2021-09-11, 09:25
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Källaren, jag har den ju för tusan på tyska i hyllan.

Ja, den store Bernhard och visst är det Källaren.

Den ingår i samlat band.

Självbiografierna : Orsaken, Källaren, Andhämtningen, Kylan, Ett barn - Danskt band, Svenska, 2011

Cohiba får säga vad han vill, det här är stor litteratur.

Över till iter!
Senast redigerad av von-der-Wettet 2021-09-11 kl. 09:37.
Citera
2021-09-11, 13:10
Avslutad
Fint val, gav anledning till lite Spaning Efter. Jag har boken på tyska men det ser ut som om jag bara läst halva. Helt i början strykt under ord jag inte förstod, satt några utropstecken i kanten. Ett bokmärke, ett gammalt kvitto på en inbetalning av €49,90 till Berliner Volksbank för prenumeration på en tysk veckotidning, tyder på att boken är köpt och försöksvis läst på den tiden jag bodde i Berlin. Men jag minns inte läsningen, och hade nog inte så stort utbyte av att läsa Thomas Bernhard på tyska.

Det där jag såg på Litteraturbanken - det var ett citat av Claes Hylinger ser jag nu, att Proust skall läsas på barndomsspråket, svenska, för att effekten av barndomsnostalgiorden (som Vallqvist har översatt så noggrant) skall sjunka ner ordentligt i djupet. På samma sätt drabbar hämningslösheten och kursiveringarna hos Thomas Bernhard, indignationskomedin, svagare på originalspråket än på svenska.

Här kommer nästa text, som jag läser för första gången nu:
Citat:
En förpliktelse har alltid sin fulla giltighet, även om den inte skulle erkännas av en enda människa. Men en rättighet som ingen erkänner är av föga värde.

Det är meningslöst att säga att människan å ena sidan har rättigheter, å den andra skyldigheter. Dessa ord uttrycker bara olika synpunkter. Deras relation är den som råder mellan objekt och subjekt. En människa har i och för sig enbart skyldigheter, bland annat vissa skyldigheter emot sig själv. Medmänniskorna har, från hennes synpunkt sett, enbart rättigheter. Hon äger i sin tur rättigheter, när hon ses från medmänniskornas synpunkt och dessa erkänner sig ha förpliktelser mot henne. En människa som vore ensam i universum skulle inte ha några rättigheter, men hon skulle ha skyldigheter.
Citera
2021-09-12, 06:09
Avslutad
Mer av samma resonnemang:

Citat:
Rättigheterna framstår alltid i förbindelse med vissa livsvillkor. Endast förpliktelsen kan vara ovillkorlig. Den ligger på ett plan högt över alla livsvillkor, ett plan beläget ovanför denna värld.

1789 års män erkände inte något sådant plan; de erkände endast det rent mänskliga planet. Därför utgick de från begreppet rättigheter. Men samtidigt ville de fastslå vissa absoluta principer. Genom denna motsägelse råkade de in i en språk- och begreppsförvirring som spelar sin stora roll i vår tids politiska och sociala förvirring. Det evigas, det universellas, och det absolutas plan är något helt annat än de praktiska livsvillkorens plan; där härskar helt andra begrepp som står i förbindelse med människosjälens djupaste och hemligaste skikt.
Citera
2021-09-12, 09:29
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Förefaller vara en politisk filosof. För få igång gissningstävlingen drar jag till med Burke (som jag inte läst).
Citera
2021-09-12, 11:29
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:

Hörde en gång en föreläsning om Levinas där jag vill minnas det handlade om fullständigt obegränsade förpliktelser gentemot varje annan människa. Kan vara något ur denna tradition, Levinas, Buber m fl.

Det här tycker jag är lite konstigt:

Hon äger i sin tur rättigheter, när hon ses från medmänniskornas synpunkt och dessa erkänner sig ha förpliktelser mot henne.

