2021-09-14, 22:10
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Och hur gick det för er i UCL förra säsongen?
Vi förlorade (och åkte ur gruppen) vilket var hela poängen med att jag sa att vi inledde ikväll som vi avslutade.

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Gruppen är väl för svag för att det ska bli något annat än avancemang dock? Svårt att spela med 10 man oavsett motstånd numer.

Säg inte det, med Ole vid rodret är allt möjligt. Anser inte att gruppen i år är svagare än den förra säsongen, och då blev det ju bye bye.
Citera
2021-09-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilhelmWell
Du kan ju inte jämföra Arsenal med Leeds. Leeds är skit rent historiskt. Arsenal har iallafall en historia som supportrarna kan vara stolta över.

Jag lägger mig inte i diskussionen i övrigt med detta är historieförfalskning av episka mått. Det är sant att Leeds har spenderat nästan halva sin historia i Engelska division 2 men att påstå att klubben inte har någon historia som supportrarna kan vara stolta över stämmer verkligen inte.

Efter att Leeds gick upp från div 2 1964 var klubben Englands starkaste klubb fram till Europacupfinalen 1975, det är 11 säsonger vi snackar om. Leeds vann under den här perioden fler div 1 matcher än någon annan klubb i England, med 2 ligavinster, 5 andraplaceringar, 1 tredjeplacering och 2 fjärdeplaceringar var Leeds det enda laget att alltid vinna 20+ matcher per säsong 1964-1974, 237 vunna matcher mot Liverpools 217, Arsenal vann under samma period 184 matcher och United 178.

Leeds var även under samma period Englands starkaste klubb i Europeiskt cup spel med 5 finaler och 2 semifinaler. Det var bara AC Milan 1973 i cupvinnarcupen och Bayern Munich 1975 europacupen (Europas starkaste klubb Just då) som stoppade Leeds. 1970 åket de ut i europacup semifinalen mot regerande europacup vinnarna Glasgow Celtic och 1971 vann de uefacupfinalen mot Juventus.
Senast redigerad av Gincan 2021-09-14 kl. 22:39.
Citera
2021-09-14, 22:58
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Vi förlorade (och åkte ur gruppen) vilket var hela poängen med att jag sa att vi inledde ikväll som vi avslutade.

Säg inte det, med Ole vid rodret är allt möjligt. Anser inte att gruppen i år är svagare än den förra säsongen, och då blev det ju bye bye.
1. Aha, Ok. Tyckte bara att det lät som ngt helt annat, baserat på vad du själv skrev.

2. Var inte detta säsongen som Ole-Gollum & co skulle ta över världen?
Citera
2021-09-14, 22:59
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Jag lägger mig inte i diskussionen i övrigt med detta är historieförfalskning av episka mått. Det är sant att Leeds har spenderat nästan halva sin historia i Engelska division 2 men att påstå att klubben inte har någon historia som supportrarna kan vara stolta över stämmer verkligen inte.

Efter att Leeds gick upp från div 2 1964 var klubben Englands starkaste klubb fram till Europacupfinalen 1975, det är 11 säsonger vi snackar om. Leeds vann under den här perioden fler div 1 matcher än någon annan klubb i England, med 2 ligavinster, 5 andraplaceringar, 1 tredjeplacering och 2 fjärdeplaceringar var Leeds det enda laget att alltid vinna 20+ matcher per säsong 1964-1974, 237 vunna matcher mot Liverpools 217, Arsenal vann under samma period 184 matcher och United 178.

Leeds var även under samma period Englands starkaste klubb i Europeiskt cup spel med 5 finaler och 2 semifinaler. Det var bara AC Milan 1973 i cupvinnarcupen och Bayern Munich 1975 europacupen (Europas starkaste klubb Just då) som stoppade Leeds. 1970 åket de ut i europacup semifinalen mot regerande europacup vinnarna Glasgow Celtic och 1971 vann de uefacupfinalen mot Juventus.
Poänget är bara att Leeds är inte ens jämförbar med Arsenal på ngt som helst vis.
Citera
2021-09-14, 23:53
Medlem
Citat:
Poänget är bara att Leeds är inte ens jämförbar med Arsenal på ngt som helst vis.

