2021-09-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Harvey Elliott fick operation igår och klubbläkarna är optimistiska till att han ska spela igen denna säsong. Hoppas rehaben går bra nu och att denna skada inte blir ett återkommande bekymmer i hans fortsatta karriär. Så tråkigt att se en spelare ta för sig som i inledningen och att då åka på ett sånt här bakslag. Inga garantier att han hittar tillbaka till momentum eller blir helt skadefri.

Bara sett Young Boys segermål igår och herrejävlar, Lingard. Smörpass. Den där ska tjongas upp på rad Z i 94e minuten, inte spelas så vårdslöst hem mot egen målvakt.
Jag har ej följt skadan,men bröts den,eller gick den ur led,hoppa ur led?
Det där med den hoppa ur kan nog bli struligt i framtiden ,det kommer nog ske igen,så hade varit bättre det bröts och de kan bygga ihop den med skruvar och muttrar än den opereras till rätta.

Har en vän som hade liknande problem,han kunde trampa lite snett och den hoppa ur,flera ggr på år,till slut trampa han så fel(medvetet el ej vet de fan)att det bröts,då fick han skruvar och muttrar och foten höll sig på plats,trampar inte snett längre.
Citera
2021-09-15, 08:49
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Well, det finns ju vissa användare här inne som är precis lika deluded då när det kommer till t ex Arsenal.

Majoriteten av oss som håller på United här har en ganska klar syn på hur verkligheten ligger till och att vi fortfarande har aspekter som behöver förbättras, men jag förstår att du hellre fortsätter med meningslösa one-liners.

Även om United har en bit kvar till att slåss med Chelsea, Liverpool och City spelmässigt och taktikmässigt - är de ändå i ett läge nu där de SKULLE kunna vinna allt de ställer upp i. Det ser inte asbra ut, men de är svårslagna och har hur många matchvinnare som helst - Pogba, Ronaldo, Cavani, Sancho, Bruno, Martial, Rashford. Med matchvinnare menar jag spelare som inte nödvändigtvis är bra i 90 minuter men som i en sekvens kan blixtra till med en individuell prestation som leder till mål, och det målet räcker för alla tre poäng.

Jag säger alltså inte att jag tror att United vinner CL eller PL i år - men finns kapaciteten om de har stolpe in? Tveklöst. Det kunde man inte säga om United för 2-3 år sen.

Förlusten igår var väl snopen, samtidigt är gruppen alldeles för svag för att det ska innebära missat avancemang. Hade man varit i Liverpools grupp hade det kostat mer med förlusten. Vet inte hur Ronaldo sett ut i open play, men 3 mål på 2 matcher visar att han tveklöst kommer dundra in en respektabel mängd bollar i år. Sen om United blir starkare som lag med honom på planen eller inte, återstår att se.

Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Jag har ej följt skadan,men bröts den,eller gick den ur led,hoppa ur led?
Det där med den hoppa ur kan nog bli struligt i framtiden ,det kommer nog ske igen,så hade varit bättre det bröts och de kan bygga ihop den med skruvar och muttrar än den opereras till rätta.

Har en vän som hade liknande problem,han kunde trampa lite snett och den hoppa ur,flera ggr på år,till slut trampa han så fel(medvetet el ej vet de fan)att det bröts,då fick han skruvar och muttrar och foten höll sig på plats,trampar inte snett längre.

Den hoppade ur led, inte bröts vad jag förstår.
Citera
2021-09-15, 09:23
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
1. Aha, Ok. Tyckte bara att det lät som ngt helt annat, baserat på vad du själv skrev.

2. Var inte detta säsongen som Ole-Gollum & co skulle ta över världen?

Jag kan endast tala för mig själv och inte andra Man Utd supportrar men detta är säsongen då någon form av titel krävs för att säsongen ska kunna anses som bra för Ole's del. Jag är dock skeptisk mot honom personligen och anser inte att vårt spel har blivit speciellt mycket bättre senaste åren.