Här tycks symmetrin i begreppet rättigheter/skyldigheter brytas och förpliktelse sätts emot rättighet/skyldighet. Men dessa begrepp rättighet/skyldighet och förpliktelse står ju inte på samma nivå, har inte samma typ.

Gissar på Buber.
Citera
2021-09-12, 12:41
Avslutad
För mig verkar "förpliktelse" och "skyldighet" användas synonymt av författaren, motsatsparen blir alltså

rätt - förpliktelse, eller
rätt - skyldighet

Vi får då erkänna att det här är en översättning, originaltexten har jag inte tillgänglig just nu. Författaren verkar argumentera mot naturrättslig filosofi och mena att rättigheter inte existerar i sig, utan bara i den mån någon, samhället, lagen, medmänniskan, har bestämt sig för att de finns. Medan plikter är av objektiv, transcendent natur.

Jag menar annars att von der Wettet delvis är på spåret. Lite yngre författare än Buber och även Levinas, men den senare är rätt generation. En hel del i Burkes och besläktad riktning finner man likväl i början av boken:

Citat:
Ordning
Själens första behov, det som kommer närmast dess eviga bestämmelse, är ordning, det vill säga en sådan vävnad av sociala sammanhang att ingen tvingas bryta vissa bindande förpliktelser för att uppfylla andra. Sådana situationer är de enda i vilka yttre omständigheter kan tillfoga andlig skada. Ty den som vid uppfyllandet av sin plikt hejdas endast av hot mot liv och lem kan trotsa dessa hot; han tar därvid endast skada till sin kropp. Men den som genom omständigheternas makt står inför flera oförenliga handlingar, påbjudna av flera absoluta förpliktelser, är försvarslös och skadas i själva sin kärlek till det goda.

I våra dagar råder i mycket hög grad oordning och oförenlighet mellan olika förpliktelser.

[...]

Lydnad
Lydnaden är ett vitalt andligt behov för människan. Det finns två slags lydnad: mot fastställda regler och mot människor som betraktas som överordnade. Lydnaden förutsätter samtycke, inte till varje befallning utan ett en gång för alla givet samtycke, med förbehåll endast för samvetets krav. Det är nödvändigt att framförallt de styrande klart erkänner principen att det är det fria samtycket och inte fruktan för straff eller hoppet om belöning som utgör den viktigaste drivfjädern för lydnaden. På så sätt behöver underkastelsen aldrig misstänkas för att vara servil.

[...]

Hierarki
Hierarki är ett vitalt andligt behov för människan. Den förutsätter en viss vördnad, en viss hängivenhet för de överordnade, inte som privatpersoner och inte heller som maktutövande, utan som symboler. De är symboler för den värld som står över varje människa och som i vår värld finner uttryck i de förpliktelser som varje människa har gentemot sina likar. En verklig hierarki förutsätter att de överordnade är medvetna om sin symboliska funktion och vet att den är det enda legitima föremålet för deras underlydandes hängivenhet. Den sanna hierarkin gör det möjligt för var och en att på ett moraliskt tillfredsställande sätt känna sig hemma på den plats som är hans.
Citera
2021-09-13, 17:35
Avslutad
Det här att samhället behöver makthavare som är fullständigt rättfärdiga och domstolar som är absolut objektiva är en gammal god idé, men jag hade inte väntat mig att denna författare skulle beskriva det som en enkel åtgärd. Kanske en sorts desperat ironi här i slutet av första delen av boken:

Citat:
Några enkla hygieniska åtgärder skulle kunna skydda allmänheten för brott mot sanningen.

Den första vore att man för detta skydd inrättade speciella domstolar som hålles högt i ära och bestode av särskilt utvalda och utbildade ämbetsmän. Dessa domstolar skulle vara förpliktade att se till att alla misstag som kunnat undvikas blir bestraffade med offentligt förakt; de skulle också ha befogenhet att döma till fängelse och straffarbete vid upprepade försyndelser som tydligt vittnade om medveten oärlighet.

