2019-06-23, 20:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Jordnöten är fetare än andra nötter. Visst innehåller den vitaminer, mineraler och antioxidanter precis som andra nötter, men mängden kalorier i jordnötssmör är ju så hög så det inte alls är bra att stoppa i sig (+ allt mättat fett och ofta även transfetter). Innehåller allt mellan 584-660 kcal/100g Går ju inte att jämföra med margarin som är bra mycket lättare än så (beroende på märke och fetthalt såklart). Men ta Lätt & Lagom: 383 kcal/100 g. Glöm inte att det är kalorier man blir fet av (om man inte tränar då).
Vill man få i sig vitaminer, mineraler och antioxidanter, fast leva lite hälsosammare, finns det bär och frukt man kan äta. Men jag fattar alla som blir aggressiva när nån ger på förslag att ta bort den smaskiga jordnötsmackan som är som att äta efterrätt

Gör man eget jordnötssmör så har man bra kontroll på näringsvärdet i det. Många byggare gillar det för att det är billigt och enkelt att få i sig fett, protein samt kcal.

Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Finns även folk som tror att energidrycker av olika slag är vettigt att dricka inför träningspass på ca 30-60 minuter. De får i sig mer kalorier än de gör av med under passet. Sen undrar man varför man inte blir av med fet häck eller bilringar. Patetiskt!

Givetvis dricker man en sockerfri sådan med noll kcal och noll insulinpåverkan.
Citera
2019-06-23, 21:41
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Gör man eget jordnötssmör så har man bra kontroll på näringsvärdet i det. Många byggare gillar det för att det är billigt och enkelt att få i sig fett, protein samt kcal.
Det är så många därute som inte är byggare. Inte skogshuggare heller med ett energibehov som en kroppsbyggare.

Citat:
VA?!? Energidryck utan energi? 👀 Vad heter den? Varför skulle man vilja ha en sån då? [/quote]
Senast redigerad av Mangelina 2019-06-23 kl. 21:43.
Citera
2019-06-23, 21:46
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Hittade en nu. Man blir piggare, ja för den innehåller koffein. Men utan socker får du inte energi i egentlig mening. Ganska poänglöst ur träningssynpunkt ialf
Citera
2019-10-29, 00:50
Medlem
Vanligt smör blir som smörjmedel och gör bröd lättare att tugga men jordnötssmör har inte den egenskapen, undrar vad det verkligen passar till egentligen. Man kan frysa kuber av jordnötssmör som blir mjuka att tugga utan att det känns klibbigt, troligtvis inte så lättsmält men roligt att tugga.
Citera
2019-10-29, 10:39
Medlem
JustZlatans avatar
Man blir otroligt hård i magen av att äta jordnötssmör. Man måste trycka ut skiten dagen efter.
Citera
2019-11-17, 13:39
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag åt för flera år sedan, vid några tillfällen, sådär syndigt mkt jordnötssmör. Typ en burk. Nästan iaf.
Och jevlar vad jag fick brutalt ont i njurarna.
Sjukdomsupplysningen (som det hette då) sa att min ”överkonsumtion” absolut var orsaken.

Sen dess är jag måttlig vid intag av jordnötssmör då inget är värt den vansinniga smärtan. 15-30 min.
Och om detta är något som kan drabba alla eller om jag har skveva gener inför jordnötter har jag ingen aning om.
Men då jag är allergisk mot mandel också så är jag troligtvis lite skev.

,
Citera
2020-12-04, 10:25
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Älskar jordnötssmör! Creamy går ju att äta med sked vilket är najs när man vill känna sig fet . Fast jag kör helst Crunchy, mycket godare till frukosten. Arbetar i butik och såg att snart ska dem lansera Estrellas jordnötssmör! Blir att testa den då med sylt och vitt bröd
Citera
2020-12-04, 11:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Älskar jordnötssmör! Creamy går ju att äta med sked vilket är najs när man vill känna sig fet . Fast jag kör helst Crunchy, mycket godare till frukosten. Arbetar i butik och såg att snart ska dem lansera Estrellas jordnötssmör! Blir att testa den då med sylt och vitt bröd

Det är en bra näringskälla alla ggr både till vitaminer, mineraler etc och bra fettsort.
Det är riktigt med krut i energi i bara en matsked så keep eating it

Gott är det ju ochså men jag äter det mest som energikälla, när jag grejer med nåt, har inte tid faktiskt att laga mat eller ens ta ut nåt ur kylen förutom burken .. och sen knäcker jag i mig några råa ägg på det. Dvs när det ska gå extremt snabbt då att både äta och ge sig iväg nånstans, eller är fullt upptagen med annat
Citera
2020-12-04, 17:25
Medlem
Åter till tips på mat;
Rostbröd
Jordnötssmör valfritt cream el crunches
Ost, smakrika skivor
Majonnäs på osten
Skivad tomat
Extra krydda ev gräslök el bara lite knorr
Citera
2021-02-09, 22:43
Medlem
En till variant av klassikern banan + jordnötssmör är smoothies.
Lite framförhållning krävs om man vill göra det extra gott med frusna bananer.
Mixa bananer med lite av valfri yoghurt eller mjölk och blanda i jordnötssmör efter behag. Här finns stort utrymme att blanda i lite allt möjligt om så önskas.

Kan såklart åtnjutas med en skål müsli eller dylikt.
Citera
2021-09-15, 15:55
Medlem
Det är så jävla torrt. Jag förstår inte grejen. Och det smakar ju som en näve jordnötter. Alltså inget speciellt. Hur gör jag det gott?
Citera
2021-09-15, 16:17
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misternicee
Det är så jävla torrt. Jag förstår inte grejen. Och det smakar ju som en näve jordnötter. Alltså inget speciellt. Hur gör jag det gott?
Gör eget nötsmör på annan slags nötter är ett alternativ kanske? Oavsett vilka nötter som används går det ju då mycket enklare att justera innehållet.
Senast redigerad av Denom 2021-09-15 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in