Ole förtjänar beröm för harmonin han har fått in i laget samt att han fått laget på rätt väg, men det har nu också nått en punkt där 2a/3a samt inga titlar inte längre är bra nog.
Citera
2021-09-15, 11:05
Medlem
Citat:
Även om United har en bit kvar till att slåss med Chelsea, Liverpool och City spelmässigt och taktikmässigt - är de ändå i ett läge nu där de SKULLE kunna vinna allt de ställer upp i. Det ser inte asbra ut, men de är svårslagna och har hur många matchvinnare som helst - Pogba, Ronaldo, Cavani, Sancho, Bruno, Martial, Rashford. Med matchvinnare menar jag spelare som inte nödvändigtvis är bra i 90 minuter men som i en sekvens kan blixtra till med en individuell prestation som leder till mål, och det målet räcker för alla tre poäng.

Jag säger alltså inte att jag tror att United vinner CL eller PL i år - men finns kapaciteten om de har stolpe in? Tveklöst. Det kunde man inte säga om United för 2-3 år sen.

Förlusten igår var väl snopen, samtidigt är gruppen alldeles för svag för att det ska innebära missat avancemang. Hade man varit i Liverpools grupp hade det kostat mer med förlusten. Vet inte hur Ronaldo sett ut i open play, men 3 mål på 2 matcher visar att han tveklöst kommer dundra in en respektabel mängd bollar i år. Sen om United blir starkare som lag med honom på planen eller inte, återstår att se.
Nej men precis. Som sagt en mer nyanserad bild av läget. Det finns aspekter kvar att förbättra, vi har fortfarande ett innermittfält som inte är i närheten av vad det borde vara. Vi kan öka bolltempo, längre öppnande passningar från kant/kant, bättre rörelse för att nämna några. Finns det någon som tror vi skall gå in och dominera match efter match i 90 minuter, definitivt inte. Finns det en grund råstyrka i laget som kan räcka, absolut.

Ronaldo i open play är precis det man förväntat sig, inte mycket till press, inte mycket till rörlighet mer än inuti boxen. Och det är precis det man visste man skulle få. Visst kan man säga att det fanns redan i Cavani som dessutom är avsevärt bättre utanför boxen men Cavani är skadad (vet inte längd).
Just därför som jag inte förstod valet att ha kvar Ronaldo igår efter utvisningen. Att Dalot behövdes in definitivt men hellre Sancho kvar då som har speed och rörlighet.

Fungerar inte Mason på topp så är enda alternativ just nu Martial och där får man ännu mindre rörelse än Ronaldo och dessutom inga mål. Att ta in Ronaldo på två år, ha Cavani detta året med och ge Mason 2 år på sig tycker jag känns som ett sunt tänkande. Tror man även har Håland som en joker i leken / förhoppning (och där är jag ruggigt tveksam till möjligheten men konstigare saker har ju skett).

Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Jag kan endast tala för mig själv och inte andra Man Utd supportrar men detta är säsongen då någon form av titel krävs för att säsongen ska kunna anses som bra för Ole's del. Jag är dock skeptisk mot honom personligen och anser inte att vårt spel har blivit speciellt mycket bättre senaste åren.

Ole förtjänar beröm för harmonin han har fått in i laget samt att han fått laget på rätt väg, men det har nu också nått en punkt där 2a/3a samt inga titlar inte längre är bra nog.
Ja en titel hade ju varit trevligt. Men någonstans måste man ju ha med i beaktningen att de tre titlar som finns inhemskt har blivit väldigt mycket svårare att plocka hem kontra Fergies tid. CL har ju alltid varit svårt men är väl egentligen i dagsläget än mer extremt.

Håller dock med dig får jag väl säga, även om det är lite av ett lyxbekymmer att tycka tvåa eller trea är dåligt, menar jämför med andra lag t ex Arsenal, Tottenham, Everton, West Ham, Leicester osv som utan tvekan hade tyckt att en kontinuerlig sådan placering hade varit bra.
Citera
2021-09-15, 11:13
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ja en titel hade ju varit trevligt. Men någonstans måste man ju ha med i beaktningen att de tre titlar som finns inhemskt har blivit väldigt mycket svårare att plocka hem kontra Fergies tid. CL har ju alltid varit svårt men är väl egentligen i dagsläget än mer extremt.

Håller dock med dig får jag väl säga, även om det är lite av ett lyxbekymmer att tycka tvåa eller trea är dåligt, menar jämför med andra lag t ex Arsenal, Tottenham, Everton, West Ham, Leicester osv som utan tvekan hade tyckt att en kontinuerlig sådan placering hade varit bra.

