Citat:
Ursprungligen postat av
Gincan
Jag lägger mig inte i diskussionen i övrigt med detta är historieförfalskning av episka mått. Det är sant att Leeds har spenderat nästan halva sin historia i Engelska division 2 men att påstå att klubben inte har någon historia som supportrarna kan vara stolta över stämmer verkligen inte.
Efter att Leeds gick upp från div 2 1964 var klubben Englands starkaste klubb fram till Europacupfinalen 1975, det är 11 säsonger vi snackar om. Leeds vann under den här perioden fler div 1 matcher än någon annan klubb i England, med 2 ligavinster, 5 andraplaceringar, 1 tredjeplacering och 2 fjärdeplaceringar var Leeds det enda laget att alltid vinna 20+ matcher per säsong 1964-1974, 237 vunna matcher mot Liverpools 217, Arsenal vann under samma period 184 matcher och United 178.
Leeds var även under samma period Englands starkaste klubb i Europeiskt cup spel med 5 finaler och 2 semifinaler. Det var bara AC Milan 1973 i cupvinnarcupen och Bayern Munich 1975 europacupen (Europas starkaste klubb Just då) som stoppade Leeds. 1970 åket de ut i europacup semifinalen mot regerande europacup vinnarna Glasgow Celtic och 1971 vann de uefacupfinalen mot Juventus.
D v s precis som jag skrev. Leeds United är en klubb som hade ett bra årtionde, uppdelat på sista halvan av 60-talet och första halvan av 70-talet. Sen snubblade man hem ligan 1991/1992, året innan PL drog igång. Det är allt. Att jämföra Leeds med Arsenal är helt jävla löjligt. Aston Villa, Sunderland och Sheffield W m fl. har fler ligatitlar än feckin' Leeds scum.
Att endast vinna två ligaguld och en FA-cup med det laget från ca 1963/1964 till 1975 är ju bland de största skämten i engelsk fotbollshistoria. Det är väl bara Tottenham som kan utmana om den titeln som landets losergäng nummer ett. Det hette för övrigt Inter-Cities Fairs Cup 1970/1971 och var förlagan till UEFA-cupen som startade säsongen efter.
Märkligt att jag som United-supporter måste försvara Arsenals historia och påtala att de alltid kommer att vara en storklubb, oavsett resultat så länge som de inte åker ur och försvinner i årtionden, som typ Nottingham Forest. Leeds United är ingen storklubb. Leeds är skit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
1. Exakt så. En fotbollskunnig man skulle givetvis aldrig hitta på att jämföra Arsenal mot klubbar som Leeds eller Atalanta, med mindre man inte trollar förstås.
2. Man Utd vann ett (1) enda trofé under hela 70-talet, dessutom så ramlade de ner till div 2 (Championship). Man Utd på 70-talet låg helt klart mkt risigare till än vad Arsenal gör i dag, inte ens jämförbart. Hur många ggr hamnade Man United topp 3 i ligan under 70-talet?
Ja, FA-cupen 1977 är den enda titeln, mot Liverpool i finalen 2-1. Den enda topp tre placeringen kom året innan 1975/1976. 1974/1975 var man nere och vände i dåvarande Division 2. Så här i efterhand var det kanske det bästa som inträffade på 70-talet för den stora kärnan av Red Army skapades den säsongen. I början av 70-talet slutade United åtta tre säsonger i rad. Arsenal gillar också position åtta på 2020-talet. Ett gott råd, gräv inte en grop som ni själva kan falla ner i.
Citat:
Om ngt så skulle jag att det är Man United som nu är tillbaka där de var på 70-talet, även om förutsättningarna är helt annorlunda i dag. Man Utd klarade aldrig av att slippa Busby, och nu så klarar de inte av att slippa whiskynäsan.
Skulle inte alls bli förvånad om det tar en 20-30 år innan Man Utd blir en powerhouse igen.
Ja, det verkar inte bättre och jag har skrivit samma sak i tidigare inlägg. Att det kan ta 20-30 år igen att vinna ligan. Vinna någonting riktigt stort överhuvudtaget. United kan inte släppa Ferguson och Arsenal kan inte släppa Wenger. Skillnaden är att Wenger har gått ut och stöttat Vieira. Ferguson har aldrig gått ut och stöttat Roy Keane.
Den här säsongen har vi 10 poäng efter fyra matcher mot lag 13, 14, 17, och 19 i ligan samt en förlust mot Young Boys i CL...och OGS är lika clueless som säsongerna innan. Hur fan lyckades för övrigt United vinna mot Wolves? Kunde ha slutat 2-4 istället för vinst med 1-0. Ett makalöst flyt i den matchen.