2021-09-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Av mig fetat.
Det stämmer faktiskt inte för den senaste tiden. Från 14 augusti tills nu har 54,5% som avlidit på IVA varit fullvaccinerade och 45,5% varit ovaccinerade.

Men om vi ser till enbart augusti så stämmer ditt påstående. Men nu i september har det börjat vårdas betydligt fler fullvaccinerade personer som är äldre en 70 år och de har inte lika bra överlevnadsmöjligheter som de yngre som oftare är ovaccinerade.

Jag tycker att det är tydligt att vacciner börjar tappa i skydd hos de äldre en 70 år. Hade jag varit FoHM eller regeringen så hade jag snarast börjat erbjuda äldre personer en tredje dos.

Källa SIR
Du har nog rätt i det. Jag har inte tittat på någon vecka.

Jag tror däremot inte att skyddet av vaccinet är dåligt mot svår sjukdom. Det är tveksamt om den här dödligheten ens når upp till dödligheten bland de som fått influensavaccin.

Sedan 1 augusti har fler lagts in på IVA för lunginflammation p.g.a. RS-virus eller bakterier, än av COVID.

Sedan 1 augusti har fler lagts in på IVA för psykos orsakad av droger eller alkohol, än för COVID.

Vi måste ha någon sorts proportionalitet i hur vi bemöter ohälsa. Vi kan inte hålla på och göra en överdrivet stor sak av en sjukdom som inte längre hade varit det minsta uppseendeväckande om den inte var ny. Vi vaccinerar ju inte mot influensan flera gånger per säsong, så man bör ställa sig frågan vad man förväntar sig uppnå genom att vaccinera flera gånger mot covid.

Nej, jag tycker inte att man ska boosta. Allvarliga bieffekter har varit sällsynta efter spruta 1, men något värre efter spruta 2. Det är uppenbart beroende av dos, så att börja massvaccinera med flera sprutor känns som en väldigt tveksam cost/benefit.

Jag tycker tvärtom att vi borde justera rekommendationerna så att friska och normalviktiga personer under 40 år bara behöver ta 1 dos. Om Norge kan rekommendera det för barn, så tycker jag vi kan göra det för alla vuxna som har 99.98% överlevnad. Då blir det dessutom fler doser över till resten av världen, som inte ens fått en första dos. Det skulle kanske också övertyga fler svenskar att vaccinera sig.
Senast redigerad av aw 2021-09-14 kl. 09:09.
Citera
2021-09-14, 09:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Av mig fetat.
Det stämmer faktiskt inte för den senaste tiden. Från 14 augusti tills nu har 54,5% som avlidit på IVA varit fullvaccinerade och 45,5% varit ovaccinerade.

Men om vi ser till enbart augusti så stämmer ditt påstående. Men nu i september har det börjat vårdas betydligt fler fullvaccinerade personer som är äldre en 70 år och de har inte lika bra överlevnadsmöjligheter som de yngre som oftare är ovaccinerade.

Jag tycker att det är tydligt att vacciner börjar tappa i skydd hos de äldre en 70 år. Hade jag varit FoHM eller regeringen så hade jag snarast börjat erbjuda äldre personer en tredje dos.

Källa SIR

Jag håller med dig rörande det fetade.
Vaccinet börjar tappa i effekt några månader efter dos2. Efter 6-8 månader tycks skyddet vara betydligt lägre än vad det var från början. Frågan är om man i överhuvudtaget har något skydd kvar efter 8 månader. Dessutom är det ju så att ju äldre man är, desto sämre svarar man på vaccin. Man har svårare för att bilda antikroppar.

Jag tycker också att man omgående borde börja ge en tredje dos. Man börjar med de man vaccinerat först, för att sedan systematiskt gå igenom hela gruppen en gång till. Man bör få sin tredje spruta 6-8 månader efter det att man fick sin andra spruta.

Jag tycker att Folkhälsomyndigheten omgående måste presentera en plan för det här. I annat fall kan återöppnandet, och avskaffandet av rådet att jobba hemma sluta med total katastrof. Sedan behöver man nå ut mycket bredare med vaccinet också. Många inom vården är nu djupt bekymrade inför hösten. Risken är ju att väldigt många nu kommer bli svårt sjuka samtidigt och många kommer tyvärr att avlida.
Citera
2021-09-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Var har du läst att barn får mer biverkningar av vaccinet än vad vuxna får?