Nej så är det, sen har ju ligacuppen blivit något av City cuppen senaste åren då de vunnit 4 (?) år i rad. Då känns ju FA cuppen mer realistisk kanske med 4 olika vinnare senaste 4 åren vilket ändå är ett sorts bevis på att allt kan hända där. CL ser jag mer eller mindre som orealistiskt under Ole men där kommer ju EL in i bilden och fiaskot från förra säsongen i finalen känns som ett moln vi inte skakat av oss än. PL sett till truppen är realistiskt men jag håller ändå Chelsea, City och Liverpool som starkare då de har tränare som känns bättre överlag. Ja, Ole har en hyfsad statistik mot flera av dessa 'topptränare' men det är ju ändå titlar som räknas i slutändan.

Sen lägger jag personligen en stor vikt på spelet och prestationerna och där anser jag att vi stått och trampat vatten i 1-2 säsonger. Det finns lag som t.ex. Brighton som under Potter spelar (enligt mig) roligare och bättre fotboll men där det faller på spelarmaterialet. När jag kollar på våra matcher så tycker jag det känns alldeles för beroende av individuella prestationer och även om vi slagit Newcastle med 4-1 och Leeds med 5-1 så har inte matcherna i sig varit så imponerande för min del. En 2-0 eller 3-0 match där man kontrollerar och rullar upp och skapar chans efter chans kan vara mycket mer njutbar som supporter än en 4-1 match där motståndarlaget har lika många chanser och det var någa sporadiska ögonblick som avgjorde.

Personligen tror jag att en bättre tränare hade kunnat få oss att spela mer som Chelsea/City/Liverpool när de spelar som bäst, men istället känns det som ett mittenlag spelmässigt där kvaliteten på truppen är det som tippar vågen och inte att vi taktiskt spelar ut lag.
Citera
2021-09-15, 13:03
Medlem
Apnackes avatar
Citat:
Nej så är det, sen har ju ligacuppen blivit något av City cuppen senaste åren då de vunnit 4 (?) år i rad. Då känns ju FA cuppen mer realistisk kanske med 4 olika vinnare senaste 4 åren vilket ändå är ett sorts bevis på att allt kan hända där. CL ser jag mer eller mindre som orealistiskt under Ole men där kommer ju EL in i bilden och fiaskot från förra säsongen i finalen känns som ett moln vi inte skakat av oss än. PL sett till truppen är realistiskt men jag håller ändå Chelsea, City och Liverpool som starkare då de har tränare som känns bättre överlag. Ja, Ole har en hyfsad statistik mot flera av dessa 'topptränare' men det är ju ändå titlar som räknas i slutändan.

Sen lägger jag personligen en stor vikt på spelet och prestationerna och där anser jag att vi stått och trampat vatten i 1-2 säsonger. Det finns lag som t.ex. Brighton som under Potter spelar (enligt mig) roligare och bättre fotboll men där det faller på spelarmaterialet. När jag kollar på våra matcher så tycker jag det känns alldeles för beroende av individuella prestationer och även om vi slagit Newcastle med 4-1 och Leeds med 5-1 så har inte matcherna i sig varit så imponerande för min del. En 2-0 eller 3-0 match där man kontrollerar och rullar upp och skapar chans efter chans kan vara mycket mer njutbar som supporter än en 4-1 match där motståndarlaget har lika många chanser och det var någa sporadiska ögonblick som avgjorde.

Personligen tror jag att en bättre tränare hade kunnat få oss att spela mer som Chelsea/City/Liverpool när de spelar som bäst, men istället känns det som ett mittenlag spelmässigt där kvaliteten på truppen är det som tippar vågen och inte att vi taktiskt spelar ut lag.

Bra snack.

Vilket nummer fick Cavani byta till? Är Rashford skadad?
Citera
2021-09-15, 13:25
Medlem
Citat:

Finns inte så mycket att tillägga egentligen till detta. Det är just det jag menar med att mertalet av oss är nyanserade och ser realiteten.

Men, och detta är kanske harmonin du pratar om som Ole ändå bidragit massivt till - om jag varit tvungen att välja mellan kommande 5 åren med Ole eller att på nytt få säsonger likt Moyes/LvG/JM så tar jag hellre Ole alla dagar i veckan.
Citera
2021-09-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apnacke
Bra snack.

