Citat:
Du har nog rätt i det. Jag har inte tittat på någon vecka. Av mig fetat.
Det stämmer faktiskt inte för den senaste tiden. Från 14 augusti tills nu har 54,5% som avlidit på IVA varit fullvaccinerade och 45,5% varit ovaccinerade.
Men om vi ser till enbart augusti så stämmer ditt påstående. Men nu i september har det börjat vårdas betydligt fler fullvaccinerade personer som är äldre en 70 år och de har inte lika bra överlevnadsmöjligheter som de yngre som oftare är ovaccinerade.
Jag tycker att det är tydligt att vacciner börjar tappa i skydd hos de äldre en 70 år. Hade jag varit FoHM eller regeringen så hade jag snarast börjat erbjuda äldre personer en tredje dos.
Källa SIR
Det stämmer faktiskt inte för den senaste tiden. Från 14 augusti tills nu har 54,5% som avlidit på IVA varit fullvaccinerade och 45,5% varit ovaccinerade.
Men om vi ser till enbart augusti så stämmer ditt påstående. Men nu i september har det börjat vårdas betydligt fler fullvaccinerade personer som är äldre en 70 år och de har inte lika bra överlevnadsmöjligheter som de yngre som oftare är ovaccinerade.
Jag tycker att det är tydligt att vacciner börjar tappa i skydd hos de äldre en 70 år. Hade jag varit FoHM eller regeringen så hade jag snarast börjat erbjuda äldre personer en tredje dos.
Källa SIR
Jag tror däremot inte att skyddet av vaccinet är dåligt mot svår sjukdom. Det är tveksamt om den här dödligheten ens når upp till dödligheten bland de som fått influensavaccin.
Sedan 1 augusti har fler lagts in på IVA för lunginflammation p.g.a. RS-virus eller bakterier, än av COVID.
Sedan 1 augusti har fler lagts in på IVA för psykos orsakad av droger eller alkohol, än för COVID.
Vi måste ha någon sorts proportionalitet i hur vi bemöter ohälsa. Vi kan inte hålla på och göra en överdrivet stor sak av en sjukdom som inte längre hade varit det minsta uppseendeväckande om den inte var ny. Vi vaccinerar ju inte mot influensan flera gånger per säsong, så man bör ställa sig frågan vad man förväntar sig uppnå genom att vaccinera flera gånger mot covid.
Nej, jag tycker inte att man ska boosta. Allvarliga bieffekter har varit sällsynta efter spruta 1, men något värre efter spruta 2. Det är uppenbart beroende av dos, så att börja massvaccinera med flera sprutor känns som en väldigt tveksam cost/benefit.
Jag tycker tvärtom att vi borde justera rekommendationerna så att friska och normalviktiga personer under 40 år bara behöver ta 1 dos. Om Norge kan rekommendera det för barn, så tycker jag vi kan göra det för alla vuxna som har 99.98% överlevnad. Då blir det dessutom fler doser över till resten av världen, som inte ens fått en första dos. Det skulle kanske också övertyga fler svenskar att vaccinera sig.
Senast redigerad av aw 2021-09-14 kl. 09:09.
Senast redigerad av aw 2021-09-14 kl. 09:09.