2021-09-14, 13:54
Medlem
Missismys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Efter lite närmare efterforskningar kan konstateras att två personer dömdes för ett grovt brott mot S@leh Larsson den 30 juni 2021, alltså bara en månad före mordet på Frida.

De dömda, Ayman Alksh och Obida Sabbagh, kommer båda från Syrien. De stod åtalade för försök till mord, men dömdes för grov misshandel till fängelse i fyra år respektive tre och ett halvt års fängelse för grov misshandel, samt utvisning i tio år för båda personerna.

S@leh blev angripen den 5 mars 2021 och fick då mottaga flera sparkar, slag samt hugg med en machete. Motivet var att S@leh vittnat mot Ayman Alksh i samband med ett uppmärksammat knivmord i Boden 2019:

Tråden om knivmordet i Boden finns här:
(FB) 19-åring mördad i Boden 2019-12-19

Domen mot Ayman Alksh och Obida Sabbagh finns här:

För övrigt är Obidah BO i det så kallade Herstsörånet där Bahnan, Yahye och Ninow var MGM men som friades i rätten
Citera
2021-09-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missismy
För övrigt är Obidah BO i det så kallade Herstsörånet där Bahnan, Yahye och Ninow var MGM men som friades i rätten

Ja, haha! Han som ”råkade” springa på de tre mussetörerna när han skulle ”slänga sopor”. Vilken råtta. Låt oss nu hoppas på att utvisningen står sig.
Citera
2021-09-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nu kan jag ha fel men jag har uppfattat att hon sköts en bit upp från stranden.

Nu är jag inte från Luleå och har noll koll på Notviken, men enligt tråden och vittnen så tog sig MGM efter skotten till fots förbi något/några hus upp till en plats där de hade bilarna som de sedan lämnade platsen ifrån.

Om mordet skedde exakt på stranden eller nära stranden är mindre väsentligt med hänsyn till den uppgift jag kommenterade. Nämligen att dörren plockats loss för att det skulle kunna finnas kulor i den.

Enligt som jag förstått går det inte skjuta mot de parkerade bilarna från/nära stranden. Och vem skulle stått kvar på stranden och skjutit mot bilarna? Och blir det inte för långt uppehåll i tid mellan skotten om så var fallet?
Eller har någon skjutit ett skott i ena bilen uppe vid parkeringen? Var de ovänner, och därför sprang i två olika grupper från platsen?

Ni som bor där uppe vet bättre om det är möjligt att skjuta mot bilarna bakom husen från strandområdet.
Oavsett, så kanske jag felaktigt betraktat dem som ett gäng som gjort det här gemensamt. Det kanske inte är så enkelt?
Sedan S*leh kom in bilden blev det lite mer komplicerat.
Citera
2021-09-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaerlockHolm
Nu är jag inte från Luleå och har noll koll på Notviken, men enligt tråden och vittnen så tog sig MGM efter skotten till fots förbi något/några hus upp till en plats där de hade bilarna som de sedan lämnade platsen ifrån.

Om mordet skedde exakt på stranden eller nära stranden är mindre väsentligt med hänsyn till den uppgift jag kommenterade. Nämligen att dörren plockats loss för att det skulle kunna finnas kulor i den.

Enligt som jag förstått går det inte skjuta mot de parkerade bilarna från/nära stranden. Och vem skulle stått kvar på stranden och skjutit mot bilarna? Och blir det inte för långt uppehåll i tid mellan skotten om så var fallet?
Eller har någon skjutit ett skott i ena bilen uppe vid parkeringen? Var de ovänner, och därför sprang i två olika grupper från platsen?

Ni som bor där uppe vet bättre om det är möjligt att skjuta mot bilarna bakom husen från strandområdet.
Oavsett, så kanske jag felaktigt betraktat dem som ett gäng som gjort det här gemensamt. Det kanske inte är så enkelt?
Sedan S*leh kom in bilden blev det lite mer komplicerat.

Ja, det där med språngmarschen och bilarnas placering är faktiskt lite märkligt. Har aldrig förstått varför de skulle parkera bilarna på andra sidan bostadshusen om de skulle ner till stranden när det går att köra ända ner. Lite lurigt. Om de inte hade varit någon annanstans först.
Citera
2021-09-14, 15:21
Medlem
Med risk för att det är ett blindspår tycks Ayman Alksh ha varit inblandad i en hel del kriminalitet under sin tid i Sverige.

