2021-09-11, 13:38
Medlem
IvanDF2s avatar
ÅRETS HITTILLS BÄSTA BRÖSTPASS!

Ok, nu har oljorna kickat in på riktigt. För vilket jäkla pass jag fyrade av i går. 28(!) set på 62 minuter. Över en timme är mycket för att vara jag. Min rutin är annars i snitt 16 set på 32-36 minuter. Jag tänker aldrig på tiden. Men när jag väl har kört sista setet så har det nästan alltid passerat 34 minuter. Men i går...alltså, satan som jag ÖSTE. Nu är Ivan på en ny Förskräckligt härlig nivå!

Jag märker också att jag allt mer återvänder till mitt gamla fokus. För kommer jag på mig själv med att återigen visualisera nästa dags pass redan kvällen innan. Jag visste att bröst stod på tur. Så i förrgår kväll kollade jag "training chest" på YouTube. Som alltid återvänder jag till tre favoriter och deras träningsvideos: Dorian Yates, Branch Warren och Ronnie Coleman. Jag skrev också ner en grovskiss över passet i mobilen. Anteckningen löd så här:

- Hantelpressar decline i pyramid, 6'or
- Bänkpress 6'or i pyramid och dropset
- Maskinpressar med fria vikter som ovan
- Sittande kabeldrag nedifrån lägsta trissan och upp framför bröstet, 8'or i pyramid
- Smith snedbänk 30 grader, 6'or i pyramid + dropset
- Pecdec, tre set på 50, 45 resp 35 kg.
- Avslutande maskinpressar med viktmagasin x 4?

Kommentarer
* Fick vända på 36 kilo (pinsamt) i första övningen. Men snart kör jag på gymets tyngsta hantlar (44 kg, på mitt gamla gym reppade jag strikta 6'or på 47 kg-hantlar).
* Bänkpressen var upptagen så jag fick byta ordning och körde istället maskinpressar med fria vikter, körde 4 x 80 kg och reppade 10, 9, 8, 6 (om jag inte minns fel).
* I bänkpressen körde jag pyramid som planerat, vände uppe på 90 kg med en prydlig 6:a (och här var jag redan innan rätt mör). Blev snudd på förvånad att jag fixade 90 kilo relativt enkelt (läs: höll på att kräkas. Dels för att jag är rätt svag i bänkpress för min storlek, dels för att jag aldrig jagar vikter. I samma anda har jag aldrig maxat på 1 reps. Men nu väcktes faktiskt lusten att klara 140 kg. För det finns något magiskt i att lyfta upp 3 st 20-kiloskakor på varje ände av stången.
* Sittande kabeldrag. En klassisk Ove Rytter-övning som jag älskar. Delvis för att den stretchar bröstet så skönt.
* Smithen. Alltså, jag svettades floder. Snudd på ett skämt! Som nyduschad. Vände på 80 kilo och sedan strippade, strippade och strippade jag vikterna. I sista setet darrade jag upp 40 kilo. Men så flög fan i mig och den där Terminator-växeln klev in och trots att jag var helt jävla slut redan vid 12 reps bestämde jag mig plötsligt för "30, jag SKA göra 30 reps". Jag gjorde det. Var nära på att tuppa av under de sista 4-5 repetitionerna men tamefan om jag inte fixade det!
* Förra bröstpasset maxade jag på 40 kilo i pecdec. För 10 år sedan brukade jag köra hela viktmagasinet på 60 kg. Nu - och jag var helt, helt slut - satte jag sprinten på 50 kilo och: Bävade, nära på skrämd. Men så bara bestämde jag mig: Jag SKA klara 6 reps på 50 kilo. Vilket jag gjorde. Däremot insåg jag direkt att det inte skulle bli 45 resp. 35 i arbetsset två och tre. Istället körde jag 40 och 30 kilo. Trodde att ett par ådror i pannan skulle explodera. Men: I f*cking did it!

Däremot strök jag helt övningen som jag kvällen innan noterat med ett frågetecken: Pressar i maskin. Jag hade inget, inget mer att ge. Jag var helt dränerad på både fungerande muskelfiber såväl som energi.

Nu j*vlar KÖR vi!

//Ivan
Senast redigerad av IvanDF2 2021-09-11 kl. 13:45.
Citera
2021-09-11, 18:00
Medlem
DaZids avatar
Kul att se Drago back...

Läste alltid din och Heavy's rapport. Ska läsa igenom din nya nu!!
Citera
2021-09-11, 18:46
Medlem
Mastifmeisters avatar
Fantastisk läsning! Inspirerande. Rock on!
Citera
2021-09-11, 20:05
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaZid
Kul att se Drago back...

Läste alltid din och Heavy's rapport. Ska läsa igenom din nya nu!!

Vad roligt att höra DaZid, nu blev jag allt lite nostalgisk - kul!
Citera
2021-09-11, 20:05
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastifmeister
Fantastisk läsning! Inspirerande. Rock on!