Varför tror du att de flesta länder vaccinerar från 10-12 år? Vad tror du de inser som vi inte gör i Sverige? Varför tror du svenska familjer reser utomlands för att vaccinera sin barn? För att det är helt onödigt enligt dig?

Kan berätta att en stor anledning är för att minska smitta och smittspridning. Allt pekar på att vaccinerade smittar MINDRE än ovaccinerade. Bland annat därför hela diskussionen om vaccinpass världen över. Dessutom är det så att även om barn vanligen blir mindre sjuka, så kan de bli allvarligt sjuka de med. I USA dör barn varje dag i covid19. Även i Sverige har vi haft dödsfall. Så nu behöver du inte fundera längre på varför man vaccinerar barn.

Haha står överallt att barn riskerar mer och svårare biverkningar än vuxna av vaccinet. Lever du under en sten eller? Om det inte var så hade alla barn fått en spruta idag!

Jag bad dig svara på mina frågor istället ställer du mig massa frågor ? 🙃

Vad har det för betydelse om det smittar LITE mindre om det ändå smittar väldigt mkt. I komparation till riskerna.

Vad andra länder gör betyder inte att dom gör rätt. Ingen som vet vad som är rätt eller fel i dagens läge.
Citera
2021-09-14, 09:25
Medlem
Citat:
Jag känner personligen flera stycken som blivit infekterade flera gånger med covid19. Uppvisat positiva covid-test med månaders mellanrum.
Personlig anekdot alltså. Såvitt jag kunnat läsa mig till i nyhetsartiklar är det ovanligt med återinfektion.

Men å andra sidan, det kanske stämmer att man kan bära på viruset, och därmed uppvisa positivt covid-test även om man har haft sjukdomen. Den intressanta frågan är om man blir sjuk igen, vilket inte verkar vara fallet.

Och det är likadant med vaccinen. De skyddar mot allvarlig sjukdom och död, men inte mot smittspridning. Det är därför alltfler forskare är överens om att viruset är här för att stanna och något vi får lära oss leva med.

Dr. John Campbell resonerade lite kring det här igår, och att det bara är en fråga om när man infekteras av viruset, inte om. Alla kommer att få det förr eller senare, även de som är vaccinerade.

https://www.youtube.com/watch?v=uUoWSfN3xo8
Citera
2021-09-14, 09:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har nog rätt i det. Jag har inte tittat på någon vecka.

Jag tror däremot inte att skyddet av vaccinet är dåligt mot svår sjukdom. Det är tveksamt om den här dödligheten ens når upp till dödligheten bland de som fått influensavaccin.

Sedan 1 augusti har fler lagts in på IVA för lunginflammation p.g.a. RS-virus eller bakterier, än av COVID.

Sedan 1 augusti har fler lagts in på IVA för psykos orsakad av droger eller alkohol, än för COVID.

Vi måste ha någon sorts proportionalitet i hur vi bemöter ohälsa. Vi kan inte hålla på och göra en överdrivet stor sak av en sjukdom som inte längre hade varit det minsta uppseendeväckande om den inte var ny. Vi vaccinerar ju inte mot influensan flera gånger per säsong, så man bör ställa sig frågan vad man förväntar sig uppnå genom att vaccinera flera gånger mot covid.

Nej, jag tycker inte att man ska boosta. Allvarliga bieffekter har varit sällsynta efter spruta 1, men något värre efter spruta 2. Det är uppenbart beroende av dos, så att börja massvaccinera med flera sprutor känns som en väldigt tveksam cost/benefit.

Jag tycker tvärtom att vi borde justera rekommendationerna så att friska och normalviktiga personer under 40 år bara behöver ta 1 dos. Om Norge kan rekommendera det för barn, så tycker jag vi kan göra det för alla vuxna som har 99.9% överlevnadsrisk. Då blir det dessutom fler doser över till resten av världen, som inte ens fått en första dos. Det skulle kanske också övertyga fler svenskar att vaccinera sig.
När det gäller alvarliga bieffekter ska ju det verkligen tas på alvar. Du har också rätt man brukar ju bara vaccinera en gång om året för influensan. Men då brukar man göra det i början av säsongen och inte i slutet.