Han var tidigare verksam i Uppsala där han langade narkotika. Intressant nog nämner han i ett förhör att han köpt närmare 1,2 kg cannabisharts från en somalier i Stockholm, en uppgift han senare tog tillbaka och ändrade till att en icke namngiven person från Gottsunda tvingat honom att handskas med narkotikan.

Han ansökte om asyl den 16 februari 2015 och det tycks ha varit först någon gång under 2019 som han hamnade i Boden.
Citera
2021-09-14, 15:24
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, det där med språngmarschen och bilarnas placering är faktiskt lite märkligt. Har aldrig förstått varför de skulle parkera bilarna på andra sidan bostadshusen om de skulle ner till stranden när det går att köra ända ner. Lite lurigt. Om de inte hade varit någon annanstans först.

Men vet vi verkligen att dom parkerade ovanför husen och inte nere vid stranden?

Om det nu går att köra ned till stranden låter det väl mer logiskt att dom kört ner till stranden och sedan även kört iväg från stranden? Det var väl även nere på "stranden" där bland träden som man spärrade av och gjorde tekniska undersökningar? Så det är där mordet borde ha skett?

Jag tror man körde i princip hela vägen fram. Personerna som sprungit åt alla möjliga håll kan lika väl vara vittnen och boenden i området som blivit rädda? Jag skulle också springa upp bland husen och bort från platsen om tumult uppstår och någon börjar tömma ett halvt magasin.

Det är ett område med mycket folk i rörelse så även personer utan koppling till fallet borde ha funnits i området och dessa personer borde också sprungit fram och tillbaka, fumlat med telefoner i fickan, sprungit till bilar osv.
Senast redigerad av Gruppbostad 2021-09-14 kl. 15:29.
Citera
2021-09-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad
Men vet vi verkligen att dom parkerade ovanför husen och inte nere vid stranden?

Om det nu går att köra ned till stranden låter det väl mer logiskt att dom kört ner till stranden och sedan även kört iväg från stranden? Det var väl även nere på "stranden" där bland träden som man spärrade av och gjorde tekniska undersökningar? Så det är där mordet borde ha skett?

Jag tror man körde i princip hela vägen fram. Personerna som sprungit åt alla möjliga håll kan lika väl vara vittnen och boenden i området som blivit rädda? Jag skulle också springa upp bland husen och bort från platsen om tumult uppstår och någon börjar tömma ett halvt magasin.

Det är ett område med mycket folk i rörelse så även personer utan koppling till fallet borde ha funnits i området och dessa personer borde också sprungit fram och tillbaka, fumlat med telefoner i fickan, sprungit till bilar osv.

Om vittnet sett dem springa över skolgården, dela sig vid huset och vidare till bilen vid någon tvättstuga, så borde väl dessa vittnen befinna sig kring Tunastigen 101. Så kanske två bilar parkerat vid stranden på Borgmästarevägen och en bil med de fem springande uppe vid hyreshusen.
Citera
2021-09-14, 16:41
Medlem
Om man går efter Gurktjejens vittnesmål har de sprungit från stranden/buskaget precis innan stranden över Borgmästarskolans skolgård och sedan delat på sig. Två av dem fångas på film av Gurktjejens kille. Kan det vara SV och den nu andre mordåtalade (Bahnan) som fastnat på filmen och därför har mordåtalet på sig? Iallafall måste de haft bilarna på antingen Framnäsvägen eller Verkstadsgatan. Kommer man från det hållet kan man inte köra ner till stranden. Kommer man däremot från Tunavägen kan man ställa sig ganska närma stranden, men då faller Gurktjejens vittnesmål helt. Denna film har heller inte blivit "läckt", så man kan ju anta att polisen har den nu.
Vidare syns det på polisens avspärrning på AB (bild) att det är precis i skogsbrynet mot stranden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JEePGb/kvinna-dod-efter-skjutning-i-lulea--man-anhallen