Du, stort tack - uppskattas!

//Ivan
Citera
2021-09-11, 20:14
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF2
Du, stort tack - uppskattas!

//Ivan
Det hade varit intressant att höra, då jag själv inte nyttjar eller har några planer på att dopa mig, att veta hur preparaten påverkar ditt mående, din träning och din återhämtning. Blir du mycket starkare, eller påskyndar du enbart muskelutvecklingen?

Tacksam för svar.
Citera
2021-09-11, 22:29
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Det hade varit intressant att höra, då jag själv inte nyttjar eller har några planer på att dopa mig, att veta hur preparaten påverkar ditt mående, din träning och din återhämtning. Blir du mycket starkare, eller påskyndar du enbart muskelutvecklingen?

Tacksam för svar.

Tjenare Rick!

Hm, de påverkar mig både mindre och mer än vad man kanske tror. Jag har sedan länge en teori att anabola steroider förstärker den redan befintliga personligheten liksom ens fysiska förutsättningar. Så är man en hetsig rackare som har lätt att både få finnar och tappa hår, ja då kommer ett tillskott av testosteron förstärka allt detta. Jag som person är lugn, otroligt målinriktad, har i princip alltid haft en finne - inte ens i tonåren - och mitt hår växer som ogräs. Jag har dessutom alltid haft en extremt hög sexdrift. Så för egen del märker jag av tillskottet av testosteron primärt på att jag orkar mer på gymet och att återhämtningen går väsentligt snabbare. Lite förenklat: Känner mig som när jag var 25 år. Varken mer eller mindre. Nu är jag relativt modest och har historiskt sett aldrig legat på ett högt intag av steroider. Skulle jag köra mycket kanske jag också skulle kunna känna mycket mer. Men, det är inget jag är nyfiken på. För mig handlar ett ett i sammanhanget blygsamt tillskott av testosteron mest om att återfå den träningsväxel jag hade i 20-årsåldern.
Citera
2021-09-12, 19:01
Medlem
IvanDF2s avatar
SORGSEN SÖNDAG OCH RYGG + LÖPNING

Åkte till gymet trots att jag kände mig låg och dränerad på energi. Haft min dotter hos mig men nu i dag skjutsade jag henne till hennes mamma och det dröjer 2-3 veckor (hon bor i en annan stad) innan jag får träffa henne igen. Jag har ett tjock pansar och min rustning brukar stå emot det mesta. Men när det kommer till ens barn...fy fan. Tänkte att ett hårt gympass skulle hjälpa i alla fall lite. Men det blev inte speciellt hårt och det hjälpte inte alls. Eller så här: Det var helt ok. 16 set och jag svettades så att det såg ut som jag duschat med tröjan på mig. Tog ut mig till max i varje övning. Som sagt, ok men inte bäst. Dessutom mådde jag inte bättre efteråt. Vilket är ovanligt. Jag var kvar i samma nedstämdhet. Snörade på mig löparskorna och gav mig ut i terrängspåret men det var mest bara motigt och segt.

Nåja, får ta nya tag i morgon och vända veckan som kommer till den bästa hittills!

//Ivan
Citera
2021-09-13, 07:27
Medlem
IvanDF2s avatar
VECKAN INLEDDES MED ETT RIKTIGT BRA AXELPASS

Jag avslutade morgonens pass med samma övning som jag inledde det med: Reversed pecdec. Jag var så slut i axlarna, att varje muskelfiber vibrerade. Axlarna hoppade och levde sitt eget liv när jag försökte hålla tillbaka i den negativa fasen. Trots att jag hade bestämt mig för att hela passet skulle färgas av 15 repetitioner så blev det här 15, 12 och 10. Att jag kom upp i 12 resp. 10 i de två sista seten berodde uteslutande på micropauser om 3-5 sekunder som gjorde att jag kunde klämma iväg ytterligare en repetition eller två. Utan dessa hade jag varit chanslös på fler än 6-7 reps.

Men nu ska vi ta allt i rätt ordning. Jag vaknade redan strax efter 04.00 (somnade å andra sidan tidigt så jag fick mina timmar sömn) och redan vid fem var jag på gymet. Nu är jag återigen tillbaka i mitt gamla flow. Så morgonens pass inleddes redan i går kväll då jag tittade på träningsvideos med Branch Warren och framför allt (som är en relativt ny favorit sedan 2 år tillbaka): Mountain Dog av och med John Meadows. Jag har alltid fokus på baksida axlar men efter den här relativt långa videon med Meadows så bestämde jag mig för att köra än mer rear delts:

https://www.youtube.com/watch?v=xmRvehXB6jc

I den ger han 21 tips om ens axlar inte vill växa. Nu har inte jag det problemet men han är både kunnig och inspirerande och alltid lika lugn och pedagogisk. Medan jag tittade på videon, bestämde jag mig också för att passet skulle ligga på 15 reps rakt igenom. När jag så i gryningen gick till gymet hade jag redan passet klart.

