Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
Jag har själv barn i skolan så jag har full koll på hur det ser ut.
En jävla massa vanliga virus i omlopp vilket gör att halva klasser är frånvarande mest hela tiden.
Att skolan är med och påverkar är såklart inget jag tänker förneka.
Vad det gäller Sminet så har det bara varit rapportering av dödsfall som påverkas enligt vad jag läst (rätta mig om jag har fel)
Sverige verkar gå in i en platå precis som våra grannar. Kan inte se varför det skulle vara annorlunda här än på andra sidan gränsen. Tilltagen är ju större i Sverige jämfört med Danmark men mindre än i tex norge.
Är inte jätte förvånad av att du inte har så bra koll. Du brukar ju mer vara intresserad av att förolämpa en av att odla intresset av pandemin.
Förstår att du inte följer presskonferenserna, de har ju nämnt uppdateringarna av SmiNet där och att du inte heller läser veckorapporterna från FoHM.
Under vecka 35 och 36 pågår en uppdatering av SmiNet, vilket gör att registreringen av vissa uppgifter försenas. Det medför till exempel en ökad eftersläpning i rapportering av avlidna bekräftade fall och förekomsten av olika virusvarianter.
Från FoHM senaste veckorapport.
Om vi skulle ha följt mönstret från förra hösten borde smittspridningen minska nu.
Man pratade förra slutet av sommaren om att det var många hemvändande turister som bar med sig ny smitta. Detta upprepades i slutet av denna sommaren också. Du kan ju knappas ha missat alla dessa artiklar som skrevs i ämnet. Även i Danmark kunde man se denna slutet av sommarpuckeln både förra sommaren och denna. Men den har haft svårt för att vända ner igen, jag trodde att vi skulle vara i en neråt kurva nu. Varför vi inte är det tror jag beror på att deltan är så mycket mer smittsam.
Jag vet inte hur vädret har varit hos dig, men här har vi haft underbart sommarväder. Tror det påverkar mycket, men vädret verkar inte orka trycka tillbaka smittan ordentligt denna gång.
Edit. När det gäller ny smittade, börjar jag känna en viss osäkerhet, Det är väl det där missade kommatecknet.
På grund av kortare öppettider av databasen SmiNet i slutet av vecka 34 har
eftersläpningen i inrapporteringen av nya fall påverkats. Det leder till att antalet fall
under vecka 34 är något underskattat. Under vecka 35 pågår en uppdatering av
SmiNet, vilket gör att registreringen av vissa uppgifter försenas. Det medför till
exempel en ökad eftersläpning i rapportering av avlidna bekräftade fall och
förekomsten av olika virusvarianter. En uppdatering av statistiken kring antalet
avlidna och statistiken om varianter av särskild betydelse sker först vecka 36.
Förra veckans veckorapport.
Jag tror jag helt enkelt få backa här och be om ursäkt. Det är nog bara antal avlidna och virusvarianter som släpar just nu.