Det är heller inte ett särskilt stort skogsparti mellan stranden och bebyggelsen.
En annan anledning till att SV häktades tidigt i utredningen kan ju vara att man hittat GSR på honom, eftersom han togs bara en kort tid efter skjutningen.
Citera
2021-09-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppbostad

Ja, jag kanske också låst fel på att det är MGM som vittnen sett springa förbi husen. Det kan ju varit oskyldiga på platsen, eller hälften hälften.
Citera
2021-09-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havstorm
Om vittnet sett dem springa över skolgården, dela sig vid huset och vidare till bilen vid någon tvättstuga, så borde väl dessa vittnen befinna sig kring Tunastigen 101. Så kanske två bilar parkerat vid stranden på Borgmästarevägen och en bil med de fem springande uppe vid hyreshusen.

Om 2 bilar var parkerade vid stranden och 5 MGM sprang mot bilen vid husen, så behövs 2 förare till vid stranden, dvs 5+2= 7 MGM.
Tveksamt.
Citera
2021-09-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Kan säga att jag hörde 5 eller 6 skott i följd, tyst i 30-60 sekunder sen ett skott till. Klockan var runt 22.15, det lät som en pistol.

Citat:
Ursprungligen postat av Buddha111
De är en ung tjej som blivit skjuten
Enligt uppgifter ska hon och hennes pojkvän stått å fiskat och en skåpbil ska ha kommit fram och ur den klev 2 personer ut och började skjuta och de träffade flickan i typ 15 års åldern som dog på plats
Polis står i närområdet med tung beväpning 00.45

Citat:
Ursprungligen postat av Buddha111
En kompis mamma hörde en livad diskution och hon tyckte de var konstigt när de var så unga personer som var inblandad. Efter de har nån slags bil kommit in och 2 personer ska ha klivit ut och skjutit mot de yngre paret och flickan träffades
Enligt vad hon sa hade dom stått å fiskat och nere på stranden är de då de är 100% säkert då jag kört förbi själv .
Vi frågade polisen som stog med skottsäker väst och automatvapen om vi behövde vara orolig att nån fanns kvar i området men de kunde hon varken bekräfta eller förneka.
Innan man tar sig ner till detta kvarter där stranden är stog även en enskild polis en kvinna och lyste in i bilar och man fick uppge namn och vad man hade för ärende in på detta kvarter
När vi åker ut 5 minuter senare då är plötsligt denna polis borta
Reagerade på att de kändes lite konstigt och poliskvinnan var lite nervös så de kändes inte alls bra köra in här men jag hade med mig en passagerare som inte hade fått tag på sin dotter ännu så vi var tvungen
Tack å lov svarade hon i telefon senare så de var inte hon som avlidit i alla fall

Säger inte att allt jag hört stämmer jag berättar bara vad vittnet sagt och att de är nere på stranden är vi 100 på och de är en ung flicka som är död .
Förmodligen var inte hon de tilltänkta offret

Citat:
Ursprungligen postat av Gurktjejen
Då det är min man som filmat två av dessa vad som såg ut att va ungdomar. Men dem var 5st som kom springande dem delade på sig och sprang tre st på en sidan av huset och två som min man då fångade på film tog då en annan väg. Dessa tre som tog en annan väg var också och sprang runt och det såg ut som dom gjorde något vid tvättstugan som ligger där. Dem kom iaf springande upp på skolgården alla 5 sedan delade sig. Det va 5 skott. Först 2 skott sedan 3. Var väldigt tätt men vi bor en liten bit bort så kan ha varit 6skott men vi hörde iaf 5. Dom två killarna som höll ihop mötte en granne såg väldigt nervös ut och ena såg ut att fumla med något i fickorna.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Är på plats nu, avspärrat från Borgmästarskolan i en kvadrat på 100 ggr 150 m ner hela vägen till älven. Inga blomhav. 2 polisbilar vid avsspärrning.

Två polisbillar som konstant kör tuna igenom.

SVT står och intervjuar två unga tjejer med rosa hår, sons of anarchy tröjor och med två små rottweiler.

Börja fylla på med nyfikna pensionärer, gangbangarna sover nog sent idag.

Här är dom första iakttagelserna kring hela händelsen + platsen
Citera
2021-09-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illincognito
Här är dom första iakttagelserna kring hela händelsen + platsen

Tack för samlingen. Läser och funderar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto