2021-09-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med dig rörande det fetade.
Vaccinet börjar tappa i effekt några månader efter dos2. Efter 6-8 månader tycks skyddet vara betydligt lägre än vad det var från början. Frågan är om man i överhuvudtaget har något skydd kvar efter 8 månader. Dessutom är det ju så att ju äldre man är, desto sämre svarar man på vaccin. Man har svårare för att bilda antikroppar.

Jag tycker också att man omgående borde börja ge en tredje dos. Man börjar med de man vaccinerat först, för att sedan systematiskt gå igenom hela gruppen en gång till. Man bör få sin tredje spruta 6-8 månader efter det att man fick sin andra spruta.

Jag tycker att Folkhälsomyndigheten omgående måste presentera en plan för det här. I annat fall kan återöppnandet, och avskaffandet av rådet att jobba hemma sluta med total katastrof. Sedan behöver man nå ut mycket bredare med vaccinet också. Många inom vården är nu djupt bekymrade inför hösten. Risken är ju att väldigt många nu kommer bli svårt sjuka samtidigt och många kommer tyvärr att avlida.

Tredje dos? Mer av samma? Samma genom/protein. Låter som vansinne. Som att be om problem. Smala läckande vaccin bör nog justeras om det ska ge något positivt.
Citera
2021-09-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja det finns ju någon faktor som gör att folk dör och vissa inte dör. Även om det inte är en upptäckt "riskfaktor". Detta kan antingen vara externa förutsättningar som större virusdos vSå majoriteten av befolkningen har ju inget att oroa sig över, förutom om man bär på en dold riskfaktor då.
Dold riskfaktor innebär ofta nog tyvärr en mindre risk än felbehandling och felmedicinering..
Citera
2021-09-14, 12:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du jag är en individ med egna åsikter och du sitter likt en polis och enbart kommer med förolämpningar.

Det är väl klart att smitspridnigen beror på många olika faktorier. Liksom smitspridnigen är påverkningsbar.

Om du vil veta vad jag tror, jag och inte en klunga av olika individer som du kan buntat i hopp . Så tror jag att covid påverkas mycket av årstiden och vädret. En lång fin sensommar eller en tidig vår verkar minskande på smittspridningen.

I slutet av förra sommaren såg vi en smittopuckel, det var hemvändande turister som skapade den. Samma såg vi nu, men denna gång har den inte riktigt klarat att vända ner igen. Själva fjärde vågen borde inte starta för en i oktober. Det vi ser nu är en effekt av slutet av sommar puckeln och att det är deltan vi nu har. Att vi ser mycket smittoutbrott i skolorna och att 10-19 år igen är den största gruppen smittade har med skolan att göra, men skolan är inte ensam om att påverka smittspridningen. Men i höst ställer deltan till det lite värre en vad den tidigare varianten gjorde förra hösten.

Men det är mycket smitta i skolorna nu, du verkar leva under en sten men de personer som har barn i skolan ser nog verkligheten lite annorlunda en du. Det är uppenbart att skolan just nu genererar smittspridning. Hur du kan förneka det faktum är ju helt otroligt.

Utöver detta så är ju smiNet under uppdatering och FoHM har flaggat för att det påverkar rapporteringen.

Jag har själv barn i skolan så jag har full koll på hur det ser ut.
En jävla massa vanliga virus i omlopp vilket gör att halva klasser är frånvarande mest hela tiden.
Att skolan är med och påverkar är såklart inget jag tänker förneka.
Vad det gäller Sminet så har det bara varit rapportering av dödsfall som påverkas enligt vad jag läst (rätta mig om jag har fel)

Sverige verkar gå in i en platå precis som våra grannar. Kan inte se varför det skulle vara annorlunda här än på andra sidan gränsen. Tilltagen är ju större i Sverige jämfört med Danmark men mindre än i tex norge.
Citera
2021-09-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dödsfall som registreras med covid är inte enbart från IVA. Men visst ännu fler dör med förkylning.
Exakt, men man kan utgå ifrån att nästa alla ovaccinerade går genom IVA.

De som inte får plats på IVA är riskgrupper som vaccinerades först av alla, och där är nog vaccinationsgraden nästan hundraprocentig.
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja visst. Men man brukar inte mäta påverkningen på vården och avlida av influensan i slutet av sommaren. Men det ska vi göra med covid och det känns som det riktiga att göra?
Mäta prevalens för att planera vården = bra.