Det var ju galenskap att vaccinera folk på våren! Ska man då vänta med riskgrupperna till nästa vår? Så de alltid har ett bra skydd när smittan är låg och ett dåligt när smittan är hög? Vi har kommit helt ur fas tidsmässigt med vaccinationen. Vaccinationen av riskgrupperna bör alltid ske i början av hösten när det gäller ett säsongsbundet virus.

Sedan är det väl fint att prova ev. biverkningar på de äldsta. Det kanske låter hemskt men vilka ska annars gå i täten? Jag tror att det kan ha blivit så illa med andra sprutan bara för att första och andra kom så tät på varandra. Tredje sprutan behöver inte nödvändigtvis bli lika illa som den andra var.

När det gäller de allra sköraste så kan även en ganska stor risk för biverkningar väga upp nyttan för vaccinet. De på ålderdomshem t.ex. som inte kan undvika smitta på samma sätt som de äldre som klarar sig själva.

Än så länge tycker jag inte att vi överdrivit covid. Man har låtit folk smittas och smittan sprida sig ut ur Kina. Man har knappt försökt att stoppa smittan i början då det var möjligt. Man lättar eller planerar att lätta så fort man erbjudit alla äldre en 12 eller 16 år vaccin. Man låter smittan nästan obehindrat sprida sig i skolorna. Nu till hösten försvårar man ju för skolorna att arbeta förebyggande för att hålla smittan borta. Trots att vi ser och sett att smittan är lite värre för barnen en tidigare varianter så tänker vi bara låta smittan dra över dem och acceptera ett litet antal avlidna friska ungar. Vi ser inte ens till utöka kapaciteten för att vårda barn även nu när vi ser att vi kommer att få även en influensa våg denna säsong. Den slapp vi ju förra. Så detta läsår välkomnar vi betydligt mer och sjukare ungar men vi planerar inte mer vård för dem. Så nej, vi överdriver inte faran, vi blundar för den, och när den står mitt i trynet på oss kommer vi bli tvungna att agera mer en vad som hade varit nödvändigt om vi inte alltid förminskade covid risken.
Citera
2021-09-14, 09:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Haha står överallt att barn riskerar mer och svårare biverkningar än vuxna av vaccinet. Lever du under en sten eller? Om det inte var så hade alla barn fått en spruta idag!

Jag bad dig svara på mina frågor istället ställer du mig massa frågor ? 🙃

Vad har det för betydelse om det smittar LITE mindre om det ändå smittar väldigt mkt. I komparation till riskerna.

Vad andra länder gör betyder inte att dom gör rätt. Ingen som vet vad som är rätt eller fel i dagens läge.

Om det står överallt att barn blir svårt sjuka av vaccinet borde du ju kunna frambringa en länk eller en källa till det påståendet. Tvärtom har jag aldrig läst det. Dessutom vaccineras ju barn för fult runt hela världen, så jag avfärdar ditt påstående som rent bullshit tills vidare.

Det smittar inte "lite mindre". Det är en himmelsvid skillnad mellan vaccinerade och ovaccinerades smittsamhet. Eller rättare sagt, det är en stor skillnad mellan hur mycket sjuka smittar och hur mycket friska smittar. Då vaccinet åtminstone initialt skyddar med 95% mot sjukdom och nära 100% mot svår sjukdom blir ju slutsatsen tydlig. Varför tror du hela världen diskuterar och inför vaccinpass om det inte skulle vara någon skillnad?
Citera
2021-09-14, 09:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Personlig anekdot alltså. Såvitt jag kunnat läsa mig till i nyhetsartiklar är det ovanligt med återinfektion.

Men å andra sidan, det kanske stämmer att man kan bära på viruset, och därmed uppvisa positivt covid-test även om man har haft sjukdomen. Den intressanta frågan är om man blir sjuk igen, vilket inte verkar vara fallet.

Och det är likadant med vaccinen. De skyddar mot allvarlig sjukdom och död, men inte mot smittspridning. Det är därför alltfler forskare är överens om att viruset är här för att stanna och något vi får lära oss leva med.