38 intensiva, svettiga minuter senare så summerade jag morgonens insats så här:

- Reversed pecdec: 4 set i pyramid, 15 reps
- Axelpressar i maskin med fria vikter: 1 uppvärmningsset, 3 arbetsset, 15 reps
- Liggande, omvända kryssdrag: 1 uppvärmningsset, 3 arbetsset, 15 reps
- Kabeldrag för utsida axel: 3 x 15 reps
- Axelpressar i smithmaskinen: 4 set i pyramid, 15 reps
- Reversed pecdec: 1 uppvärmningsset, 2 arbetsset, 15, 12 & 10 reps

Två pass på en dag?
Känns nästan lite snopet att redan vara klar med dagens gympass. Nu har jag liksom inget att se fram emot. Jag ska visserligen ut och springa på lunchen men det är mer ett nödvändigt ont. Funderar iofs lite på om jag ska köra ett andra gympass i eftermiddag. Jag har aldrig tidigare provat att träna två gånger på en dag men har gått i de funderingarna ända sedan i våras och kollat upp olika upplägg och teorier. Om någon här inne har erfarenhet att dela med sig av så skulle jag uppskatta det!

Sämre kondis av testo?
Apropå att springa, jag tycker kondisen har strukit på foten sedan oljorna kickade in. Det är en markant skillnad. Jag trodde att den lilla skvätten EQ jag kör tvärtom skulle ha en liten, liten positiv inverkan. Jag har aldrig tidigare kombinerat hård träning med testo i kroppen och metodisk löpning. En annan förklaring kan vara att jag lagt på mig mer vätska senaste två veckorna och att dessa nya kilon tar ut sin rätt. Återigen, om någon annan har varit med om samma fenomen så är jag tacksam för input!

Allmänt om mitt välmående
I övrigt är välmåendet...bra. Den här kuren känns lite annorlunda. I den mening att jag under passen märker av den 6:e växeln som oljorna ger men upplever inte förhöjd vilopuls eller ökat blodtryck (även om det säkert har skett en förändring). Jag tror att löpningen har en stor inverkan här. Det var också ett tips jag fick av en oerhört kunnig veteran. Fått lite mer hår på bröstet och i går kväll såg jag en finne på ryggen. Har fått mer "nattbonge" i den mening att om jag vaknar till under natten så nog fan står soldaten i givakt. Men jag är inte direkt kåtare. Kan iofs bero på att jag haft en galet intensiv sommar med ett KK som inte är av denna värld. Det mesta bleknar i jämförelse, till och med testosteron

//Ivan
Senast redigerad av IvanDF2 2021-09-13 kl. 07:42.
Citera
2021-09-13, 12:27
Medlem
IvanDF2s avatar
60 MINUTER KARDIO

Bara för att jag i morse skrev att konditionen har blivit sämre, sprang jag nyss på en av mina bättre tider. Fortfarande en bit från mitt PB men ändå en klar förbättring. Jag tvingades som vanligt gå uppför ett par överjävliga backar (det är freckin' berg, inte backar) och jag lär få nöta på i månader innan min kondis är på en sådan nivå att jag kan springa hela rundan utan att gå uppför backarna. Men, förr eller senare...

Åt en lätt lunch med mycket fett i form av en ostomelett - stekt i en Per Morberg-stor klick smör - och ett halvt paket bacon. Vill inte känna mig för däst på gymet om 90 minuter när jag ska bränna av dagens andra pass. Tror det blir bröst, minsann! Känner mig fräsch och pigg i pecsen.

//IvanFP (FreschPec)
Citera
2021-09-13, 14:44
Medlem
IvanDF2s avatar
20 SET FÖR BRÖSTET SENARE...

Jupp, det blev ett bröstpass. Tror det här var första gången som jag kör 2 pass samma dag (körde axlar i morse). Siktade på att ligga lite högre på repetitionerna än normalt (10-12 reps) men trots det var jag märkbart svagare än normalt. Men det blev ändå ett bra pass. Kul att ha testat i alla fall! Sätter jag detta i system blir det nog snarare bröst på morgon och triceps & mage på kvällen resp. rygg på morgon och biceps & underarmar på kvällen. För armar, mage och vader är prio för mig.

Passet, avklarat på 39 minuter, såg ut så här:

- Smithen, snedbänk, pyramid - 5 set
- Flyes på plan bänk - 4 set (så tungt att jag precis klarade av sex strikta reps i sista setet)
- Maskinpressar med fria vikter - 4 set
- Sittande kabeldrag framför bröstet - 4 set
- Pecdec - 3 set (fixade med nöd och näppe en 5'a i sista setet)

Nu blir det att kötta bakom datorn ett par timmar. Skönt väder ute. Kanske rent av blir en långpromenad en timme eller två efter middagen (istället för Netflix)!

//Ivan
Citera
2021-09-13, 14:46
Avslutad
De e inga bilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in