I Europeisk cup fotboll så är skillnaden inte direkt enorm. Båda klubbarna har spelat 1 europacup final, Leeds 1975 och Arsenal 2006, Leeds har spelat 2 semifinaler 1970 och 2002, Arsenal har spelat 1 semifinal 2009. Skillanden här är att Arsenal har spelat 5 kvarsfinaler, 1972, 2001, 2004, 2008 och 2010.

I Mässcupen/Uefacupen/Europa League har Leeds 3 finaler varav 2 vinster 1968 och 1971 medan Arsenal har 3 finaler varav 1 vinst 1969. Semifinaler har Leeds nått 1966 och 2000 medan Arsenal har nått semifinal 2018 och 2021.

I Cupvinnarcupen har Leeds 1 final 1973 medan Arsenal har 3 finaler 1980, 1994 och 1995 varav 1 vinst 1994.

Arsenal har även 1 supercupfinal.

I övrigt är det respass som varit mer regel än undantag för Arsenal.
Citera
2021-09-15, 00:25
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
1. Aha, Ok. Tyckte bara att det lät som ngt helt annat, baserat på vad du själv skrev.

2. Var inte detta säsongen som Ole-Gollum & co skulle ta över världen?

Vem har sagt det, lilla generalen..

För att återkomma till din favoritklubb, Arsenal.. Hur går det för dom?
Citera
2021-09-15, 03:22
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:

D v s precis som jag skrev. Leeds United är en klubb som hade ett bra årtionde, uppdelat på sista halvan av 60-talet och första halvan av 70-talet. Sen snubblade man hem ligan 1991/1992, året innan PL drog igång. Det är allt. Att jämföra Leeds med Arsenal är helt jävla löjligt. Aston Villa, Sunderland och Sheffield W m fl. har fler ligatitlar än feckin' Leeds scum.

Att endast vinna två ligaguld och en FA-cup med det laget från ca 1963/1964 till 1975 är ju bland de största skämten i engelsk fotbollshistoria. Det är väl bara Tottenham som kan utmana om den titeln som landets losergäng nummer ett. Det hette för övrigt Inter-Cities Fairs Cup 1970/1971 och var förlagan till UEFA-cupen som startade säsongen efter.

Märkligt att jag som United-supporter måste försvara Arsenals historia och påtala att de alltid kommer att vara en storklubb, oavsett resultat så länge som de inte åker ur och försvinner i årtionden, som typ Nottingham Forest. Leeds United är ingen storklubb. Leeds är skit.

Citat:
1. Exakt så. En fotbollskunnig man skulle givetvis aldrig hitta på att jämföra Arsenal mot klubbar som Leeds eller Atalanta, med mindre man inte trollar förstås.

2. Man Utd vann ett (1) enda trofé under hela 70-talet, dessutom så ramlade de ner till div 2 (Championship). Man Utd på 70-talet låg helt klart mkt risigare till än vad Arsenal gör i dag, inte ens jämförbart. Hur många ggr hamnade Man United topp 3 i ligan under 70-talet?

Ja, FA-cupen 1977 är den enda titeln, mot Liverpool i finalen 2-1. Den enda topp tre placeringen kom året innan 1975/1976. 1974/1975 var man nere och vände i dåvarande Division 2. Så här i efterhand var det kanske det bästa som inträffade på 70-talet för den stora kärnan av Red Army skapades den säsongen. I början av 70-talet slutade United åtta tre säsonger i rad. Arsenal gillar också position åtta på 2020-talet. Ett gott råd, gräv inte en grop som ni själva kan falla ner i.

Citat:
Om ngt så skulle jag att det är Man United som nu är tillbaka där de var på 70-talet, även om förutsättningarna är helt annorlunda i dag. Man Utd klarade aldrig av att slippa Busby, och nu så klarar de inte av att slippa whiskynäsan.

Skulle inte alls bli förvånad om det tar en 20-30 år innan Man Utd blir en powerhouse igen.

Ja, det verkar inte bättre och jag har skrivit samma sak i tidigare inlägg. Att det kan ta 20-30 år igen att vinna ligan. Vinna någonting riktigt stort överhuvudtaget. United kan inte släppa Ferguson och Arsenal kan inte släppa Wenger. Skillnaden är att Wenger har gått ut och stöttat Vieira. Ferguson har aldrig gått ut och stöttat Roy Keane.