Dr. John Campbell resonerade lite kring det här igår, och att det bara är en fråga om när man infekteras av viruset, inte om. Alla kommer att få det förr eller senare, även de som är vaccinerade.

https://www.youtube.com/watch?v=uUoWSfN3xo8

Det finns inget absolut i de här sammanhangen. Det är bullshit att vaccinet inte skyddar mot smittspridning. Visst kan vaccinerade smitta andra, men eftersom vaccinerade i betydligt lägre omfattning blir sjuka smittar vaccinerade överlag betydligt mindre än ovaccinerade. På så vis skyddar vaccinet mot omfattande smittspridning.

Icke rökare kan drabbas av lungcancer, men risken är betydligt högre om man röker. På samma vis kan vaccinerade bli sjuka och smitta andra, men risken är betydligt mindre än om man är ovaccinerad. Börjar bli så trött på det där att vaccinerade kan smitta andra.

Även personer som håller sig i god form kan få hjärtinfarkt, men bara för det kan man inte säga att en diet bestående av pommes, läsk, salt som leder till ett BMI över 40 inte ökar risken för hjärtinfarkt.
Citera
2021-09-14, 09:38
Medlem
vittne-xs avatar
När blir ovvaccinerade uthängda med sin adress...?

SvD har tagit första steget och publicerat en karta över Sth:s kommun, norra Djurgården, Nockeby och Södra Ängby flaggas samt de ökända "utanförsområdena", ganska komisk att delar av "överklassen" samt de längts ner på samhällsstegen blir markerade...

På Norra Djurgården gjorde nog SvD bort sig då man rödflaggade 5 urskiljbara fastigheter. Redan här syns tydligt SvD:s "Cherry-picking" och de klumpiga försöken att med grafikens hjälp försöka förvanska vissa områden.

Blir Expo-stuk över detta, snart kanske det ringer på dörren då hos somliga, kanske Ashberg med en mikrofon då...eller något värre
Kartan: https://ibb.co/k4Lkxp7
Källa betal-artikel:https://www.svd.se/unika-siffror-ger-ny-bild-av-vaccinflackarna
Senast redigerad av vittne-x 2021-09-14 kl. 09:42.
Citera
2021-09-14, 09:40
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Jag håller med dig rörande det fetade.
Vaccinet börjar tappa i effekt några månader efter dos2. Efter 6-8 månader tycks skyddet vara betydligt lägre än vad det var från början. Frågan är om man i överhuvudtaget har något skydd kvar efter 8 månader. Dessutom är det ju så att ju äldre man är, desto sämre svarar man på vaccin. Man har svårare för att bilda antikroppar.

Jag tycker också att man omgående borde börja ge en tredje dos. Man börjar med de man vaccinerat först, för att sedan systematiskt gå igenom hela gruppen en gång till. Man bör få sin tredje spruta 6-8 månader efter det att man fick sin andra spruta.

Jag tycker att Folkhälsomyndigheten omgående måste presentera en plan för det här. I annat fall kan återöppnandet, och avskaffandet av rådet att jobba hemma sluta med total katastrof. Sedan behöver man nå ut mycket bredare med vaccinet också. Många inom vården är nu djupt bekymrade inför hösten. Risken är ju att väldigt många nu kommer bli svårt sjuka samtidigt och många kommer tyvärr att avlida.
Man kan ju inte ta bort restriktionerna hur som helst utan att ha en plan men tyvärr verkar det nog vara så. Det blir ingen rolig höst och vinter. I Norge väntar man nu med att ta bort restriktionerna på grund av att smittan ökar.
Citera
2021-09-14, 09:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
När det gäller alvarliga bieffekter ska ju det verkligen tas på alvar. Du har också rätt man brukar ju bara vaccinera en gång om året för influensan. Men då brukar man göra det i början av säsongen och inte i slutet.

Det var ju galenskap att vaccinera folk på våren! Ska man då vänta med riskgrupperna till nästa vår? Så de alltid har ett bra skydd när smittan är låg och ett dåligt när smittan är hög? Vi har kommit helt ur fas tidsmässigt med vaccinationen. Vaccinationen av riskgrupperna bör alltid ske i början av hösten när det gäller ett säsongsbundet virus.