Men att hålla på och massvaccinera barn, boostervaccinera m.m. för samma riskbild som RS-virus i de här grupperna, nej.

Det kan man göra om 5 år, när man vet mer om sjukdomen och vaccinet.
Citera
2021-09-14, 12:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag har själv barn i skolan så jag har full koll på hur det ser ut.
En jävla massa vanliga virus i omlopp vilket gör att halva klasser är frånvarande mest hela tiden.
Att skolan är med och påverkar är såklart inget jag tänker förneka.
Vad det gäller Sminet så har det bara varit rapportering av dödsfall som påverkas enligt vad jag läst (rätta mig om jag har fel)

Sverige verkar gå in i en platå precis som våra grannar. Kan inte se varför det skulle vara annorlunda här än på andra sidan gränsen. Tilltagen är ju större i Sverige jämfört med Danmark men mindre än i tex norge.

Är inte jätte förvånad av att du inte har så bra koll. Du brukar ju mer vara intresserad av att förolämpa en av att odla intresset av pandemin.

Förstår att du inte följer presskonferenserna, de har ju nämnt uppdateringarna av SmiNet där och att du inte heller läser veckorapporterna från FoHM.
Under vecka 35 och 36 pågår en uppdatering av SmiNet, vilket gör att registreringen av vissa uppgifter försenas. Det medför till exempel en ökad eftersläpning i rapportering av avlidna bekräftade fall och förekomsten av olika virusvarianter.
Från FoHM senaste veckorapport.

Om vi skulle ha följt mönstret från förra hösten borde smittspridningen minska nu.

Man pratade förra slutet av sommaren om att det var många hemvändande turister som bar med sig ny smitta. Detta upprepades i slutet av denna sommaren också. Du kan ju knappas ha missat alla dessa artiklar som skrevs i ämnet. Även i Danmark kunde man se denna slutet av sommarpuckeln både förra sommaren och denna. Men den har haft svårt för att vända ner igen, jag trodde att vi skulle vara i en neråt kurva nu. Varför vi inte är det tror jag beror på att deltan är så mycket mer smittsam.

Jag vet inte hur vädret har varit hos dig, men här har vi haft underbart sommarväder. Tror det påverkar mycket, men vädret verkar inte orka trycka tillbaka smittan ordentligt denna gång.

Edit. När det gäller ny smittade, börjar jag känna en viss osäkerhet, Det är väl det där missade kommatecknet.
På grund av kortare öppettider av databasen SmiNet i slutet av vecka 34 har
eftersläpningen i inrapporteringen av nya fall påverkats. Det leder till att antalet fall
under vecka 34 är något underskattat. Under vecka 35 pågår en uppdatering av
SmiNet, vilket gör att registreringen av vissa uppgifter försenas. Det medför till
exempel en ökad eftersläpning i rapportering av avlidna bekräftade fall och
förekomsten av olika virusvarianter. En uppdatering av statistiken kring antalet
avlidna och statistiken om varianter av särskild betydelse sker först vecka 36.
Förra veckans veckorapport.

Jag tror jag helt enkelt få backa här och be om ursäkt. Det är nog bara antal avlidna och virusvarianter som släpar just nu.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-14 kl. 12:55.
Citera
2021-09-14, 12:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
https://www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

Den här informationen kan ju inte vara ny för dig. Särskilt pojkar mellan 12 och 15 år, men även de mellan 16 och 17 år riskerar biverkningar i mycket större utsträckning av vaccinet än av covid, samt jämfört med flickor i motsvarande ålder. Det finns till och med en artikel i Expressen om det sedan i går, men där utelämnas den större risken för de äldre pojkarna. Enligt professor Anders Björkman vid Karolinska Institutet är det här lite för mycket biverkningar för att det ska vara helt ok.
Det är en felaktig slutsats, även med antagandet att studien skulle vara väl utförd. Vilket den inte är. Kommer aldrig att bli publicerad.

Några saker.
De har använt VAERS som VAERS explicit säger att den inte ska användas.

Det har utgått ifrån risken att hospitaliseras utifrån ARRunder en 120 dagars period. Medan risken för myokardit baseras på RRR.

Myokardit vs hospitaliserade är en irrelevant jämförelse.
Ett flertal studier visar att riskerna för myokardit är betydligt högre för de som infekteras än vaccineras.

De kompenserar inte för basförekomsten av myokardit.