Den här säsongen har vi 10 poäng efter fyra matcher mot lag 13, 14, 17, och 19 i ligan samt en förlust mot Young Boys i CL...och OGS är lika clueless som säsongerna innan. Hur fan lyckades för övrigt United vinna mot Wolves? Kunde ha slutat 2-4 istället för vinst med 1-0. Ett makalöst flyt i den matchen.
Senast redigerad av TilhelmWell 2021-09-15 kl. 03:59.
Citera
2021-09-15, 07:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
I Europeisk cup fotboll så är skillnaden inte direkt enorm. Båda klubbarna har spelat 1 europacup final, Leeds 1975 och Arsenal 2006, Leeds har spelat 2 semifinaler 1970 och 2002, Arsenal har spelat 1 semifinal 2009. Skillanden här är att Arsenal har spelat 5 kvarsfinaler, 1972, 2001, 2004, 2008 och 2010.

I Mässcupen/Uefacupen/Europa League har Leeds 3 finaler varav 2 vinster 1968 och 1971 medan Arsenal har 3 finaler varav 1 vinst 1969. Semifinaler har Leeds nått 1966 och 2000 medan Arsenal har nått semifinal 2018 och 2021.

I Cupvinnarcupen har Leeds 1 final 1973 medan Arsenal har 3 finaler 1980, 1994 och 1995 varav 1 vinst 1994.

Arsenal har även 1 supercupfinal.

I övrigt är det respass som varit mer regel än undantag för Arsenal.
Att jämföra Leeds mot Arsenal blir ungefär som att jämföra Sisu mot Scania, not comparable.
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vem har sagt det, lilla generalen..

För att återkomma till din favoritklubb, Arsenal.. Hur går det för dom?
Well, det finns ju vissa användare här inne som uppenbarligen tror att Man United är påväg mot ngt stort den här säsongen.

Vad har Arsenal med temat att göra? Huh?
Senast redigerad av Generalandersson 2021-09-15 kl. 07:10.
Citera
2021-09-15, 07:26
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilhelmWell
D v s precis som jag skrev. Leeds United är en klubb som hade ett bra årtionde, uppdelat på sista halvan av 60-talet och första halvan av 70-talet. Sen snubblade man hem ligan 1991/1992, året innan PL drog igång. Det är allt. Att jämföra Leeds med Arsenal är helt jävla löjligt. Aston Villa, Sunderland och Sheffield W m fl. har fler ligatitlar än feckin' Leeds scum.

Att endast vinna två ligaguld och en FA-cup med det laget från ca 1963/1964 till 1975 är ju bland de största skämten i engelsk fotbollshistoria. Det är väl bara Tottenham som kan utmana om den titeln som landets losergäng nummer ett. Det hette för övrigt Inter-Cities Fairs Cup 1970/1971 och var förlagan till UEFA-cupen som startade säsongen efter.

Märkligt att jag som United-supporter måste försvara Arsenals historia och påtala att de alltid kommer att vara en storklubb, oavsett resultat så länge som de inte åker ur och försvinner i årtionden, som typ Nottingham Forest. Leeds United är ingen storklubb. Leeds är skit.

Ja, FA-cupen 1977 är den enda titeln, mot Liverpool i finalen 2-1. Den enda topp tre placeringen kom året innan 1975/1976. 1974/1975 var man nere och vände i dåvarande Division 2. Så här i efterhand var det kanske det bästa som inträffade på 70-talet för den stora kärnan av Red Army skapades den säsongen. I början av 70-talet slutade United åtta tre säsonger i rad. Arsenal gillar också position åtta på 2020-talet. Ett gott råd, gräv inte en grop som ni själva kan falla ner i.

Ja, det verkar inte bättre och jag har skrivit samma sak i tidigare inlägg. Att det kan ta 20-30 år igen att vinna ligan. Vinna någonting riktigt stort överhuvudtaget. United kan inte släppa Ferguson och Arsenal kan inte släppa Wenger. Skillnaden är att Wenger har gått ut och stöttat Vieira. Ferguson har aldrig gått ut och stöttat Roy Keane.