Sedan är det väl fint att prova ev. biverkningar på de äldsta. Det kanske låter hemskt men vilka ska annars gå i täten? Jag tror att det kan ha blivit så illa med andra sprutan bara för att första och andra kom så tät på varandra. Tredje sprutan behöver inte nödvändigtvis bli lika illa som den andra var.

När det gäller de allra sköraste så kan även en ganska stor risk för biverkningar väga upp nyttan för vaccinet. De på ålderdomshem t.ex. som inte kan undvika smitta på samma sätt som de äldre som klarar sig själva.

Än så länge tycker jag inte att vi överdrivit covid. Man har låtit folk smittas och smittan sprida sig ut ur Kina. Man har knappt försökt att stoppa smittan i början då det var möjligt. Man lättar eller planerar att lätta så fort man erbjudit alla äldre en 12 eller 16 år vaccin. Man låter smittan nästan obehindrat sprida sig i skolorna. Nu till hösten försvårar man ju för skolorna att arbeta förebyggande för att hålla smittan borta. Trots att vi ser och sett att smittan är lite värre för barnen en tidigare varianter så tänker vi bara låta smittan dra över dem och acceptera ett litet antal avlidna friska ungar. Vi ser inte ens till utöka kapaciteten för att vårda barn även nu när vi ser att vi kommer att få även en influensa våg denna säsong. Den slapp vi ju förra. Så detta läsår välkomnar vi betydligt mer och sjukare ungar men vi planerar inte mer vård för dem. Så nej, vi överdriver inte faran, vi blundar för den, och när den står mitt i trynet på oss kommer vi bli tvungna att agera mer en vad som hade varit nödvändigt om vi inte alltid förminskade covid risken.

Det fetade du skriver, tycker jag är väldigt intressant. Jag var faktiskt inne på det redan i våras och skrev en del om det, men blev idiotförklarad av vissa här inne. Jag kände då att om man inte hade fått sin andra spruta april/maj någon gång borde man absolut väntat till hösten med att vaccinera sig för att få ett gott skydd. Fick då höra att vaccinets effekt skulle vara mycket längre, men så verkar det ju verkligen inte vara. Min initiala magkänsla visade sig vara rätt. Alla som vaccinerade sig under försommaren och sommaren borde väntat med att vaccinera sig till nu istället. Många riskerar nu att möta den förväntade ökade spridningen under vintern med ett mycket dåligt vaccinationsskydd. Folkhälsomyndigheten verkar ju dessutom inte göra sig någon brådska med att ge den spruta 3. Många borde vara både oroliga och försiktiga.
Man ligger precis som du säger helt ur fas med vaccineringarna. Det som är mest akut att åtgärda nu är ju att ge de allra äldsta sin tredje spruta. Massor av personer inom äldreomsorgen går nu i denna stund förmodligen runt med mycket bristande vaccinationsskydd. De vårdas dessutom ofta av personer ur samhällsgrupper där vi vet att många inte litar på vaccinet och därför är ovaccinerade. Det är ingen bra kombination.
Citera
2021-09-14, 09:54
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Vi har väl inte 10 miljoner unga friska personer i landet?

När det gäller riskgrupper så finns även "annan" . Så nej jag tror inte att de har någon självklar annan riskfaktor.

Det har alltså avlidit 8st personer utan kända riskfaktorer på IVA i åldersgrupperna 0-39 år.
Ja precis bara 8 st, ingenting alltså. Och de som avled var förmodligen alkoholiserade tjockisar som rökte ett paket om dagen.
Citera
2021-09-14, 10:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja precis bara 8 st, ingenting alltså. Och de som avled var förmodligen alkoholiserade tjockisar som rökte ett paket om dagen.
En av dem är en 14 årig flicka utan kända riskfaktorer. Alkoholiserad kedjerökare? Tror inte det. Men varken cigg eller alkohol intag syns på SIR.

Jag skulle gissa på att det är en variation av folk. Sedan kan ju en väldigt frisk person som också är ung ha dåliga tidpunkter för att smittas. Man kanske går igenom en stor sorg eller är tillfälligt skadad.

Ingen av dessa lider av extrem fetma, för det ses ju som en riskfaktor. Men man kan ju vara ganska tjock utan att klassas som om man har extrem fetma.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-14 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in