ÅRETS HITTILLS BÄSTA BRÖSTPASS!
Ok, nu har oljorna kickat in på riktigt. För vilket jäkla pass jag fyrade av i går. 28(!) set på 62 minuter. Över en timme är mycket för att vara jag. Min rutin är annars i snitt 16 set på 32-36 minuter. Jag tänker aldrig på tiden. Men när jag väl har kört sista setet så har det nästan alltid passerat 34 minuter. Men i går...alltså, satan som jag ÖSTE. Nu är Ivan på en ny Förskräckligt härlig nivå!
Jag märker också att jag allt mer återvänder till mitt gamla fokus. För kommer jag på mig själv med att återigen visualisera nästa dags pass redan kvällen innan. Jag visste att bröst stod på tur. Så i förrgår kväll kollade jag "training chest" på YouTube. Som alltid återvänder jag till tre favoriter och deras träningsvideos:
Dorian Yates, Branch Warren och Ronnie Coleman. Jag skrev också ner en grovskiss över passet i mobilen. Anteckningen löd så här:
- Hantelpressar decline i pyramid, 6'or
- Bänkpress 6'or i pyramid och dropset
- Maskinpressar med fria vikter som ovan
- Sittande kabeldrag nedifrån lägsta trissan och upp framför bröstet, 8'or i pyramid
- Smith snedbänk 30 grader, 6'or i pyramid + dropset
- Pecdec, tre set på 50, 45 resp 35 kg.
- Avslutande maskinpressar med viktmagasin x 4?
Kommentarer
* Fick vända på 36 kilo (pinsamt) i första övningen. Men snart kör jag på gymets tyngsta hantlar (44 kg, på mitt gamla gym reppade jag strikta 6'or på 47 kg-hantlar).
* Bänkpressen var upptagen så jag fick byta ordning och körde istället maskinpressar med fria vikter, körde 4 x 80 kg och reppade 10, 9, 8, 6 (om jag inte minns fel).
* I bänkpressen körde jag pyramid som planerat, vände uppe på 90 kg med en prydlig 6:a (och här var jag redan innan rätt mör). Blev snudd på förvånad att jag fixade 90 kilo relativt enkelt (läs: höll på att kräkas

. Dels för att jag är rätt svag i bänkpress för min storlek, dels för att jag aldrig jagar vikter. I samma anda har jag
aldrig maxat på 1 reps. Men nu väcktes faktiskt lusten att klara 140 kg. För det finns något magiskt i att lyfta upp 3 st 20-kiloskakor på varje ände av stången.
* Sittande kabeldrag. En klassisk Ove Rytter-övning som jag älskar. Delvis för att den stretchar bröstet så skönt.
* Smithen. Alltså, jag svettades floder. Snudd på ett skämt! Som nyduschad. Vände på 80 kilo och sedan strippade, strippade och strippade jag vikterna. I sista setet darrade jag upp 40 kilo. Men så flög fan i mig och den där Terminator-växeln klev in och trots att jag var helt jävla slut redan vid 12 reps bestämde jag mig plötsligt för "30, jag SKA göra 30 reps". Jag gjorde det. Var nära på att tuppa av under de sista 4-5 repetitionerna men tamefan om jag inte fixade det!
* Förra bröstpasset maxade jag på 40 kilo i pecdec. För 10 år sedan brukade jag köra hela viktmagasinet på 60 kg. Nu - och jag var helt, helt slut - satte jag sprinten på 50 kilo och: Bävade, nära på skrämd. Men så bara
bestämde jag mig: Jag SKA klara 6 reps på 50 kilo. Vilket jag gjorde. Däremot insåg jag direkt att det inte skulle bli 45 resp. 35 i arbetsset två och tre. Istället körde jag 40 och 30 kilo. Trodde att ett par ådror i pannan skulle explodera. Men: I f*cking did it!
Däremot strök jag helt övningen som jag kvällen innan noterat med ett frågetecken: Pressar i maskin. Jag hade inget, inget mer att ge. Jag var helt dränerad på både fungerande muskelfiber såväl som energi.
Nu j*vlar KÖR vi!
//Ivan