20sek efter skotten o det är ca 50m...

Han går ju rakt emot en brottsplats o beskriver ju ingenting eg förren han möjligen hör ett "avgasknall" o inte ens då lyfter han lite på blicken ...Då ska han enligt han själv se på sitt armbandsur..

Nu står han en spottloska från brottsplatsen när han ser på sitt armbandsur o ff har han inte registrerat något framför sig !

Om du gör en visuell bild av det hela i ditt huvud så blir det hela absurt för Lisbeth springer fram o tillbaka bilar o röster av både panik o chock borde ju vara så tydlig ....
Senast redigerad av Problem2020 2021-09-15 kl. 20:59.
Citera
2021-09-15, 20:57
Medlem
Citat:
Nej förstår inte.
En mer "straight forward linje"...?

Jag har tagit exemplet med Leif L. tidigare som kommer med uppgiften att han "närmast kastar sig ur bilen" efter sin U-sväng.... men där vi vet att han faktiskt sitter i (mo)bil-telefonen... och i senare förhör är han inte "lika snabbt" ute ur bilen. Samma bedömning av hans uppgifter och vi kan påstå att han "ljuger eller skarvar".

Jag menade att alla andra märker att något har hänt o beskriver det såklart kanske lite fel o en del i chock samt panik...

Men det går ändå att dra någon linje på ett ungefär på sekunder hur det såg ut ca 10-20 sek efter skotten....
Citera
2021-09-15, 21:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag menade att alla andra märker att något har hänt o beskriver det såklart kanske lite fel o en del i chock samt panik...

Men det går ändå att dra någon linje på ett ungefär på sekunder hur det såg ut ca 10-20 sek efter skotten....
Enligt samstämmiga uppgifter från tre av varandra oberoende personer så skall gm i just det läget ha stannat upp i sin flykt en bit (20-25m) in i gränden, vänt sig om mot mordplatsen i några sekunder och sedan sprungit vidare igen.
Senast redigerad av Draifos 2021-09-15 kl. 21:19.
Citera
2021-09-15, 21:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Att SE inte märker något direkt förklaras ju enklast med att han kommer "senare".
Då går det ju inte att jämföra med ett vittne som sett mordet?

De 60 s. jag talar om är utifrån egen rekonstruktion men även Länninges sk. tidsschema.
Där GM når trappkrönet på 58 s. tror jag... (och själv sprang jag på 59 s.)
Efter detta kliver LJ fram (hans egna uppgifter)
Lisbeth bevittnar en person där inne (hon tidsbestämmer detta 1-3 minuter efter skotten)
Och med tanke på att LJ sedan tar upp jakten på GM så är han endast synligt ett begränsat antal sekunder.

Jag vill ju alltså mena att SE's uppgifter om/från mordplatsen börjar där någonstans efter 60s.
För han prickar sedan in kronologin vilka jag tidigare försökt påpeka här.
"Samtalet med Lisbeth" och möjligt att de båda iakttar LJ samtidigt.
Men med kronologin menar jag polis som anländer först, ambulansen kommer senare)
Han påstår att han pekar.. och även andra pekar. (Tänk om ingen pekat? Dum lögn eller TP's förklaring till detta trovärdig?)
Söderström skriker till Östlings konstaplar(3230) att dom ska få signalement senare.
SE ska springa efter för att berätta vad Lisbeth sagt
Kommer tillbaka och då har ambulansen anlänt.
Någon, som inte varit på platsen tidigare, anger SE's signalement till en polis.
Och någonstans här efter får även SE reda på vem som skjutits. (Hage, Johansson och någon till tror jag hör när Lisbeth skriker detta till Söderström...d.v.s. polis är på plats.)

Tänk vad snett det kunnat gå när gärningsmannen ska ljuga om allt detta?
Men han prickar in denna kronologi. Turligt om han är GM.
Flera av lögnerna är ju helt onödiga, då han redan placerat sig som "vittne" på platsen med 2-3 uppgifter redan.

Det är så jag ser på detta.
Citera
2021-09-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Enligt samstämmiga uppgifter från tre av varandra oberoende personer skall gm i just det läget ha stannat upp i sin flykt en bit (20-25m) in i gränden, vänt sig om mot mordplatsen i några sekunder och sedan sprungit vidare igen.

Det är ju viktig uppgift då vi ibland i tråden undrat hur Engström kan som GM iakttag något från brottsplatsen..
Citera
2021-09-15, 21:22
Medlem
Citat:
Att SE inte märker något direkt förklaras ju enklast med att han kommer "senare".
Då går det ju inte att jämföra med ett vittne som sett mordet?

De 60 s. jag talar om är utifrån egen rekonstruktion men även Länninges sk. tidsschema.
Där GM når trappkrönet på 58 s. tror jag... (och själv sprang jag på 59 s.)
Efter detta kliver LJ fram (hans egna uppgifter)
Lisbeth bevittnar en person där inne (hon tidsbestämmer detta 1-3 minuter efter skotten)
Och med tanke på att LJ sedan tar upp jakten på GM så är han endast synligt ett begränsat antal sekunder.

Jag vill ju alltså mena att SE's uppgifter om/från mordplatsen börjar där någonstans efter 60s.
För han prickar sedan in kronologin vilka jag tidigare försökt påpeka här.
"Samtalet med Lisbeth" och möjligt att de båda iakttar LJ samtidigt.
Men med kronologin menar jag polis som anländer först, ambulansen kommer senare)
Han påstår att han pekar.. och även andra pekar. (Tänk om ingen pekat? Dum lögn eller TP's förklaring till detta trovärdig?)
Söderström skriker till Östlings konstaplar(3230) att dom ska få signalement senare.
SE ska springa efter för att berätta vad Lisbeth sagt
Kommer tillbaka och då har ambulansen anlänt.
Någon, som inte varit på platsen tidigare, anger SE's signalement till en polis.
Och någonstans här efter får även SE reda på vem som skjutits. (Hage, Johansson och någon till tror jag hör när Lisbeth skriker detta till Söderström...d.v.s. polis är på plats.)

Tänk vad snett det kunnat gå när gärningsmannen ska ljuga om allt detta?
Men han prickar in denna kronologi. Turligt om han är GM.
Flera av lögnerna är ju helt onödiga, då han redan placerat sig som "vittne" på platsen med 2-3 uppgifter redan.

Det är så jag ser på detta.

Okej så du menar att det inte är konstigt att han inte gör några iakttagelser för han går ju ut från porten då ca 30 sek efter skotten...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in