Den kommer aldrig att bli publicerad någon annanstans än i rovtidsskrifter, på sin höjd.

Men, fröet är sått. Skadan är skedd. Det som kan missuppfattas, kommer att göra det av de som har incitament att missförstå.
Senast redigerad av MrArtur 2021-09-14 kl. 12:47.
Citera
2021-09-14, 12:43
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Naturlig immunitet är fortfarande mycket effektiv mot alla varianter. Vilket betyder att du har fel, flockimmunitet är möjligt genom naturlig immunitet. Vaccinen ger bara 7% av skyddet som immunitet genom infektion ger. Riktigt dåligt. Alla kommer bli smittade oavsett vaccinstatus.

Allvarlig sjukdom är extremt ovanligt hos folk under 70. Ge riskgrupper 10 sprutor om året om det behövs, men resten behöver inga mer sprutor, de behöver riktig immunitet för att avsluta det här.
Precis som du säger kommer alla bli smittade. När man läser resterande del av ditt argument misstänker jag dock att du lider av föreställningen att det bara är ovaccinerade som uppnår immunitet efter att ha varit exponerade för smittan. Låt mig ge dig och andra antivaxxare en nyhet. En chockerande nyhet: vaccinerade blir också smittade.

Den här typen av argumentation kan man se i alla debatter där antivaxxare härjar runt i villfarelsen att "man kommer bli tvingad att ta 10 sprutor om året". Men för att den profetian skulle kunna ha gnuttan av chans att bli realitet måste vaccinet ha en tidsbegränsad steriliserande effekt. Notera att samma antivaxxare oftast menar att vaccinet inte fungerar alls.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-09-14 kl. 12:46.
Citera
2021-09-14, 13:06
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Precis som du säger kommer alla bli smittade. När man läser resterande del av ditt argument misstänker jag dock att du lider av föreställningen att det bara är ovaccinerade som uppnår immunitet efter att ha varit exponerade för smittan. Låt mig ge dig och andra antivaxxare en nyhet. En chockerande nyhet: vaccinerade blir också smittade.

Den här typen av argumentation kan man se i alla debatter där antivaxxare härjar runt i villfarelsen att "man kommer bli tvingad att ta 10 sprutor om året". Men för att den profetian skulle kunna ha gnuttan av chans att bli realitet måste vaccinet ha en tidsbegränsad steriliserande effekt. Notera att samma antivaxxare oftast menar att vaccinet inte fungerar alls.
Samma antivaxxare påstår även att viruset inte existerar!

Snacka om att ha svårt för logik!

De är ju kända för att vara extremt lättlurade dessutom.

Stollarna hugger ju på allt de hittar på Bitchute och liknande ställen…..
Citera
2021-09-14, 13:11
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Jag tror inte dina fantasier är mitt ansvar, eller?

Jag har ännu inte sett data som visar att vaccinerade får samma naturliga immunitet som ovaccinerade. Det är sannolikt så, men inte självklart. Immunförsvaret förändras permanent efter kontakt med ett virus. De som haft covid och vaccinerar sig får inte samma antikroppar som de som enbart vaccinerar sig, de återkallar den mångfald av antikroppar som de fick av infektionen som svar på bara spikproteinet. Frågan är om vaccinerade, som har primats bara för spikprotein, kommer få det breda skyddet som konvalescenta ovaccinerade får. Att ha primats för bara spikprotein kan vara ett problem. Men det studeras i england just nu tror jag.
Det blev tydligen svårt för dig, så jag tar det i förenklad form:

Alla blir smittade så småningom. Vaccinerade också.
Citera
2021-09-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det blev tydligen svårt för dig, så jag tar det i förenklad form:

Alla blir smittade så småningom. Vaccinerade också.

Alla kommer inte bli smittade, men troligtvis kommer de flesta bli det.
Citera
2021-09-14, 13:48
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Samma antivaxxare påstår även att viruset inte existerar!

Snacka om att ha svårt för logik!

De är ju kända för att vara extremt lättlurade dessutom.

Stollarna hugger ju på allt de hittar på Bitchute och liknande ställen…..
Du måste vara den bästa reklampelaren för Bitchute jag sett på Flashback. Fortsätt så så fler får upp ögonen på att det finns andra kanaler än Youtube, Twitter och Instagram.
Citera
2021-09-14, 13:56
Medlem
okok1s avatar
Nu har viruset varit i Sverige i 2 år. Flockimmunitet borde varit uppnådd för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in