Så till exempel kunde en vän av det antika Grekland som i Maritains senaste bok läst: "antikens största tänkare hade aldrig någon tanke på att fördöma slaveriet", ställa Maritain till svars inför en av dessa domstolar. Han kunde ta med sig den enda viktiga text vi har kvar om slaveriet, nämligen Aristoteles'. Han skulle låta domstolen läsa satsen: "några påstår att slaveriet är absolut emot människans natur och förnuft". Han skulle anmärka att ingenting ger oss rätt att förutsätta att antikens största tänkare inte fanns med bland dessa "några". Domstolen skulle ge Maritain en tillrättavisning för att han, fastän han mycket väl kunnat undvika ett sådant misstag, ändå låtit trycka ett felaktigt påstående som utgör ett visserligen frivilligt men dock upprörande förtal mot en hel civilisation. Hela dags- och veckopressen, alla tidskrifter och likaså radion skulle vara skyldiga att offentliggöra domstolens tillrättavisning och, eventuellt, Maritains genmäle. Men i detta speciella fall skulle han svårligen kunna åstadkomma något genmäle.
Citera
2021-09-13, 18:33
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Det här att samhället behöver makthavare som är fullständigt rättfärdiga och domstolar som är absolut objektiva är en gammal god idé, men jag hade inte väntat mig att denna författare skulle beskriva det som en enkel åtgärd. Kanske en sorts desperat ironi här i slutet av första delen av boken:

Det hela verkar vettlöst och vi chansar på Simone Weil.
Citera
2021-09-13, 19:09
Avslutad
Chansar, ok då, men det är rätt! Att slå rot, l'Enracinement, i övers. av Gunnel Vallquist. Mycket av intresse i den boken som jag inte får anledning att citera nu. Tillbaka till von der Wettet!
Citera
2021-09-13, 19:44
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Chansar, ok då, men det är rätt! Att slå rot, l'Enracinement, i övers. av Gunnel Vallquist. Mycket av intresse i den boken som jag inte får anledning att citera nu. Tillbaka till von der Wettet!

Tackar! Så det var Simone Weil, intellektuellt motgift till överdrivet intag av J. Myrdal?
Hon har väl hamnat lite i skuggan av sin mer berömde bror.

Ska granska bokhyllan för ett nytt citat.
Citera
2021-09-13, 22:12
Medlem
von-der-Wettets avatar
Kanske kan lite poesi vara lugnande efter dessa intellektuella vedermödor vi undfägnats sistone?

en dag om hösten
när sol grep dina axlar
satt du ändå främmande och oåtkomlig
med ögon som ansträngde sig fram
genom det mörka fördragna rummet inom dej
och du ser hur alla dina saker
föremål och minnen
suddats ut från sina platser
tagit sig närmare sängen och börjat
brytas ner till tyg
i det osynliga gulnade seglet
som i alla år hörsammat dina andetag
när det obevekligt fyllts upp och spänts
för att ta dej med ut ur det här livet
Citera
2021-09-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Kanske kan lite poesi vara lugnande efter dessa intellektuella vedermödor vi undfägnats sistone?

en dag om hösten
när sol grep dina axlar
satt du ändå främmande och oåtkomlig
med ögon som ansträngde sig fram
genom det mörka fördragna rummet inom dej
och du ser hur alla dina saker
föremål och minnen
suddats ut från sina platser
tagit sig närmare sängen och börjat
brytas ner till tyg
i det osynliga gulnade seglet
som i alla år hörsammat dina andetag
när det obevekligt fyllts upp och spänts
för att ta dej med ut ur det här livet

Fint skrivet. Att föremål och minnen bryts ned till ett tyget i ett osynligt men gulnat segel, är ju dock lite motbjudande. Seglet är en vacker bild och de sista tre raderna är mycket fina, tycker jag.

Tillägg: Av språket att döma måste det vara en man.
Senast redigerad av Swordomer 2021-09-14 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in