Den här säsongen har vi 10 poäng efter fyra matcher mot lag 13, 14, 17, och 19 i ligan samt en förlust mot Young Boys i CL...och OGS är lika clueless som säsongerna innan. Hur fan lyckades för övrigt United vinna mot Wolves? Kunde ha slutat 2-4 istället för vinst med 1-0. Ett makalöst flyt i den matchen.
Yep. Historieböckerna visar klart o tydligt att Man United har alltid varit lite av en ”berg och-dalbana klubb” om man bortser från de två epokerna med respektive Busby och Ferguson.

Arsenal har däremot varit en ”stabil” toppklubb enda sedan 1920-talet.

Arsenal har för längst släppt Wenger, och skälet till att varför AW fick lämna i 2018 var p g a att klubben önskade att tänka nytt. Man United lever dock i det förflutna, och alla som på olika sätt är involverade eller har ngn sorts tillhörighet till den klubben snackar konstant om att de måste hitta tillbaka till «the fergie way».. samtidigt så har de kvar Ferguson som VD/Sportchef, är helt uppenbart att det är Whiskynäsan som styr det mesta, rent sportsliga, som händer i Man United. Wenger har i dag ingen kontakt med ägarna/ledningen i Arsenal FC, och han har ingen inflytelse öht om vad som händer i våran klubb.
Citera
2021-09-15, 07:37
Medlem
Historia hit historia dit..va hjälper det,det är väl inte där vi lever??
Nutid och framtid..där lever och ska vi leva...och nutid..där e väl det arsenal som behöver oroa sig först och främst..att diskutera framtid är väldigt svårt,
Citera
2021-09-15, 07:54
Medlem
EnLitenFryss avatar
Harvey Elliott fick operation igår och klubbläkarna är optimistiska till att han ska spela igen denna säsong. Hoppas rehaben går bra nu och att denna skada inte blir ett återkommande bekymmer i hans fortsatta karriär. Så tråkigt att se en spelare ta för sig som i inledningen och att då åka på ett sånt här bakslag. Inga garantier att han hittar tillbaka till momentum eller blir helt skadefri.

Bara sett Young Boys segermål igår och herrejävlar, Lingard. Smörpass. Den där ska tjongas upp på rad Z i 94e minuten, inte spelas så vårdslöst hem mot egen målvakt.
Citera
2021-09-15, 08:12
Medlem
Citat:
Well, det finns ju vissa användare här inne som uppenbarligen tror att Man United är påväg mot ngt stort den här säsongen.
Well, det finns ju vissa användare här inne som är precis lika deluded då när det kommer till t ex Arsenal.

Majoriteten av oss som håller på United här har en ganska klar syn på hur verkligheten ligger till och att vi fortfarande har aspekter som behöver förbättras, men jag förstår att du hellre fortsätter med meningslösa one-liners.

Att United i dagsläget skulle vara lika illa på det som under värsta tiden på 70-talet är bara befängt att påstå. Jag förstår dock WilhelmTell då jag utgår från att mycket av den ilskan är riktad mot nuvarande ägare av klubben. United har utan att ens vara bra på något jävla märkligt sätt lyckas under sista 8 åren vara tvåa i ligan ett par gånger, trea ett par, vinna EL och FA cup, dessutom varit i ytterligare europeiska finaler - jag måste säga, för ett extremt loosergäng som du och många United-haters vill få det till så är det mäkta imponerande.
Att då ändå kunna konstatera att det finns åtskilligt att förbättra så förstår jag varför ni är livrädda och swingar hej vilt så länge ni kan.

Till matchen mot YB igår så, jag förstår att domaren tar fram det röda (YB-spelaren förstärker ju något grymt, det var även en röd laser på fotleden för jag var helt säker på att det var rejält blodvite, vilket det uppenbarligen inte var för det var inga problem att stå upp eller springa så fort det röda kortet hade kommit fram). Fast tycker jag det är väldigt många sådana tacklingar som enbart renderar i gult kort fortfarande så går det inte att säga att domaren gör fel - det man istället önskar är ju en konsistens på beslutfattandet. Däremot så förstår jag inte varför man inte plockar ut Ronaldo i bytet, YB kunde ju nu i princip lyfta hela laget till mittlinjen och fick gratis ett väldigt bra tryck framåt utan att egentligen skapa något. Man får skicka ett tackkort till Jesse för vinsten helt enkelt.

Hur var det, Bruno skulle sluta göra mål+assists när Ronaldo kom till klubben, en screamer mot Newcastle och en genialisk yttersida matchen efter - jo men tjena yxskaft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in