Vilket nummer fick Cavani byta till? Är Rashford skadad?
Cavani tog över #21 som blev ledig då James lämnade för Leeds.
Rashford har genomgått en axel / skulder-operation innan säsongen började.
Citera
2021-09-15, 14:00
Medlem
Apnackes avatar
Citat:
Cavani tog över #21 som blev ledig då James lämnade för Leeds.
Rashford har genomgått en axel / skulder-operation innan säsongen började.

Tack för svar!

Hur länge blir han borta ungefär?

Angående Cavani, visst bytte han pga. att Ronaldo kom? Undra om han själv erbjöd Ronaldo numret eller om han motvilligt blev av med det. Det hade varit snyggt av Ronaldo att ta ett annat nummer som Messi gjorde.
Senast redigerad av Apnacke 2021-09-15 kl. 14:15.
Citera
2021-09-15, 15:04
Medlem
Det va fan och mig ett brutalt misstag av Olsen igår i sin debut för Sheffield united,slutade 2-2.
Hur tänkte han på den bollen,totalt misskommunikation med backen känns ju inte va fallet,..men men..
Citera
2021-09-16, 02:59
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Yep. Historieböckerna visar klart o tydligt att Man United har alltid varit lite av en ”berg och-dalbana klubb” om man bortser från de två epokerna med respektive Busby och Ferguson.

Arsenal har däremot varit en ”stabil” toppklubb enda sedan 1920-talet.

Arsenal har för längst släppt Wenger, och skälet till att varför AW fick lämna i 2018 var p g a att klubben önskade att tänka nytt. Man United lever dock i det förflutna, och alla som på olika sätt är involverade eller har ngn sorts tillhörighet till den klubben snackar konstant om att de måste hitta tillbaka till «the fergie way».. samtidigt så har de kvar Ferguson som VD/Sportchef, är helt uppenbart att det är Whiskynäsan som styr det mesta, rent sportsliga, som händer i Man United. Wenger har i dag ingen kontakt med ägarna/ledningen i Arsenal FC, och han har ingen inflytelse öht om vad som händer i våran klubb.

United har tre framgångsrika eror. Början av 1900-talet, 1950/60-talet och 1990/och större delen av 2000-talet så här långt. Man får inte heller glömma att Busby var manager i drygt 25 år, Ferguson i ca 28 år samt om man lägger till åren från början av 1900-talet så är vi uppe i ca 60 säsonger. Men visst, klubben har åkt ur högsta ligan fem gånger mellan 1894 och 1974. Vilket har resulterat i 22 säsonger totalt i näst högsta ligan sedan 1878 (första tävlingsmatchen 1886). Everton är annars den klubben som har flest säsonger i högsta ligan totalt. 118 st till dags datum. Följt av Aston Villa med 108 st, Liverpool med 107 st, Arsenal med 105 st. och United med 97 st.

https://www.myfootballfacts.com/england_footy/football-league/seasons-in-top-flight/

Vad jag menade med att "inte har släppt" är att både vi och ni tror fortfarande att vi är lika bra som under Ferguson och Wenger. Det är vi inte och inte ni heller. Vi har för dåliga spelare (Ronaldo ej medräknad) relativt sett till andra topp- och storklubbar. Arsenal har däremot en ännu sämre trupp än United. OM Ferguson fortfarande har något att säga till om så måste han nu se att det inte fungerar att delegera ut själva fotbollsmomentet till någon som OGS. Han måste då släppa allt och låta en manager sköta hela klubbens fotboll precis som han själv gjorde. Bara för att han går på matcherna och visas i TV på läktaren varje gång betyder ingenting. Det gjorde Busby också.

Idag spelar bara två spelare kvar i United sen Fergusons dagar (egna produkter ej medräknade). De Gea som varit där hela tiden och Ronaldo som nu återvänt. "The Fergie way" går kortaste vägen genom Roy Keane, inte Ole-Gunnar Solskjaer. Det skulle vara tråkigt om det i framtiden skulle komma ut att Ferguson idag saboterar för United för att bli bättre ihågkommen. Vi får hoppas att det inte är så.
Senast redigerad av TilhelmWell 2021-09-16 kl. 03:06.
Citera
2021-09-16, 03:06
Avslutad
Citat:
Bara sett Young Boys segermål igår och herrejävlar, Lingard. Smörpass. Den där ska tjongas upp på rad Z i 94e minuten, inte spelas så vårdslöst hem mot egen målvakt.
Afrospelare kör sina indianar med jämna mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in